Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Als je dan toch wilt overstappen op Garmin of TomTom...... er is nu een houder te krijgen, althans bijna....
Maar niet voor motoren met de Navi volledig in het dashboard ingebouwd en het 'wonderwiel' werkt niet.


1642257044521.png
 
Hallo vuurvreter63,

Deze kende ik al en is ook al besproken in dit forum. Ik vind het jammer dat je die toeter hebt uitsteken en meteen de anti-diefstal weg.
En daar kun je wel weer de variant met slotje voor kopen, maar is toch onveiliger dan ingebouwd.
Belangrijker voor mij is de bediening met het 'wonderwiel'. Dus beide zijn geen optie (voor mij persoonlijk).

Maar voor iemand die de BMW navi niet meer ziet zitten en wil overstappen op een andere zijn beide goede opties denk ik.
 
Ik heb inmiddels mijn derde navi, ik heb steeds moeten inruilen vanwege de ghostfingers. Dus duimen geblazen dat deze het eens een keer normaal doet!

Zijn er misschien tips over hoe ik de navi moet aanpakken? Elke dag goed schoonpoetsen en opladen ofzo? Ik begrijp niet dat BMW zo’n bagger systeem op de markt heeft.
 
Het is denkbaar dat de spookvinger soms door opgedroogde regen of vingerafdrukken wordt veroorzaakt (ook dan is het ongehoord), maar iedereen die melding maakt van de spookvinger heeft deze ook mogen ervaren met een brandschoon scherm.
Er is dus geen remedie tegen, behalve een aangepast ontwerp van het scherm. Dat de versie 2021 het probleem zou verhelpen is lariekoek, ook met die versie wordt het probleem gemeld.
De constructie van het Zumo XT scherm lijkt van buiten erg op dat van de Navigator VI, en anders een stap terug naar de Navigator V of de Zumo 595 en ouder die geen van allen ooit last van spookvingers hebben en hadden.

BMW Motorrad heeft blijkbaar samen met Garmin besloten het vuurtje langzaam te laten uitbranden en met een wisselend omruil beleid de gemoederen te kalmeren tot iedereen de Navigator VI heeft afgedankt en wat anders gekocht heeft.
Het is echter een ongehoord schandaal van de gerenomeerde merken BMW Motorrad en Garmin dat er geen formeel melding van het euvel met de Navigator VI gemaakt wordt en er geen terugroep actie voor dat misbaksel is. Het is nog niet te laat, we kunnen ons nog steedx verenigen en een gezamelijke actie onrnemen.
Niet alleen in Nederland maar wereldwijd: Navigator VI opstand, in optocht naar het hoofdkantoor van BMW Motorrad!

Opladen of de accu status is een ander euvel, wat ook voor de Navigator V en de Zumo 595 en 590 geldt: het sterkkertje waarmee de accu aan de navigator verbonden is maakt soms slecht contact waardoor het lijkt of de accu snel leeg raakt. Je kunt met een speld de contactjes in het stekkertje wat verbuigen voor beter contact.

Tot slot is er nog het raadsel rond software versie 10.00 welke nergens gedocumenteerd of vermeld wordt maar wel bestaat. Versie 5.80 is nog steeds formeel de laatste versie.
 
Die actie lijkt me wel gaaf! Met zijn allen naar het hoofdkantoor.

Zul je alleen net zien dat niemand het kan vinden :+

Wat ik me afvraag.. zijn er eigenlijk ook mensen die nog nooit ergens last van hebben gehad met deze Navigator?
 
Wij hadden er 2 en nu nog eentje. De NAV VI van MrsTenCats doet het eigenlijk probleemloos en ze heeft er toch al zo'n 30.000 km. mee gereden. Die van mij heb ik eerst omgeruild, daarna verkocht en nu een uitstekend werkende Zumo XT in gebruik.
 
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat niet 100% van de ooit geleverde Navigator VI doosjes last heeft van de spookvinger.
Daarnaast zal het bij sommige exemplaren maar soms, onder specifieke omstandigheden voorkomen en bij andere exemplaren zal het een hardnekkig probleem zijn.
Het heeft iets te maken met hoe de verschillende lagen van het scherm op elkaar geprutst zijn. Waarschijnlijk met de hand in elkaar gezet op de ontwerp afdeling heb je een perfect scherm en machinaal hier ver vandaan in elkaar gezet zullen er soms te krap bedachte marges overschreden worden waardoor je een scherm met spookvinger hebt.
Dan heb je nog te maken met verschillende eigenaren: degenen die na 3x een spook vinger de Navigator VI in de vuilnisbak kieperen en wat anders kopen, degenen die zich laat afschepen met een kletsverhaal door de motor juwelier en wat anders kopen en de degenen die verder dan hun neus kijken en op Internet vinden dat ze niet de enigen zijn en omruil vragen bij de motor juwelier.
 
Bij mij deden ze het vroeg of laat allemaal. Ik heb er 5 gehad. Gemiddeld genomen na een jaar c.q. 30k km begon het gelazer. De laatste "verbeterde" versie, hield het echter al na enkele maanden voor gezien. Gezegd moet worden dat ik ook regelmatig off-road rij en dan zijn de omstandigheden soms wat "stoffig". De laatste keer was ik het zo zat dat na het omruilen ik hem, nog met cellophaantje er op meteen verkocht heb en ben overgestapt op een XT. Ik kan het echt niet hebben als ik op reis ben dat zo'n ding het niet doet. Ik had inmiddels de gewoonte ontwikkeld, door deze materie, dat ik altijd een back-up apparaat bij me heb en dat vind ik toch tamelijk bizar voor zo'n duur ding. Mijn beroerde ervaringen met de (dis-) connected app waren ook al niet vrolijk stemmend.
 
Bij mij deden ze het vroeg of laat allemaal. Ik heb er 5 gehad. Gemiddeld genomen na een jaar c.q. 30k km begon het gelazer. De laatste "verbeterde" versie, hield het echter al na enkele maanden voor gezien. Gezegd moet worden dat ik ook regelmatig off-road rij en dan zijn de omstandigheden soms wat "stoffig". De laatste keer was ik het zo zat dat na het omruilen ik hem, nog met cellophaantje er op meteen verkocht heb en ben overgestapt op een XT. Ik kan het echt niet hebben als ik op reis ben dat zo'n ding het niet doet. Ik had inmiddels de gewoonte ontwikkeld, door deze materie, dat ik altijd een back-up apparaat bij me heb en dat vind ik toch tamelijk bizar voor zo'n duur ding. Mijn beroerde ervaringen met de (dis-) connected app waren ook al niet vrolijk stemmend.
Helemaal mee eens hoor, zo'n ding van een paar honderd euro moet het gewoon redelijkerwijs goed doen.
Aanraakschermen mogen geen kuren tonen (zoals de vele andere Garmin en TomTom toestellen bewijzen), kleine software bugs zul je altijd houden en dat de Navigator VI niet de snelste van de klas is weten we ook.
De Navigator VI lijkt de scheiding tussen Garmin en BMW Motorrad ingezet te hebben, na de prima Navigator IV met minimale aanpassingen op de Zumo 660, werd BMW Motorrad denk ik te eigenwijs en Garmin te welwillend met de Navigators V en VI.
 
@BMW-Wouter De V van mijn lief, die toch dezelfde ontberingen heeft doorstaan is van 2015. Het scherm is wat minder helder dan van de VI en de XT, maar hij heeft in die 7 jaar en meer dan 100k km geen klap verkeerd gegeven. De ellende begon naar mijn idee met de VI.
 
Het vervelende vind ik dat BMW zelf gewoon geen alternatieven heeft (tenminste, dat gaven ze de laatste keer dat ik daar was aan). Als het keer op keer foute boel is met zo’n ding heb ik echt geen zin meer om WEER bij die dealer aan ge kloppen.
Misschien dan maar beter verkopen inderdaad net als @Sphyrnidus maar ja dan zit je nog met zo’n fokking cradle op je motor waar je niks aan hebt.
 
@BMW-Wouter De V van mijn lief, die toch dezelfde ontberingen heeft doorstaan is van 2015. Het scherm is wat minder helder dan van de VI en de XT, maar hij heeft in die 7 jaar en meer dan 100k km geen klap verkeerd gegeven. De ellende begon naar mijn idee met de VI.
Ook mee eens als ik af ga op de berichten: de Navigator V lag wat dat betreft dichter bij de Zumo 595.
Met de komst van de Navigator VI werd ondersteuning voor de Navigator V in rap tempo afgebouwd met zelfs een GPS rollover probleem wat te laat werd verholpen.
 
Ik snap niet dat sommige meer dan 2x een nieuwe VI laten aansmeren?
Ik was er dan al lang mee klaar geweest.
Het aansmeren is in de gunstige gevallen een gratis omruil.
Voor rijders van een K1600 of R12x0RT met navigatie voorbereiding is de Navigator VI het enige nette alternatief, veel minder fraai is om met een adapter een Zumo XT of TomTom er op prutsen..
Als je niet aan die uitsparing voor de navigator gebonden bent dan ben je helemaal vrij wat anders te kiezen.
Ga je afwijken van de Navigator V of VI dan verlies je de wonderwiel ondersteuning en Mijn motorfiets App.
Op een RT is de wonderwiel ondersteuning toch al waardeloos omdat het niet als zoom functie werkt en de Mijn motorfiets App kun je ook wel missen.
 
"Het aansmeren is in de gunstige gevallen een gratis omruil".

Dan nog, je mag verwachten dat een navigatie van ruim meer dan € 800,00 doet wat het moet doen.
En als dat niet het geval blijkt te zijn, is onder garantie een andere krijgen idd een nette oplossing.
Maar als dat ding dezelfde kuren vertoont, heb ik er geen vertrouwen meer in, hoe goed de dealer zijn best ook doet.

Die adapter op de 1600 mag er voor sommige niet uitzien, maar ik heb hem gehad en was er erg tevreden over, sterker nog, de navigatie was zelfs beter bereikbaar voor handbediening i.t.t Nav VI.
En de wonderwiel ondersteuning, dat is zo summier, dat ik het niet gebruikte en niet eens miste.
 
Op een RT is de wonderwiel ondersteuning toch al waardeloos omdat het niet als zoom functie werkt en de Mijn motorfiets App kun je ook wel missen.
Op mijn 1250RT kun je wel degelijk in- en uitzoomen, maar waarschijnlijk niet op de manier die jij gewend was (i.t.t. bij de GS moet je bij de RT het zoomen in het menu selecteren, maar op zich vind ik het best een handige functie om te hebben).
 
"maar op zich vind ik het best een handige functie om te hebben"

Smaken verschillen en dat mag ook best.
Als jij er tevreden mee bent, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is.
 
Op mijn 1250RT kun je wel degelijk in- en uitzoomen, maar waarschijnlijk niet op de manier die jij gewend was (i.t.t. bij de GS moet je bij de RT het zoomen in het menu selecteren, maar op zich vind ik het best een handige functie om te hebben).
Ik was niks gewend, had een R1200RT-DOHC en een Navigator IV.
Een collega had een nieuwe R1200GS met Navigator VI, die liet mij dat mooie in- en uitzoomen door draaien aan het wonderwiel en de Mijn motorfiets App zien.
Toen ik in 2017 mijn nieuwe R1200RT-LC kocht kreeg ik een mooie kans er een Navigator VI bij te kopen, de Navigator IV heb ik aan een buurman verkocht.
Na levering van de nieuwe spulletjes werkte de Mijn motorfiets App niet en geen zoomen door draaien aan het wonderwiel.
Het heeft een jaar geduurd voor dat de R1200RT-LC een firmware update kreeg waardoor de Mijn motorfiets App werkte, maar nog steeds geen zoomen door draaien aan het wonderwiel.

Naar het Navigatie menu klikken, dan + of - kiezen en dan het wonderwiel indrukken om te zoomen noem ik geen zoomen via het wonderwiel. Dan is het sneller om op het navigator scherm + of - te kiezen.

Ik had beter de Navigator IV kunnen houden tot die er de brui aan zou geven.
 
Met de groeten van Garmin:
De pagina lijkt uit het niets te komen en een eigen leven te leiden, klik je op de meu items links dan kom je bij de oude support items en kom je niet meer terug op de gegeven pagina.
Hoe je de update kunt binnen halen wordt niet vermeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan