het grote allesomvattende bmw boxer topic II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb nog wel knipper voor achter van een /7 liggen.
15,00 eypo incl. verzending.
je kan mij mailen op loomanapestaartjewerkstudentpuntnl
Ik begrijp dus dat je het over twee glaasjes plus een buisje hebt? Dan is het een nette prijs. Maar ik kom liever even bij je langs om het op te halen, dan heb ik een excuus om even langs de kust te rijden.

Mail verzonden
 
Laatst bewerkt:
En toen was ik aan de beurt. :( Sinds thuiskomst van het Elefantentreffen wil mijn BMW R100RS niet meer starten. Geen zooi in de carbs. Met een losse bougie de vonkjes gecontroleerd, niks mis mee. Maar het enige wat er gebeurd is zo nu en dan een enorme knal.

De garagedeur zit weer op z'n plek, maar de buren waren even niet zo gelukkig met me. :N

Even mezelf kwooten hoor.

Het e.e.a. eens uit elkaar getrokken en ontdekt dat ik links geen ontsteking heb. Zo nu en dan een zwakke (oranje achtige)vonk, maar meer ook niet. En vandaar dus de harde knallen uit de uitlaten. Alles goed schoon gemaakt en nieuwe bougies erin, maar het probleem blijft. Dus de multimeter erbij gepakt en dan kom ik tot de volgende waarden:
Ct. 1 naar Ct. 15 geeft 1,5 Ohm
Ct. 1 naar uitgang geeft 6,3 kilo Ohm evenals Ct. 15 naar uitgang.
De bougiekabel zelf meet 4,8 kilo Ohm terwijl de rechterkabel 118 kilo Ohm heeft. Kloppen deze waarden toch wel? Het lijkt mij dat de bougiekabels veel lagere weerstand moeten hebben. Let wel, rechts doet het dus prima.

2e vraag; Ik ben vergeten te noteren waar de draadjes op de bobine zaten. Als de tussenverbinding rechts op +/15 zit, komt deze links dan ook op de +/15, of juist op de -/1? Het WPH geeft hier geen antwoord op.
 
Laatst bewerkt:
Jaap43, die veel meer verstand van vonken heeft schrijft:
jaap43 in "ontstekings weerstanden"

Een bougiekabel hoort dus (vrijwel) geen weerstand te hebben.

Ik neem aan dat jij het oude systeem met twee bobines hebt. Die staan in serie, dan komt 15 dus niet op 15. Als het al wat uitmaakt, je bekrachtigd een veld.
 
Oké, de aansluiting maakt dus niet zoveel uit. Maar de hoge weerstanden in de kabels blijft vreemd, zeker als de kabel met de hoogste weerstand het 't beste doet. Moet ik wel even kwijt dat ik met bougiedoppen erop heb gemeten. Deze kunnen er dan ook niet vanaf.
 
Oké, de aansluiting maakt dus niet zoveel uit. Maar de hoge weerstanden in de kabels blijft vreemd, zeker als de kabel met de hoogste weerstand het 't beste doet. Moet ik wel even kwijt dat ik met bougiedoppen erop heb gemeten. Deze kunnen er dan ook niet vanaf.

Max. 5 Ohm.
Ik heb bij mijn motor, diegene met de contactpunten de originele kabels vervangen door een bougiekabel met 'losse' bougiedoppen.
De originele hebben vaak dicht bij de aangegoten breuk. Doppen zelf zitten weerstanden in die problemen geven.
 
Jaap43, die veel meer verstand van vonken heeft schrijft:
jaap43 in "ontstekings weerstanden"
Ik voel me zeer vereerd dat ik aangehaald wordt.

Bougiekabels en -kappen bij puntjesontsteking horen geen weerstand te hebben. Dus met een digitale multimeter gemeten maximum 0,6 Ohm (= de weerstand van de meetsnoeren).

De kabel zal die hoge weerstand niet veroorzaken maar de kap zal de boosdoener zijn.

Tegenwoordig met de electronische ontsteking (CDI en transistor) moet er 5 kOhm in het circuit zitten, dus de bougie of de kap zal de aanduiding R hebben in het typenummer.
 
Mij nu te donker om er ook nog maar wat aan te doen. Ik heb wel alles in elkaar gezet met als hoofresultaat dat er n u helemaal niets meer vonkt. Morgen kan ik bij een paar buren om de hoek eens vragen of ze nog kabels hebben, die lui rijden ook al jaren BMW.

Edit; ik heb de kabels met de aangegoten doppen. Van die dikke zwarte klossen dus.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd met contactpunten, R75/5 van 1972, had heel,heel lang geleden ook van die kabels gekocht met die aaneen gegoten zwarte blokken.
Na verloop van een X aantal jaren ook hier problemen mee gehad, wilde ook niet goed lopen of op 1 cilinder.
Ouderwetsche bougiekabels er op gezet met schroefbare Ariete bougie kappen, werkt al die jaren feilloos.
 
Gisteren aan de r80 gewerkt, maar ik krijg het glas van m'n koplamp er niet op.

Ik heb een klemmetje met een moertje en een boutje, maar wanneer ik het boutje door het gaatje in de koplamp doe, krijg ik nooit mijn glas weer omhoog geklapt.

Hoe werkt dit?


6Qp7OFZ.jpg

LCD91jJ.jpg
 
In dat klemmetje hoort een langer boutje en een moertje/plaatje. Het gaatje onderin de koplamp is een draingaatje, dat doet niets.
Je haakt de ring aan de bovenkant over het koplamphuis, klikt de onderkant er in. Dan schroef je aan de voorkant van de chromen ring het schroefje aan, waardoor het klemmetje samengeknepen wordt. dan klemt hij zich vast.
 
Gelukt!

Volgende vraag:

De bmw loopt er hoog stationair (lees: 2200 toeren). Ik heb vanmiddag de carbs opengehad maar de gasklepjes sluiten mooi af. De stationairschroeven staan helemaal vrij en de gaskabels komen netjes helemaal terug. Rara, wat kan het zijn?
 
Gelukt!

Volgende vraag:

De bmw loopt er hoog stationair (lees: 2200 toeren). Ik heb vanmiddag de carbs opengehad maar de gasklepjes sluiten mooi af. De stationairschroeven staan helemaal vrij en de gaskabels komen netjes helemaal terug. Rara, wat kan het zijn?

lekke membramen of valse lucht?
 
Toch niet de BMW van ene sammie gekocht hoop ik. :')

Was het een zilvergrijze ex-rt uit '88? Ik heb deze al een jaar :P


@sammie ik heb de membramen vorig jaar vervangen, maar ik zal er eens naar kijken, thx!

Stationair sproeier zal ik eens kijken wat voor maat erin zit.

Ben er vrij zeker van dat ik ergens valse lucht trek, want de luchtstelschroeven kan ik zo goed als dicht draaien en het beestje blijft lopen..
 
ff met remmenreiniger op de rubbers tussen cilinder en carburateur spuiten.
als de motor er op reageert zitten deze niet goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan