Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Klopt, maar daar had de Zumo 660 al last van toen ik in 2011 naar de Noordkaap ging. Is dus niet echt nieuw(s).
Kan geen kwaad soms oude problemen weer eens onder de aandacht te brengen.
Mijn Navigator sprong onder een stralend blauwe hemel in felle zon op donker. Dacht eerst dat het ding was uit gegaan, duurde even voor ik vaag wat beeld zag en besefte dat de nacht stand geactiveerd was, verstopt in een beetje donker onder m’n jas kon ik de dag stand inschakelen. Maar dan rij je dus dus met een fel oplichtende navigator voor je neus door pik donkere tunnels.
Na thuis komst vond ik op een forum dat het blijkbaar een bug is die actief wordt als je ver noordelijk komt.
 
Bodegraven Tja....:) Maar ik had het dus ook in het noorden van Canada, op exact dezelfde plaats tot twee keer toe ging de nachtstand aan. Het was net iets ten zuiden van Fort McPherson in de North West Territories. En dat in het gebied waar het niet donker wordt in de zomer!


IMG_6319.PNG
 
Bodegraven en een tunnel?.........heheh...nope....Nee was heel apart. Ik kon met moeite wel zien dat het scherm op de "kaart" stand stond maar echt aflezen was er niet bij. Ik heb de nav uit de houder gehaald uit en weert aangezet, waarmee het gedoe weer opgelost was......
 
Ik weet niet of dit een oplossing is maar ik bedacht me tijdens de rit ineens dat ik hem ook kan bedienen met de motor zelf ipv met de vingers. Dus ik had hem een poosje op nav gezet, daarna weer terug naar het gewone menu en tot mijn verbazing heb ik de spookvinger niet meer gehad! Inmiddels ben ik ook aan het afzakken naar het zuiden, de weersomstandigheden zijn hier wat anders dus misschien heeft dat er ook iets mee te maken.
 
Ik weet niet of dit een oplossing is maar ik bedacht me tijdens de rit ineens dat ik hem ook kan bedienen met de motor zelf ipv met de vingers. Dus ik had hem een poosje op nav gezet, daarna weer terug naar het gewone menu en tot mijn verbazing heb ik de spookvinger niet meer gehad! Inmiddels ben ik ook aan het afzakken naar het zuiden, de weersomstandigheden zijn hier wat anders dus misschien heeft dat er ook iets mee te maken.
Niet meer aanraken van het scherm betekend misschien wel minder vuilsporen of vetvlekken op het scherm.

Het spookvinger probleem kan ik voor mij zelf verklaren als "beweging van het aanraakscherm die niet veroorzaakt wordt door een bewuste aanraking met een vinger".
Kortom: je raakt het scherm niet zelf aan, maar het scherm detecteerd wel een beweging waarop de software reageert en doet waarvoor het geprogrammeerd is.

De constructie van het Navigator VI scherm is op het oog al anders dan de meeste andere navigators. Aan de buitenkant zie je een gladde folie (die niet eens geheel vlak is) welke ergens opgeplakt lijkt te zijn.
Tussen de folie en de behuizing van de navigator zit een smalle naad en dat is ook wezenlijk anders dan bij andere navigators: bij de Navigator IV en V ligt er een flens rand van de behuizing over de buitenrand van het scherm.
Bij de Navigator IV en V is het scherm ook dof of mat en wel volkomen vlak.

De techniek van het Navigator VI scherm is totaal anders dan van bijvoorbeeld je telefoon.
De Navigator VI kun je "bedienen" door aanraking met elk voorwerp: een blote vinger, een vinger in een handschoen, een stuk hout, of de achterkant van een schroeven draaier.
Je telefoon kun je eigenlijk alleen maar "bedienen" door aanraking met een blote vinger.

Wat ik mij herinner van de Navigator IV (of de Zumo 660) is dat bediening van dat ding toch wat moeizamer ging, de Navigator VI reageert veel beter op bewuste aanraking. Daar zit denk ik ook de pijn, het ding is te gevoelig en de software raakt in de war als (bijvoorbeeld door opgedroogd vuil) het scherm denkt dat het op 10 plekken tegelijk aangeraakt wordt.
Temperatuur wisselingen kunnen ook een rol spelen, waardoor uitzetten of krimpen van de behuizing of het scherm zelf of opgedroogde vuil ook als aanraking gedetecteerd worden.

Ik vermoed dat de oplossing in de "nieuwe" Navigator VI een combinatie is van een aangepast aanraakscherm (met misschien minder gevoelige plekjes door een grover X-Y raster) en daarop aangepaste software (versie 10.0) met een beter algoritme om valse aanraking te negeren.
Zolang BMW Motorrad of Garmin er niets over prijs geeft blijft het raden naar de waarheid.
 
Laatst bewerkt:
@BMW-Wouter Mijn nieuwe VI heeft er ook last van. Dit is de geüpdatete versie dus met witte letters op zwarte achtergrond. Ik heb op een andere motor een Zumo XT en dat is toch wel een veel betere apparaat. Ik denk dat ik de VI ga verkopen...
 
@BMW-Wouter Mijn nieuwe VI heeft er ook last van. Dit is de geüpdatete versie dus met witte letters op zwarte achtergrond. Ik heb op een andere motor een Zumo XT en dat is toch wel een veel betere apparaat. Ik denk dat ik de VI ga verkopen...
Ik probeer ook niets goed te praten, maar zoek een technische verklaring voor dat spookvinger gedrag.

Laat mijn mening duidelijk zijn: die spookvinger is onacceptabel gedrag voor zo’n apparaat met z’n prijskaartje en BMW-Motorrad als merk - punt.

Ook vind ik het onacceptabel dat:
  1. BMW-Motorrad als formele leverancier niet heel netjes een terugroep actie voor die dingen heeft uitgegeven met alle informatie die daar bij hoort.
  2. De coulance van omruilen dealer afhankelijk lijkt te zijn, dat zou een BMW-Motorrad standpunt moeten zijn. Maar als de “nieuwe” versie nog steeds het zelfde probleem heeft (dat lees ik behalve hier ook elders) dan heeft dat weinig zin. Met het verdwijnen van de Navigator V is er geen alternatief dat in de RT of K1600 past, geld terug zou dan de enige juiste stap zijn. Voor sommigen is het verloopstuk met een Zumo XT een passend alternatief.
  3. BMW-Motorrad niets publiceert over de verschillen in 2021 versie van de Navigator VI en Garmin stil blijft over software versie 10.0 (met de wit op zwarte menu’s).
 
@BMW-Wouter Het is niet alleen de ghost finger, maar ook de veel betere functionaliteit van de XT. Het draadloos laden van routes en zelfs ook vanaf je telefoon uit MRA of zelfs uit een mail, over the air updaten, nog beter en groter beeldscherm en bijna de helft goedkoper. Het rekenen van een track naar een route is ook veel sneller. Alleen geen wheel, maar je kan wel pinchen zoals op je telefoon en dat was het enige echte voordeel van het scrollwheel. Dus kocht ik voor de motor van mijn lief een XT als opvolger van de V en geen VI. Alleen ik heb dus nog een VI. Maar man man wat is die XT een verademing na het getob met de software van 20 jaar terug en het ghosten.
 
@BMW-Wouter Het is niet alleen de ghost finger, maar ook de veel betere functionaliteit van de XT. Het draadloos laden van routes en zelfs ook vanaf je telefoon uit MRA of zelfs uit een mail, over the air updaten, nog beter en groter beeldscherm en bijna de helft goedkoper. Het rekenen van een track naar een route is ook veel sneller. Alleen geen wheel, maar je kan wel pinchen zoals op je telefoon en dat was het enige echte voordeel van het scrollwheel. Dus kocht ik voor de motor van mijn lief een XT als opvolger van de V en geen VI. Alleen ik heb dus nog een VI. Maar man man wat is die XT een verademing na het getob met de software van 20 jaar terug en het ghosten.
Helemaal mee eens hoor.
Eigenlijk direct nadat ik in 2017 mijn nieuwe RT met nieuwe Navigator VI in bezit had was ik al teleurgesteld en had ik spijt dat ik niet gewoon mijn Navigator IV gehouden had (maar voor een appel en ei aan de buurman verkocht).
De prestaties van de Navigator IV waren net zo goed, starten van een route ging makkelijker en de integratie van Navigator VI met het wonderwiel op de RT was en is nog steeds letterlijk waardeloos (op de GS en kun je nog behoorlijk zoomen met het wiel).
De Mijn motorfiets app is leuk, maar voor de RT met boord computer voegt het niets toe.
Kortom de Navigator VI is en was veel en veel te duur voor wat het biedt.

Helaas had BMW Motorrad in een vlaag van verstands verbijstering voor de RT en K1600 een integratie van de navigator verzonnen met een uitsparing waar je alleen een Navigator IV / Zumo 660, Navigator V en Navigator VI in kwijt kan en met de antieke veel-pens aansluiting. Daarbij ook nog vergeten de Navigator behoorlijk te kunnen vergrendelen.

Het huwelijk tussen BMW en Garmin is ergens mislukt, waarschijnlijk omdat met de Navigators V en VI iets geprobeerd is dat te veel afweek van een standaard Garmin ding met de LIN bus koppeling naar de boord computer en het wonderwiel.

De Navigator IV als brand labelled Zumo 660 met als enig extra de BMW dealer database (een custom made POI lijst) was iets dat veel makkelijker in de Garmin ontwikkelingen paste.

Garmin is met de Zumo XT gewoon bij de tijd.
BMW probeert het nu met LCD en een veel te ingewikkelde eigen telefoon integratie wat ook onbegrijpelijk is. Waarom niet inhaken op de bestaande Apple Carplay en Android Auto??
 
Ik had vandaag last van een zwevende ghost finger....
Terwijl ik.reed zag ik.opeens de gehele aardbol waarbij het driehoekje de hele wereld over zo ging....
Zo reed ik.volgens de nav6 opeens in Rusland en dan weer in Brazilie....tolde alle kanten uit...
Drukken op het scherm.....gebeurde niets..
Draaien aan de ring...idem..
Na enkele minuten weer ergens boven nl en toen kon ik wel inzoomen via de ring...
En zowaar ging alles weer goed..
De nav 6 deed het weer ok....ook reageerde hij op aanraken....
Bizar...
 
Ik had vandaag last van een zwevende ghost finger....
Terwijl ik.reed zag ik.opeens de gehele aardbol waarbij het driehoekje de hele wereld over zo ging....
Zo reed ik.volgens de nav6 opeens in Rusland en dan weer in Brazilie....tolde alle kanten uit...
Drukken op het scherm.....gebeurde niets..
Draaien aan de ring...idem..
Na enkele minuten weer ergens boven nl en toen kon ik wel inzoomen via de ring...
En zowaar ging alles weer goed..
De nav 6 deed het weer ok....ook reageerde hij op aanraken....
Bizar...
Dus het spook had je navigator ook nog eens gekidnapt en meegenomen met een Space X ruimte reis :+
 
Helaas had BMW Motorrad in een vlaag van verstands verbijstering voor de RT en K1600 een integratie van de navigator verzonnen met een uitsparing waar je alleen een Navigator IV / Zumo 660, Navigator V en Navigator VI in kwijt kan en met de antieke veel-pens aansluiting. Daarbij ook nog vergeten de Navigator behoorlijk te kunnen vergrendelen.

Ja, de verplichte winkelnering. Met de aanstaande aankoop van mijn RT indachtig zat ik eens te kijken naar wat zo’n NAV6 moest kosten, want hee, OEM is altijd gaaf en een RAM-mount op dat stuur voor mijn TomTom is bijna niet te doen. Ik was gauw genezen bij het zien van de prijzen en toen was ik nog niet eens bij die hele spookvingerhistorie beland.

Gelukkig lost de aftermarket het wel weer op: de Italiaanse 3D-geprinte adapter, dus.
 
Ja, de verplichte winkelnering. Met de aanstaande aankoop van mijn RT indachtig zat ik eens te kijken naar wat zo’n NAV6 moest kosten, want hee, OEM is altijd gaaf en een RAM-mount op dat stuur voor mijn TomTom is bijna niet te doen. Ik was gauw genezen bij het zien van de prijzen en toen was ik nog niet eens bij die hele spookvingerhistorie beland.

Gelukkig lost de aftermarket het wel weer op: de Italiaanse 3D-geprinte adapter, dus.
En de adapter fabrikant meld nog steeds "out of stock". Of is dat onjuist?
Is er ook al een verkoopunt in Nederland?
 
Gisteren dus de nieuwe 6 gekregen en thuis meteen de laatste kaarten via express erop gezet..

Menu ziet er echt anders uit. Continue een soort nachtstand. Zwart met witte letters...kaart is prima.

Bij opstarten moet ik steeds door alle talen scrollen tot ik NL kan selecteren..
Nog uitzoeken dus..

Wat wel storend is..... de 6 weigert verbinding te maken met basecamp...routes en tracks overzetten lukt dus niet...
Vandaag dus maar even bellen met Ten Cats.....:)
 
Ik wacht het af.....

Maar dat je steeds door alle landen moet scrollen om verder te kunnen, dat geeft aan dat je deze NAV VI nog in gebruik moet nemen. Rij er maar even mee rond, dus een goede verplaatsing, en dan zal de NAV het beter doen.
 
Gisteren dus de nieuwe 6 gekregen en thuis meteen de laatste kaarten via express erop gezet..

Menu ziet er echt anders uit. Continue een soort nachtstand. Zwart met witte letters...kaart is prima.

Bij opstarten moet ik steeds door alle talen scrollen tot ik NL kan selecteren..
Nog uitzoeken dus..

Wat wel storend is..... de 6 weigert verbinding te maken met basecamp...routes en tracks overzetten lukt dus niet...
Vandaag dus maar even bellen met Ten Cats.....:)
Voor het onthouden van de land / taal keuze moet de Navigator een minuut of 5 satellieten gezien hebben.
En dat BaseCamp probleem is volgens mij opgelost in BaseCamp versie 4.7.4 van mei dit jaar.
 
Bedankt Wouter..
Landen dingetje is idd geregeld...

BC zal.ik eens updaten als ik.die weer opstart .
Ik heb overigens deze ochtend gsm en headsets gepaird...en die worden direct weer herkend als je opnieuw opstart...

Onderin het scherm zie ik rechts de actuele snelheid...links is een keuze dingetje...staat nu op aankomst bestemming...
Zijn er meer opties mogelijk die je constant in je scherm kunt zien of hiervoor altijd op.scherm klikken voor het grote overzicht..?
 
Terug
Bovenaan Onderaan