Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Bedankt Wouter..
Landen dingetje is idd geregeld...

BC zal.ik eens updaten als ik.die weer opstart .
Ik heb overigens deze ochtend gsm en headsets gepaird...en die worden direct weer herkend als je opnieuw opstart...

Onderin het scherm zie ik rechts de actuele snelheid...links is een keuze dingetje...staat nu op aankomst bestemming...
Zijn er meer opties mogelijk die je constant in je scherm kunt zien of hiervoor altijd op.scherm klikken voor het grote overzicht..?
Ik neem aan dat je nog steeds verschillende dashboards kunt kiezen, mijn favoriet uit de standaard dashboards is die met 4 blokjes onderin.
Bij drie van die blokjes kun je de functie zelf kiezen, de vierde is altijd huidige snelheid.
Let wel op dat je die keuzes 2 keer kunt maken: eentje bij de gewone kaart weergave en nog eentje bij een actieve route.
Dit is de keuze lijst bij route actief:
nvi_kaartgegevens.png
 
@BMW-Wouter Mijn nieuwe VI heeft er ook last van. Dit is de geüpdatete versie dus met witte letters op zwarte achtergrond. Ik heb op een andere motor een Zumo XT en dat is toch wel een veel betere apparaat. Ik denk dat ik de VI ga verkopen...
Ik heb het tot nog toe 1x gehad met de nieuwe VI 2021.
Ik heb een paar keer flink gerammeld met het ding in de houder, want alle voorgaande opties waren reeds geprobeerd.
Wellicht toch de verbinding (pennen) aan de achterzijde. Ook hoorde ik dat statische elektriciteit op de kuip of houder dicht bij het scherm dit kan veroorzaken. Ook ik stond ten einde raad op het punt een XT te kopen.
Echter na dat gerammel 3mnd geleden heb ik het niet meer gehad ...... duimen maar.....
 
Ik probeer ook niets goed te praten, maar zoek een technische verklaring voor dat spookvinger gedrag.

Laat mijn mening duidelijk zijn: die spookvinger is onacceptabel gedrag voor zo’n apparaat met z’n prijskaartje en BMW-Motorrad als merk - punt.

Ook vind ik het onacceptabel dat:
  1. BMW-Motorrad als formele leverancier niet heel netjes een terugroep actie voor die dingen heeft uitgegeven met alle informatie die daar bij hoort.
  2. De coulance van omruilen dealer afhankelijk lijkt te zijn, dat zou een BMW-Motorrad standpunt moeten zijn. Maar als de “nieuwe” versie nog steeds het zelfde probleem heeft (dat lees ik behalve hier ook elders) dan heeft dat weinig zin. Met het verdwijnen van de Navigator V is er geen alternatief dat in de RT of K1600 past, geld terug zou dan de enige juiste stap zijn. Voor sommigen is het verloopstuk met een Zumo XT een passend alternatief.
  3. BMW-Motorrad niets publiceert over de verschillen in 2021 versie van de Navigator VI en Garmin stil blijft over software versie 10.0 (met de wit op zwarte menu’s).
Garmin zegt niets, omdat het een BMW dingetje is. Het moet lijken op het TFT scherm van BMW zelf.
 
Bedankt Wouter..
Landen dingetje is idd geregeld...

BC zal.ik eens updaten als ik.die weer opstart .
Ik heb overigens deze ochtend gsm en headsets gepaird...en die worden direct weer herkend als je opnieuw opstart...

Onderin het scherm zie ik rechts de actuele snelheid...links is een keuze dingetje...staat nu op aankomst bestemming...
Zijn er meer opties mogelijk die je constant in je scherm kunt zien of hiervoor altijd op.scherm klikken voor het grote overzicht..?
Of je maakt je eigen scherm 8-)
In dit voorbeeld met 7 datavelden.

11112.JPG
 
Dan begrijp ik.dat het eigen menu van de nav 6 hier niet in voorziet....
Je moet wel een ander dashboard uit de beschikbare bibliotheek kunnen kiezen: Instellingen > Kaart/voert. > Dashboards
Het bouwen van een eigen dashboard kun je niet via de Navigator.

Dit was mijn favoriete standaard 4 knops dashboard, deze zal neem ik aan ook in de nieuwe Navigator VI beschikbaar zijn:
6214.png


En dit is de transparante 4 knops variant van PJ-NL die ik nu gebruik:
8823.png


De beschikbare knoppen (behalve Snelheid) kun je vervolgens een functie naar keuze uit de lijst geven.
 
PJ-NL is de dashboard expert, ik zou het het 4-knops dashboard bestandje uit mijn oude navigator kunnen sturen, maar ik kan niet garanderen dat het werkt.
 
Bedankt voor het aanbod Wouter
Mag ik het even "parkeren"
Het parkeren wordt vergeten, dat vier-vlaks dashboard heeft geen apart dashboard bestandje, net als het standaard dashboard.
Hier een overzichtje van de dashboards die de "oude" Navigator VI beschikbaar heeft, twee ervan dus zonder een dashboard bestand:
dashboards.png


Ik ben benieuwd welke dashboards de nieuwe Navigator VI beschikbaar heeft.
 
Op de nieuwe slechts 1 dadhboard
Op de oude 6 had ik de laatste uit jouw rijtje
Dat is een magere oogst.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van deze van PJ-NL met vier transparante vlakken waarbij je vertikaal wat meer ruimte voor de kaart hebt: breder kijkvlak_800x480.dshb.
Er is er ook eentje met zes vlakken, daarmee vond ik toch dat er te veel informatie te zien was.

1633258049802.png


Ik laat het graag aan PJ-NL te bevestigen dat het ook op de nieuwe Navigator VI werkt en laat hem graag het bestandje delen.

[EDIT]
En als je het op eigen risico op de nieuwe Navigator VI wilt proberen:
Vier-vlaks dashboards.
Zes-vlaks dashboards.
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort ga ik op de koffie bij Ten Cats..
Van hem had ikmook dat Oostenrijkse thema...
Hij kan hem ongetwijfeld upgraden zeg maar
Een thema is wat anders dan een dashboard.
Wat betreft thema's (die bepalen het kleuren pallet op de kaart) vind ik het aanbod van Garmin veel te bont en druk.
Ik heb een uitgekleed Basic thema gemaakt, zie hier.
Als ik rij wil ik alleen de weg weten, dat er bos of zand of gebouwen om mij heen zijn zie ik wel in het echt om me heen dat hoeft de navigator me niet te laten zien. Goed onderscheid tussen het soort weg is wel handig om op het navigator kaartje te kunnen zien voordat je ergens zelf een keuze maakt.
 
Het Oostenrijk thema zorgt ervoor dat de routekijn en tracklijn vooral breder en dus beter zichtbaar zijn....als ik het goed herinner
Hat zal dan een aangepast Oostenrijk thema zijn.
In mijn Basic thema is de route het standaard paars met een zwart (dag) of wit (nacht) kader.
Aan sporen heb ik niets veranderd, dat lijntje vond ik zelf prima en hoeft van mij niet overal uit te springen.
Omdat het gehele thema een stuk minder kleur bevat, vallen wegen, de route en sporen prima op.
 
Oei...heb er een paar gemist zie ik.... 8-)
Wat betreft de dashboards :
- de nieuwe VI 2021 heeft dezelfde dashboards als de oude. Als die er niet zijn, zijn ze weggehaald. Maar je kunt gewoon de oude weer in de desbetreffende directory kopiëren.
- Er zijn twee Garmin dashboards die standaard 'ingebakken' in het apparaat zitten. Daar zijn idd geen bestanden van te vinden.
- De dashboards die ik reeds maakte werken ook in de nieuwe VI 2021. Tenminste ik heb geen andere gemaakt en gebruik deze zelf ook in de nieuwe VI.

Wat betreft de thema's heb ik net als BMW-Wouter gekozen voor een vereenvoudigde kleurenpallet, want ook ik ben alleen geïnteresseerd in de route en de weg. Dus ik heb van iemand die zwarte lijntjes langs de route 'gepikt'.
Daarnaast gebruik ik naast de route altijd een spoor, welke ik wit maak. Zodoende zie altijd meteen of je van de route afwijkt. (Het spoor veranderd immers nooit). En daarbovenop heb ik in de kaarten de grenzen een andere kleur gegeven. In mijn geval donkerrood. De dikte van deze lijn varieert met het inzoomen mee.
Omdat wij vaak in het zuiden rijden (België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland) zie je iets beter wanneer je een grens passeert.8995.png14607.png
37266.png




8425.png
 
Laatst bewerkt:
Mooi man, "mijn" landsgrenzen zijn paars.
Als je eenmaal gewend bent aan minder kleur op de kaart en je ziet weer eens één van die standaard thema's dan krijg je pijn in je ogen.
De sporen ken je toch een kleur toe op het moment dat je ze in de Navigator inleest voor gebruik (rood, blauw, groen, enz).
Thema's maken lukt me wel (zeker met de tool van JaVaWa).
Voor de liefhebber heb ik nog wel een document wat iets meer verteld over de functie van de onderdelen in kaart thema's.
De dashboards hacken lukte me aardig (reverse engineering, de png's er uit peuteren en zo), maar ik mis de software tools om er zelf echt aanpassingen voor te maken.

Mijn wens zou nog een kompas pijl zijn in de 3D kaart (nu alleen aanwezig in de kaart "Koers boven"):
kompaspijl.png

De koers aanduiding N NO W enz. die je in zo'n keuze veld kunt zetten is te abstract.
 
Dashboards maken is idd niet zo eenvoudig. Maar als je eenmaal weet hoe het moet, gaat het toch redelijk goed.
Je hebt eigenlijk alleen een goede editor nodig en een tekenprogramma.
Ik gebruik Notepad ++ (om het dashboard in te lezen, de standaard Paint 3D (om de plaatjes te maken) en GIR-Editor (om de plaatjes uit te wisselen). Daarnaast heb ik een aantal professionele 3D programma's (beroep) om de 3D plaatjes te maken.
Belangrijk is dat je kijkt naar de grootte van de file die je Notepad++ inleest en die niet veranderd!!
Dus als je een tekst erin zet minder dan het aantal bij opstart, dan moet je dat ergens opvullen met tekst/sterretjes.
Is je tekst groter of een extra menuveld toevoegt, dan moet je dat ergens anders weghalen uit de (toelichting) tekst die je kunt missen.
Je plaatjes mogen niet qua afmetingen veranderen. Dus is het 128x128pixels, dan móet dat zo blijven. Je mag wel van die 128x128 maar 60x60 gebruiken en de rest doorzichtig maken (heel simpel met Paint 3D).
Datzelfde geldt voor de achtergrond van het dashboard, bv. 800x128 dan moet je binnen die grens iets anders maken.

Die kompas had ik niet eens gezien, ik rijd altijd met 3D kaart. Maar dan wel 3D-gebouwen en 3D-terrein uitgeschakeld.
Zie je ook weer net iets beter hoe de bochten gaan lopen.
Die kompas is voor zover ik weet niet in te bouwen, dat zit in de hardware waar je niet aan kunt.

Paarse landsgrenzen leek mij weer iets te veel op de route... O-)

P.S. die witte lijn gaat bij de XT niet meer. Men heeft zich bedacht dat het spoor in de XT onder de route moet lopen i.p.v. er bovenop.
Dus bij de XT geldt : als je de witte lijn ziet, zit je verkeerd :)
 
Laatst bewerkt:
P.S. die witte lijn gaat bij de XT niet meer. Men heeft zich bedacht dat het spoor in de XT onder de route moet lopen i.p.v. er bovenop.
Dus bij de XT geldt : als je de witte lijn ziet, zit je verkeerd :)
Als je het spoor op zijn breedst zet en de route iets smaller maakt met het thema wordt het spoor toch weer zichtbaar.
 
Dashboards maken is idd niet zo eenvoudig. Maar als je eenmaal weet hoe het moet, gaat het toch redelijk goed.
Je hebt eigenlijk alleen een goede editor nodig en een tekenprogramma.
Ik gebruik Notepad ++ (om het dashboard in te lezen, de standaard Paint 3D (om de plaatjes te maken) en GIR-Editor (om de plaatjes uit te wisselen). Daarnaast heb ik een aantal professionele 3D programma's (beroep) om de 3D plaatjes te maken.
Belangrijk is dat je kijkt naar de grootte van de file die je Notepad++ inleest en die niet veranderd!!
Dus als je een tekst erin zet minder dan het aantal bij opstart, dan moet je dat ergens opvullen met tekst/sterretjes.
Is je tekst groter of een extra menuveld toevoegt, dan moet je dat ergens anders weghalen uit de (toelichting) tekst die je kunt missen.
Je plaatjes mogen niet qua afmetingen veranderen. Dus is het 128x128pixels, dan móet dat zo blijven. Je mag wel van die 128x128 maar 60x60 gebruiken en de rest doorzichtig maken (heel simpel met Paint 3D).
Datzelfde geldt voor de achtergrond van het dashboard, bv. 800x128 dan moet je binnen die grens iets anders maken.
Ja zoiets had ik ooit al ergens gelezen, niet helemaal mijn kopje thee.
Die kompas had ik niet eens gezien, ik rijd altijd met 3D kaart. Maar dan wel 3D-gebouwen en 3D-terrein uitgeschakeld.
Zie je ook weer net iets beter hoe de bochten gaan lopen.
Die kompas is voor zover ik weet niet in te bouwen, dat zit in de hardware waar je niet aan kunt.
Ja dat besef ik ook, heeft niks met een thema of dashboard te maken.
Naast mijn uitgeklede thema, hou ik het hele scherm minimaal gevuld, wel de 3D weergave, maar geen gebouwen en terrein en soms alleen benzine pompen in beeld.
Paarse landsgrenzen leek mij weer iets te veel op de route... O-)
Ik moet mezelf corrigeren, "mijn" grenzen zijn lila gekleurd en zijn toch duidelijk anders dan de paarse route met zwart of wit randje.
Mijn kleuren komen van ouderwetse ideeën over hoe een kaart, wegen en grenzen er uit moeten zien (snelwegen rood, hoofdwegen oranje, doorgaande wegen geel, lokale wegen wit, paden en onverhard grijs).
P.S. die witte lijn gaat bij de XT niet meer. Men heeft zich bedacht dat het spoor in de XT onder de route moet lopen i.p.v. er bovenop.
Dus bij de XT geldt : als je de witte lijn ziet, zit je verkeerd :)
Daar heeft JaVaWa al op gereageert :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan