Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Mijn broer wilt een KTM Superadv 1290R kopen.
Wat is er volgens jullie hier pro en con tov de 1250GS? Hij zegt me dat je dat moet vergelijken met een GS-A.
 
Ik heb al sinds 26 oktober niet meer op de motor gezeten. Kreeg ineens een bloeding in m'n rechteroog en zag daarna een zwarte vlek. En met die (toen nog aanwezige) laaghangende zon werd dat iets teveel qua focus dus dat zorgde voor koppijn. Hup naar de dokter en meteen door naar het ziekenhuis. Daar werd, jawel de oudere medemens, macula-degeneratie vastgesteld (en nog 30% zicht in dat oog) dus daar zit ik nu even mee.

Sterkte man!

In april 2013 had ik een soortgelijke ervaring, het bleek bij mij echter een losliggend netvlies te zijn. Direct een paar dagen later geopereerd en weken lang de hele dag op mijn zij moeten liggen om een luchtbel in het oog op de juiste plek te houden. Maar in juni kreeg ik het verlossende woord van de oogchirurgen, alles was goed en ik mocht weer rijden! Lekkerste ritje dat ik ooit heb gemaakt, dat ga jij binnenkort ook meemaken!

Oogchirurgen zijn echt tovenaars!
 
Mijn broer wilt een KTM Superadv 1290R kopen.
Wat is er volgens jullie hier pro en con tov de 1250GS? Hij zegt me dat je dat moet vergelijken met een GS-A.

Als eigenaar van een 1090R, testrijder van 1290S én 1250GS kan ik hier wel iets over melden denk ik.
Een R verschilt tov de S door langere handmatig instelbare vering (+20mm), 21/18 spaakwielen, rally ruitje, eendelig zadel en wat uitbundigere kleuren.
GSA heeft tov GS ook langere veren (ook 20mm dacht ik?), veel grotere tank en itt tot de KTM een grotere ruit.

Zithouding op de BMW is wat fijner als je lang bent. De KTM behoeft wat aanpassingen (lagere voetsteunen, stuur risers).
Motorisch is de KTM wat spannender, GS is wat luier te rijden. Beide wel beresterk, je komt echt niks te kort.
Door het boxer blok en het daardoor lage zwaartepunt is manoeuvreren op lage snelheid een eitje.
TFT is op de BMW een stuk overzichtelijker, super mooie kleurenweergave. KTM iets fletser maar met meer info in beeld.
Beurtjes bij KTM zijn een pak duurder, er zit veel arbeidsloon in het (de-)monteren van al dat kuipwerk.
Zo'n beetje alles waar je bij BMW voor moet bijbetalen is op de KTM standaard (keyless, cruise control, tpms, handkappen, led knipperlichten/dagrijverlichting)

Succes met de keuze! :)
 
Voor mij persoonlijk is de ketting alleen al voldoende om de KTM links te laten liggen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt.

Als ik dan toch een kettingaangedreven allroad zou overwegen zou het de nieuwe Honda Africa Twin adv sports zijn...
Die heeft dan tenminste wel tubeless wielen, nu ben ik niet zeker of de KTM dit ook heeft?

160pk is voor mij ook wat overkill voor op dit soort motoren, maar hier weer, kan me best voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt.
Of ze gebruikt worden op de baan of aan de toog laat ik in het midden. :P






Zo'n beetje alles waar je bij BMW voor moet bijbetalen is op de KTM standaard (keyless, cruise control, tpms, handkappen, led knipperlichten/dagrijverlichting)

Als je die dingen allemaal wil ok, maar met een Belgische prijs van net geen 19K is de KTM ook niet echt een koopje te noemen, daar koop ik haast een BMW GS adv van naar mijn goesting.
 
Als eigenaar van een 1090R, testrijder van 1290S én 1250GS kan ik hier wel iets over melden denk ik.
Een R verschilt tov de S door langere handmatig instelbare vering (+20mm), 21/18 spaakwielen, rally ruitje, eendelig zadel en wat uitbundigere kleuren.
GSA heeft tov GS ook langere veren (ook 20mm dacht ik?), veel grotere tank en itt tot de KTM een grotere ruit.

Zithouding op de BMW is wat fijner als je lang bent. De KTM behoeft wat aanpassingen (lagere voetsteunen, stuur risers).
Motorisch is de KTM wat spannender, GS is wat luier te rijden. Beide wel beresterk, je komt echt niks te kort.
Door het boxer blok en het daardoor lage zwaartepunt is manoeuvreren op lage snelheid een eitje.
TFT is op de BMW een stuk overzichtelijker, super mooie kleurenweergave. KTM iets fletser maar met meer info in beeld.
Beurtjes bij KTM zijn een pak duurder, er zit veel arbeidsloon in het (de-)monteren van al dat kuipwerk.
Zo'n beetje alles waar je bij BMW voor moet bijbetalen is op de KTM standaard (keyless, cruise control, tpms, handkappen, led knipperlichten/dagrijverlichting)

Succes met de keuze! :)
Voor mij (n gebruik) is de ketting en de wielmaat alleen al voldoende om de KTM links te laten liggen, en die 160pk zorgen wat mij betreft ook niet voor meer aantrek.
Als ik dan toch een kettingaangedreven allroad zou overwegen zou het de nieuwe Honda Africa Twin adv sports zijn...








Als je die dingen allemaal wil ok, maar met een Belgische prijs van net geen 19K is de KTM ook niet echt een koopje te noemen, daar koop ik haast een BMW GS adv van naar mijn goesting.

Dank!
 
Voor mij persoonlijk is de ketting alleen al voldoende om de KTM links te laten liggen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt.

Als ik dan toch een kettingaangedreven allroad zou overwegen zou het de nieuwe Honda Africa Twin adv sports zijn...
Die heeft dan tenminste wel tubeless wielen, nu ben ik niet zeker of de KTM dit ook heeft?

160pk is voor mij ook wat overkill voor op dit soort motoren, maar hier weer, kan me best voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt.
Of ze gebruikt worden op de baan of aan de toog laat ik in het midden. :P

Als je die dingen allemaal wil ok, maar met een Belgische prijs van net geen 19K is de KTM ook niet echt een koopje te noemen, daar koop ik haast een BMW GS adv van naar mijn goesting.

KTM had al vanaf de 1190 in 2013 tubeless wielen :Y

Ik had gewild dat een 1290 Adventure hier in NL €19k was... een S kost 21k en een R 21.700 :')
Een leuk aangeklede GS is gerust 25 á 26 mille hier. Hiephoi 1 Europa.

Mag ik vragen waarom je een AT prefereert boven de KTM? In Nederland is de Honda echt peperduur namelijk en motorisch nou niet echt opwindend.
 
KTM had al vanaf de 1190 in 2013 tubeless wielen :Y

Ik had gewild dat een 1290 Adventure hier in NL €19k was... een S kost 21k en een R 21.700 :')
Een leuk aangeklede GS is gerust 25 á 26 mille hier. Hiephoi 1 Europa.

Mag ik vragen waarom je een AT prefereert boven de KTM? In Nederland is de Honda echt peperduur namelijk en motorisch nou niet echt opwindend.



Ok, dat van die Tubeless wielen wist ik niet. :t


Een 1290 adv R kost hier net geen 19K en zit hier op gelijke hoogte met een BMW R1250GS adv in standaardtrim.
Nu ga ik beide motoren niet tot in de puntjes vergelijken, maar voor mij persoonlijk hoeven al die pakketten bij BMW niet en als ik losse opties kies kom ik ergens tussen de 20 en de 21K uit.
De BMW zal wellicht (iets) duurder zijn, maar deze heeft wel een (dure) cardan.


De AT vind ik persoonlijk een mooiere motor, dat in eerste plaats.
In België is deze een kleine 1500€ goedkoper dan de KTM, en ik vind niet dat KTM meer biedt.
(na de betaling van de BIV loopt dat verschil al op naar +2500€ in het voordeel van Honda)

Ik ben er een tijd terug een stukje mee gaan rijden en wat mij betreft is deze voor mijn gebruik meer dan opwindend genoeg.
Het mag duidelijk zijn dat ik geen fan ben van 160pk allroad motoren. Ik rij zelf niet voor niets met een Supertenere. ;)
Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat er voldoende fans zijn van zo'n hoog vermogen, dus die mening stelt niet veel voor...








Als we prijzen gaan vergelijken... hier de kosten BIV.

BIV voor de KTM: 1239€
BIV voor de BMW: 495€
BIV voor de Honda: 123€
 
Laatst bewerkt:
Als we prijzen gaan vergelijken... hier de kosten BIV.

BIV voor de KTM: 1239€
BIV voor de BMW: 495€
BIV voor de Honda: 123€
[/QUOTE]
Niet correct hoor, de KTM is in Belgie ook verkrijgbaar met verlaagd vermogen, biv = 123€
 
Vanochtend ben ik in Lelystad gestopt voor een 1200/1250GS die aan de kant voor de weg stond. Iemand van hier toevallig?
 
Laatst bewerkt:
Sterkte man!

In april 2013 had ik een soortgelijke ervaring, het bleek bij mij echter een losliggend netvlies te zijn. Direct een paar dagen later geopereerd en weken lang de hele dag op mijn zij moeten liggen om een luchtbel in het oog op de juiste plek te houden. Maar in juni kreeg ik het verlossende woord van de oogchirurgen, alles was goed en ik mocht weer rijden! Lekkerste ritje dat ik ooit heb gemaakt, dat ga jij binnenkort ook meemaken!

Oogchirurgen zijn echt tovenaars!

Merci.
Er schijnt dus van alles mis te kunnen zijn met je oog maar de versie waar ik last van heb, de macula degeneratie, is blijkbaar leeftijdsgebonden en daar kan ik m'n verdere leventje problemen mee houden. Ik ben er vrij nuchter onder want het is tenslotte wat het is en behalve braaf doen wat de dokter voorschrijft heb ik er zelf verder geen invloed op. M'n vlekje, net in het gezichtsveld, wordt langzaam kleiner en vager dus ik hoop inderdaad vanaf maart weer de stoep (dank je Detox!) onveilig te maken.
 
Mijn moeder (ook alweer 85, ondertussen, en dus een leeftijdsgenote van TenCats) lijdt ook aan die macula degeneratie en heeft er, na enige tijd sukkelen, zo goed als geen last meer van... slechts wanneer ze erg moe is, of haar vitaminen niet neemt, komt het sporadisch even terug... hou dus moed, TenCats !
 
Mijn moeder (ook alweer 85, ondertussen, en dus een leeftijdsgenote van TenCats) lijdt ook aan die macula degeneratie en heeft er, na enige tijd sukkelen, zo goed als geen last meer van... slechts wanneer ze erg moe is, of haar vitaminen niet neemt, komt het sporadisch even terug... hou dus moed, TenCats !

Waarvoor mijn dank. 😱
 
Ten zal misschien niet rap moe worden,
Dus goed groenten & fruit eten, en dan komt FAT wel goed met die vitamientjes😊.


Tja, hij wordt misschien wel overmatig moe door zo opgevouwen op die RS geklemd te zitten , waarbij hij zijn nek dan ver uit moet steken om überhaupt nog iets van de weg te kunnen zien.... niet verwonderlijk dat er dan allerlei wespen en ander gespuis in je snuit vliegen en je ogen een optater krijgen !

Maar ja, geen GS meer willen kopen, hé...eigenwijs zijn, nietwaar... :+
 
Heb ik dan stomweg geluk gehad dat mijn GS geen herrie apparaat is?
(Je kan maar beter een KTM Superduke kopen, die maken zoveel herrie van aanzuig en uitlaat dat je de rest niet meer hoort, alleen starten sommige moeilijk als 't wat kouder wordt)😊
 
Ok, dat van die Tubeless wielen wist ik niet. :t

Een 1290 adv R kost hier net geen 19K en zit hier op gelijke hoogte met een BMW R1250GS adv in standaardtrim.
Nu ga ik beide motoren niet tot in de puntjes vergelijken, maar voor mij persoonlijk hoeven al die pakketten bij BMW niet en als ik losse opties kies kom ik ergens tussen de 20 en de 21K uit.
De BMW zal wellicht (iets) duurder zijn, maar deze heeft wel een (dure) cardan.


De AT vind ik persoonlijk een mooiere motor, dat in eerste plaats.
In België is deze een kleine 1500€ goedkoper dan de KTM, en ik vind niet dat KTM meer biedt.
(na de betaling van de BIV loopt dat verschil al op naar +2500€ in het voordeel van Honda)

Ik ben er een tijd terug een stukje mee gaan rijden en wat mij betreft is deze voor mijn gebruik meer dan opwindend genoeg.
Het mag duidelijk zijn dat ik geen fan ben van 160pk allroad motoren. Ik rij zelf niet voor niets met een Supertenere. ;)
Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat er voldoende fans zijn van zo'n hoog vermogen, dus die mening stelt niet veel voor...

Als we prijzen gaan vergelijken... hier de kosten BIV.

BIV voor de KTM: 1239€
BIV voor de BMW: 495€
BIV voor de Honda: 123€

Nou ik heb het nog even uitgezocht en warempel zeg.
Hier in NL €21.700 voor een GS-A en geheel toevallig(?) ook €21.700 voor de Adventure R...
Ha dan zou ik het wel weten en zeker de BMW nemen!
Kruis de wat mij betreft verplichte led knippers en cruise control aan en je hebt een goed pakket :t
 
Nou , ik heb na de montage van een nieuwe koppeling, besloten dat de mijne nog een tijdje mee mag. Binnenkort nog een paar kleine dingen laten fixen en dan moet ie weer een flink aantal kilometers aan kunnen.
En om Slijk gelukkig te maken zal ik hem binnenkort ook maar eens wassen.
 
De oma van Anita (95, dus dezelfde leeftijd als TenCats) heet net haar ogen laten laseren en leest de krant weer zonder bril! Er is dus nog hoop! :Y

Zou zo maar kunnen.
Heb ik lang geleden ook laten doen. Ben bijna 62 en kan nog zonder leesbril.... maar of dat nog 33 jr zo blijft......
 
Terug
Bovenaan Onderaan