het grote 749/999 Ducati topic

De tps. 71738921

Screenshot_20221002-215053_Samsung Internet.jpg
 
Over beunhaas B.V. gesproken; de voorpoten maar eens compleet gereviseerd omdat de stofkappen haarscheurtjes begonnen te vertonen en ik dacht dat de olie nog nooit was vervangen. Dat laatste bleek mee te vallen want de olie was eigenlijk nog vrij goed, en de luchtkamer was veel groter dan standaard.
SKF low friction keerringen geïnstalleerd en de luchtkamer op std-5mm gezet, dat bleek te weinig dus daar moet ik in de winterstop nog even wat olie uit hevelen.
IMG20220916180300.jpg
 
Netjes verwerkt in m’n led achterlicht. Ziet er erg tof uit, maar de zichtbaarheid is niet optimaal.

Evenals dat je knipperlichten officieel een minimale afstand tot elkaar moeten hebben. En er zal vast ook nog wel iets zijn met betrekking tot een reflector en kenteken verlichting. Maar ik heb er nooit problemen mee gehad 😊
B2DF5944-FC39-447E-A2DE-FE3A795CE357.jpeg
 
Dat ziet er inderdaad mooi uit, maar die verminderde zichtbaarheid zou voor mij reden zijn het níet te doen. Ik ga het mezelf in de strijd tegen blinde automobilisten niet nóg moeilijker maken!
 
Zou dat niet eerder de nieuwe olie zijn?
Ik kan me niet voorstellen dat die dust seals zoveel stictie hebben.
 
Zou dat niet eerder de nieuwe olie zijn?
Ik kan me niet voorstellen dat die dust seals zoveel stictie hebben.
Dat zal vast meehelpen, maar de meeste verbetering komt toch van de stofringen. Zonder gemonteerde veren gleed de binnenpoot zo omlaag met de SKF seals, dit was toch zeker niet het geval met de originele😅

Qua statische stictie ben ik trouwens van 10mm naar +-4mm gegaan. Al zal het ook al helpen om een ringetje vet tussen je originele olieseal te 'pompen'.
 
Nu de winter eraan komt wil ik oa de koppeling gaan doen.

Dacht eerst.. ben lui en vraag een nieuwe korf en platen pakket aan met silent mod bij biggelaar. Regel het..en succes. Maar is het niet beter om een 48 tands evr bv te nemen icm met mn mpl slipperclutch? Of ben ik weer onmogelijk bezig?
 
Vandaag op de testbank bij Biggelaar geweest. Wat een geweldige winkel. Werkelijk elk hoekje is volgestouwd met Ducati onderdelen, een walhalla voor de techneut. Ik wilde de 749 graag op de testbank krijgen om te kijken of we het haperen bij wegrijden weg konden krijgen. Conclusie?

-Cilinders opnieuw gesynchroniseerd want die stonden volgens Toine vreselijk slecht. Hij hoorde dat pas vanaf 2000 RPM de horizontale cilinder 'mee begon te doen' (a.k.a dat het mengsel dan pas in de buurt van oké kwam)
- CO opnieuw afgesteld, dit kan ik zelf helaas niet doen omdat ik geen CO-meter heb.
-Eerste testrun gemaakt. Ik zag al op het scherm dat de A/F-ratio best goed stond; Toine gaf aan dat de mapping aanpassen geen zin had, deze was eigenlijk al perfect ('banaan' Termi 54mm full system i.c.m. DP filters en DP ECU).
-105 pk op het achterwiel, niet slecht voor een 749!
- Toine gaf aan dat hij bij kleine gasopeningen de waarde van de TPS-sensor zag schommelen tussen 1 en 2.5-3 graden, wat volgens hem vaker voorkwam bij 749/999s. Dit zorgde volgens hem (i.c.m. de voorheen slecht gesynchroniseerde cylinders) voor het soms stotteren bij de eerst gasopname. De aanbeveling van hem was om de TPS-sensor te vervangen.

@NOSfearatu jij hebt dit al eens gedaan toch? Heb je een artikelnummer of URL voor de vervangende TPS-sensor? Ik geloof dat deze ook op oudere Fiat's/Alfa's zitten? Heb al op OEMDucati.com gekeken maar daar kun je alleen het volledige gasklephuis kopen/vervangen....


Filmpje van de een na laatste run met ongeveer 4/5 gas (vandaar de 87 ipv 105 pk)
Bekijk bijlage 1809528
Heb nog een losse tps sensor liggen. Org marelli
 
Terug
Bovenaan Onderaan