Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.961
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Heb een paar superbike remklauwen waar ik de remzuigers op een nette manier uit wil halen. Wat gebruiken jullie hiervoor? Zoek echt iets van een klem oid. Perslucht vind ik niets.

edit

Werkt zoiets?

1709563962724.png
 
Met die vrees ik ervoor om uit te schieten. Dat voorkom ik liever, het zijn nogal speciale klauwen.

Zijn die tangen stijf genoeg? Ze hebben ze ook met een opspan inrichting, dat is misschien wel wat.
 
die "opspaninrichting" is meer een vergrendeling, zoveel doet dat ook niet. Het licht er allemaal een beetje aan hoe beweeglijk een en ander nu al is lijkt me. Vastzittende zuigertjes gaan met zo'n tang echt niet los. Maar losse zuigertjes gaan er wel heel makkelijk uit. Uitschieten was niet aan de orde moet ik zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Grofweg kan je stellen dat je voor afkorten veel tandjes gebruikt en voor schulpen weinig, heeft te maken met de afvoer van het zaagsel/ spaanders. Plaatmateriaal daarintegen zaag ik altijd met het blad wat erin zit :p vooral een niet te duur blad voor gebruiken, want ze worden wel vies van alle lijm meuk die daarin zit.
 
Heb een paar superbike remklauwen waar ik de remzuigers op een nette manier uit wil halen. Wat gebruiken jullie hiervoor? Zoek echt iets van een klem oid. Perslucht vind ik niets.

edit

Werkt zoiets?

Bekijk bijlage 1980552
Ik heb exact die tang en die klemt goed (griptang). Maar als zuigers ècht vast zitten weet ik het niet want je kan niet echt veel kracht trekkend zetten.
Draaien en trekken lukt goed.
 
Ik gebruik een losse rempomp en slang van Aliexpress en daarmee druk ik met remvloeistof de zuigers eruit.
Hierbij gebruik ik wat blokjes hout in diverse diktes om de zuigers allebei er zover mogelijk uit te laten komen.
Dit gaat gaat heel beheerst, zonder de explosieve effecten van perslucht.
Das ook een manier. Vrees er een beetje voor dat de zuigers elkaar raken voordat ze eruit kunnen. Voel er namelijk weinig voor om ze te splitsen.

Ik heb exact die tang en die klemt goed (griptang). Maar als zuigers ècht vast zitten weet ik het niet want je kan niet echt veel kracht trekkend zetten.
Draaien en trekken lukt goed.
Fijn zo'n ervaring uit eerste hand! Klinkt goed. De klauwen lijken in goede staat. Geanodiseerd overal dus ik verwacht geen corrosie bij de keerringen ofzo. Dust seals zitten er niet in dus dat zal het probleem ook niet zijn..
 
Dat werkt echt altijd inderdaad. Vetspuit levert serieus meer druk dan een rempomp. Maar als die vetspuit nodig is zit er meestal al behoorlijk corosie op de zuigertjes en in de klauwen.
Inderdaad, dan moeten bijna altijd de bewegende en meebewegende delen vervangen worden.
Het is mogelijk om met een vetspuit 500 bar te halen. En er zijn nog steeds mensen die de slang vasthouden....
Als het tegen zit, dan komt het vet aan de andere kant de hand weer uit.
Hoe ik dat weet? Vraag dat maar aan een collega die ik met een afgebonden arm, en met grote spoed naar een ziekenhuis heb gereden.
 
Inderdaad, dan moeten bijna altijd de bewegende en meebewegende delen vervangen worden.
Het is mogelijk om met een vetspuit 500 bar te halen. En er zijn nog steeds mensen die de slang vasthouden....
Als het tegen zit, dan komt het vet aan de andere kant de hand weer uit.
Hoe ik dat weet? Vraag dat maar aan een collega die ik met een afgebonden arm, en met grote spoed naar een ziekenhuis heb gereden.
Getsie.... maar 500bar vloeistofdruk is inderdaad geen kattepis
 
Inderdaad, dan moeten bijna altijd de bewegende en meebewegende delen vervangen worden.
Het is mogelijk om met een vetspuit 500 bar te halen. En er zijn nog steeds mensen die de slang vasthouden....
Als het tegen zit, dan komt het vet aan de andere kant de hand weer uit.
Hoe ik dat weet? Vraag dat maar aan een collega die ik met een afgebonden arm, en met grote spoed naar een ziekenhuis heb gereden.
Wauw.. nooit gedacht dat dat kon met zoiets zachts. Dat die druk niet 'gelijk' nihil is als ie los schiet..
 
de kracht die je op een vetspuit kan zetten is echt bizar groot, heb wel instructies gegeven op het werk en ff een drukmeter er tussen gehangen.
overbrengingsverhouding is ca 1:20 dus een kilootje persen is al 20X zo veel op de smeerleiding.

doel van die training was dan ook om de operators duidelijk te maken dat als je met je volle gewicht op die vetspuit moet hangen tijdens het smeren dat er ergens iets niet goed zit. testopstelling met div soorten lagers van een 100mm tonlager tot een naaldlager van 8 mm ff laten zien dat zo'n klein lager na 1 x te veel druk al naar de klote is .....
 
Terug
Bovenaan Onderaan