het grote allesomvattende bmw boxer topic II

Status
Niet open voor verdere reacties.
zijn die r75/5 zeldzaam dan? en geschikt voor dagelijks gebruik?
Een originele wel, met werkende teller. Er zijn er geen miljoenen gemaakt en wel veel gesloopt. Ja, met een 75/5 kan je goed met het verkeer mee, 50pk 36Kw, in 1970 was het een superbike. Alleen d trommel in het voorwiel vraagt wat ander inschattingsvermogen, maar de trommel is effectiever als de schijfrem van een CB750 uit diezelfde tijd.
 
nou ik heb een tijdje een k400 uit 78 gehad dat remt ook niet :S
maar dan ook maar is pa zijn r75 in beslag nemen ding staat al 20 jaar stil :/ en is er niet mooier op geworden
 
zijn die r75/5 zeldzaam dan? en geschikt voor dagelijks gebruik?

Iets wat zeldzaam is ga ik echt niet dagelijks gebruiken. In 1 van mijn gevallen een Simca 1301 Special uit 1973.

Foto550-SFNOQPDH.jpg
 
Een originele wel, met werkende teller. Er zijn er geen miljoenen gemaakt en wel veel gesloopt. Ja, met een 75/5 kan je goed met het verkeer mee, 50pk 36Kw, in 1970 was het een superbike. Alleen d trommel in het voorwiel vraagt wat ander inschattingsvermogen, maar de trommel is effectiever als de schijfrem van een CB750 uit diezelfde tijd.

Helemaal mee eens.
Ik weet het, ben een bofkont. Trowens ook niet te koop. Hier begon het ooit allemaal mee.
Remmen doet het net zo goed als mijn oude Laverda (ooit)
 
De r75 van mijn vader heeft behoorlijk wat tijd en liefde nodig maar ik vind het een pracht fiets ook de eerste motor die ik heb horen lopen en is al sinds 1978 in zijn bezit, zal ook vast niet gouw voor dagelijks gebruikt worden maar zou er graag op rond willen rijden
 
@Kip, een trommel van een R75/5 remt prima, geen vergelijk met het trommeltje van een K400.
Het is alleen anders als een schijfrem. Je kunt niet lineair druk opbouwen. Hij begint te remmen en bouwt met gelijke spanning op de kabel meer remkracht op. Je moet dus eerst hard remmen, en daarna laten vieren. Maar ik kan het voorwiel laten piepen met die trommel.
 
Eraf knippen en schroefdoppen eraan zetten. Was bij mij ook de oorzaak van lopen op 1 cilinder.

Ik heb nu de hele zooi maar vervangen. Bougiekabels en doppen, maar helaas nog steeds geen vonkerij. De kabels met doppen meten een keurige 5 K. Ohm. Dan het voordeksel er maar eens vanaf om daar verder te kijken. Het blijkt dus dat ik een elektronische ontsteking heb van MEGA-POWER STB. Nog nooit van gehoord, maar eerst een verder gekeken.
In de plaat die op de generator geschroefd zit, zit een ledje wat vlak voor het BDP heel even brand. Dus ik neem aan dat dit dan goed is. Boven de generator zit nog een klein (alu) blokje waar alleen 30kV op staat. Herkend iemand dit systeem, en weet dan ook wat ik verder nog kan meten?

vanaf links.
Foto-QLY3BKVG.jpg


Vanaf rechts.
Foto-TUKGKVL4.jpg


Met brandend ledje.
Foto-RNFLIIVY.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi Bosso ,wat ik van een ander soort gelijk systeem weet is dat het lampje aan moet op het
moment van ontsteking (s).
hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Het ziet er wel degelijk uit. Maar Google kent MEGA-POWER STB niet. Heb je nog wat meer nummertjes?

Maar ik denk dat je het moet zoeken in de aansluitingen op de bobine, daar begon je probleem toch mee?
 
goed gevonden ,en wat ik zo zie is dat blokje een "booster".
denk dat Bosso hier wel wat mee kan.
 
Moffrikaan doet het weer. Nu te moe en dronken voor de details. Uitleg komt binnenkort. Denk ik. K@t, je wil niet weten hoe lang ik er over gedaan heb om dit foutloos in te dingesen.
 
En hij doet het nog steeds!

publiek-danst-stof-uit-het-terrein-id4791310-1000x800-n.jpg


Voor de 2 X 6Volt rijders, ooit in een ver verleden heeft zich een lullig draadje dat tussen de bobines genesteld. Dit draadje heeft na jarenlange trouwe dienst de geest gegeven, maar heeft nu een weerstandswaarde van schrik niet, 6 tot 7 k. Ohm! Ik heb een paar keer geprobeerd om de stekertjes er vanaf te trekken, maar vreemd genoeg zitten die stevig vast. Ook geen draadbreuk te vinden, alleen maar die hoge waarde.

Foto-ZIB6OZ3Z.jpg


Dus nieuw draadje gemaakt, alle contacten goed schoon gemaakt en in de vaseline. En het R100RS / van de Venne span loopt weer als een tierelier. Ik ga nu gauw verder om het spul op orde te brengen, want binnenkort moet alles weer acteren in de Zeelandiarun.

Bij deze mijn hartelijke dank voor het meedenken, en graag tot zien bij het volgende probleem.

Edit: Wie weet er eigenlijk wat een tierelier is?
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
De tierelier:

Als een tierelier wordt gebruikt om aan te geven dat iets heel soepel en goed verloopt. Deze uitdrukking kan gecombineerd worden met allerlei werkwoorden, onder andere lopen, werken, gaan, draaien en verkopen.
 
De tierelier:

Als een tierelier wordt gebruikt om aan te geven dat iets heel soepel en goed verloopt of snel. Deze uitdrukking kan gecombineerd worden met allerlei werkwoorden, onder andere lopen, werken, gaan, draaien en verkopen .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren een ritje van 180km. gemaakt. Bij elke tik op de startknop zonder gemor aanslaan, en onderweg geen klap verkeerd gegeven. Het was dus definitief het draadjes tussen de bobines.
 
Vreemd die hoge weerstandswaarde.. koperdraad gebeurd toch nix mee? aannemende dat de schoentjes gesoldeerd zijn zou ik naast een oxidelaag op de schoentjes geen verklaring kunnen vinden ..
 
Een goed geperste verbinding is gasdicht, dat wil zeggen dat binnenin de klemhuls geen oxidatie kan optreden. Als de verbinding niet goed geperst is kunnen de koperaders binnen de klemhuls oxideren en die hoge weerstand geven.

Vanwege de massafabricage worden er in de industrie (dus ook bij motoren) geen soldeerverbindingen gemaakt. Dat kost te veel tijd en is niet goed te automatiseren.
 
De Halve zescilinder boxer is weer wat ge /6 st:
full


full



De volgende stap zijn de /6 knippers. Voor vandaag was dat teveel werk. Mijn plan was om ze op de onderste kroonplaat te monteren, maar dat komt heel lullig uit. Het mooiste is voor op de radiator plaatsen. Maar daar zit weer niets om ze aan op te hangen. Ik denk er over om aan de tank, waar normaal de radiator cover aan zit, een paar aluminium paneeltjes te maken waar ik de knippers aan maak. Dan heb ik de tank ook weer een beetje afgewerkt

Zoals je ziet zit de tellerprij nogal hoog. Die moet dus omlaag. Ik zou er het liefst een /7 cockpit op zetten, Maar dan heb ik een input probleem voor de analoge Km teller.
Eerst maar omlaag brengen dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan