Lithium Accu .
Een nieuwer soort accu die veel mensen kennen uit o.a laptops.
Een belangrijk verschil t.o.v de lood accu is dat de cellen eigenlijk losse onderdelen zijn, uiteindelijk koop je altijd een blok met een min en een plus pool, maar een lithium accu is eigenlijk een bouwpakket met een ingebouwde computer.
Dat is in ieder geval voor een motor accu wel een vereiste en door die computer gebeuren er ook eigenlijk nauwelijks meer branden voorkomen die men in veel gevallen onterecht associeert met Lithium , er zijn namelijk ook verschillende lithium soorten maar dat komt verderop wel ergens ter aanbod.
Hier is goed te zien hoe een Lithium accu een bouwwerk is van een aantal verschillende onderdelen.
Voor een motorfiets heeft een Lithium accu een aantal voordelen.
1Minder gewicht, hoewel dit natuurlijk niet voor iedereen belangrijk hoeft te zijn is een gewichtsbesparing van +/-3 Kg voor een kleine meerprijs t.o.v een loodaccu , geweldig als alternatief om voor een vermogen aan titanium uit te geven voor minder gewicht.
2 Minder spanningsverlies , acculaders zou je tot de verleden tijd kunnen rekenen aangezien Lithium accu's veel langer een hoge spanning aan kunnen behouden. Iets wat je ook terug ziet in tractie batterijen zoals in bijv campers of heftrucks , maar die accu's zijn dan weer minder geschikt voor het starten van een motor.
Daardoor word een lithium accu voor een type motor automatisch kleiner , een kleiner en lichter formaat die dan nog dezelfde startcapaciteit geeft, meestal word er een plastic blokje meegeleverd om de loze ruimte op te vullen zodat je mini accu niet aan de accudraden hangt in de grote loze accubak
Een bijkomend nadeel is wel dat men daardoor een accu kan leveren die geschikt is om de motor te starten, keer op keer, maar niet om je telefoon op te laden op het moment dat de motor uit staat.
Een gebruikelijk formaat accu voor motorfietsen is 9Ah , dat is eigenlijk wel 1 vd kleinste, Guzzi en HD en BMW zitten gauw op 20Ah .
Een gemiddelde telefoon is 4400 mAh, de helft van die 9000 mAh , dus als je een compleet lege telefoon zou opladen aan het einde van je motorrit houd je nog de helft over van die accu, maar lood accu's kan je beter niet regelmatig verder ontladen dan 50%.
**EDIT** in de link elders in dit topic van acculaders.nl geeft men zelfs aan dat een echte startaccu maar tot 20% ontladen mag worden, dat maakt het verschil alleen nog maar groter, van dit voorbeeld.
Een vergelijkbare Lithium zou genoeg hebben aan een model met 6 Ah om diezelfde motor te kunnen starten maar zou dus leeg kunnen zijn zodra je de lege telefoon zou willen aansluiten.
3 Meer toepassingen, vanwege het kleinere formaat en minder gewicht kan een lithium accu gebruikt worden voor motoren waar men de accu op een andere plaats wil monteren , een veel voorkomende vraag bij (de bouw van) cafe racers.
Korte antwoord daarvoor zou zijn, kies de lithium accu die hoort bij het type motor waarvan het motorblok gebruikt word, dan krijgt je een accu die voldoet en dus al kleiner en lichter is dan de originele loodaccu.
Als je na onderzoek de maten hebt gevonden en het nog steeds te groot is , word het heel lastig om te zeggen of een kleiner model afdoende zal zijn onder alle omstandigheden.
Aantal MF topics over Lithium :
Beste, Ik zit er aan te denken om een lithium accu te gaan gebruiken i.p.v. een 'standaard' accu omdat deze lichter zijn en daarnaast hebben ze het voordeel dat ze bijna niet leeglopen, 's winters heel fijn. Ik heb echter gezien dat veel lithium accu's een stuk kleiner zijn dan de accu die ik...