Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Waarom niet de techniek van hun auto's gebruiken..... bijna al de BMW motoren komen nu met dat prachtige TFT (breedbeeld of nog 6,5 inch). Waarom daar niet iets in van een nav-module met harde schijf?

De "techniek" van een NAV VI (zonder batterij), moet toch in dat TFT te proppen zijn.....
 
Laatst bewerkt:
Mee eens, maar juist in de auto’s zie je steeds meer AutoCarplay verschijnen. Vind ik een onlogische verandering. Wellicht vanwege (hoge) aankoopkosten van de ingebouwde navi’s.
 
nooit kan tippen aan een losse navigator.
Tja, al die software bugs, jaar na jaar, spookschermen, etc, etc. Hoeveel uur heeft de gebruiker dat gekost. Niet te vergeten de irritatie. Ik heb ooit een paar maanden de Zumo 660 gehad, wat ik blij dat ik door kon verkopen.
Garmin heeft in 15 jaar tijd nog nooit alle bugs van een serie kunnen verhelpen, omdat er dan weer een nieuw model kwam.
Mijn tel apps ook niet heilig, maar geen software bugs meer.
En ja, ik vind de tv schermen ook niet mooi. Maar biedt wel geïntegreerde mogelijkheden. En de vooruitgang is velen sneller dan dat gekloot met de schermen van de VI.
Ik krijg zomaar het idee dat alleen de software versie 10.00 nieuw is en er aan het scherm niets gewijzigd is.
Je speculaties hierboven helpen ook niet om het vertrouwen in Garmin op te krikken :)
 
Na -tig geklooi met updates, programma's en diversen alle Garmins de deur uit of weggegeven... alleen de Oregon voor wandelen, fietsen en backup behouden met eigen SD-kaart maar deze zal nimmer aan een update gekoppeld worden. Ben het hele Garmingebeuren na meer dan 20 jaar moe, dan wel, dan niet, dan weer aanpassen, dan werkt het weer niet. Ze kosten genoeg om er steeds maar mee te moeten klooien, gedaan !!!
Voor motor met BMW TFT-navigatie (pijl) gewonnen voor A naar B te rijden, gemakkelijk en dezelfde weg als de TT550 (naast elkaar gebruikt). Voor ritjes de TOMTOM, geen geklooi meer en werkt bij mij 100 %... geeft onmiddellijk verkeersinfo (GSM gekoppeld) al maak het niet veel uit met de motor. Wat wel top is zijn de trajectcontrole's die je erg gedetailleerd kan volgen.
Een erg tevreden TT-gebruiker die onverhard met Oregon ook overal komt... *D
 
Hoewel ik volledig in kan stemmen dat de nGarmins niet altijd geweldig zijn/waren, zit de functionaliteit die je hier beschrijft @Scootboy ook inde Zumo XT. Gekoppelde verkeersinformatie ook via de Garmin Drive op je smartphone etc. Draadloos updaten, draadloos routes er op zetten enz.
 
Dat klopt, de XT werd net gelanceerd wanneer ik mijn TT bestelde... echter Garmin heeft me genoeg kopbrekers bezorgd zo dat op dat moment het 'genoeg' was. Het waren niet alleen de toestellen maar ook de programma's die het aanmaken van routes beogen. Bij BC waren de gebruikers lang testers om het programma te brengen waar het nu staat. Als je dan dagroutes en meerdaagse reisroutes maakt voor een club kan je al dat geklooi missen. Steeds maar aanpassen, updates doen, via JaVa ingrepen verrichten, je wordt er niet vrolijker van...
Vandaag rijden we maar met max 4 motoren, de gebruikers zijn niet zo diep GPS-ingewijden en hebben daarom allen een TT550 aangeschaft. Ritten worden gemaakt en ter plaatse aangepast en gedeeld (bv. op het terras) waarna gewoon verder gereden wordt... Nogmaals, ik ben vandaag een tevreden gebruiker en hoop dat het zo mag blijven.
Ik was Garmin-fan van in de jaren '90 met een monochrome GPS van A naar B zonder wegenkaarten en kocht steeds de meest nieuwe modellen om bij te blijven en meer opties aan te kunnen bieden aan de gebruikers van de gemaakte routes.
De chaos die ze zelf creëerden om de markt voor te blijven hebben hun sporen nagelaten, misschien dat ook hierdoor BMW verder wil met eigen navigatie, wie gaat het zeggen? ;)
 
Waarom niet de techniek van hun auto's gebruiken..... bijna al de BMW motoren komen nu met dat prachtige TFT (breedbeeld of nog 6,5 inch). Waarom daar niet iets in van een nav-module met harde schijf?

De "techniek" van een NAV VI (zonder batterij), moet toch in dat TFT te proppen zijn.....
Zelfs in afgesloten auto’s kunnen ze diefstal ervan niet tegengaan. Dat zal dan bij motoren alleen maar erger zijn.

99F056D7-DF0C-49C1-AE19-EAC83E9B7944.jpeg
 
Weer even terug naar Garmin en de BMW-Motorrad navigators:
Ik heb met veel plezier en zonder echte problemen een paar jaar een Navigator IV gehad (eigenlijk een Zumo 660), dat ding deed gewoon wat het moest doen: navigeren. Regelmatig kaart updates en een paar keer een firmware update.
Omdat bij aanschaf van een nieuwe RT, de Navigator VI gouden bergen beloofde met extra's als integratie met het wonderwiel en de Mijn motorfiets App heb ik die bij de motor aangeschaft en de Navigator IV aan de buurman verkocht. Ook de Navigator VI doet prima wat het moet doen: navigeren. Maar eigenlijk had ik al snel spijt van de investering omdat de integratie op de RT waardeloos is en de Mijn motorfiets App niets toevoegt. Ik had net zo goed de Navigator IV kunnen houden, route starten was daar ook nog eens eenvoudiger.
Nu ben ik iemand die van simpel houd, dus ik rij zonder geluid, geen gesproken navigatie aanwijzingen en geen muziek, dat scheelt al een heleboel ellende. Veel bugs hadden met audio te maken.
Helaas heeft die Navigator VI dat spookvinger syndroom, nog erger vind ik dat BMW-Motorrad geen formele terugroep actie heeft opgezet. Dat siert ze absoluut niet.
Daarnaast is de Navigator VI geen uitblinker in snelheid, is de keuze bochtige wegen in Nederland onbruikbaar en doet de functie rondrit het ook niet echt. Dus ja, het ding kostte ooit teveel voor wat het wel doet.
Met BaseCamp heb ik zonder extra hulpmiddelen en zeer eenvoudig de mooiste routes in binnen en buitenland gemaakt en gedeeld met 10 tot 20 mede rijders die de routes zonder problemen in een Garmin of Tom Tom konden laden. Ja, je moet je wel aan wat spelregels in BaseCamp houden en de route delen als spoor.
Van horen zeggen en lezen is de Zumo XT een prima navigator die alle hebbelijkheden van de Zumo's 590/595 en Navigator VI achter zich gelaten heeft en ook nog eens een prima prijs heeft.
 
Laatst bewerkt:
Tja...dat ben ik wel met BMW-Wouter eens.
Ik had diverse modellen met als laatste de 660, Zumo590 en nu de VI. Allen met geluid. Sterker nog, ik rijd bijna alleen op geluid.
Ik kijk alleen even op de kaart om te zien hoe de weg loopt om de bocht of achter een heuveltop waar ik dat niet kan zien.
Ik kan alles met Basecamp en de units navigeren goed. Het terugvinden van een route moet je wel zelf doen.
En daarom gebruik ik altijd een Route én een Spoor en in de navi staat herberekenen uit (die laatste verpest je route meteen).
Als je afwijkt van de route kijk je naar het spoor en gaat zelf terug naar het beste punt. Even wennen, maar dan gaat het prima en meestal is dat niet al te ver omrijden.
Als je begint, zet de route pas aan als je op de route staat.
Waarom dan toch geen XT is reeds al meerdere malen besproken.
Ieder zijn manier van navigeren, maar een Televisie die regelmatig ook niet werkt, wordt het niet.
En een motor met navigatie, waarop je alleen kan zien waar je bent als je een telefoon bij je hebt en dan ook nog werkt ook niet.
Dus idd een geheugen met de Europa mappen erin (de rest optie) en een eigen GPS ontvanger. Eigenlijk hebben een aantal dat al, want die motoren hebben een SOS knop (duur betaald).
Maar ja dan krijgt BMW die verrekte data weer niet 8-)
 
Vandaag voor de tweede x een rondje gedaan met de navigator, maar moet echt wel wennen. Tom die was simpel en intuïtief te bedienen. Garry is gecompliceerd, weet zoveel meer en kan dus ook meer, maar om dit allemaal tijdens t rijden te doen is soms een uitdaging.
BV: blijft mn rondreis aan t herberekenen, hij heeft die zelf samengesteld….waarom stuur je me binnen 200mtr terug naar t eindpunt…
 
Wat vind je allemaal gecompliceerd?
Ja Garmin is anders bij TT.

De rondrit functie van de Navigator VI werkt slecht, bij sommige keuzes duurt het rekenen eindeloos. Leuker dan een voorgekouwde rondrit is in het wildeweg binnendoor ergens heen rijden en na een versnapering laat je de Navigator jou thuis brengen via kortste of snelste weg en wel of geen snelweg.
 
Wat vind je allemaal gecompliceerd?
Ja Garmin is anders bij TT.

De rondrit functie van de Navigator VI werkt slecht, bij sommige keuzes duurt het rekenen eindeloos. Leuker dan een voorgekouwde rondrit is in het wildeweg binnendoor ergens heen rijden en na een versnapering laat je de Navigator jou thuis brengen via kortste of snelste weg en wel of geen snelweg.
in het wilde weg? Zelf zomaar iets doen of de een punt op de kaart aan klikken en dan de navi zn werk laten doen? Ik rij wel vaker zo in het wilde weg maar aan gezien ik hier tegen het duits aan zit en dus vrij snel onverhoopt in het wild het ruhrgebied in kachel is me al een paar x gebeurd…en daar probeer ik nou net weg te blijven. Wat ik ook wel eens doe is op de kaart de groene gebieden in de gaten houden en die wegen inrijden, werkt ook. Maar ik vond 🤪🥸dat als navi me een rondrit voorstelt dat ie dan niet steeds zelf de route moet gaan afbreken om zo snel mogelijk naar huis te gaan… (misschien vind Gary t niet leuk met me🧐)
 
Kun je bv onderweg ook van route type wijzigen? Zoals bij Tom? Soms als ik t zat ben dan wil ik wijzigen van bochtig naar snelweg, maar dat snelle knopje heb ik nog niet gevonden
 
Kun je bv onderweg ook van route type wijzigen? Zoals bij Tom? Soms als ik t zat ben dan wil ik wijzigen van bochtig naar snelweg, maar dat snelle knopje heb ik nog niet gevonden
Jazeker, maar het zijn er twee....althans menu-punten
- instellingen, navigatie, berekenmodus en kies (waarschijnlijk snellere tijd omdat je snel naar huis wilde)
- Check dat bij instellingen, navigatie, te vermijden keuze snelwegen en autowegen niet is aangevinkt

Tja...een Garmin kan meer, maar dan moet je ook meer doen.... O-)
 
in het wilde weg? Zelf zomaar iets doen of de een punt op de kaart aan klikken en dan de navi zn werk laten doen? Ik rij wel vaker zo in het wilde weg maar aan gezien ik hier tegen het duits aan zit en dus vrij snel onverhoopt in het wild het ruhrgebied in kachel is me al een paar x gebeurd…en daar probeer ik nou net weg te blijven. Wat ik ook wel eens doe is op de kaart de groene gebieden in de gaten houden en die wegen inrijden, werkt ook. Maar ik vond 🤪🥸dat als navi me een rondrit voorstelt dat ie dan niet steeds zelf de route moet gaan afbreken om zo snel mogelijk naar huis te gaan… (misschien vind Gary t niet leuk met me🧐)
Geloof me, zo'n klein doosje kan nooit zomaar een echt hele mooie rondrit vanaf een willekeurig startpunt zelf gaan verzinnen.
Gisteravond heb ik op de bank nog even met de rondrit app gestoeid (dat is dan wel de "oude" Navigator VI met software versie 5.80).
De rondrit app kijkt ook naar de navigatie voorkeuren die je hebt ingesteld (snelweg vermijden en zo), bij te lange afstand of te lange tijd komt het ding er niet uit of het rekenen duurt vreselijk lang. Krijg ik dan een paar routes voorgesteld, dan zie ik dat de rondrit rare lusje in de route heeft ingebouwd (om aan de afstand of tijd te komen?) of zich niet strikt aan de navigatie voorkeur gehouden heeft. Begint soms al hier in de wijk waar de rondrit een paar extra zijstraten pakt gewoom omdat het kan, dat wil je dus echt niet.
Ik heb ook geen idee wat de rondrit doet als je iets afwijkt van de bedachte route (om te tanken of om koffie te drinken), als herberekenen aan staat heb je grote kans dat je direct naar Start gestuurd wordt (maar je ontvangt geen EUR 200).
Mijn advies: niet gebruiken.

Daarom zoals genoemd: rij in het wilde weg of prik een plaatsnaam op de kaart, Schoonhoven, Maastricht, Schiedam, Alkmaar, Middelburg, IJsselstein, maakt niet uit en laat je er door de navigator naar toe brengen met vooraf ingestelde navigatie voorkeuren. Hou de tijd in de gaten en als je naar huis wilt laat je de navigator je naar huis brengen.

Nog leuker is om als je een echte rit wilt maken deze thuis voor te bereiden op BaseCamp (of soortgelijk programma), maar ook hier begin ik vaak met het kiezen van een start punt en een bestemming, laat een route berekenen en ga dan de route verslepen naar weggetjes die er leuk uit zien. Bochtig, langs water, door het bos, of halverwege naar een pannekoeken restaurant.
Doe ik het serieus dan gebruik ik er een papieren wegenkaart of Google Maps naast en vaak ook voor sommige stukjes Street View om te spieken of iets wat leuk lijkt ook echt leuk is.

Wil je echt heel serieus te werk gaan dan moet je ook de weg afsluitingen controleren, BaseCamp kan dat doen, maar rekent dan met de tijd dat je op BaseCamp de route berekend (zou nu zondag 21 november om 09:00 zijn) en haalt de toegangstijden uit een soms verouderde database. Een paar jaar terug zat ik in de winter thuis te klooien om alpen ritten voor te bereiden, BaseCamp bleef de route maar vreselijk omleggen. Bleek dus dat BaseCamp omdat het winter was, bepaalde wegen als afgesloten gemarkeerd had. Toen ik het vinkje "Datum en tijd van afsluitingen" weg haalde, werden ineens de alpen passen beschikbaar. Zoiets geld ook voor de Posbank, maar ik weet niet of BaseCamp daar al goed mee om gaat.
 
Jazeker, maar het zijn er twee....althans menu-punten
- instellingen, navigatie, berekenmodus en kies (waarschijnlijk snellere tijd omdat je snel naar huis wilde)
- Check dat bij instellingen, navigatie, te vermijden keuze snelwegen en autowegen niet is aangevinkt

Tja...een Garmin kan meer, maar dan moet je ook meer doen.... O-)
dat snap ik en daarom is voor een doorgewinterde tomtom gebruiker in eerste instantie een garmin gecompliceerd. Nokie vs iphone zeg maar🙂 ik ga er wel uit komen maar enige verdieping is hierin dus wel noodzakelijk. 👌
 
Geloof me, zo'n klein doosje kan nooit zomaar een echt hele mooie rondrit vanaf een willekeurig startpunt zelf gaan verzinnen.
Gisteravond heb ik op de bank nog even met de rondrit app gestoeid (dat is dan wel de "oude" Navigator VI met software versie 5.80).
De rondrit app kijkt ook naar de navigatie voorkeuren die je hebt ingesteld (snelweg vermijden en zo), bij te lange afstand of te lange tijd komt het ding er niet uit of het rekenen duurt vreselijk lang. Krijg ik dan een paar routes voorgesteld, dan zie ik dat de rondrit rare lusje in de route heeft ingebouwd (om aan de afstand of tijd te komen?) of zich niet strikt aan de navigatie voorkeur gehouden heeft. Begint soms al hier in de wijk waar de rondrit een paar extra zijstraten pakt gewoom omdat het kan, dat wil je dus echt niet.
Ik heb ook geen idee wat de rondrit doet als je iets afwijkt van de bedachte route (om te tanken of om koffie te drinken), als herberekenen aan staat heb je grote kans dat je direct naar Start gestuurd wordt (maar je ontvangt geen EUR 200).
Mijn advies: niet gebruiken.

Daarom zoals genoemd: rij in het wilde weg of prik een plaatsnaam op de kaart, Schoonhoven, Maastricht, Schiedam, Alkmaar, Middelburg, IJsselstein, maakt niet uit en laat je er door de navigator naar toe brengen met vooraf ingestelde navigatie voorkeuren. Hou de tijd in de gaten en als je naar huis wilt laat je de navigator je naar huis brengen.

Nog leuker is om als je een echte rit wilt maken deze thuis voor te bereiden op BaseCamp (of soortgelijk programma), maar ook hier begin ik vaak met het kiezen van een start punt en een bestemming, laat een route berekenen en ga dan de route verslepen naar weggetjes die er leuk uit zien. Bochtig, langs water, door het bos, of halverwege naar een pannekoeken restaurant.
Doe ik het serieus dan gebruik ik er een papieren wegenkaart of Google Maps naast en vaak ook voor sommige stukjes Street View om te spieken of iets wat leuk lijkt ook echt leuk is.

