Het gastvrije Moto Guzzi toermotor topic deel 2

Komende zaterdag proefrijden op de V85TT centenario, één keer in m’n leven wil ik een nieuwe motor kopen. Zou het misschien........😉
 

Bijlagen

  • 6B4E8853-E1A3-4854-AD08-CA33EED1097E.png
    6B4E8853-E1A3-4854-AD08-CA33EED1097E.png
    145,7 KB · Weergaven: 8
Ik heb een week gereden op de V85TT, geleend van een maat. Echt een leuk ding, relax, zit goed. Alleen dat scherm veroorzaakte bij mij een hoop herrie. Maar als ik de 1400 zat ben is dit wel de volgende.
 
@ badslipper

Heb je inmiddels al uitgevonden of het probleem elders ligt en zo ja, wat was het dan?

grtz,

Cees
Elders, in de zin van de eerder aangedragen oplossing? Nee, ik ben er niet zelf naar op zoek. De motor staat bij de motorzaak, en ik heb het de afgelopen week veel te druk gehad om te informeren. Maar ik denk dat er nog geen oplossing is. Waarschijnlijk gaat het er op neer komen alle draad en stekkerverbindingen te controleren en schoonmaken.

@ Chilled: de achterrem moet inderdaad regelmatig ontlucht worden, bij mijn Norge elke 5000 km, zeg maar tussen de beurten door ook een keer. Ik heb begrepen dat het iets met de ABS constructie te maken heeft. 't Is gelukkig niet veel werk.
 
Ik heb de Norge weer thuis. Geen hele duidelijke oplossing voor het probleem gevonden, wel wat contacten schoongemaakt, vastgezet, enz. Hopelijk was dat toch het probleem. Ze hebben wel een nieuw startrelais besteld, niet omdat het kapot is, maar het is niet duur en misschien helpt het. het blijft dus onzeker ;( De tijd zal het leren, ik ga wel een flinke voorraad zekeringen aanleggen!
 
Badslipper , met mijn griso had ik ook een startprobleem , ook af en toe de zekering er uit.
Na veel gezoek bleek de startmotor het probleem , de lagers waren gaar waardoor de startmotor veel te veel stroom trok.
Probleem opgelost. Ik heb toen meteen dikkere plus en min kabels gemonteerd , omdat de piagio boekhouder bespaart had op de originele.
 
Mijn Breva start perfect, maar geen verlichting, remlicht en claxon...:N
Mailtje naar TLM suggestie: klinkt als een relaisprobleem, maar ik heb vanmiddag de 4 relais doorgemeten op weerstand en die zouden goed moeten zijn. Wel parkeerlicht dus de lampen zijn niet het probleem. Ook doen de knipperlichten/alarmlichten het. Zoek nog waar de rest centreel geschakeld/gezekerd is...8)7
 
Mijn Breva start perfect, maar geen verlichting, remlicht en claxon...:N
Mailtje naar TLM suggestie: klinkt als een relaisprobleem, maar ik heb vanmiddag de 4 relais doorgemeten op weerstand en die zouden goed moeten zijn. Wel parkeerlicht dus de lampen zijn niet het probleem. Ook doen de knipperlichten/alarmlichten het. Zoek nog waar de rest centreel geschakeld/gezekerd is...8)7
Durf je het aan om de contacten van het relais te overbruggen cq door te verbinden? Zo zou te kunnen testen of het relais de boosdoener is. Of is het misschien mogelijk om een verdacht relais te wisselen met een onverwacht relais?
 
Mijn Breva start perfect, maar geen verlichting, remlicht en claxon...:N
Mailtje naar TLM suggestie: klinkt als een relaisprobleem, maar ik heb vanmiddag de 4 relais doorgemeten op weerstand en die zouden goed moeten zijn. Wel parkeerlicht dus de lampen zijn niet het probleem. Ook doen de knipperlichten/alarmlichten het. Zoek nog waar de rest centreel geschakeld/gezekerd is...8)7
Meet je de weerstand van de relais is uitgebouwde toestand? Je zou in principe de weerstand in ingebouwde en door stroom/spanning belaste toestand moeten meten want dan is het pas maatgevend.
 
Mijn Breva start perfect, maar geen verlichting, remlicht en claxon...:N
Mailtje naar TLM suggestie: klinkt als een relaisprobleem, maar ik heb vanmiddag de 4 relais doorgemeten op weerstand en die zouden goed moeten zijn. Wel parkeerlicht dus de lampen zijn niet het probleem. Ook doen de knipperlichten/alarmlichten het. Zoek nog waar de rest centreel geschakeld/gezekerd is...8)7
En, daar kom ik nu pas mee, je hebt toch hopelijk wel alle zekeringen gecontroleerd? Bij het electrische schema van mijn Breva 1100 zouden jouw symptomen wijzen op een defecte zekering....
 
Ik ben een nitwit op elektrisch gebied.... Uiteraard heb ik de zekeringen gecontroleerd. De minizekeringen en de 2 "normale" van 30A. die zijn allemaal goed. De relais heb ik op weerstand gemeten in uitgebouwde toestand dus "onbelast" (na op YouTube bekeken te hebben, hoe dat moet...:X. Ik heb er 3 gevonden van 30A waarvan ik er van 1 weet dat dat het startrelais is, omdat ik die voel klikken als ik de motor start. Dan heb ik nog 1 grote gevonden die zou ook goed moeten zijn.
Dus als ik het goed begrijp, zou ik spanning op de relais moeten zetten en dan meten.... Ik denk dat ik er verder zelf toch maar verder vanaf blijf voor ik kortsluiting maak met mijn gepruts en er nog meer kapot gaat..:$
Maar toch bedankt voor het meedenken en de tips. 👍
shock fool GIF by Electric Cyclery
 
Ik ga deze week kijken bij een Moto Guzzi Norge 1200 GTL Classic uit 2008 met 43100 km tellerstand. Hoeveel kleppen hebben de cylinders van de 2008 versie? Ik las twee kleppen per cylinder, dus 4 in totaal? Ik las wat verontrustend "of de nokvolgers omgebouwd zijn naar rolstoters" (zie Moto Guzzi nordge 1200 GT antwoord van neffik). En zie Everything you ever wanted to know about the 1200 8V engine tappet failure but were afraid to ask. waar in staat dat vanaf 2012 dit verbeterd is. Verder wordt 5750 euro gevraagd. Beetje ok die prijs? Ik zit ook te denken aan twee maanden garantie voor 200 euro extra. Allemaal wel veel eerlijk gezegd. Ook las ik dat deze motor iets onderhoudsintensief is en dat is nou net niet mijn kop thee, dat laat ik de workshop liever doen maar niet te vaak ivm met magere portemenee
 
En onderhoudsintensief valt erg mee. Elk jaar een beurt, meestal een paar honderdjes. Klopt het dat-ie niet bij een Moto Guzzi dealer staat? Dan is er meestal niet veel bekend over de voorgeschiedenis. Ik zou er een flinke proefrit op maken, dan merk je gauw genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt. Waar dat "classic" op slaat, het model was toen 2 jaar oud.
De prijs lijkt me redelijk.
In plaats van twee maanden garantie voor 200 euro is een keuring misschien beter besteed geld, en dan weet je direkt of er wat mee is.
 
Nou, die ziet er nog strak uit! Je hebt in de eerdere 100 pagina's vast wel iets gelezen over het oliepeilstokje. We hopen over een maand of zo een ontmoeting te hebben, maar zelfs midden Nederland is vanuit Zeeland wel een flink stuk rijden :o

Geniet er in ieder geval van!

Ff updatetje: nu 12dkm verder, zonder problemen. Heb de Norge naar TLM gebracht ivm z'n 90dkm/grote beurt.
blijkt dat de vorige eigenaar enorm op zijn onderhoud heeft bezuinigd, had em al gekocht met 3 mnd garantie destijds, genoeg troubles met lekke koppakking, oliepomp- en sensor gehad, gelukkig onder noemer garantie vervangen, zoals het hoort. Echter ben nu aan de beurt:
*kleppen vallen niet te stellen? => nokkenas gaar
*geen originele bougies en bougiekabel en draad links gaar. Raar, hoe dan, hij liep goed. afijn
*olieleiding tuimelaars links zweten
*cardan zweet.
Allemaal punten bij chronisch gebrek aan onderhoud.
Kostenplaatje zo rond de 3500 Euri vlgs TLM. AUW, maar ik heb em al zoveel aan mijn persoonlijke smaak aangepast, met bv helibars, ja wat is dan wijsheid. is wel smak geld....je koopt vaak rotzooi van de vorige eigenaar...Hadden ze dit met een aankoopkeuring gevonden bij TLM? Twijfelachtig, maar goed ik gooi het er maar tegenaan, want hobby's kosten nu eenmaal geld hé, dat verzacht dan weer een beetje de pijn....ook in de portemonnee.....
 
Vind ik best een heftige aanbieding. Denk toch dat men bij TLM stevig doorberekend.
Zie ook dit stukje uit het Breva forum. (Breva 1200 motor = Norge motor)


Even verder op staat het eind van dit verhaal.

grtz,

Cees
 
En onderhoudsintensief valt erg mee. Elk jaar een beurt, meestal een paar honderdjes. Klopt het dat-ie niet bij een Moto Guzzi dealer staat? Dan is er meestal niet veel bekend over de voorgeschiedenis. Ik zou er een flinke proefrit op maken, dan merk je gauw genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt. Waar dat "classic" op slaat, het model was toen 2 jaar oud.
De prijs lijkt me redelijk.
In plaats van twee maanden garantie voor 200 euro is een keuring misschien beter besteed geld, en dan weet je direkt of er wat mee is.
Oh klinkt goed. Klopt niet bij een MG dealer, er is wel een onderhoudsgeschiedenis aanwezig maar wat die inhoudt wil ik wel eens weten. Als daar dingen in staan zoals band vervangen of wat dan ook daar heb ik niet zo heel veel aan. Uitgebreide proefrit was ook het plan. Goede tip dat laatste. Ik twijfel wel. Zekerheid is belangrijk voor me ook al betaal ik dan voor een keuring of wat dan ook. De zaak waar de motor nu staat lijkt een soort handelaar, erg klein.
 
Ik denk dat de proefrit het belangrijkste is. In de praktijk blijkt, dat een Moto Guzzi lang niet iedereen enthousiast maakt. En zoals uit het bericht hierboven van Waico65 blijkt, als je eenmaal enthousiast bent, is het je ook wat waard.
Ook een goeie les wat onderhoudsgeschiedenis betreft, trouwens.
 
Ff updatetje: nu 12dkm verder, zonder problemen. Heb de Norge naar TLM gebracht ivm z'n 90dkm/grote beurt.
blijkt dat de vorige eigenaar enorm op zijn onderhoud heeft bezuinigd, had em al gekocht met 3 mnd garantie destijds, genoeg troubles met lekke koppakking, oliepomp- en sensor gehad, gelukkig onder noemer garantie vervangen, zoals het hoort. Echter ben nu aan de beurt:
*kleppen vallen niet te stellen? => nokkenas gaar
*geen originele bougies en bougiekabel en draad links gaar. Raar, hoe dan, hij liep goed. afijn
*olieleiding tuimelaars links zweten
*cardan zweet.
Allemaal punten bij chronisch gebrek aan onderhoud.
Kostenplaatje zo rond de 3500 Euri vlgs TLM. AUW, maar ik heb em al zoveel aan mijn persoonlijke smaak aangepast, met bv helibars, ja wat is dan wijsheid. is wel smak geld....je koopt vaak rotzooi van de vorige eigenaar...Hadden ze dit met een aankoopkeuring gevonden bij TLM? Twijfelachtig, maar goed ik gooi het er maar tegenaan, want hobby's kosten nu eenmaal geld hé, dat verzacht dan weer een beetje de pijn....ook in de portemonnee.....

Was de nokkenas wel omgebouwd? De eerste jaren (tot bj 2012) 8v nokkenassen/stoters vreten zichzelf op zonder die ombouw, dat heeft niets met achterstallig onderhoud te maken.

edit: nvm niet van toepassing, 2008 norge heeft nog 2 kleppen per cilinder
 
Laatst bewerkt:
Vorige week weer opgehaald bij TLM en 3100 euri's afgetikt, want cardan en nog wat was gelukkig wel in orde.
Gisteravond hier op de zaak gestart, hoorde de kleppen, maar bleef die ook horen.......werd zelfs erger......na 10 min wou ik bij Schaarsbergen de A12 op op en Bwooaaahhh, niets meer, viel zo uit.....wel spanning, dus maar Anwb gebeld, die kwan na half uur, zegt start em es....zet maar uit, want dat hele blok is gaar....sleepdienst gebeld, transportje naar huis, TLM inmiddels gemaild hierover, ben benieuwd.......Kat in de zak gekocht? Rommel van een ander? Wellicht. Nog vertrouwensvol? Zit op een omslagpunt, heb er in die anderhalf jaar veel ingestoken mbt Helibars en achterhugger en nog paar van dat soort fijne gadgets. Loop nu echter wel tegen de 10K aan met al dit soort fratsen. Aan andere kant, vorig jaar eend gekopt, dus onder noemer verzekering nieuwe voortrein met kuip erop ad 1700 euri's. Wat is wijsheid hé.

To be continued......
 
Hallo,

Excuus als deze vraag al eerder is gesteld, maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden.

Ik ben aan het kijken naar een Stelvio NTX, en dan wil ik graag zoeken naar één van na de facelift. Nu kom ik er niet echt achter wanneer die facelift nu heeft plaatsgevonden.
Vanaf welke modeljaar kan ik er van uit gaan dat de nokkenasaanpassing er af fabriek op zit en ook de grotere tank. Is dat vanaf 2012 of 2013?

Als ik naar het kuipwerk kijk heb ik het idee dat het al vanaf 2012 zo is, maar op diverse internationale fora zie ik 2013 als jaar van wijziging voorbij komen.

Wie helpt mij wijzer te worden?

Alvast bedankt.

Groet,
Wilson
 
Vorige week weer opgehaald bij TLM en 3100 euri's afgetikt, want cardan en nog wat was gelukkig wel in orde.
Gisteravond hier op de zaak gestart, hoorde de kleppen, maar bleef die ook horen.......werd zelfs erger......na 10 min wou ik bij Schaarsbergen de A12 op op en Bwooaaahhh, niets meer, viel zo uit.....wel spanning, dus maar Anwb gebeld, die kwan na half uur, zegt start em es....zet maar uit, want dat hele blok is gaar....sleepdienst gebeld, transportje naar huis, TLM inmiddels gemaild hierover, ben benieuwd.......Kat in de zak gekocht? Rommel van een ander? Wellicht. Nog vertrouwensvol? Zit op een omslagpunt, heb er in die anderhalf jaar veel ingestoken mbt Helibars en achterhugger en nog paar van dat soort fijne gadgets. Loop nu echter wel tegen de 10K aan met al dit soort fratsen. Aan andere kant, vorig jaar eend gekopt, dus onder noemer verzekering nieuwe voortrein met kuip erop ad 1700 euri's. Wat is wijsheid hé.

To be continued......

Oef wat een pech. Moeilijke situatie ook want wie is verantwoordelijk. TLM of een reeds bestaand probleem waar ze niets aan kunnen doen. Hoe dan ook heel naar. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan