~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

wie heeft er een Yamaha dinges tuner om (andere) map te installeren op mn 2018 WR450?

te leen dan...
zou hooguit een week zijn..

IMG-20210823-WA0013.jpg
 
Hallo allen,

Ik ben nieuw hier op het forum, en heb als hobby ouwe superbikes op te knappen.
Dit is geen probleem, maar ik heb laatst voor de fun een Xt600 uit 92 erbij gekocht.
En dit is heel anders afstellen als een 4 in lijn.
De motor doet het inmiddels wel, en rijd goed, maar het starten blijft een uitdaging.
Soms doet hij het naar 3x kicken, maar soms trap ik me helemaal rot.
De carburateur heb ik ultrasoon gereinigd en de tweede klep zo afgesteld dat hij bij 7 mm pas gaat meewerken. Starten zonder gas gegeven.
staat nu 4 slagen uitgedraaid.
Ik heb het idee dat hij snel verzuipt en vraag mij af of dit met de vlotter hoogte te maken kan hebben.

Iemand enige tips ?
 
Hallo allen,

Ik ben nieuw hier op het forum, en heb als hobby ouwe superbikes op te knappen.
Dit is geen probleem, maar ik heb laatst voor de fun een Xt600 uit 92 erbij gekocht.
En dit is heel anders afstellen als een 4 in lijn.
De motor doet het inmiddels wel, en rijd goed, maar het starten blijft een uitdaging.
Soms doet hij het naar 3x kicken, maar soms trap ik me helemaal rot.
De carburateur heb ik ultrasoon gereinigd en de tweede klep zo afgesteld dat hij bij 7 mm pas gaat meewerken. Starten zonder gas gegeven.
staat nu 4 slagen uitgedraaid.
Ik heb het idee dat hij snel verzuipt en vraag mij af of dit met de vlotter hoogte te maken kan hebben.

Iemand enige tips ?
Een XT600 aantrappen kan een uitdaging zijn en heeft vaak te maken met een trap op het juiste moment geven. De zuiger moet in de juiste stand staan wil je hem makkelijk aantrappen. Als je lukraak gaat staan rammen op de kickstarter vrees ik dat je er alleen goeie training aan hebt. Een XT600 aantrappen kan eigenlijk maar op een manier en dat heeft alles te maken met de stand van de zuiger en dus de stand van de kickstarter.
 
Heren, en misschien ook wel dames,

Doe ik er verstandig aan om voor een XT 600 uit 1991 0f 1992 te gaan?
Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten?

Rij zelf op dit moment met een KTM 660 SMC uit 2005 en een Honda XR 250 R uit 1995. Die laatste staat trouwens te koop.
 
Een XT600 aantrappen kan een uitdaging zijn en heeft vaak te maken met een trap op het juiste moment geven. De zuiger moet in de juiste stand staan wil je hem makkelijk aantrappen. Als je lukraak gaat staan rammen op de kickstarter vrees ik dat je er alleen goeie training aan hebt. Een XT600 aantrappen kan eigenlijk maar op een manier en dat heeft alles te maken met de stand van de zuiger en dus de stand van de kickstarter.
Het kan honderden oorzaken hebben, maar wat al gezegd werd. Ik heb mijn XT ALTIJD met 1 of 2 trappen kunnen starten, warm of koud, lange stilstand of niet. Terwijl vrienden hem nooit aan de praat kregen. En dat je na een minuut stoeien vanuit hun kant er naartoe loopt en hem met 1 keer aantrapt.

het is altijd evem kijken of de automatische decompressie van de motor werkt, en of je de choke moet gebruiken. Ik gebruikte de kickstarter altijd voorzichtig totdat je een soort van klik hoort. Bij het horen van die klik stond die op het juiste punt. Dan liet ik de kickstarter los naar boven om hem vervolgens volle gang keihard in een enkele trap aan te kicken.

dus bij mij: zachtjes een beetje kicken tot een klik, starter helemaal naar boven en vol trappen. Koud had ik vol de choke er op, maar ook maar iets warm geen choke.

hoop dat dit iets helpt.
 
Heren, en misschien ook wel dames,

Doe ik er verstandig aan om voor een XT 600 uit 1991 0f 1992 te gaan?
Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten?

Rij zelf op dit moment met een KTM 660 SMC uit 2005 en een Honda XR 250 R uit 1995. Die laatste staat trouwens te koop.
Fijne motor.
Ga voor een XT600e (met knoppie) maar dat is mijn mening.

Waar je wel op moet letten is of de originele uitlaatdemper er nog opzit.
Deze is onderdeel van het frame en als er een aftermarket demper opzit vergeet men soms om een beugel tussen het subframe en het frame te plaatsen.
Gevolg is dat op ten duur het frame scheurt.
 
Fijne motor.
Ga voor een XT600e (met knoppie) maar dat is mijn mening.

Waar je wel op moet letten is of de originele uitlaatdemper er nog opzit.
Deze is onderdeel van het frame en als er een aftermarket demper opzit vergeet men soms om een beugel tussen het subframe en het frame te plaatsen.
Gevolg is dat op ten duur het frame scheurt.
Bij een xt600e is het geen onderdeel van het frame.
 
Hier zie je het probleem wat beter
s-l500.jpg

En hier lees je het probleem wat beter:
 
Hier zie je het probleem wat beter
Bekijk bijlage 1690862
En hier lees je het probleem wat beter:
Ah zo. Ik had een modelletje nieuwer. 4pt is dat volgens mij.
 
Ik ben bezig met het oog te laten vallen op een XT 600 uit 1991 ik denk type 3TB, zonder e start met ongeveer 26.000 km

Of zon blauwe uit 2000 met e start en toerenteller maar met 46000 km.

Wat zouden de voor- nadelen zijn?
Behalve het kickstarten dan? Ik ben dat gewend met mn KTM 660. Paar keer kicken en die loopt makkelijk.

Ik zoek nog naar duidelijke zwakke punten.

Iemand nog wat info, van denk daar aan of daar aan?

Grt Fred
 
Beste XT kenners;
Keuze stress;

Ik ben bezig met het oog te laten vallen op een XT 600 uit 1991 ik denk type 3TB, zonder e start met ongeveer 26.000 km

Of zon blauwe uit 2000 met e start en toerenteller maar met 46000 km.

Wat zouden de voor- nadelen zijn?
Behalve het kickstarten dan? Ik ben dat gewend met mn KTM 660. Paar keer kicken en die loopt makkelijk.

Ik zoek nog naar duidelijke zwakke punten.

Iemand nog wat info, van denk daar aan of daar aan?

Grt
 
tis een Yamaha...



misschien roest...
die met 46k op de teller "zou" je kunnen voorzien van nieuwe zuigerveren, maar compressietest laat weten of dat echt nodig is.
er is maar één KTM (enduro) die bullitproof is waarvan ik denk dat ik deze zou kunnen kopen, mocht ik dat willen...

verder de normale slijtdelen..
goed kijken..

suk7
 
Terug
Bovenaan Onderaan