Het Grote Boze Suzuki GS(X) Topic deel 9

Is het niet een beter idee om eens uit te zoeken wat een revisie kost,toch wel zonde als de motor verder ok is
om hem zo te verkopen,potentiële kopers zullen er zeker niet veel voor geven in deze staat.
Bv een set Wiseco of ander merk zuigers kosten niet de hoofdprijs.
Boren, honen...
En als je dan toch bezig bent....kleppen controleren en slijpen, klepgeleiders en seals, nokkemasketting en spanner, arbeidsloon. Als je toch begint is het beter een hele top-end revisie uit te voeren. Zoniet, kan hij over een jaar weer open. Misschien is een donor blok een optie, maar wat haal je dan in huis.

Kortom, het is niet zo eenvoudig.
 
Boren, honen...
En als je dan toch bezig bent....kleppen controleren en slijpen, klepgeleiders en seals, nokkemasketting en spanner, arbeidsloon. Als je toch begint is het beter een hele top-end revisie uit te voeren. Zoniet, kan hij over een jaar weer open. Misschien is een donor blok een optie, maar wat haal je dan in huis.

Kortom, het is niet zo eenvoudig.
Blokjes zijn zo simpel als maar kan,maar ja je moet het wel aandurven,moet je het laten doen word het een dure grap,
dan kom je toch al gauw richting 1000,- plus,maar ja dan weet je wel wat je heb,en als je een los blok aanlevert scheelt dat in de kosten,zelfs de jongste blokken zijn minimaal 37jaar oud,de meeste met veel km,s en zelfs met weinig km,s weet je niet wat je tegenkomt,aan de andere kant zullen
Gsjes nooit meer in waarde dalen ,maar alleen maar stijgen,dus de investering wel waard.
Een redelijk net exemplaar doet toch al tussen de 2500,- en 3000,- en dat zal alleen maar meer worden.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik zie hier al 500 euro voor een setje zuigers, eerste overmaat. Dan nog 160 euro voor een pakkingset erbij. Pak dan meteen de kleppen en de nokkenasketting plus spanner mee, en je gaat al richting 1000 euro voor de onderdelen alleen al. Ik ben er nog niet helemaal uit. Aan de ene kant ben ik een soort van gehecht geraakt aan dat gekke ding, aan de andere kant heb ik even geen 2000 euro liggen voor een revisie en is het misschien beter hem voor een redelijke prijs van de hand te doen aan iemand die wel over de nodige technische kennis en vaardigheden beschikt. Of wachten tot er een nette GS550L langs komt. Die dingen worden soms voor weinig aangeboden, misschien is dan een donorblok een optie.
 
Even rustig over nadenken... weg is ook maar weg ...
Ouwe motoren, je blijft ermee bezig, maar aan de andere kant voor €1000 rij je wel een motor wat aandacht heeft en krijgt.
Veel leuker dan zo’n nieuwerwets ding
 
Aangezien ik me toch verveel:

}) een oud hollandsch spreekwoord:
Beter twee om veel mee te rijden dan drie om alleen maar naar te kijken. (vrij naar de oude wijsgeer Gijssius Vijssieus)
 
Ik zou em nie weg doen. Ding kost niks behalve een paar tientjes verzekering op jaarbasis. Lekker af en toe een ritje op maken, kapot gaat ie toch niet want Suzuki GS, en als de mogelijkheden er wel zijn dan reviseren. Zo’n knappe GS kom je niet snel meer tegen, en de dag dat je hem verkoopt heb je net zoveel spijt als dat er haren op je hoofd staan.
 
Tja ,het is maar net hoe gehecht je ben aan het motortje,reken er op dat een koper flink gaat afdingen alleen al
om het feit dat men niet weet wat er allemaal vervangen moet worden,aan de andere kant kan ik niet in de
Dep zijn beurs kijken,als je alles moet laten doen kan je beter het motortje te koop zetten en kijken wat er nog
op geboden word,is dat heel erg weing kan je altijd nog de gok nemen met een donor blok,of gewapend
met het wph zelf aan de slag gaan,met een beetje technisch inzicht zijn die blokjes zelf wel te opereren,
voor een 4 takt is het een simpel blokje om aan te sleutelen.
 
Eerlijk gezegd speel ik ook een beetje met dat idee. Je leert er altijd van.
Met behulp van een wph en het forum moet zoiets lukken,zo ben ik ook ooit begonnen,gewoon uit elkaar trekken en kijken waar
het schip strand,en het is nog goed gegaan ook. ;)Dingen die je zelf niet kan breng je naar een revisie bedrijf ,de rest is een kwestie
van weer netjes in elkaar frotten,iemand met genoeg sleutel ervaring moet dat lukken,en anders de Heer Vijs lokken met de
belofte hem rijkelijk te belonen met paddo,s en biefstuk. ;)
 
Laatst bewerkt:
En anders zijn er echt wel MF'ers bereid je te helpen ermee denk ik zo. Het zou zonde zijn je GS550 te verkopen voor een lage prijs, want wat RG-gamma zegt is waar, er zal flink afgedingt worden. En je krijgt er spijt van.
 
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen, en heb een besluit genomen. Hij blijft.

Punt van overweging was het volgende. Ik heb, naast de GS550, nog een Yamaha RD250 en een Suzuki T500 staan. Beide fietsen in topstaat, maar om dat zo te houden, zullen zij regelmatig uitgelaten moeten worden. En daar zit 'm de kneep. De motoren staan in mijn schuurtje, en door de ongunstige plaatsing en afmeting van de deur is het nogal een gepriegel om die dingen naar buiten te krijgen. Daar begin je dus niet aan voor een rondje om de kerk. Met als gevolg dat ze maar een paar keer per jaar naar buiten komen. Vandaar dat de heer Vijs zachtjes riep : "schuifdeurtje". Zo een deur, en dan iets groter dan de huidige, zou het probleem meteen oplossen. Ik was van plan wat te sparen zodat ik dat volgend voorjaar kan laten doen. Door de verkoop van de GS zou ik wat centjes hebben en het dit seizoen nog kunnen laten doen, terwijl ik die deur anders nog langer moet uitstellen omdat zo een revisie serieus geld gaat kosten.

Dat laatste stel ik dus nog even uit. Mijn originele plan blijft staan, eerst sparen voor een schuifdeur in de schuur, en dan pas voor de revisie van de GS. Het ding loopt nog prima, is alleen een hoop vermogen kwijt. Zolang je het ding niet uitmelkt, is dat rondje om de kerk best te doen.

Daarnaast heb ik een wphb, en ik heb laatst van HelaholaTuthola een blikje van een GS400 gekregen. Dat is in opbouw eigenlijk zo een beetje een halve GS550. Ik ga dat eens op mijn gemak demonteren, om te zien wat ik eventueel zelf zou aandurven. Als laatste optie is er dan nog een ruilblok. Ik heb net even gekeken naar die link van Biggelaar, en ik krijg niet de indruk dat die volgende maand al door zijn voorraad heen is.
 
Kijk wel uit met het doorrijden van een motor die vermogen mist,ik heb dat in een ver verleden ook gedaan met een heel oude Honda,
maar die zei op een gegeven ogenblik van doe het zelf maar,de motorschade was zo groot dat deze gelijk naar de sloop kon.
 
Ach, in dat geval is de keuze voor een ruilblok meteen gemaakt. In dat verre verleden waar je het over hebt, zullen de ruilblokken niet voor het opscheppen hebben gelegen, en dus heel duur zijn. In mijn geval is dat anders, zo een blok kost een paar honderd euro. Ik denk zelfs dat een heel blok goedkoper is dan een setje zuigers.
 
Ik heb zo’n anderhalf jaar geleden voor een kennis een ruilblok van een GS550 door Biggelaar laten klaarmaken. Hij heeft er toen allemaal nieuwe pakkingen en rubbers e.d. in gezet. Geen nieuwe zuigerveren o.i.d., dat was niet nodig. Het schoonmaken en spuiten van het blok heb ik zelf gedaan. Biggelaar vroeg toen €600,- voor dat blok, dat was dus inclusief het werk en nieuwe pakkingen en rubbers. Ik vond het erg meevallen qua prijs, weet niet of het nu misschien meer kost. En als het voor mezelf was geweest had ik hem dan ook meteen echt laten reviseren, maar dat vond die kennis niet nodig. Blok loopt nog steeds goed, maar hij rijdt er niet heel veel mee.
 
Ach, in dat geval is de keuze voor een ruilblok meteen gemaakt. In dat verre verleden waar je het over hebt, zullen de ruilblokken niet voor het opscheppen hebben gelegen, en dus heel duur zijn. In mijn geval is dat anders, zo een blok kost een paar honderd euro. Ik denk zelfs dat een heel blok goedkoper is dan een setje zuigers.
Niet toevallig een TD op het bureau,ik ging regelmatig motoren ophalen bij de TD van de boezembocht in Rotterdam,die waren volop aan
het hobbyen aan burgermotoren en auto,s,kan je die aan het werk zetten. ;)
 
Ik juich je beslissing hem te houden zeer toe!!!
En HOE je hem weer goed rijdend maakt, kan je altijd nog zien, afhankelijk van de opties die er voorbij komen totdat je echt voldoende budget hebt.

Staat het motornummer op het typeplaatje op het chassis vermeld? In dat geval zou ik proberen het originele blok (nummer) wel te behouden en van een ruilblok evt alleen de bovenkant te gebruiken.

Ik weet niet hoe zeer je hecht aan de originaliteit, je t500 is nu helemaal super, een GS550 in even mooie conditie zou ook leuk zijn maar dan zou ik voor de top end revisie gaan (kop en zuigers/veren en boren + honen).
Dat is relatief duur inderdaad maar niks loopt zo goed als nieuw spul natuurlijk.

Het niet snel op toeren komen, is dat belast, onder het rijden, of ook onbelast?
Het hoeft niet zo te zijn dat dat door een slecht blok komt?
Is de carburatie echt in orde? en de kleptiming/speling..
 
Nee, onbelast gaat hij aardig vlot de toeren in, maar onder belasting is het een stuk minder. Zoals gezegd, ik heb de compressie gemeten, en die zit rond de 5,5 bar. Alle cilinders liggen op hetzelfde niveau. Als ik een klein beetje motorolie door het bougiegat gooi, en vervolgens weer de compressie meet, stijgt die direct naar de 10,5 bar, een stuk beter dus. Vandaar dat ik er van uit ga dat het probleem in de afdichting zit, en niet zo zeer in de klepspeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan