Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Hetgeen BMW-Wouter aangeeft gebruik ik al langere tijd. En dat werkt prima.
Het is wellicht wel goed nog aan te geven dat er verschil is in de via-punten nml. 'harde' en 'zachte' via-punten.
Bij de 'harde' punten en herberekenen gaat de navi rechtstreeks naar het eerst volgende 'harde' punt en vervolgd dan de route.
Bij alleen 'zachte' punten en herberekenen gaat de navi rechtstreeks naar het eindpunt. Immers het begin- en eindpunt zijn altijd 'harde' punten.
Daarmee wordt de verdere route dus genegeerd.
In Basecamp zet je een 'hard' of 'zacht' punt door op een via-punt met je rechtermuisknop te klikken en dan "Waarschuwing bij aankomst' aan te klikken. De tekst van dit via-punt wordt dan vet gedrukt en is daarmee een hard punt.
Nadeel is : als je dit punt overslaat (er omheen rijd), wilt de navi steeds terug naar dit punt. Als dat gebeurd en je zit nog op de route, dan route stoppen en opnieuw opstarten en het eerst volgende 'harde' punt of het eindpunt opgeven.
Als je echter 20 harde punten hebt, weet je vaak het eerst volgende 'harde' punt niet te noemen. Vandaar dat wij max. 2-3 'harde' punten opgeven, als we er al überhaupt een opgeven.
Na jaren klachten indienen door vele gebruikers is er eindelijk een oplossing voor dit probleem gekomen nml. de Garmin XT.
BMW en alle oude Garmin's zoeken het zich maar uit 8-)
Wij moeten ons behelpen met bovengenoemde trucjes.......

20220426_190006.jpg
 
Interessante vraag van elders: heeft iemand de spookvinger ervaren met de Navigator VI terwijl deze niet op een BMW motor met navigatie integratie zat (dus geen wonderwiel, geen Motorfiets App)?
Op een hele andere motor bijvoorbeeld of in de auto.
 
Die van mij had het toen ik hem in de hand hield.
Er wordt aangegeven op diverse plaatsen dat het aan het wonderwiel zou liggen.

Theoretisch mogelijk, maar waarom deed de Garmin 595 dat op dezelfde motor dan niet......?
 
Die van mij had het toen ik hem in de hand hield.
Er wordt aangegeven op diverse plaatsen dat het aan het wonderwiel zou liggen.

Theoretisch mogelijk, maar waarom deed de Garmin 595 dat op dezelfde motor dan niet......?
Als je hem in de hand houd en de spookvinger voorbij komt staat het probleem dus los van slechte contact met de houder of iets met het wonderwiel.

De Zumo 590 en 595 lijken kwa hardware erg op de Navigators V en VI, maar hebben het klassieke touchscreen zoals de Zumo 660, Navigator IV en Navigator V ook heeft, met een flensrandje dat over het scherm ligt en het is enigzins mat.
De Navigator VI heeft een afwijkend scherm, dat vrij ligt (zonder flens randje en een naadje waar vuil tussen kan komen) en het glimt.
Het scherm van de Zumo XT lijkt kwa uitvoering weer erg op dat van de Navigator VI.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het probleem door de fabrikant niet te achterhalen is…
Volgens mij nemen BMW en Garmin de bezitters van de Navigator VI enorm in de maling door geen mededelingen te doen over het probleem en (meestal) coulant om te ruilen, tot de eigenaar het zat is en een betere / snellere navigator aanschaft en er voor BMW of Garmin weer een probleem geval minder is.
Frustrerend daarbij is dat de Navigator VI nog gewoon nieuw verkocht wordt en er geen enkele aanwijzing is dat deze exemplaren beter zouden zijn.
 
Dat bedrijf geeft wel wat duidelijkheid, vooral op deze pagina.
Touchscreen Matrix-Surface separation process (anti Ghosting effect, following devices are affected SN No. 4U.. / 5PG.. / 66N.. / 6WE..)
Het serienummer staat op een sticker in het batterijvak, onder de barcode.
De vraag is nu of er serienummers in omloop zijn die niet in het rijtje staan.
 
Als je hem in de hand houd en de spookvinger voorbij komt staat het probleem dus los van slechte contact met de houder of iets met het wonderwiel.

De Zumo 590 en 595 lijken kwa hardware erg op de Navigators V en VI, maar hebben het klassieke touchscreen zoals de Zumo 660, Navigator IV en Navigator V ook heeft, met een flensrandje dat over het scherm ligt en het is enigzins mat.
De Navigator VI heeft een afwijkend scherm, dat vrij ligt (zonder flens randje en een naadje waar vuil tussen kan komen) en het glimt.
Het scherm van de Zumo XT lijkt kwa uitvoering weer erg op dat van de Navigator VI.

Volgens mij nemen BMW en Garmin de bezitters van de Navigator VI enorm in de maling door geen mededelingen te doen over het probleem en (meestal) coulant om te ruilen, tot de eigenaar het zat is en een betere / snellere navigator aanschaft en er voor BMW of Garmin weer een probleem geval minder is.
Frustrerend daarbij is dat de Navigator VI nog gewoon nieuw verkocht wordt en er geen enkele aanwijzing is dat deze exemplaren beter zouden zijn.
het is nog erger. Het is zo’n beetje het duurste navigatie apparaat voor op de motor, en het coulant omwisselen stopt vrij snel na afloop van de twee jaar garantie. De levensduur van een dergelijk apparaat zou toch minimaal een jaar of vijf a zes moeten zijn lijkt mij. Dit zijn toch praktijken die als ze voor zouden komen bij breder gebruikte apparaten als regelrecht belazeren of oplichten gezien zouden worden. En de dealer verschuilt zich achter bmw Nederland. Die lijken het verder ook wel best te vinden.
 
Ik probeer elders wat aan nummers en zo van de Navigator VI te verzamelen in een poging inzicht te krijgen in alle varianten die er zijn.
Als iemand aanvullende informatie heeft dan hoor ik dat graag.
 
Interessante vraag van elders: heeft iemand de spookvinger ervaren met de Navigator VI terwijl deze niet op een BMW motor met navigatie integratie zat (dus geen wonderwiel, geen Motorfiets App)?
Op een hele andere motor bijvoorbeeld of in de auto.
Een ferm antwoord na een ervaring van gisteren JA!
Ik had besloten om mijn Navigator VI thuis op te laden, Garmin USB-kabel direct in een standaard USB-oplader zoals ik dat al vele jaren doe als ik de Navigator een tijd niet gebruik. Zodra het opladen begint, start de Navigator op, ook zoals gewoonlijk.
Na een aantal uren laden pakte ik de Navigator op en het bleek dat de Spookvinger talloze locaties had geselecteerd om naar toe te gaan, allemaal opgeslagen op Recente bestemmingen en hij had er zelfs voor gekozen om een Rondreis voor te bereiden die klaar stond te wachten op Go!
Dit was dus een duidelijke Spookvinger zonder dat de Navigator VI op een motor was geplaatst, geen regen en een kraakhelder scherm.
 
Nou ik ben benieuwd. Morgen wordt mijn motor afgeleverd met een nieuwe Navigator VI. Eens kijken of ik die problemen ook ga ervaren. Als dat het geval is dan gaat die er snel af en komt er wel een Zumo XT voor terug. Dan maar geen integratie met het wonderwiel...
 
Kaart update 2023.10 wordt vanaf vandaag aangeboden, samen met een Garmin Express update naar 7.13.1.0.

6140.png


En probleemloos geinstalleerd op de Navigator VI en op de PC ten behoeve van BaseCamp.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik ben benieuwd. Morgen wordt mijn motor afgeleverd met een nieuwe Navigator VI. Eens kijken of ik die problemen ook ga ervaren. Als dat het geval is dan gaat die er snel af en komt er wel een Zumo XT voor terug. Dan maar geen integratie met het wonderwiel...
Wat voor motor wordt het?
 
Oke hier zitten de experts,

ik heb het hele weekend in luxemburg ruzie gehad met de navigator. Ik heb niet 1 geimporteerde route kunnen rijden omdat de route me eerst naar het begin wilde zetten en niet onderweg de route liet oppakken.
dit gebeurd me alleen als ik onder het rijden de route aan zet.
wat doe ik fout?

2e ergernis: als ik een bestemming kies bv huis, en zeg snelste route hoezo stuurt hij me dan door kleine gravel wegen die vd hoofdweg afgaan, om vervolgens 500mtr verder weer de hoofdweg op te gaan. Was echt niet sneller🤪
centrum stad in sturen terwijl hoofdweg om de stad heen gaat… en dat soort fratsen

bijna zover dat mn oude tomtom weer terug komt….
 
Oke hier zitten de experts,

ik heb het hele weekend in luxemburg ruzie gehad met de navigator. Ik heb niet 1 geimporteerde route kunnen rijden omdat de route me eerst naar het begin wilde zetten en niet onderweg de route liet oppakken.
dit gebeurd me alleen als ik onder het rijden de route aan zet.
wat doe ik fout?
Kik eens hier en hier en hier.
De Navigator VI is niet de meest vriendelijke in het starten van een route of het terugkeren naar een route. De maker van de route kan daar wel wat invloed op uitoefenen om het allemaal makkelijker te maken.
2e ergernis: als ik een bestemming kies bv huis, en zeg snelste route hoezo stuurt hij me dan door kleine gravel wegen die vd hoofdweg afgaan, om vervolgens 500mtr verder weer de hoofdweg op te gaan. Was echt niet sneller🤪
centrum stad in sturen terwijl hoofdweg om de stad heen gaat… en dat soort fratsen

bijna zover dat mn oude tomtom weer terug komt….
Dat lijkt erg op een te ruime instelling van te vermijden wegen.
Als je onverharde wegen laat vermijden zou de gravelweg overgeslagen moeten worden.

Verder rekent de navigator met ideale rijsnelheden op verschillende wegtypes, als door de stad onder ideale omstandigheden een minuut sneller is dan via de snelweg, dan zal je door de stad geleidt worden. Hier geldt ook helder verstand en de wegbewijzering lezen.
Als je de navigator gebruikt om je van een willekeurig punt naar een bestemming te laten rijden, zet dan herberekenen aan. Volg de navigator aanwijzingen en blijf zelf ook helder nadenken.
De navigator zal nog steeds ook echte foute beslissingen kunnen nemen wegens achter lopende kaarten of een fout in het kaart materiaal.

Blijf op twee manieren keuzes maken:
  1. Kies bij richting borden de bestemming waar je heen wilt.
  2. Staat je bestemming niet op een richting bord, bedenk dan waar je zeker NIET heen wilt (wil je van Rotterdam naar Parijs, dan kies je niet voor Amsterdam maar voor Breda).
 
Oke hier zitten de experts,

ik heb het hele weekend in luxemburg ruzie gehad met de navigator. Ik heb niet 1 geimporteerde route kunnen rijden omdat de route me eerst naar het begin wilde zetten en niet onderweg de route liet oppakken.
dit gebeurd me alleen als ik onder het rijden de route aan zet.
wat doe ik fout?

2e ergernis: als ik een bestemming kies bv huis, en zeg snelste route hoezo stuurt hij me dan door kleine gravel wegen die vd hoofdweg afgaan, om vervolgens 500mtr verder weer de hoofdweg op te gaan. Was echt niet sneller🤪
centrum stad in sturen terwijl hoofdweg om de stad heen gaat… en dat soort fratsen

bijna zover dat mn oude tomtom weer terug komt….
BMW-Wouter heeft al behoorlijk wat tips gegeven.
Het zou evt. wel handig zijn als je de route (mits niet teveel privé) hier neerzet, zodat we kunnen meekijken.
Zo ongezien zou ik zeggen als de route je naar het beginpunt stuurt dat je het verkeerde startpunt hebt gekozen bij het starten van de route. Als je op de route staat, het eerst volgende 'harde' punt (vetgedrukt in Basecamp) kiezen. Heb je maar 2 punten dat het laatste punt i.p.v. het eerste.
 
Ik krijg sinds kort geen gesproken aanwijzingen meer, wel de piepjes bij vertraging en snelheidscontrole, ik heb geluid bij indrukken toetsen aangezet en dat krijg ik ook, maar geen stem met route aanwijzingen.
Ik heb de stem al eens veranderd, maar dat maakt niet uit. Mogelijk met een update gebeurd?

Iemand een idee?
 
BMW-Wouter heeft al behoorlijk wat tips gegeven.
Het zou evt. wel handig zijn als je de route (mits niet teveel privé) hier neerzet, zodat we kunnen meekijken.
Zo ongezien zou ik zeggen als de route je naar het beginpunt stuurt dat je het verkeerde startpunt hebt gekozen bij het starten van de route. Als je op de route staat, het eerst volgende 'harde' punt (vetgedrukt in Basecamp) kiezen. Heb je maar 2 punten dat het laatste punt i.p.v. het eerste.
Om een route met alleen een begin- en eind punt te starten met het eind punt als eerste route punt, moet je wel echt op de route staan.
Kies je het begin punt als start punt en ligt dit begin punt "achter" je, ja - dan wordt je eerst een stukkie terug gestuurd. Ik maak mijn routes de laatste jaren zodanig dat het start punt al een eindje op de route ligt, dan kun je altijd bij het begin beginnen.
Dus werkelijke start vanaf thuis, dan leg ik het route startpunt aan het eind van de straat op de route.
 
Ik krijg sinds kort geen gesproken aanwijzingen meer, wel de piepjes bij vertraging en snelheidscontrole, ik heb geluid bij indrukken toetsen aangezet en dat krijg ik ook, maar geen stem met route aanwijzingen.
Ik heb de stem al eens veranderd, maar dat maakt niet uit. Mogelijk met een update gebeurd?

Iemand een idee?
De laatste echte update van de Navigator VI is van heel lang geleden.
Daar waar je de "knopgeluiden" aan zet, staat ook het vinkje voor de gesproken aanwijzingen.
Bij "Taal en Toetsenbord" kun je de stem kiezen.
Als dat alemaal goed staat zou ik de Navigator eens een harde reset geven:
  1. Navigator losgekoppeld van de computer en helemaal uit.
  2. Vinger op rechteronderhoek van het touchscreen houden.
  3. Navigator aan.
  4. Na enige tijd staat op het scherm "system".
  5. Haal je vinger van het scherm als de tekst "loading..." verschijnt.
  6. Na de reset moet je de taal weer kiezen, deze wordt pas onthouden nadat de Navigator ongeveer 15 minuten goede satelliet ontvangst heeft gehad.
 
Ik krijg sinds kort geen gesproken aanwijzingen meer, wel de piepjes bij vertraging en snelheidscontrole, ik heb geluid bij indrukken toetsen aangezet en dat krijg ik ook, maar geen stem met route aanwijzingen.
Ik heb de stem al eens veranderd, maar dat maakt niet uit. Mogelijk met een update gebeurd?

Iemand een idee?
Staat je onroute motor kaart toevallig niet aan?
 
Staat je onroute motor kaart toevallig niet aan?
Waar vindt ik dat?
Zou wel kunnen, die staat op een SD kaart en is geselecteerd.

Onderstaande kaarten staan nu geselecteerd
Europe DEM
CN Europe NTU 2022.20 Basic 3D
CN Europe NTU 2022.20 All North

onroute kaart Bnl-Dach-Den 3.90 uit gezet.

Ga het weer proberen.
 
Laatst bewerkt:
Om een route met alleen een begin- en eind punt te starten met het eind punt als eerste route punt, moet je wel echt op de route staan.
Kies je het begin punt als start punt en ligt dit begin punt "achter" je, ja - dan wordt je eerst een stukkie terug gestuurd. Ik maak mijn routes de laatste jaren zodanig dat het start punt al een eindje op de route ligt, dan kun je altijd bij het begin beginnen.
Dus werkelijke start vanaf thuis, dan leg ik het route startpunt aan het eind van de straat op de route.
dankje wouter dat is duidelijk, goede tip., helaas dit geval route niet zelf gemaakt maar in de groep gekregen.
we gaan het nog maar eens proberen want er zitten wel een aantal handige andere features op die tomtom weer niet voorhanden heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan