De ANWB moest er aan te pas komen?Overigens heb ik gistermiddag op het Prins Clausplein m'n belt gestripped na slechts 6600km... Deed niet eens echt raar, reed met 80km/h van A12 naar A4. Zaterdag word ie vervangen.
Gelukkig komt er bij verbranding CO2 vrij. Daar doen plantjes het weer heel goed op. Tegen die tijd dat het zuurstofgehalte zo laag is dat wij de geest geven ontstaat er een hele groene planeet en kan de evolutie weer opnieuw beginnen.Naar mijn idee is er zoveel brandstof op deze planeet dat als alles is opgebrand ook alle zuurstof op is.
Wat mij betreft laten we het zoveel mogelijk zitten waar het zit.
Welke lader/stekker bedoel je nou precies? Ik heb het idee dat je een paar dingen door elkaar haalt.Die laadkabel op de vorige pagina is door iemand gemaakt, blijkbaar is er dus een motorfiets die (mede) kan laden via een C13 stekker op gelijkspanning.
Redeneer even mee; doe ik wel vaker als ik het niet weet of te lui ben om het op te zoeken...
De standaard lader werkt zowel op Amerikaanse 115V, 60Hz als op onze 230V, 50 Hz netspanning.
Hij maakt daarvan een gelijkspanning die traploos kan variëren tussen 90V en iets van 200 Volt. Dat is dus best een knap stukje elektronica.
Is het dan zo raar gedacht dat ie ook kan werken met gelijkspanning als voeding ? Misschien hebben ze er bij het ontwerp wel rekening mee gehouden....
Maar ik weet het dus niet, ik hoor het wel als ik het mis heb.
Heb je de riem al bekeken? Wellicht zat er een steen tussen ofzo. Bij aandrijfriemen is het sowieso belangrijk om de juiste spanning te hebben, dus controleer dat ook iedere week.Overigens heb ik gistermiddag op het Prins Clausplein m'n belt gestripped na slechts 6600km... Deed niet eens echt raar, reed met 80km/h van A12 naar A4. Zaterdag word ie vervangen.
Deze: Burpman in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic"....Welke lader/stekker bedoel je nou precies?...
Nee dat werkt helaas niet zo. Het enige wat die adapter doet is zorgen dat je een laadpaal kan gebruiken als wcd of je kan er direct een C13 aan hangen voor de motor. Het lijntje splitsen zodat je een externe lader mee kan gebruiken is wel prima te doen hoor.Deze: Burpman in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic"
Kan zijn dat ik het mis heb, jij hebt je erin verdiept. Zelf laad ik nog gewoon uit het stopcontact.
.....Moet de sleutel in het contactslot zitten als je de onboard lader aan de spanning zet?
Of kun je b.v. de motor rustig in de schuur zetten en savond's de stekker in het stopcontact doen?.....
Ja en nee. Als je met een externe lader gaat laden zonder de C13 moet je de motor even op contact zetten om de accu-contactors te sluiten maar zodra je aan het laden bent kan de sleutel eruit.De sleutel hoeft niet om bij gebruik van de Zero onboard lader, ook niet als je een Chargetank hebt en de zij-aansluiting (C13) gebruikt. Alleen als je aan een alternatieve lader gaat hangen is de sleutel nodig.
Met Chargetank doet ie trouwens op 230V 2,4kW piek. Ik heb een laadsessie geanalyseerd, ik heb 104km afgelegd en 6675Watt geladen in 3 uur precies. Verbruik over die 104 km was dus 64wH/km, laadvermogen 2225W per uur, kom ik op 35km per uur laden. Niet slecht zeg ik.
Als je het laatste stukje niet doet word het nog tijdsefficienter. Het laatste kwartier doet ie op 1300W, alleen de interne lader dus, om de cellen te balanceren. Trekken we dus 1/4 x 1300 = 325Wh en 15 minuten er vanaf dan laad ie zelfs 36,5km/h... Alweer, niet slecht zeg ik.
De sleutel heb je gelukkig niet nodig, zou ook niet handig zijn als ie buiten moet staan laden.
Zelf heb ik in de garage in een stopcontact een tijdschakelaar met een lang C13 snoer, bij thuiskomst prik ik dat snoer er in (meestal om de dag). Als de batterij is afgekoeld gaat de spanning er pas op en gaat ie laden. Daar mag ie de hele avond en nacht over doen...
Bij mij laadt ie ongeveer 16 Km per uur (realistische kilometers, theoretisch wel 27.4 Km/h) en hij heeft er de hele avond en nacht voor.
Dit is echt veel gemakkelijker dan elke week tanken.
Zelf heb ik in de garage in een stopcontact een tijdschakelaar met een lang C13 snoer, bij thuiskomst prik ik dat snoer er in (meestal om de dag). Als de batterij is afgekoeld gaat de spanning er pas op en gaat ie laden. Daar mag ie de hele avond en nacht over doen...
Ja en nee. Als je met een externe lader gaat laden zonder de C13 moet je de motor even op contact zetten om de accu-contactors te sluiten maar zodra je aan het laden bent kan de sleutel eruit.
Ik maak alleen duidelijk dat de sleutel niet hoeft te blijven zitten.Dat zeg ik toch? Als je via de C13 laad niet, anders wel?
Daar is die tijdschakelaar voor........Zorgt de motor zelf dat hij pas gaat laden als de accu is afgekoeld? Of zorg jij daar nu handmatig voor met die tijdschakelaar? ...
Nou, Motoport net niet gehaald, na 30km brak de belt... Gelijk gebeld en die jongens hebben me met een busje opgepikt, echt TOP service! De oude belt lijkt af fabriek al niet best te zijn geweest. De nieuwe belt ernaast gelegd, en je ziet dan dat de tandjes vol rubber zijn met een soort canvas eroverheen. De oude belt zijn de tandjes niet helemaal vol rubber waardoor de canvas delen ingedrukt kunnen worden... uiteindelijk breekt dan de canvas en de belt. Ik ga in ieder geval garantie claimen, 6498km asfalt is niet echt ruig met een belt. Nu maar hopen dat Zero Nederland net zo met claims omgaat als de Amerikanen...