Het grote BMW K1600 topic deel 2

]
Morgen komt de K1600GT weer terug van de dealer. Niks bijzonders, al hoewel... schijf achter was krom & is vervangen. Dat met net 10k op de klok 😕. Vermoedelijk was hij al (iets) krom bij aanschaf, thans het remmen ging bij lage snelheid al wat schokkend.

Nog geen werkzaamheden aan de transmissie, onderdelen worden pas half februari verwacht.

toevallig lang met slepende rem gereden en toen met de achterrem bediend stil gaan staan? of de klauw zat vast, al lijkt mij dat ook sterk bij 10k km...
 
Ik was afgelopen zaterdag ff bij Simako in Elst waar nog wat geregeld moest worden.
Bij het afscheid nemen de woorden ontvangen dat "als er iets is, was ik altijd welkom".

Nog geen kilometer weg en het lampje van het motormanagement begon te branden.
Motor gedraaid en weer terug naar Simako.

Motor aan de computer gehangen en bobine no 4 kapot,lang leve de garantie.
31 januari afspraak werkplaats.
 
Ik was afgelopen zaterdag ff bij Simako in Elst waar nog wat geregeld moest worden.
Bij het afscheid nemen de woorden ontvangen dat "als er iets is, was ik altijd welkom".

Nog geen kilometer weg en het lampje van het motormanagement begon te branden.
Motor gedraaid en weer terug naar Simako.

Motor aan de computer gehangen en bobine no 4 kapot,lang leve de garantie.
31 januari afspraak werkplaats.
arme monteur, das 1 van de 2 middelste bobines :') Hoop dat ie 'm kan vervangen zonder de radiateur te hoeven demonteren...
 
Volgens de monteur was het de laatste bobine, als het bobine 1 was geweest, had hij het direct gedaan.
Nu ging hij het niet meer redden, was zaterdagmiddag rond 14.00 uur.
 
1 kan je langs links zo bij ja. vier kom je echt niet bij bedenk ik me nu, de luchtgeleiding zit in de weg, en die komt er alleen vanaf als je de radiateur er af hebt.
 
]


toevallig lang met slepende rem gereden en toen met de achterrem bediend stil gaan staan? of de klauw zat vast, al lijkt mij dat ook sterk bij 10k km...

Nee, maar wat de vorige eigenaar (de eerste 5k) heeft gedaan weet ik natuurlijk niet... De schijf was volgens mij al enigszins krom, kan me voorstellen dat het alleen maar erger wordt als hij eenmaal wat contact blijft houden na een stopactie. Beetje hetzelfde als je op de rem blijf staan (ongelijke afkoeling van de schijf).

Vraag me trouwens af, werkt hill-assist op zowel de voor- als achterrem? In dat geval blijft de rem natuurlijk sowieso actief (als je het al gebruikt, in mijn geval erg sporadisch...).
 
Nee, maar wat de vorige eigenaar (de eerste 5k) heeft gedaan weet ik natuurlijk niet... De schijf was volgens mij al enigszins krom, kan me voorstellen dat het alleen maar erger wordt als hij eenmaal wat contact blijft houden na een stopactie. Beetje hetzelfde als je op de rem blijf staan (ongelijke afkoeling van de schijf).

Vraag me trouwens af, werkt hill-assist op zowel de voor- als achterrem? In dat geval blijft de rem natuurlijk sowieso actief (als je het al gebruikt, in mijn geval erg sporadisch...).

HC zou enkel op de achterrem moeten functioneren.
 
HC zou enkel op de achterrem moeten functioneren.

Maar je activeert het systeem wel met de "voorrem" hendel (voor zover je daar over kunt spreken met een intergraal remsysteem).

In ieder geval zou HA / HC / HHA wel een boosdoener kunnen zijn van kromme schijven, al houd je bij een helling meestal zelf de rem er ook wel op... 't Is gewoon pech hebben denk ik :-P
 
Vanaf welk bouwjaar zit de Hill Assistent erop?

Volgens mij is nog steeds een optie, in ieder geval heeft die van mij het (2018). Werkte eerst trouwens wat onbetrouwbaar, vloog er soms spontaan af (leuk als je de handen niet aan het stuur hebt). Sinds een software update vorig jaar geen last meer van gehad.

Edit: 2017 modellen hebben het ook, misschien is het ook wel standaard - de configurator van het huidige model geeft het niet als losse optie en heeft de achteruit ook als standaard erbij.
 
Hill Start Control Operating Hill Start Control Pro ATTENTION Failure of the drive-off assistant Risk of accident Secure the vehicle by braking manually. NOTICE The drive-off assistant Hill Start Control Pro is only a comfort system to enable easier riding off on gradients and should not be confused with an electromechanical holding brake.

Forcefully operate brake lever 1 and then release again. Green indicator light for Hill Start Control appears in the display. Hill Start Control Pro is activated. To switch off Hill Start Control Pro, operate brake lever 1 again. NOTICE If Hill Start Control Pro has been deactivated using the brake lever, automatic Hill Start Control is deactivated for the next 4 m. Alternatively, ride off in 1st or 2nd gear. NOTICE When riding off, Hill Start Control Pro is automatically deactivated. If automatic Hill Start Control Pro is switched off, once the brake has been fully released, the holding symbol disappears. If automatic Hill Start Control Pro is switched on, the white holding symbol appears. Hill Start Control Pro is deactivated. See the "Engineering details" section for more information on Hill Start Control Pro: Hill Start Control function ( 129) Switching automatic Hill Start Control Pro on and off Switch on the ignition. Call up menu Settings, then select menu item HSC AUTO. To switch on automatic Hill Start Control Pro, select On. White indicator light for Hill Start Control appears in the display. If the brake is actuated for approximately one second after the vehicle has come to a standstill and the motorcycle 4 89 z Operation is on a gradient of at least 5%, Hill Start Control Pro is automatically activated. To switch off automatic Hill Start Control Pro, select Off. The selected setting remains stored even after the ignition is switched off.

Las op het K1600forum (US), dat het op 2 wielen aangrijpt. Via de instellingen in het menu kun je het bij HSC uitschakelen.
 
Ik was afgelopen zaterdag ff bij Simako in Elst waar nog wat geregeld moest worden.
Bij het afscheid nemen de woorden ontvangen dat "als er iets is, was ik altijd welkom".

Nog geen kilometer weg en het lampje van het motormanagement begon te branden.
Motor gedraaid en weer terug naar Simako.

Motor aan de computer gehangen en bobine no 4 kapot,lang leve de garantie.
31 januari afspraak werkplaats.

Simako Elst - Zeer vriendelijk personeel. Ik kom er graag. Mijn 1600 komt daar ook vandaan. Vanuit Utrecht naar Elst is het ook heerlijk rijden via diverse omwegen. Elst beetje uitvalsbasis voor koffie, praatje en persoonlijke pitstop :D
Ik maak me persoonlijk nooit heel erg druk als er wat stuk is. Zeker niet als er nog garantie is. Blijft allemaal mechanisch en elektrisch. Kan allemaal stuk.

Als ik naar m'n website kijk heb ik vorig jaar niet heel veel gereden - ik heb net de 5500km aangetikt :(

Vanaf welk bouwjaar zit de Hill Assistent erop?

Een achter-uit lijkt mij veel interessanter 🤔
Heb eigenlijk nooit een probleem met wegrijden als de fiets een beetje omhoog staat maar dat bakbeest achteruit duwen vind ik een stuk minder. Is dat ook niet een optie?
 
Laatst bewerkt:
Maatje van mij heeft zijn sport fiets verkocht en is op zoek naar een echte toerfiets. Weet iemand wat ook al weer de probleem gevallen/modellen van een k1600 waren. Hij is aan het kijken voor een fjr, k1300 of k1600.. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn :D
 
-Tot 2014 is het model was gevoeliger voor transmissie/cardan schommelingen (bij langzaam rijden voel je de cardan aangrijpen/lossen).
-Piepen voorvorkvering
-Startmotor/bekabeling (aardlek)
-Waslaag in cockpitscherm (gaat lekken/parelen)
-Schakelaars (links en rechts, bekend probleem)

Dat is het wel zo'n beetje, als dit door de dealer is opgelost d.m.v. een recall is het geen issue (of het komt terug als de waslaag in lcd/knoppenwinkel/piepen vering, aarde/bekabeling)...





In 2017 werd er al gesproken over versnellingsbakproblemen....

Over het versnellingsbak leverings-probleem vertelde een medewerker mij nog dat hij had gehoord dat BMW van leverancier is veranderd (of gaat veranderen). Als dat zo is betekend dat dat er een productie lijn nieuw moet worden opgezet (mallen maken?), en ingepland worden. Ik moest er dus maar rekening mee houden dat de levering wel eens pas aan het einde van het jaar kon plaats vinden. :(

Ben op zich tevreden met BMW qua product. alle merken hebben we wat; en BMW is toch wel een merk dat erg invoverend is; en dan heb je weleens wat issues.
En versnellingsbakken/cardan zijn nooit de sterkste punten geweest.
Japanse merken zijn in die optiek veel conservatiever en wat betrouwbaarder.
Dat is een keuze.

Olie heb ik tussen de beurten door nog niet bij hoeven vullen; en er zit nu ruim 50k op.
Onder garantie zijn de schakelaars links vervangen. (na weken wachten ivm leveringsproblemen)

Ik heb voorheen met mijn oude K1600gt (eind 2013) ook startproblemen gehad vooral na een lekkere rit, even koffie drinken op een terrasje, en proberen te starten en alleen klik geluid.
Hiervoor heeft BMW een stille oplossing die tot eind oktober 2018 bij dit specifieke probleem geconstateerd door de dealer, gratis werd geplaatst.
Dit behelst een andere startmotor, startrelais en bekabeling.

Let op de volgende zwakke punten;
- Kilometerteller. Zit een waslaag aan de binnenzijde in. Vocht erin en je hebt druipers. Hebben ze bijna allemaal. De mijne al 7 (zeven) keer glas vervangen
- Knoppenwinkel links en rechts
- Lekkage waterpomp
- Rubbers voorvering. Piepen en kraken
- Koplamp last van vochtvorming. Is modificatie op geweest.
- Startmotor vervangen. Was terugroepactie tot eind vorig jaar. Is deze niet vervangen dan is dat te herkennen aan slecht starten bij warme motor. Lijkt of accu leeg is.

Dat was het wel zo'n beetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan