Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

RolandPricken

MF veteraan
23 jan 2007
24.567
25
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)​


Nou, ik dacht open maar eens een bandentopic om alle vragen mbt banden in 1 topic te krijgen :)

Aangezien ik een klein vraagje heb en het onzin vind om een geheel nieuw topic te openen hiervoor.

Ik neem aan dat er nog geen soortgelijk topic is, anders zou ik dit allang gevonden moeten hebben :)






Mijn vraag dan:

Gister rondje Eifel gemaakt

Achterband ziet er nu zo uit:


fa76vo.jpg


2vshk4k.jpg




Oorzaak :?

Band = Bridgestone Battlax BT016R ZR17M/C

Band is aan vervanging toe, maar ik wil gewoon graag even weten waar dit aan ligt :)
 
Laatst bewerkt:
Betekend dat je het goed doet: Band is dermate warm geworden door het vele remmen / optrekken / herhaal dat hij is gaan " rullen" . Kan geen kwaad, alleen 't slijt zo snel. als " Oplossing" kun je een bredere band monteren (meer rubber dus meer moeite om op te warmen). Als je slechts vijf keer per jaar zo'n intensief dagje stuurt is het echter de moeite niet.

Plus het staat leuk! Betekend dat je best wel de max uit je brommer kan halen lijkt mij....?


Mijn vraagje:

Wie kan mij de 101 vertellen omtrent crossbanden? waar de verschillende diktes / velgmaten op gebasseerd worden? die banden zien er best wel dun uit maar graaf je jezelf dan niet in de modder?
:Z

Flauwekul, als de vering, demping en bandenspanning maar beroerd genoeg staat afgesteld kun je zelfs op een woonerf met 20 km/h nog rullen op je banden rijden. Ben je dan de max uit je brommer aan het halen? Hoop het niet voor je... :')

Wat is nu precies CUPPEN? De band vervormd.. maar hoe zie ik dat precies? :?

O-)
Er zit hoogteverschil tussen het rubber aan de 2 kanten naast een groef.

Voorbeeldje (autoband):

gecupteband.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een een vraag over zogenoemde BT021 banden.
Ik heb onlangs een motor gekocht en deze laten keuren door een onafhankelijke keurder. Op het het keuringsrapport stond over de banden:

BT021 zijn Tour/sport banden en worden NIET aanbevolen voor deze motor.

Ik heb een Suzuki GSX-R 600 SRAD aangeschaft en daar zitten deze banden onder.
Nu heb ik contact gezocht met de dealer en hem dit voorgelegd. Zijn antwoord was dat BT021 banden perfect waren voor racers en dat hij zo onder alle snelle modellen (ninja's etc) ook monteerde. Ook gaf hij mij het nummer van iemand van Bridgestone Nederland waar ik dit kon checken (en deze man zei uiteraard dat het geen probleem was)

Nu is mijn vraag of dit wel zo is?!?! Ik heb het idee dat de dealer maar wat zegt en dat de keurder hier meer verstand van heeft... wie kan mij hier meer duidelijkheid over verschaffen??
Alvast bedankt.
 
Deze banden zijn opzich goed voor de SRAD. Echter wanneer jij extreme hellingshoeken gaat rijden, ofwel sportief rijd, zal ik toch gaan voor de bt-016, dat is een echte sport band. (heb ikzelf ook en rijd super!)

BT-021 vind ik persoonlijk niet geschikt! Maar is geheel afhankelijk van jouw rijgedrag!!

Groeten :W
 
In Duitsland heb je verschillende uitvoeringen van de zelfde type /maat band, waarom werkt men in Nederland niet hiermee ??
Omdat het in Nederland niet verplicht is.....

Waarom in Duitsland wel? Omdat men daar nog op veel plaatsen zonder snelheidsbeperkingmag en kan rijden. Als je regelmatig langere stukken boven 250 km/u kan rijden, dan moeten je banden daar wel goed tegen kunnen. De "speciale" gecodeerde versie van de meeste banden zijn wat stijver dan de standaard versies....
De tweede reden is dat ze in Duitsland nogal anaal gefixeerd zijn en alles maar in wetjes willen vastleggen......
 
Omdat het in Nederland niet verplicht is.....

Waarom in Duitsland wel? Omdat men daar nog op veel plaatsen zonder snelheidsbeperkingmag en kan rijden. Als je regelmatig langere stukken boven 250 km/u kan rijden, dan moeten je banden daar wel goed tegen kunnen. De "speciale" gecodeerde versie van de meeste banden zijn wat stijver dan de standaard versies....
De tweede reden is dat ze in Duitsland nogal anaal gefixeerd zijn en alles maar in wetjes willen vastleggen......

Omdat het in Nederland niet verplicht is worden Nederlandse rijders die ook vaak in Duitsland rijden dus blootgesteld aan onnodige risico`s door de Nederlandse banden handel ??
 
Omdat het in Nederland niet verplicht is worden Nederlandse rijders die ook vaak in Duitsland rijden dus blootgesteld aan onnodige risico`s door de Nederlandse banden handel ??

Nee :Z

Als je met zo'n band zonder een code (wel ZR) langere tijden extreme snelheden rijdt zal dat zich hooguit uiten in extra slijtage ten opzichte van die andere banden, maar de veiligheid zal nooit in het geding komen.
 
Hoe komt het eigenlijk dat weinig Avon Banden ziet? Zelf rij ik al enige tijd met Avon banden en dat bevalt redelijk. In het verleden ook een Bridgestone BT56 gehad maar die sleet niet rond of, in de lengte.
 
Nee :Z

Als je met zo'n band zonder een code (wel ZR) langere tijden extreme snelheden rijdt zal dat zich hooguit uiten in extra slijtage ten opzichte van die andere banden, maar de veiligheid zal nooit in het geding komen.


Als het niet zo veel uitmaakt waarom maken de fabrikanten dan zoveel uitvoeringen van 1 band ? denk aan de extra kosten etc.
 
Als het niet zo veel uitmaakt waarom maken de fabrikanten dan zoveel uitvoeringen van 1 band ? denk aan de extra kosten etc.
Heel simpel: anders komen ze niet door de Duitse keuring. Voor elk type motorfiets waar een band voor geleverd kan worden moet de bandenfabrikant een motor + testbanden aanleveren. De motor wordt dan vol belast gemeten (testbank), en als de beweging op de motor, of de temperatuur, of de vervorming, of nog enkele andere parameters buiten de goedgekeurde waarde komt, dan is de goedkeuring niet verleend. Ook al is het testverschil op 1 van de parameters maar 1% buiten de limiet, dan volgt afkeuring.
Een hele simpele aanpassing is een karkaslaag van iets dikker materiaal te gebruiken. Het verschil merk je niet, behalve in meetwaarden.....
Waarom ze het doen? Omdat ze anders die band niet mogen verkopen op de grote Duitse markt (voor die specifieke motor waar hij op afgekeurd is). De BT020 had hierdoor wel 12 verschillende uitvoeringen in dezelfde maat.......
 
Hey ik heb een vraagje.

Mijn voorband begint een beetje op te raken en nu is hij raar afgesleten.
Hij is echt als een punt nu. En bij de wang een opstaand randje.

Foto-43T3UEBJ.jpg


Ligt dit misschien aan het type band? of de bandenmaat
Het is een Pirelli Dragon Corsa ¿ 120/60/zr 17
De motor is een kawasaki zx6r uit '98.
Bij het insturen begin ik het steeds meer te merken dat die echt de bocht induikt.

En wat raden jullie mij voor nieuwe band aan.
Achter ligt er een Pirelli Diablo om.

mvg,

Gert
 
Hey ik heb een vraagje.

Mijn voorband begint een beetje op te raken en nu is hij raar afgesleten.
Hij is echt als een punt nu. En bij de wang een opstaand randje.

[afbeelding]

En wat raden jullie mij voor nieuwe band aan.
Achter ligt er een Pirelli Diablo om.

mvg,

Gert
De foto is niet zo heel duidelijk, maar volgens mij is dat niet een beetje op.
 
Heel simpel: anders komen ze niet door de Duitse keuring. Voor elk type motorfiets waar een band voor geleverd kan worden moet de bandenfabrikant een motor + testbanden aanleveren. De motor wordt dan vol belast gemeten (testbank), en als de beweging op de motor, of de temperatuur, of de vervorming, of nog enkele andere parameters buiten de goedgekeurde waarde komt, dan is de goedkeuring niet verleend. Ook al is het testverschil op 1 van de parameters maar 1% buiten de limiet, dan volgt afkeuring.
Een hele simpele aanpassing is een karkaslaag van iets dikker materiaal te gebruiken. Het verschil merk je niet, behalve in meetwaarden.....
Waarom ze het doen? Omdat ze anders die band niet mogen verkopen op de grote Duitse markt (voor die specifieke motor waar hij op afgekeurd is). De BT020 had hierdoor wel 12 verschillende uitvoeringen in dezelfde maat.......

Dus uiteindelijk is de " Duitse " Tüv gekeurde uitvoering dan wel de beste band voor je motor. :)
 
Hey ik heb een vraagje.

Mijn voorband begint een beetje op te raken en nu is hij raar afgesleten.
Hij is echt als een punt nu. En bij de wang een opstaand randje.

[afbeelding]

Ligt dit misschien aan het type band? of de bandenmaat
Het is een Pirelli Dragon Corsa ¿ 120/60/zr 17
De motor is een kawasaki zx6r uit '98.
Bij het insturen begin ik het steeds meer te merken dat die echt de bocht induikt.

En wat raden jullie mij voor nieuwe band aan.
Achter ligt er een Pirelli Diablo om.

mvg,

Gert

Ik zou voor BT-016 gaan, heeft veel grip en geeft veel feedback! Er zit wel 1 nadeel aan en dat is dat ze niet al te lang meegaan. (Achter 6000km - Voor heb ik er nu 7000km onder en is nog in meer dan redelijk goede staat) Succes met je keuze :W
 
Dus uiteindelijk is de " Duitse " Tüv gekeurde uitvoering dan wel de beste band voor je motor. :)
Nee, eerder het tegendeel.......
Een voorbeeld:
- voor mijn Blackbird heeft de Metzeler Sportec M-3 een speciale versie, herkenbaar aan de toevoeging van de letter "C". Deze heeft versterkt karkas, beter bestand tegen langdurig sneller rijden dan 250 km/u.
Het nadel van dezeband (en dat dan ook waarom ik hem afraad aan mijn klanten) is dat hij zwaarder is (meer gyroscoopwerking dus lastiger in een bocht te leggen), en dat hij door het zwaardere karkas minder feedback geeft en veel stuiteriger is op slechtere wegen.

Je zou eerder kunnen stellen dat de TUV-versie (zoals jij dat noemt) de veiligste keuze is, maar niet perse de beste.
 
Hey ik heb een vraagje.

Mijn voorband begint een beetje op te raken en nu is hij raar afgesleten.
Hij is echt als een punt nu. En bij de wang een opstaand randje.

[afbeelding]

Ligt dit misschien aan het type band? of de bandenmaat
Het is een Pirelli Dragon Corsa ¿ 120/60/zr 17
De motor is een kawasaki zx6r uit '98.
Bij het insturen begin ik het steeds meer te merken dat die echt de bocht induikt.

En wat raden jullie mij voor nieuwe band aan.
Achter ligt er een Pirelli Diablo om.

mvg,

Gert

Zo te zien heb je ofwel met een te lage bandenspanning gereden, ofwel met een verkeerde veerinstelling.
Als je de achterband nog langer wilt behouden, dan zou ik aan de voorkant een Pirelli Diablo Rosso nemen, of gewoon de oude Diablo nog een keertje. Deze is nog leverbaar....
 
Slijtage van een band kan ook aan je vering liggen en dat is meestal de oorzaak van zulk rare slijtage. Heb er net 5 dagen harz op zitten met mijn mpp 2ct en echt lopen knallen en je ziet niets aan mijn banden, jaaaa dat ze mishandeld zijn maar geen rare slijtage. Ik heb hyperpro voorveren en hij is gerishimmed de voorvork achter een abm1 evo (it shock beter getest dan de ohlins ttx). Monteer mijn eigen banden en ballanceer ze ook zelf. Ik denk dat je achtershock niet goed afgesteld is of kaduuk is want deze slijtage hoort niet na paar daagjes eifel :N .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan