Het gastvrije Moto Guzzi toermotor topic deel 2

Ik vind dat zo’n gelimiteerde motor in de staat moet blijven zoals uit de fabriek. In mijn beleving ga je daar geen led verlichting of aftermarket zooi op zetten.
 
Wel de juiste kabel gebruikt voor de connectie met de ECU?

Soms is het ook zo dat het bij de 1e poging niet lukt om connectie te maken (weet niet waarom) en één van de vervolgpogingen wel (eveneens; weet niet waarom).
Meerdere kabels geprobeerd, geen enkele gaf toegang. Uiteindelijk opgegeven en ondertussen staat er een Rapid Bike EVO in bestelling. die komt eerstdaags binnen. Dus binnenkort een dagje sleutelen.
Ga ik eens proberen. Maar verdwijnt de druk niet als de motor al een poosje niet heeft gelopen. ? Als je Googled. Dan blijkt dat wel een dingetje te zijn. Bij Ducati ontgrendel je een metalen ring en haal je de connector zo los. Ben een half uur aan t pielen geweest. Toen was ik er klaar mee
Ik heb er ook al erg op zitten sukkelen. Wat bij mij uiteindelijk de truck deed, was gewoon wat kruipolie aan beide kanten van de sluiting aanbrengen. Zo kwam die veel makkelijker los.
Ik vind dat zo’n gelimiteerde motor in de staat moet blijven zoals uit de fabriek. In mijn beleving ga je daar geen led verlichting of aftermarket zooi op zetten.
Maar er zit wel een K&N, andere uitlaat, nokkenas en remap op :p
Is trouwens mijn absolute droommotor. Prachtding.
Lang getwijfeld toen hier in België een hele tijd een volledig originele met 25.000km op de klok te koop stond voor 4.000 euro. Echt geen geld. Was van een liefhebber die te veel motoren had. Prachtding. Maar ja, ik had toen de Norge al gekocht.
Inderdaad een beetje lullige achterlampjes en knippers zoals het was. Zeker op een zo'n robuuste motor.

grtz,
Cees
Voor de ene of de andere reden hebben erg veel van de V11'en die achterlichten. Lijken nergens op, maar 'iedereen' deed het. Geen idee waarom... Moet een mode geweest zijn...
 
Meerdere kabels geprobeerd, geen enkele gaf toegang. Uiteindelijk opgegeven en ondertussen staat er een Rapid Bike EVO in bestelling. die komt eerstdaags binnen. Dus binnenkort een dagje sleutelen.

Ik heb er ook al erg op zitten sukkelen. Wat bij mij uiteindelijk de truck deed, was gewoon wat kruipolie aan beide kanten van de sluiting aanbrengen. Zo kwam die veel makkelijker los.

Maar er zit wel een K&N, andere uitlaat, nokkenas en remap op :p
Is trouwens mijn absolute droommotor. Prachtding.
Lang getwijfeld toen hier in België een hele tijd een volledig originele met 25.000km op de klok te koop stond voor 4.000 euro. Echt geen geld. Was van een liefhebber die te veel motoren had. Prachtding. Maar ja, ik had toen de Norge al gekocht.

Voor de ene of de andere reden hebben erg veel van de V11'en die achterlichten. Lijken nergens op, maar 'iedereen' deed het. Geen idee waarom... Moet een mode geweest zijn...
Die nokkenas zat er al in bij aankoop. Daar zie je niks van 😄. Maar maakt t rijden wel leuker. 10 pk erbij en 7 Nm koppel. En de milieu dip bij 3500 tpm is bijna weg.
 
Hier ondertussen de Norge bijna een jaar en 8.000 km in bezit. Wegens de energiecrisis rij ik er minder mee dan verhoopt. We moeten links en rechts wat besparen. Wanneer ik met de trein naar het werk ga krijg ik 4 euro, wanneer ik met de motorfiets ga kost het 14 euro... Dat is 18 euro per dag verschil... Niet niks. Daarnaast werk ik nog redelijk wat van thuis en ga meestal maar twee dagen per week naar kantoor, waarvan eentje met de motor en eentje met de trein. Maar iedere rit is puur genot. Wat een ongelofelijk beklijvende motorfiets is dit zeg. Jemig. Dat had ik écht niet zien aankomen.
Wie het een jaar geleden wat gevolgd heeft weet dat ik eigenlijk een V7 wou, maar die zijn me veel te duur. Voor een derde euro's minder heb ik toen de Norge gekocht. En eigenlijk nog geen spijt van gehad. Enkel de looks vond ik niet "waaaaauw". Een V7 vind ik knapper. Maar de laatste tijd wat gesleuteld en in zijn huidige staat vind ik em persoonlijk wel al een pak knapper.

Wat was er al gedaan? Wel eerst en vooral zit het 4cm hoger zadel van @ex-motorloos er op. Daarnaast werd een MIVV demper geïnstalleerd en kon ik hier ook een open BMC luchtfilter en luchtfilterhuis op de kop tikken. Dat laatste zorgt voor een compleet fenomenaal inlaatgeluid. Compleet absurd. Zelf met oordoppen lijkt de motor (met het gashendel tegen de stuit) de trommelvliezen uit je oren te willen zuigen. Waanzinnig. Het onderstreept het karakter van het blok. Een karakter dat ik graag omschrijf als een gepensioneerd sporthart. Je merkt dat de motor in de basis vroeger echt een competitieve oorsprong heeft gehad. Maar het is ook wel op leeftijd en stilaan wat "vetter" geworden (wat met een kleine 1200cc ook letterlijk genomen mag worden). De dramatiek en het theatrale die de motorfiets en vooral het blok uitademen is beklijvend en verslavend.

Maar goed, de wijzigingen die ik ondertussen nog gedaan heb. Om te beginnen heb ik de MIVV demper 15cm ingekort. Niet om NOG meer herrie te maken, wel om het achterwiel e ontbloten. Ik ben ongelofelijke fan van enkelvoudige swingarmen, maar wat heb je eraan als je het open en vrije wiel helemaal wegsteekt achter een uitlaat? De MIVV demper was al een stuk ranker dan de originele demper, maar door er nog 15cm extra af te doen is het achtersteven nog wat slanker.
Ook de topcase mount werd gedementeerd. Op 8.000km heeft er wel geteld 1 keer een topkoffer op gestaan... Daarvoor mocht de lelijke treeplank wel wijken. Ik rij toch niet graag met een topkoffer, dus eraf dat ding. De bevestiging voor de zijkoffers blijven er nog een jaar op staan. Als ik ze in die tijd ook niet meer gebruikt heb, dan verwijs ik ze ook naar het tuinhuis.
In dezelfde adem werden ook de plastic delen ter hoogte van de duo voetsteunen verwijderd, die de aansluiting met de koffers verzekeren. Gezien de koffers er ook eigenlijk nooit op staan (zijn veel te breed, onhandig in gebruik en daarnaast niet waterdicht, wat heb je er dan aan?) vond ik die plastiek geen meerwaarde bieden. Het is tevens allemaal in de zoektocht om de achterkant wat 'lichter' te maken (optisch).

En de meest ingrijpende aanpassing is het inkorten van de ruit. Daar ben ik nog mee bezig. De originele ruit heb ik veilig opgeborgen, wees gerust. ik ben vertrokken van een grote universele GIVI ruit die ik nog liggen had van mijn Honda CB Sevenfify (zou ook kunnen dat het de originele Honda accessoire ruit was, nu ik er over nadenk.... hmmm....) en die heb ik in snot geslepen.
Stap voor stap kleiner en kleiner. Het brengt het geheel stap voor stap dichter bij de 2006 Moto Guzzi SP 1200 (zie: http://www.nesville.nl/Media/SP1200/1_MG_Sport_1200_001r.jpg ), een dubbel concept van een sportieve guzzi waarbij de kopkuip van de Norge voorzien werd van een sportieve ruit en die neus zowel eens op een Griso als op een MGS-01 werd geplakt. Het idee van een sportievere Guzzi spreekt me wel aan. En bij deze heb ik de Norge qua looks verschoven van touring naar Sport Touring. Hij kan zo naast een VFR gaan staan.
De ingrepen zijn klein, maar ze werken voor mij wel. Ik vind het optisch een enorme verbetering. Spreekt me veel meer aan.

Maar genoeg getokkeld. Foto's!

Voor ik er aan begon, met de Sevenfifty:

Open achterkant:

Zijaanzicht:

Bovenaanzicht:

Ondertussen de ruit nog wat bij aan het snijden en meer ronding aan het geven. Er moet nog wat extra ronding komen, om nog meer aan te sluiten bij de SP 1200.


en dan moet ze ook terug zwart gespoten worden. Het is maar een eerste ontwerp. Eens ik blij ben van het resultaat ga ik proberen om een definitieve versie te maken. Wss vanaf 0 te beginnen. Ik vind het wel een leuke uitdaging. Maar die bolling plooien is we niet evident zeg!




En dus binnenkort de Rapid Bike EVO. Die moet er wel op, want de motor draait door de aanpassingen veel de arm. In die mate dat het ronduit storend is bij traag verkeer. En gezien ik hem vooral gebruik om mee naar Brussel te pendelen, is het vervelend. Ik moet er te veel te koppeling bij pakken om de motor niet af te laten slaan.
Voor de goede spotters, ja de spiegels staan "verkeerd", maar ook dat is voor vlotter door Brussel te kunnen flaneren. Door ze zo te zetten is de motor op bestelwagen-spiegel-niveau een stuk smaller, waardoor ik me vlotter in druk verkeer kan verplaatsen.

al bij al dus erg blij met de Guzzi. Ik denk dat ik weinig motorfietsen heb gehad waar ik zo een lange lijst van minpunten op kan sommen, maar toch wil ik maar één ding: rijden rijden rijden met dat ding!
 
Goh, Tjeu B, je bent lekker bezig zo! Ik zelf vind de aanpassingen je motor prima staan. De Norge wordt er zeker niet lelijker van, zeg maar.
!
Ben je van plan om na het inbouwen van de Rapid Bike Evo je motor ook nog door een professional af te laten stellen?

Veel plezier nog van je motor, en dat je minder rijdt vanwege de rekensom: wat kost het me... daar heb ik alle begrip voor.
 
Goh, Tjeu B, je bent lekker bezig zo! Ik zelf vind de aanpassingen je motor prima staan. De Norge wordt er zeker niet lelijker van, zeg maar.
!
Ben je van plan om na het inbouwen van de Rapid Bike Evo je motor ook nog door een professional af te laten stellen?

Veel plezier nog van je motor, en dat je minder rijdt vanwege de rekensom: wat kost het me... daar heb ik alle begrip voor.
Nee, hij gaat niet op de bank. De RB EVO heeft een auto-tune functie. Daarmee stelt hij zichzelf bij.
Met een run op de bank haal je er wss nog meer uit, maar ik ben niet opzoek naar de laatste pk, helemaal niet zelf. De gasrespons moet gewoon beter. Een RP Easy was eigenlijk al meer dan voldoende geweest, maar dat vind ik naar mijn gevoel dan net weer iets te veel bricoleren. De RP EVO heeft een betere verhouding voldoende impact edoch ook voldoende kwaliteit. En hij zal ook wel wat meer impact hebben op de pk'tjes.
Het is altijd wat een tweestrijd. Enerzijds ben je benieuwd en wil je wat er in het blok zit uithalen, maar anderzijds worden we allemaal een dagje ouder/verstandiger en is het allemaal niet nodig. Integendeel, wat minder waardoor je vaker het gas echt nog eens helemaal open kan draaien is vaker net leuker dan overschot waar je zelden iets aan hebt.
Maar toch, als je dan zo posts leest zoals hierboven van de V11 met andere nokkenas denk ik direct "ooooh, zou dat ook voor de mijne bestaan? Hoeveel zou het schelen? Mss combineren met een big block kit van Radical Guzzi en... en... en..."
 
Heb van de V11 de remolie ververst , spul ontlucht. Geen probleem. Maar wilde de koppeling ook “ even “ doen. Maar met mijn kolenschoppen kom ik niet bij de cilinder. Wie kan mij uit ervaring vertellen wat er wel en niet gedemonteerd hoeft te worden. ?
 
Heb van de V11 de remolie ververst , spul ontlucht. Geen probleem. Maar wilde de koppeling ook “ even “ doen. Maar met mijn kolenschoppen kom ik niet bij de cilinder. Wie kan mij uit ervaring vertellen wat er wel en niet gedemonteerd hoeft te worden. ?
Achtervork eruit is veruit het makkelijkst.... Al helemaal als je grote handen hebt....
 
Hier vind je info erover.
 
Heb op Kleinanzeigen een originele achterkant gekocht. Weer in ere hersteld de V11 Café Sport.
Zo zie je maar, smaken verschillen. Ik heb de taartschep er net af gemeubeld 😉
 

Bijlagen

  • BFB97225-0AC5-49D6-8D8C-AC5779AAF4B0.jpeg
    BFB97225-0AC5-49D6-8D8C-AC5779AAF4B0.jpeg
    589,6 KB · Weergaven: 31
Terug
Bovenaan Onderaan