Wil je echt heel serieus te werk gaan dan moet je ook de weg afsluitingen controleren, BaseCamp kan dat doen, maar rekent dan met de tijd dat je op BaseCamp de route berekend (zou nu zondag 21 november om 09:00 zijn) en haalt de toegangstijden uit een soms verouderde database. Een paar jaar terug zat ik in de winter thuis te klooien om alpen ritten voor te bereiden, BaseCamp bleef de route maar vreselijk omleggen. Bleek dus dat BaseCamp omdat het winter was, bepaalde wegen als afgesloten gemarkeerd had. Toen ik het vinkje "Datum en tijd van afsluitingen" weg haalde, werden ineens de alpen passen beschikbaar. Zoiets geld ook voor de Posbank, maar ik weet niet of BaseCamp daar al goed mee om gaat.
Oke dankje wel voor je uitleg. Een route maken op de pc doe ik ook wel eens maar meestal stap ik gewoon op en zie wel wat de tomtom me brengt, of idd een willekeurig punt aangeven en daar naar toe rijden. Vaak kom je dan op wegen waar je zelf niet zomsnel bij uit zou komen. Wat wel vaak gebeurd; in de buurt gaat de route vaak over de zelfde wegen, bij tomtom wijk ik vd route af en dan berekend ie weer wat nieuws.
ik heb nog genoeg te leren deze winter😃
 
Oke dankje wel voor je uitleg. Een route maken op de pc doe ik ook wel eens maar meestal stap ik gewoon op en zie wel wat de tomtom me brengt, of idd een willekeurig punt aangeven en daar naar toe rijden. Vaak kom je dan op wegen waar je zelf niet zomsnel bij uit zou komen. Wat wel vaak gebeurd; in de buurt gaat de route vaak over de zelfde wegen, bij tomtom wijk ik vd route af en dan berekend ie weer wat nieuws.
ik heb nog genoeg te leren deze winter😃
Ik hoor een voorjaars rit in Limburg aankomen :Y
Of vroege winter.
 
Oke dankje wel voor je uitleg. Een route maken op de pc doe ik ook wel eens maar meestal stap ik gewoon op en zie wel wat de tomtom me brengt, of idd een willekeurig punt aangeven en daar naar toe rijden. Vaak kom je dan op wegen waar je zelf niet zomsnel bij uit zou komen. Wat wel vaak gebeurd; in de buurt gaat de route vaak over de zelfde wegen, bij tomtom wijk ik vd route af en dan berekend ie weer wat nieuws.
ik heb nog genoeg te leren deze winter😃
Nog even over afwijken van een route: de Navigator VI heeft een instelling herberekeken AAN of UIT.
Ga je simpel van plek A naar plek B, dan zet ik herberekenen altijd AAN, mis je een afslag of pak je bewust een weg die je leuker lijkt of is er een wegomleiding, dan rekent de navigator even en geeft je weer een route.

Als je een opgeslagen route gaat rijden, door je zelf of door een ander verzonnen, dan is het sterk aan te raden om herberekenen UIT te zetten. De meest simpele route bestaat uit een begin en een eindpunt, zonder via-punten.
Zou je met herbereken AAN van de route afwijken (per ongeluk of omdat het niet anders kan), dan is de kans groot dat je na het rekenwerk via de kortste of snelste weg naar het eindpunt gestuurd word en mis je de uitsmijter halverwege.
Een route moet je met de Navigator VI dus met herberekenen UIT gaan rijden (tenzij je er heel veel via-punten ingezet hebt), na het afwijken van de route geen paniek: zoek op de navigator kaart de paarse route lijn en rij daar met je eigen verstand naar toe, als je weer op de route zit wordt deze vanzelf vervolgd.

De nieuwere Zumo XT is wat slimmer, ik heb er geen ervaring mee, maar je zou van routes kunnen afwijken met herberekenen AAN, de Zumo XT brengt je dan terug op route. Ik weet niet of dat altijd goed gaat met bijvoorbeeld een forse wegomleiding (ik volg meestal de omleiding bordjes en waar de omleiding ophoud zoek ik op het kaartje de route weer op).
 
Net nog maar een ritje gedaan. Herberekenen had ik aan staan maar wel met de vraag of ie dat moest doen. Zo kon ik zelf ook nog wat eigen inbreng hebben en voorkomen dat er iedere x herberekend moet worden. Vrouwen en navi….waarom maak je een route uit als je t zelf toch beter weet🤣
ik kom er wel. Onderweg weer t een en ander geleerd. Het enige probleem wat ik nu ervaarde is dat mijn cardo de muziek niet meer liet horen terwijl er wel verbinding was met het tft. Van de week nog maar eens in de garage gaan zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan