Het gastvrije Moto Guzzi toermotor topic deel 2

Nee, de griso heeft geen distributie riem :PIk bedoelde de riem van de alternator, ben de naam even kwijt
Die riem is eenvoudig te vervangen, bij jouw motor nog makkelijker dan mijn Breva. Na 88000 kilometer knapte de mijne, paar weken geleden. Renault clio riempje kost 6 euro
 
 
Die riem is eenvoudig te vervangen, bij jouw motor nog makkelijker dan mijn Breva. Na 88000 kilometer knapte de mijne, paar weken geleden. Renault clio riempje kost 6 euro

Oh echt, ik was in de veronderstelling dat je er heel veel voor moet uitbouwen?
 
Vraagje: als het rode waarschuwingslampje gaat branden van een Norge moet je blijkbaar op het display kijken om te zien waarom dat ding brandt. Maar ik had dat gisteren en wist niet dat ik daar naar kijken moest, heb toen de motor afgezet en nadat ik de handvatverwarming had uitgezet ging het lampje weer uit. Gestart en gewoon naar huis gereden. Maar ja, wat was het nou? Volgens het boekje slaat de 'computer' de gegevens op, zijn die als leek ook uit te lezen of moet ik nou alweer naar de dealer toe?
 
Met behulp van de “mode” knop op je stuur kun je door iets langer in te drukken en met links en rechts te bladeren in het menu op je dashboard terecht komen. Hier kun je dan diagnose kiezen. Er wordt dan een service code gevraagd. Deze is voor de Norge 28315 en kun je via de zelfde mode knop ingeven. Is een beetje gehannes want je moet elk afzonderlijk cijfer bevestigen met een druk op de middenstand voor je het volgende cijfer kan ingeven. Als je eenmaal in het diagnose scherm zit kun je allerlei codes zien onder een kolom A(ctueel) en een kolom M(emory). In memory zijn storingen uit het verleden en niet belangrijk.

grtz,

Cees
 
  • Leuk
Waarderingen: mhe
Als je eenmaal in het diagnose scherm zit kun je allerlei codes zien
Is er ergens een lijst met wat die codes betekenen?

Er zijn twee lijsten met fouten, de ene (ECU) heeft geen M kolom, alleen ACT. En die staan allemaal op een rondje of o.

Maar in de lijst met dashboard errors of DSB staan bij de codes 02, 03, 04, 05 en 07 een X in de kolom M.

Afijn, veel wijzer wordt ik hier niet van. Maar misschien dat dit iemand anders iets zegt?

Oh, wacht, google is mijn vriend (of eigenlijk duckduckgo):

DSB 01 - Immobiliser fault: key code read but not recognised or key code not read
DSB 02 - Key not present or transponder broken
DSB 03 - Immobiliser fault: Antenna broken (open or short-circuit)
DSB 04 - Immobilizer fault: internal controller fault
DSB 05 - Fuel sensor fault
DSB 06 - Air temperature sensor fault
DSB 07 - Oil sensor fault DSB
DSB 08 - Oil pressure fault

Dus het was in ieder geval geen olie druk probleem dan. Maar 02, 03 en 04, is dat iets met de sleutel en z'n code?
 
Laatst bewerkt:
Dsb01 en 04 hebben te maken met je startonderbreken die in de sleutel opgenomen is. Dsb03 De antenne zit in de huls van het contactslot en is in feite de ontvanger van de startonderbreker. Dsb02 betekent zo iets van dat de startonderbrekerzender niet gezien wordt.
Deze codes schijnen bij een boel Guzzis (ook de mijne ) aan gekruist te staan in het geheugen en laten zich ook niet wissen. Overige meldingen laten zich wel wissen.

grtz,

Cees
 
Ik heb de Norge ingeruild voor een zwarte Stelvio NTX uit 2014. Want ik verwacht op de langere afstanden, en dat wordt waarschijnlijk twee keer in de week ongeveer 200 km voornamelijk snelweg, wat meer comfort. Mijn eerste indruk na 150 km wijst daar alvast op, ik zit er beter op. Wat me direct ook al opviel: ik heb de neiging sneller te rijden. Eigenlijk ongemerkt, niet zozeer om de motor erg uitdaagt. Het gaat gewoon makkelijker. Waar ik ook al op voorbereid was: veel meer windlawaai om de helm. De rest zit prima uit de wind. Maar ach, daar zijn oordopjes voor.

De koffers lijkt me wat meer naar voren te zitten, wat het opstappen wat lastiger maakt. Maar ik rij meestal zonder koffers.

Nee, ik plaats geen foto, ik ben er blij mee maar erg mooi vind ik 'm niet. Het motorblok komt wel wat meer indrukwekkend tot z'n recht.

Zijn de omstandigheden al weer gunstig genoeg om weer een ontmoeting af te spreken, of is intussen de benzine te duur :( ?
 
Ik heb de Norge ingeruild voor een zwarte Stelvio NTX uit 2014. Want ik verwacht op de langere afstanden, en dat wordt waarschijnlijk twee keer in de week ongeveer 200 km voornamelijk snelweg, wat meer comfort. Mijn eerste indruk na 150 km wijst daar alvast op, ik zit er beter op. Wat me direct ook al opviel: ik heb de neiging sneller te rijden. Eigenlijk ongemerkt, niet zozeer om de motor erg uitdaagt. Het gaat gewoon makkelijker. Waar ik ook al op voorbereid was: veel meer windlawaai om de helm. De rest zit prima uit de wind. Maar ach, daar zijn oordopjes voor.

De koffers lijkt me wat meer naar voren te zitten, wat het opstappen wat lastiger maakt. Maar ik rij meestal zonder koffers.

Nee, ik plaats geen foto, ik ben er blij mee maar erg mooi vind ik 'm niet. Het motorblok komt wel wat meer indrukwekkend tot z'n recht.

Zijn de omstandigheden al weer gunstig genoeg om weer een ontmoeting af te spreken, of is intussen de benzine te duur :( ?
Gefeliciteerd!
Mooie motor hoor! (staat nog op de site van Guzzi winkel uut `t noord-oosten?).

Benzine is idd niet goedkoop tegenwoordig. Maar hiervoor wat het ook niet gratis, toch?
 
Zoals je al schrijft, de Stelvio moet het niet van zijn uiterlijk hebben maar als ik zo hier en daar lees meer van zijn comfort. Ik rij nog altijd met veel plezier op mijn Breva. Vorige week de achter rempads vernieuwd. Waren de eerste nog na ruim 45.000 km. (Gebruik de achterrem nauwelijks. Veel plezier met de Stelvio
 
Ik heb de Norge ingeruild voor een zwarte Stelvio NTX uit 2014. Want ik verwacht op de langere afstanden, en dat wordt waarschijnlijk twee keer in de week ongeveer 200 km voornamelijk snelweg, wat meer comfort. Mijn eerste indruk na 150 km wijst daar alvast op, ik zit er beter op. Wat me direct ook al opviel: ik heb de neiging sneller te rijden. Eigenlijk ongemerkt, niet zozeer om de motor erg uitdaagt. Het gaat gewoon makkelijker. Waar ik ook al op voorbereid was: veel meer windlawaai om de helm. De rest zit prima uit de wind. Maar ach, daar zijn oordopjes voor.

De koffers lijkt me wat meer naar voren te zitten, wat het opstappen wat lastiger maakt. Maar ik rij meestal zonder koffers.

Nee, ik plaats geen foto, ik ben er blij mee maar erg mooi vind ik 'm niet. Het motorblok komt wel wat meer indrukwekkend tot z'n recht.

Zijn de omstandigheden al weer gunstig genoeg om weer een ontmoeting af te spreken, of is intussen de benzine te duur :( ?
De omstandigheden zijn prima! Roept u maar en ik maak een mooie route.
 
Gefeliciteerd met deze fijne brommert!
Maaruhhh is hij echt comfortabeler als een Norge???

Heb destijds getwijfeld en dacht dat de Norge meer comfort bood door de betere bescherming tegen rijwind en weersinvloeden!
Heb toen testritjes gemaakt op beiden en vond het gewicht van een Norge meer aanwezig in de bochten maar dat is een kwestie van wennen weet ik van eerdere motoren. Na een tijdje druk je die motor weer in elke bocht en hoek en is het volop genieten!
Misschien omdat ik hiervoor al een allroad model reed voelde de Stelvio veel vertrouwder, gewoon opstappen en wegwezen, geen last dat het gewicht zich in de bochten zo manifesteerde,kortom een makkelijk te rijden motor... (voor mij)

Vind het wel een zware brommert om de garage in te duwen of zo maar als je er eenmaal mee rijd verdwijnt het gewicht als sneeuw door de zon... ;)

Ik wens je veel plezierige en veilige kilometers toe met deze aanwinst!!
 
Het is waar dat de Norge erg goed tegen regen en wind beschermd. En ik heb er ook meer dan 9 jaar plezier van gehad! Supermotor! maar ik begin met zitten meer en meer last van rug en knieën te krijgen. Dat is op de Stelvio veel minder.
Zwaarder, klopt. Maar gaat dan weer veel makkelijker op de bok!

Ja, ik heb 'm inderdaad bij Langenberg vandaan. Moeilijk aan te komen, hij keek al meer dan een half jaar voor me uit. Import dan maar *D
 
Ik zal van de week een paar data voorstellen. Ik vind het wel lastiger, mijn rooster wordt nu niet meer per jaar, maar per maand gemaakt :(.
 
Een paar data voor een ontmoeting :]:
14 en 21 Mei, 4 en 11 Juni. Laat maar horen!

Inmiddels een kleine duizend km op de Stelvio. Ik ben er dik tevreden mee. De eerste keer tanken: 20,nogwat liter voor 385 km. Dat betekent dat ik bijna 500 km op een volle tank rijden kan! Ik zit er lekker op, al is het wat meer een klim om erop te komen. Ze gaat eigenlijk zonder veel kracht op de bok, bij de Norge was dat lastiger. En ze rommelt net zo lekker in de uitlaat bij afremmen op de motor.
Bij regen wordt ik wel wat natter, op dat punt was de Norge echt veel beter. En meer lawaai van de wind. Echt veel eerder oordopjes nodig.
 
Als het aan mij ligt, wordt het mei; beide data zijn (nog) mogelijk! :]
Juni gaat 'm voor mij niet worden.:N
 
Hoi hoi van over de onderste landsgrens.

Ik heb mijn best gedaan de twee topics door te lezen -zodat ik niet voor de 100ste keer dezelfde vraag stel-, wat vooral resulteert in angst om plots niet meer te kunnen starten.

Evenwel zijn er een aantal zaken die ik niet terug heb gevonden:
1) Iemand eigenlijk een idee hoeveel Norge-en er geproduceerd zijn?
2) Van de BMC las ik hier dat die op de 8V modellen eerder een averechts effect hebben. Hoe zit het op de twee-kleppers? Daar wel een positief effect?
Ben aan het kijken om mijn tweeklep Norge een ECU flash te geven. Hoofddoel is een betere gasrespons. Als echte carburator liefhebber stoort die me wel, zeker in combi met de vreemd lange eerste versnelling. Daarnaast lijkt het me ook aangewezen, gezien er een andere uitlaat op zit en het geheel wat arm lijkt te draaien (de charmante plofjes in de uitlaat).
En als je dan toch 'idiote kosten' doet, dan is de vraag of je dan niet beter all the way gaat (en dus ook de luchtfilter aanpakt) of dat het verschil niet maakt.
3) de cardan en versnellingsbak olie, ik vind maar niemand die me kan zeggen of het nu minerale, dan wel (half/vol) synthetische olie dient te zijn. Zelf de dealer en de importeur halen de schouders op. "Gewoon het boekje volgen" zeggen ze. Maar daar schrijven ze Agip voor en dat bestaat niet eens mee. En los daarvan wil ik het gewoon weten.
4) Ik ben nog aan het twijfelen over een setje progressieve veren. De voorkant vind ik echt te slap. In een noodsituatie heb je geen idee wat daar gaande is. Dus daar een setje hyperpro tegenaan gooien lijkt een no-brainer.
De vraag: iemand die weet of voor- en achterkant dan wel nog in balans zijn? Of is de Hyperpro zo hard dat je best voor en achter samen doet?
Destijds nog op mijn Pan 1100 voor en achter gedaan en die was super strak, maar wel beenhard. Ik had er toen een 748 naast staan en die was qua vering meer comfi dan de Pan met setje Hyperpro. Daar heb ik dan ook weer geen zin in... Op mijn eerste motorfiets (GSX-600F) zat ook hyperpro voor, maar die was lang niet zo extreem hard als op de Pan.
Dus oproep aan de hyperpro ervaringsdeskundigen, kunnen jullie even proberen aangeven hoeveel stugger het is?
Ik las ook iemand die zei dat de middenbok ook met de hardere veren nog de grond raakte, maar was dat solo? Of met duo? Weet helaas niet meer wie dat was... Wie zich aangesproken voelt, laat zeker weten. En ook welk 'formaat' je zelf zowat hebt.

5) er is hier een tijdje terug een zadel aangeboden dat iemand eens wou passen. Is dat dan verkocht? Ik dacht dat het ongeveer 4cm hoger was? Hoe bevalt dat? Had tijdens het lezen echt wel notities moeten maken wie wat gezegd had... Of is dat zadel opnieuw/nog op de markt?

6) Ik heb correct onthouden dat de 8V zijn stuur dichter bij de piloot staat dan bij de tweekleppers? Kan je die stuurrisers op een twee klepper zetten zonder de bekabeling te moeten verlengen? Kan iemand een inschatting maken van hoeveel dichter en hoger die komen?

7) De helibars: ik lees dat iedereen daar heel tevreden over is. Alleen, die zijn 35mm smaller. Stoort dat niet?
Zijn dat ook enkel de tweeklep eigenaars die daarvoor kiezen? Of zijn er ook 8V eigenaars die dat plaatsen?
Indien ook de 8V eigenaars dat doen, toevallig iemand die de originele van het handje wenst te doen? :D

8) er was iemand die LED verlichting, met ventilatie, in zijn Guzzi gepleurd heeft. Is daar meer info over? Welke? En tevreden?

9) ik heb dus een 2008 1200 Norge, met onbereikbare oliepleilstok. Heb die maandje terug gekocht met 32K km op de klok (heeft 7 jaar stil gestaan, zo blijkt achteraf en dat merkt je dan ook wel, het ene kwaaltje na het andere komt opduiken). Wat moet ik verwachten van olieverbruik? Of anders gezegd, om de hoeveel kilometers moet ik zeker de pijn ondergaan om het oliepeil te gaan meten? Ik gebruik de motor voornamelijk om te pendelen. Veel snelweg, veel file en stukje stadsverkeer. Mijn gemiddeld verbruik zit net onder de 7 liter/100km (dat is ongeveer 1:15 in jullie taal als ik me niet vergis). Kwestie van het belastingsprofiel van het blok/de rijstijl wat te schetsen.

Andere trivia: ik heb zelf 38 jaar op de teller staan, 3 meisjes in huis (oudste 5, jongste 1). Naast de Norge staat er nog een CB Sevenfifty in huis van 98 en ergens onder het stof heb ik nog een Amigo en KTM Hobby 50cc staan. Die laatste twee moet ik eens te koop zetten. Geen plannen mee. De CB gebruik ik vooral voor wat behendigheidsoefeningen en plezier tochtjes. De Guzzi is het werkpaard. Ik denk dat het ongeveer mijn 40ste motorische tweewieler is. Veel wrakken gehad, maar ook paar leuke dingen, zoals KTM 1190 adventure, twee CB 750 four (1972), BMW R50/5 (ex militair van 70), VFR 800 VTEC, Pan 1100 en 1300, Jawa 365, een handvol Benelli's 1130 (Tre-K, Amazonas, TnT Café-Racer, TnT EVO Sport - al moet ik zeggen dat dit bedrijfsmotorfietsen waren), 748, TL 1000S, ...
Eigenlijk wou ik een V7 III, paar jaar terug immers de R50/5 van de hand gedaan, na aanhoudende elektronische problemen (bleek na verkoop aan de GPS steun van de Garmin te liggen... zucht). Maar ik miste die eigenlijk wel. Had daar 6 paar (proberen) winter/zomer mee te rijden en nam die vaker dan de KTM. Niet vooruit te branden, remt voor geen meter, maar was wel een erg fijne metgezel. Zo een V7 leek me wel een goede opvolger daarvoor.
Nu, voor zo een V7 III, daar vragen ze goud voor! En dat wou ik er niet voor geven. Gezien ik nog nooit Guzzi gereden had, wou ik toch echt wel eens eentje in huis halen, al was het maar om te zien of me dat bevalt en of het de moeite is om door te sparen voor een V7. Het enige wat binnen budget te vinden was, waren Breva's 750 of... een Norge. De Breva's hadden geen ABS (wat samen met cardan een must was om zorgeloos zomer-winter te pendelen), dus die vielen af. Daarnaast was de verhouding euro/moto van de Norge ook gewoon zeer aantrekkelijk (4.300 euro betaald voor de Norge, incl jaar garantie op het blok. 32k op de klok, originele zijkoffers, elektrische ruit, givi topkoffer).
De Norge is zeker niet de beste motorfiets die ik al gehad heb, verre van. Maar als het op beleving aankomt. Holy crap! Wat een theatrale dame! Zeker met de snorkel uit het luchtfilterhuis en een MIVV uitlaat erop.
Ik heb de motorfiets blind gekocht en dat was maar best ook. Had ik daar een testrit mee gedaan, ik zou ze nooit gekocht hebben. Het is pas na dik 100 km dat we elkaar zijn beginnen begrijpen. Iets wat ik hier wel vaker lees.

Anyway, ze heeft de passie in mijn terug enorm doen oplaaien. En daarom gaat ze dan ook wat langer mogen blijven dan gepland. Origineel plan was ze na een half jaartje terug te verkopen (kwestie van geen verlies te moeten pakken), maar dat gaan we dus niet doen. Ze krijgt een langere tijdshorizon, waardoor ik dus ook wil kijken om er wat extra budget voor vrij te maken en ze helemaal naar wens te brengen.

Voila. Tot zover wat vragen en een korte introductie.
 
Even kort. Veel van je vragen kun je op de de Guzzi site www.mgcn.nl terugvinden. Daar naast komt de motor van de Norge overeen met die van de Breva V1200 ABS en ook grotendeels met Breva 1100.
Daar kun je ook op inlezen. Misschien ook handig om je te verdiepen in Guzzidiag.

grtz,

Cees
 
Hallo Tjeu,
Ik heb zelf 6.5 jaar op een norge gereden met helibars en heb er voor en achter hyperpro op laten zetten. Dan ga je van een sloep qua beweging over naar een mammoet tanker. Zoveel strakker ligt hij op de weg. Ik had er ook een verlengde pijlstok op zitten.
Ik weet niet hoeveel er geproduceerd zijn maar er zijn er in Nederland 146 nieuw op kenteken gezet.

P.s. die van mij was van 2006. Gekocht met 25000 km op de teller ingeruild met ruim 70000 op de teller
 
Hoi hoi van over de onderste landsgrens.

4) Ik ben nog aan het twijfelen over een setje progressieve veren. De voorkant vind ik echt te slap. In een noodsituatie heb je geen idee wat daar gaande is. Dus daar een setje hyperpro tegenaan gooien lijkt een no-brainer.
De vraag: iemand die weet of voor- en achterkant dan wel nog in balans zijn? Of is de Hyperpro zo hard dat je best voor en achter samen doet?
Destijds nog op mijn Pan 1100 voor en achter gedaan en die was super strak, maar wel beenhard. Ik had er toen een 748 naast staan en die was qua vering meer comfi dan de Pan met setje Hyperpro. Daar heb ik dan ook weer geen zin in... Op mijn eerste motorfiets (GSX-600F) zat ook hyperpro voor, maar die was lang niet zo extreem hard als op de Pan.
Dus oproep aan de hyperpro ervaringsdeskundigen, kunnen jullie even proberen aangeven hoeveel stugger het is?
Ik las ook iemand die zei dat de middenbok ook met de hardere veren nog de grond raakte, maar was dat solo? Of met duo? Weet helaas niet meer wie dat was... Wie zich aangesproken voelt, laat zeker weten. En ook welk 'formaat' je zelf zowat hebt.

5) er is hier een tijdje terug een zadel aangeboden dat iemand eens wou passen. Is dat dan verkocht? Ik dacht dat het ongeveer 4cm hoger was? Hoe bevalt dat? Had tijdens het lezen echt wel notities moeten maken wie wat gezegd had...
hallo Tjeu B,

hier een reactie oet Zitterd.

@4: Onder 3 van mijn 4 motoren heb ik een Streetbox laten monteren.
Beenhard herken ik totaal niet. Lijkt er op dat er bij je Pan een fout gemaakt is. Of de standaard veren waren zooo slap dat een gezonde set als veuls te hard werd ervaren.
Mijn Breva 1200 V2 profiteerde in elk geval sterk van die upgrade. Vooral de voorvork was helemaal slap geworden.
Tijdens een VRA bij de ADAC in Grevenbroich, kort na het plaatsen van de Streetbox, was ik in elk geval niet de hekkensluiter in mijn groep.
;)

Zowel met de standaard, maar zelfs met de Streetbox was het niet al te moeilijk om de middenbok in linker bochten aan de grond te krijgen.
Altijd solo gereden. En in Adam’s kostuum breng ik 82 kg. aan de haak.
Grondspeling is gewoon niet zo extreem groot. Maar gewoon voldoende.

@5: dat verhoogde zadel was ik in geen tijd weer kwijt. Was inderdaad 4 cm. hoger en was ook breder. Voor mijn 187 cm. lengte een hele fijne upgrade. Knietjes waren me er zeer erkentelijk voor. Onderstaand nog een foto met dat verhoogde zadel.

🙂

3E5C0ABD-E35C-4CF3-8351-95B4A3FE0E18.jpeg
 
Hallo Tjeu,
Ik heb zelf 6.5 jaar op een norge gereden met helibars en heb er voor en achter hyperpro op laten zetten. Dan ga je van een sloep qua beweging over naar een mammoet tanker. Zoveel strakker ligt hij op de weg. Ik had er ook een verlengde pijlstok op zitten.
Ik weet niet hoeveel er geproduceerd zijn maar er zijn er in Nederland 146 nieuw op kenteken gezet.

P.s. die van mij was van 2006. Gekocht met 25000 km op de teller ingeruild met ruim 70000 op de teller

hallo Tjeu B,

hier een reactie oet Zitterd.

@4: Onder 3 van mijn 4 motoren heb ik een Streetbox laten monteren.
Beenhard herken ik totaal niet. Lijkt er op dat er bij je Pan een fout gemaakt is. Of de standaard veren waren zooo slap dat een gezonde set als veuls te hard werd ervaren.
Mijn Breva 1200 V2 profiteerde in elk geval sterk van die upgrade. Vooral de voorvork was helemaal slap geworden.
Tijdens een VRA bij de ADAC in Grevenbroich, kort na het plaatsen van de Streetbox, was ik in elk geval niet de hekkensluiter in mijn groep.
;)

Zowel met de standaard, maar zelfs met de Streetbox was het niet al te moeilijk om de middenbok in linker bochten aan de grond te krijgen.
Altijd solo gereden. En in Adam’s kostuum breng ik 82 kg. aan de haak.
Grondspeling is gewoon niet zo extreem groot. Maar gewoon voldoende.

@5: dat verhoogde zadel was ik in geen tijd weer kwijt. Was inderdaad 4 cm. hoger en was ook breder. Voor mijn 187 cm. lengte een hele fijne upgrade. Knietjes waren me er zeer erkentelijk voor. Onderstaand nog een foto met dat verhoogde zadel.

🙂

Bekijk bijlage 1742122
Mooi zo. Alvast bedankt voor deze info. De hyperpro voor en achter komt er na het lezen van deze twee meningen dus onder. Jullie input haalde me over de streep. Tnx!

Hoe het daarna met de grondspeling zit, dat zien we dan wel. Slechter zal het niet worden. Door de andere uitlaat en het verwijderen van het rubbertje waar de middenbok tegenaan hangt, is het ook al een stuk beter. Nu raakt hij een stuk hoger.
Ga op termijn kijken om boutjes (voelsprieten) in de voetsteunen te draaien, zodat die eerst raken. Lijkt me veiliger. En harder dan dat rijden, daarvoor moet ik dan maar de CB nemen... Je kan niet alles in een motorfiets willen. Anders is er ook geen reden meer om er meer dan een in huis te hebben.

Wie nog input heeft op de andere openstaande punten, ik lees het graag!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220325-163632.png
    Screenshot_20220325-163632.png
    439,9 KB · Weergaven: 10
Terug
Bovenaan Onderaan