Het Ducati Monster topic *deel 43*

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas heb ik op het moment nog geen groot budget. Dus ben nu genoodzaakt om onder in de markt te shoppen of te wachten tot komend jaar. Aangezien ik pas het rijbewijs heb is wachten iets dat ik liever niet wil doen.

Heb nu een hele nette monster in België gezien waar ik maandag voor ga kijken.

 
Als het op Belgisch kenteken is moet je hem invoeren. Dan zou ik wel even uitzoeken wat je daarvoor allemaal nodig hebt en wat daar de kosten voor zijn, misschien dat een iets duurdere in NL dan nog niet zo'n gek idee is (ik heb hier geen ervaring mee, dus geen idee of het tientjes of honderden euro's kost)
 
Invoeren is een formaliteit: na aanvraag bij de RDW word je opgeroepen, meestal binnen 14dgn., voor een technische keuring. Kosten vallen mee. Ga dat na op de website www.rdw.nl Misschien staat er ook hoe lang de wachttijd is voor de keuring. Daarna moet je nog BPM aftikken bij de douane, maar dat hangt weer af van de leeftijd.

Er is trouwens een apart topic over import uit Dld of België.

N.B. 1 zolang je motor op Belgisch kenteken staat mag je er officieel niet mee rijden in NL. Verzekeren kan tijdelijk op framenummer.

N.B. 2 dit Monster is al iets verbouwd: ander stuur en spiegels, achterstuk "taartschep" voorbij het achterlicht is er afgezaagd.

N.B. 3 ziet er verder netjes uit met lage km-stand.
 
Laatst bewerkt:
Invoeren stelt eigenlijk geen ruk voor. De complete kosten inclusief kenteken zal rond de 200euro liggen. Bpm heb ik na gekeken en dat is 0 tot 20 euro.

De trailer is al geregeld. Dan kan ik hem netjes mee terug nemen naar huis. Morgen is het dan zover. Of met een gevulde trailer na huis of met een lege. Het scheelt voor mij dat het maar een uurtje enkele reis is.
 
Invoeren stelt idd niet veel voor, maar kost wel tijd. Reken op 2 à 3 wkn voor je een NL kenteken hebt. Oh ja, voor je naar de keuring gaat: verlichting, banden, claxon, schokbrekers, remlicht, balhoofd, remmen, alles moet in goede technische staat zijn, anders wordt-ie afgekeurd -O-
 
Die paar weken wachten heb ik er nog wel voor over. Een motor keuring werkt anders als die van de auto. Bij de motor mogen ze alleen schouwen. Bij een auto kijken ze ook echt na de technische staat.

Als ik hem morgen mee neem zal ik jullie ook op de hoogte houden van het invoeren.
 
Beste Monser-liefhebbers,
sta me toe om me kort eventjes voor te stellen en een beetje achtergrond informatie te geven.
10 jaar geleden, op m'n 38e pas, heb ik de A op mijn roze kaartje mogen toevoegen.
Mijn motor-ervaring heb ik opgedaan met de volgende modellen;
  • 1 jaar Yamaha XJ600
  • 2 jaar Honda CBF600FA
  • 2 jaar Honda VFR1200 FD
Met de Honda's heb ik meerdere rijvaardigheidstrainingen bij de ADAC in Grevenbroich gedaan.
Die laatste was eigenlijk wat teveel van 't goede en heeft me tot steeds meer stoute dingen verleid.
Zo zeer zelfs, dat ik op het punt kwam dat ik het beter vond om compleet te stoppen.
Dat was dus 4 jaar geleden. Maar nu begint virus toch weer de kop op te steken.
Voordat ik m'n Japanners kocht heb ik op heel veel merken proef gereden, o.a. op Moto Guzzi Breva 1100 en Ducati Monsters.

Op de 696 en 796, om precies te zijn.
Wat me daarvan is bij gebleven is dat ze enorm veel indruk maakten.
Die sound, die looks, het speelse sturen, het koppel.... Geweldig!
Maar... wat me ook is bij gebleven waren de, op de snelweg, onbruikbaar trillende spiegels.
En, nog vervelender, de klappen op m'n twee juweeltjes. Elke keer als ik door een kuil reed.
Of hard moest remmen. Ik reed toen in textiel, niet in leder, meet 187 cm. met relatief korte benen, slank postuur.

Dat je zithouding aansluiting moet hebben op de tank begrijp ik.
Maar... auw!
Kan het zijn dat textiel gewoon geen grip op het zadel en tank biedt?
Of is het gewoon een feit dat de Monster gewoon geen rekening houdt met de anatomie van mannen?
Kan een ander zadel (minder diep aan de voorkant) hier verbetering brengen?

Ik zoek een mooie, karaktervolle motor die je dat "pride of ownership" geeft.
Moto Guzzi V7 II vind ik prachtig. Een hele andere wereld t.o.v. de Monster 796 of 696.
Maar wel uit hetzelfde Italiaanse hout gesneden.
Qua rijden wil ik graag touren, niet meer scheuren. Stepjes hoeven niet meer aan het asfalt te slepen, zoals ik dat heb gedaan.
Gewoon lekker touren, met de mogelijkheid om ook van de omgeving te kunnen genieten.
Niet meer die tunnelblik naar de volgende bocht.
Genieten van de natuur, van een prachtig stuk Italiaanse machinerie en af en toe een espressobar aan doen.
Misschien zelfs weer een vakantie naar de Alpen.

Kan een Monster mij die behoeftes vervullen? Of is het toch eentje die me weer gaat verleiden tot ongein?

Jullie adviezen en ervaringen zie ik graag tegemoet.
 
Wat me daarvan is bij gebleven is dat ze enorm veel indruk maakten.
Die sound, die looks, het speelse sturen, het koppel.... Geweldig!
Maar... wat me ook is bij gebleven waren de, op de snelweg, onbruikbaar trillende spiegels.
En, nog vervelender, de klappen op m'n twee

Ik heb een ouder Monster (2005). Jouw klachten komen mij geheel onbekend voor: géén trillende spiegels en géén klappen op de edele delen.
(Ik heb bar-end spiegels van Rizoma en de originele Sachs schokbreker). Hoogstens zou ik het zadel 1,5cm hoger willen.

IMG_1596.JPG
 
Nee, hoort op dit model, o.a. daarom "de mooiste" van de "oude" Monsters. Ook uitlaten vind ik zo mooier gemonteerd dan de kanonslopen op de andere "oude" modellen. Achterbrug is enkelzijdig, remmen zijn top, gewoon goeie bike.

Hieronder is de achterbrug te zien. Scheelt weer afgeveerd gewicht.
20160817_185105-b.jpg
 
Zithouding: verder naar achteren gaan zitten, ik heb er geen probleem mee
En ja, touren op een ducati kan. Ik neem me ook wel eens voor om rustiger te rijden, maar na 1 bocht ben ik dat weer vergeten ;)
 
Ik heb een ouder Monster (2005). Jouw klachten komen mij geheel onbekend voor: géén trillende spiegels en géén klappen op de edele delen.
(Ik heb bar-end spiegels van Rizoma en de originele Sachs schokbreker). Hoogstens zou ik het zadel 1,5cm hoger willen.

Zou ik dan gewoon bij 100 km/h nog niet in de 6e versnelling moeten rijden?
Of... (lijkt me erg onwaarschijnlijk) zou er iets met de ontsteking niet geklopt hebben?

Ik zou nog eens een proefrit moeten maken op de Monster.
Hoe mooi ik het design en sound ook vind;
heel misschien ben ik door al die Japanse 4-cilinders een beetje "verpest" en is het uitgesproken L-2 karakter van Ducati iets dat toch niet zo goed bij me past?!
Een proefrit moet dat uitwijzen.
Bij Joppen staat een hele mooie....
Wordt vervolgd.
 
Zou ik dan gewoon bij 100 km/h nog niet in de 6e versnelling moeten rijden?

Blok moet idd toeren maken. Onder 3.000 t/pm "bokt" de L-twin. 800cc Monster rijdt het lekkerst zo rond 5.000~6.000 t/pm op de snelweg. Pas als je écht harder kan dan in NL is toegestaan komt de 6e versnelling in beeld. Uiteraard gas pas open als het blok/motorolie op temperatuur is.
 
Deze beauty is nu van mij. Tijdens de testrit was ik gelijk verkocht. Nu alleen nog een gele plaat erop en we zijn klaar voor komend seizoen..
 

Bijlagen

  • 20191230_170911.jpg
    20191230_170911.jpg
    264,4 KB · Weergaven: 22
  • 20191230_170921.jpg
    20191230_170921.jpg
    276 KB · Weergaven: 21
  • 20191230_170928.jpg
    20191230_170928.jpg
    247 KB · Weergaven: 22
  • 20191230_170935.jpg
    20191230_170935.jpg
    276,7 KB · Weergaven: 21
Helaas is de motorzaak hier vandaag dicht. Moet nog gaan winkelen voor wat klein spul.

Als eerste moet ik een slot halen en iets voor ketting onderhoud.

Verder staat dan nog op de lijst een mooi kuipruitje, paddock stand, tanktas of zadeltas, poets spullen en een tank beschermer. Oja en een gele plaat zodat ik kan rijden!!
 
Bij Joppen staat een hele mooie....
Wordt vervolgd.

Gisteren toch maar even naar Joppen geweest. Effe proefzitten.
Nou, vrijwel meteen bleek mijn geheugen juist; ik zat gewoon niet lekker op de 796.
Mijn zoektocht gaat dus door en niet in de richting van de Monster...
:/

Het mooie hier is, dat deze bella bianca nog dezelfde middag een nieuwe eigenaar vond. :Y
 
Al een beetje in gedachten waar je nu voor wilt gaan kijken? Kan me voorstellen dat het met die lengte al wat krap wordt op sommige motoren.
 
Ducati 620 ie.jpg


Iemand nog wilde plannen voor het nieuwe jaar te doen aan zijn motorfiets?

Heb zelf wat Peek poets gekocht om de uitlaat bochten weer als nieuw te maken evenals de einddempers., Zit nog over rode remleidingen te twijfelen want misschien wordt het dan een beetje "goedkoop".

verder is het eigelijk alleen maar poetsen en opknappen want je begint wel aardig te merken dat het om een motorfiets uit 2004 gaat, lakdelen worden slecht en her en der wat krasjes.
 
Ja, hele wilde plannen.
Eerst de motor in de juiste kleuren hebben ( offerte binnen van een spuiter ).
En als zomer vakantie met twee monsters richting de Ducatifabriek en Museum.
M'n vriendin rijd ook een 900IE, dus wel spannend.
 
Al een beetje in gedachten waar je nu voor wilt gaan kijken? Kan me voorstellen dat het met die lengte al wat krap wordt op sommige motoren.
Ik heb wat proef-zitjes gedaan op de Moto Guzzi V7 II, bij Teo Lamers. Dat vind ik ook een heel erg leuke fiets.
Past qua karakter misschien zelfs beter bij mijn behoeftes dan de Monster. Nog meer gericht op toeren ipv jagen.
Op de V7 Racer (die met chromen tank) zit ik prima. Op de normale Stone zelfs heel goed.
De V9 Roamer heeft ook nog steeds m'n aandacht, hoewel die misschien alweer wat te laag voor me is.

Naja, proefritten moet ik nog gaan maken. :)
 
Even gespiekt. En dat is zeker een stoere fiets. Beetje een klassieke uitstraling. De legend style wat hij heeft staan vind ik persoonlijk heel erg mooi ogen.
 
Verder staat dan nog op de lijst een mooi kuipruitje, paddock stand, tanktas of zadeltas, poets spullen en een tank beschermer. Oja en een gele plaat zodat ik kan rijden!!

Misschien punt van aandacht: de koplamp diameter van het Oer Monster (ere titel!!) meet aan de glaskant 19,7cm. Mogelijk beperkt je dat in je zoektocht naar een mooi kuipruitje.

Misschien is het dan beter een origineel Ducati topkuipje te scoren, maar vergeet dan ook niet de U-vormige beugel (7) die erbij hoort, zie hieronder:
(Vreemd genoeg staat het kuipje zelf niet in het onderdelenboek vd S2R 800).

Vwb tanktas of zadeltas heb ik gekozen voor de 1e. Tank is al relatief hoog vh Monster, vandaar.

beugel.jpg
 
Misschien punt van aandacht: de koplamp diameter van het Oer Monster (ere titel!!) meet aan de glaskant 19,7cm. Mogelijk beperkt je dat in je zoektocht naar een mooi kuipruitje.

Misschien is het dan beter een origineel Ducati topkuipje te scoren, maar vergeet dan ook niet de U-vormige beugel (7) die erbij hoort, zie hieronder:
(Vreemd genoeg staat het kuipje zelf niet in het onderdelenboek vd S2R 800).

Vwb tanktas of zadeltas heb ik gekozen voor de 1e. Tank is al relatief hoog vh Monster, vandaar.

Bekijk bijlage 1454068
Bedankt voor de tip. De beugel heb ik er al zitten. Zou me niks verbazen als er ooit een ruitje op heeft gezeten.
 
Wat ook nog een leuke modificatie is, is een LED achterlicht. Verbruikt minder energie, maar is ook nog veiliger, omdat een gloeilamp soms stuk gaat, maar tig LEDs niet. Wel ff googelen voor de beste prijs. Je hebt 3 varianten: rood (standaard), wit (rode LEDs) en 3e met ingebouwde knipperlichten. Die laatste zou ik zelf niet kiezen, vanwege de zichtbaarheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan