Jeroen1969
MF veteraan
- Onderwerp starter
-
- #176
Mijn R1200RT-LC van 2017 kan echt niet zoomen door draaien aan het wiel, het menu biedt ook geen omschakel keuze.Voor zover ik kan nagaan kunnen alle BMW's met het draaiwiel zoomen door te draaien BEHALVE de RT's. Precies de motoren die het meest daarvoor in aanmerking zouden komen hebben die mogelijkheid niet. Als je eerst menu moet oproepen en dan duw- duw- duwen voor drie stapjes zoom, ben je dus altijd te laat. Dan kun je beter zoomen door met je vinger over het scherm te gaan. En het draaiwieltje dus gewoon te vergeten .
Aanstaande vrijdag heb ik, op aangeven van de importeur, nog één keer een afspraak bij Motoport Zelhem om definitief vast te stellen dat een RT het dus écht niet kan.
En dan: Ik zou graag zien dat we enige druk bij BMW kunnen leggen als RT rijders, want als alle andere motoren het wel kunnen moet een modificatie toch mogelijk zijn.....
Voor zover ik kan nagaan kunnen alle BMW's met het draaiwiel zoomen door te draaien BEHALVE de RT's. Precies de motoren die het meest daarvoor in aanmerking zouden komen hebben die mogelijkheid niet. Als je eerst menu moet oproepen en dan duw- duw- duwen voor drie stapjes zoom, ben je dus altijd te laat. Dan kun je beter zoomen door met je vinger over het scherm te gaan. En het draaiwieltje dus gewoon te vergeten .
Aanstaande vrijdag heb ik, op aangeven van de importeur, nog één keer een afspraak bij Motoport Zelhem om definitief vast te stellen dat een RT het dus écht niet kan.
En dan: Ik zou graag zien dat we enige druk bij BMW kunnen leggen als RT rijders, want als alle andere motoren het wel kunnen moet een modificatie toch mogelijk zijn.....
Inderdaad er zijn diverse meer of minder geavanceerde oplossingen te maken of te koop, hier geld weer dat de K1600 wel de lock heeft en de RT weer niet, ook geen standarisatie (zou je bij de "Navigatie voorbereiding" optie met die mooie uitsparing op de cockpit wel verwachten). Kortom: niets verwachten, maar navragen en nagaanVergrendelen schijnt met een kit die via internet te bestellen is, relatief gemakkelijk te integreren met het central lock systeem, heb dit afgelopen zondag gedemonstreerd gezien op een 2015 RT LC.
Ik heb NL support ook aangeschreven voor het tekst update "gezeur" in Express
Roelof.
Je hebt het standaard antwoord mogen ontvangen van de Garmin helpdesk.En dit is het antwoord van de Support afdeling:
Heeft u uw garmin express up to date?
Update die even en dan even weer installeren.
Reset ook even uw navigatie en kijk dan even of het verholpen is."
Mijn inziens wat kort door de bocht want ik heb Express al eens opnieuw geïnstalleerd. En ik weet niet wat een reset is: wellicht terug naar fabrieksinstellingen?
Roelof.
Idem hier.Vandaag even tijd genomen om de reset uit te voeren: kreeg ik in Express 2 updates voorgesteld: de tekst update en een safety camera update.
Ik denk laat ik dat nog maar even doen voor de reset.....updates geïnstalleerd en het "gezeur" van Express dat ie nog een update heeft voor de tekst 1.50 is weg.
Dus "probleem" over.
Met dank voor de reacties.
Roelof.
Edit: het gezeur is weer terug nadat ik de Navigator opnieuw aan Express had gekoppeld.
Zal dus alsnog reset uitvoeren
Roelof.
Ik denk dat er inderdaad iets is gewijzigd, de product pagina geeft nu 5 November 2018 als datum voor Text update 1.50:Ik heb mijn tekst update versie 1.50 nu ook voor elkaar. Na het opnieuw (voor de tigde keer) d.m.v. Express installeren van de genoemde update, kreeg ik nu bij het opnieuw opstarten van de Navigator VI, een melding dat er nog een update geïnstalleerd moest worden en dat een herstart van de Navigator noodzakelijk was.
En zie hier, na opnieuw aankoppelen, geen melding in Express meer dat er nog een update geïnstalleerd moest worden.
Wellicht heeft Garmin de update aangepast, zonder software wijzigingsindicator.
Eindelijk...
Roelof.
Ik heb de proefrit met de R1250RT gedaan, ik kreeg zo gauw het “wonderwiel” niet aan de praat. Maar dat hoeft niets te zeggen: het lukte me ook al niet om de trip 1 teller te re-setten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het wonderwiel niet met de Navigator VI werkt, maar kan mij wel voorstellen dat de gebruiksaanwijzing in deze uitkomst moet bieden...
De functie en werking van het wonderwiel is voor de GS (met of zonder TFT) anders dan voor de RT.Bij de motoren met TFT scherm werkt het wieltje òf met het scherm òf met de Navi. Wil je van de een naar de ander, dan moet je de menuknop ingedrukt houden dan springt de bediening over naar het andere scherm.
Text update 1.50 is nu ook succesvol op mijn Navigator VI geinstalleerd (gelukkig heb ik met de experimenten om het zelf op te lossen niets echt gesloopt).Ik denk dat er inderdaad iets is gewijzigd, de product pagina geeft nu 5 November 2018 als datum voor Text update 1.50:
Garmin: BMW Motorrad Navigator VI Text Updates & Downloads
Waarom er over "Serial Port" en "USB card programmer" gesproken wordt is mij niet duidelijk, je kunt er blijkbaar twee varianten van de update ophalen voor "handmatige" installatie, helaas werken de linkjes "View download instructions and system requirements" niet.
Ik ben niet in het land en kan het zelf pas over 2 weken uitproberen.
Vandaag trof ik kaart update 2019.30 aan.
Ga er maar van uit dat de wijzigingen tot hooguit 6 maanden terug in een navigatie kaart update zijn verwerkt.Toch weer jammer dan dat de nieuwe verkeerssituatie in Amsterdam centrum er helemaal niet in zit.
Dat is sinds 21/7/18 al gewijzigd.
In HERE Map Creator staat de nieuwe situatie al wel, dus best een kans dat het in 2020.10 wel bijgewerkt is.
Wij Garminners krijgen die kaarten "gratis", dus we mogen niet zeuren als we de nieuwe kaarten krijgen dat het dan de kaart van een half jaar geleden was voor zover die bijgewerkt waren. Rij je koekblik BMW, dan mag je 2x per jaar de volle mep voor deze nieuwe-oude kaarten betalen.
Dit was 15 jaar geleden al zo met de NAV-IV DVD's in mn BMW E46 koekblik, je zou denken dat de tijd voorwaarsch schrijdt en dat informatie wat vlotter beschikbaar komt.
Ik snap ook volledig dat er mensen zijn die de overpriced dedicated nav kastjes vaarwel zeggen en met 1:1 uptodate online spul aan de gang gaan.
(voor zover mijn frustratie)