~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

20200119_193358.jpg


Ik krijg nogsteeds de uitlaatflens niet uit het blok, heb m al voor een deel ingezaagd en met beiteltjes lopen tikken etc. maar hij zit echt vast. Zou ik er een pijp op kunnen lassen en hem dan loswrikken? Ik heb m al 2 weken in de kruipolie gehad, geen enkele beweging.
 
Zou de pijp warm stoken,ga je er extreem veel kracht op zetten is de kans groot dat je een stuk uit de cilinder breekt.
 
Tot nu toe heeft warmstoken nog niks gedaan, kreeg 'm er ook niet uit toen de bochten er nog aan zaten en toen heb ik ze wel een paar keer met een brander warm gemaakt. Misschien gewoon rondom de flens lassen en dan hopen dat hij krimpt? Of bedoel je wel de pijp erop lassen en dan gewoon rustig eruit halen?
 
Ik bedoel dat stuk uitlaat echt roodgloeiend stoken,alu en ijzer vreet elkaar vast dat ga je er anders nooit uitkrijgen.
 
Dat wordt nu dremelen (slijpen/frezen) . Als de flens half door is zou je met een tang de delen naar elkaar toe moeten kunnen knijpen.
En dicht de uitlaatpoort goed af tijdens het dremelen.
 
Dank voor de suggesties mbt de vering, ik ga er nog eens goed naar kijken.

Tot die tijd rijd ik er nog vrolijk mee door.

Heeft iemand tips hoe je een roestige uitlaat een beetje kan bijhouden? Kachelsmeer bv? Zou graag situaties als hierboven vermijden 😀
 

Bijlagen

  • 632CE22A-E837-4D63-9365-ACA68530BE3E.jpeg
    632CE22A-E837-4D63-9365-ACA68530BE3E.jpeg
    349,2 KB · Weergaven: 12
Ik denk niet dat bijhouden echt helpt, de mijne was niet eens rot of echt ver verroest en hij zit al muurvast. Ik ga het eens proberen met de dremel.
 
Na het reinigen van de carburators van mijne xtz ,ligt mijn stationair toerental op 3000tr/min .
Start goed en loopt goed maar een beetje te snel
 
Ik krijg nogsteeds de uitlaatflens niet uit het blok, heb m al voor een deel ingezaagd en met beiteltjes lopen tikken etc. maar hij zit echt vast. Zou ik er een pijp op kunnen lassen en hem dan loswrikken? Ik heb m al 2 weken in de kruipolie gehad, geen enkele beweging.
Leuk klusje, geeft zoveel voldoening als het lukt.
Bolski had ooit eens zo`n flens eruit weten te vrotten, staat nog wel ergens in deeltje ??

Een stuk ijzer erop lassen zou ik ook proberen, wel even af laten koelen alvorens kracht erop te zetten.
Of de cil-kop verwarmen en de flens koud proberen te houden.

Is het een oud type xt of de nieuwere? <`89 of `89
 
Dat laatste is moeilijk, flens is staal, kop is alu. Kop onttrekt de warmte sneller, krimpt ook 3x meer.
In de oven op 120° misschien?
 
gat boren in zijkant flens en dan trekker met bouten maken en idm (niet makkelijk) een inductiemachine leasen/ lenen of jatten... en gericht die kop verwarmen en lostrekken..
🤔
 
Heb m nu al doorgeslepen met de dremel en gaten in geboord vanaf de zijkant, tot nu toe geen geluk. Ik ga eerst proberen een lomp grote tang te regelen, misschien dat ik 'm dan samengeknepen krijg. Anders moet ik denk ik toch de cilinder eraf halen om een stuk pijp eraan te lassen, heb geen auto en het blok staat in m'n appartement. Het gaat hier om een 34L blok van voor 86.
 
Dremel met fijne metaal frees vanaf de binnenzijde een dunne freeslijn maken, vanaf de uitlaatpoort tot waar het doorgeroest is, dus in de diepte. Hiermee krijg je de flens van O vorm naar een C vorm, hoeft maar halve mm breed te zijn. Dan verliest de flens zijn spanning en moet je em er met een tang wel uitkrijgen.
Dit zelf afgelopen zomer ook moeten doen helaas.
 
Flens zit nogsteeds vast, volgende week weer een poging wagen met een slagtrekker en hopen dat dat werkt. Ook is de wijzer van mijn toerenteller losgegaan maar na inspectie zit deze hele unit dichtgelijmt volgensmij, iemand al eens open geprutst? Het liefst zou ik hem via de achterkant openmaken, blijft het glaasje heel en zie je er niks van maar het ziet eruit alsof dit niet gaat werken..
 
Nogmaals roodgloeiend stoken dat kreng en een griptang er op zetten en anders een paar uur dremelen,een slagtrekker zou ik niet aan beginnen straks heb je een stuk cilinderkop in je handen.Een combinatie van roodgloeiend stoken en een slagtrekker zou wel kunnen werken.
 
Flens zit nogsteeds vast

Dremel met fijne metaal frees vanaf de binnenzijde een dunne freeslijn maken, vanaf de uitlaatpoort tot waar het doorgeroest is, dus in de diepte. Hiermee krijg je de flens van O vorm naar een C vorm, hoeft maar halve mm breed te zijn. Dan verliest de flens zijn spanning en moet je em er met een tang wel uitkrijgen.
Dit zelf afgelopen zomer ook moeten doen helaas.

Dat al geprobeerd?
Dat werkt gewoon....
 
Al meerdere avonden met de dremel bezig geweest en griptangen, moordenaar en een brander zonder succes. Heb nu een gleuf van begin flens tot de koperen afdichting in de uitlaatpoort maar geen beweging. Warm stoken en slagtrekker is volgensmij een beetje de laatste optie die ik heb, ben er ook wel klaar mee en dat klote ding moet er gewoon uit.
20200131_081228.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan