Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb al sinds 26 oktober niet meer op de motor gezeten. Kreeg ineens een bloeding in m'n rechteroog en zag daarna een zwarte vlek. En met die (toen nog aanwezige) laaghangende zon werd dat iets teveel qua focus dus dat zorgde voor koppijn. Hup naar de dokter en meteen door naar het ziekenhuis. Daar werd, jawel de oudere medemens, macula-degeneratie vastgesteld (en nog 30% zicht in dat oog) dus daar zit ik nu even mee.
Mijn broer wilt een KTM Superadv 1290R kopen.
Wat is er volgens jullie hier pro en con tov de 1250GS? Hij zegt me dat je dat moet vergelijken met een GS-A.
Zo'n beetje alles waar je bij BMW voor moet bijbetalen is op de KTM standaard (keyless, cruise control, tpms, handkappen, led knipperlichten/dagrijverlichting)
Als eigenaar van een 1090R, testrijder van 1290S én 1250GS kan ik hier wel iets over melden denk ik.
Een R verschilt tov de S door langere handmatig instelbare vering (+20mm), 21/18 spaakwielen, rally ruitje, eendelig zadel en wat uitbundigere kleuren.
GSA heeft tov GS ook langere veren (ook 20mm dacht ik?), veel grotere tank en itt tot de KTM een grotere ruit.
Zithouding op de BMW is wat fijner als je lang bent. De KTM behoeft wat aanpassingen (lagere voetsteunen, stuur risers).
Motorisch is de KTM wat spannender, GS is wat luier te rijden. Beide wel beresterk, je komt echt niks te kort.
Door het boxer blok en het daardoor lage zwaartepunt is manoeuvreren op lage snelheid een eitje.
TFT is op de BMW een stuk overzichtelijker, super mooie kleurenweergave. KTM iets fletser maar met meer info in beeld.
Beurtjes bij KTM zijn een pak duurder, er zit veel arbeidsloon in het (de-)monteren van al dat kuipwerk.
Zo'n beetje alles waar je bij BMW voor moet bijbetalen is op de KTM standaard (keyless, cruise control, tpms, handkappen, led knipperlichten/dagrijverlichting)
Succes met de keuze!
Voor mij (n gebruik) is de ketting en de wielmaat alleen al voldoende om de KTM links te laten liggen, en die 160pk zorgen wat mij betreft ook niet voor meer aantrek.
Als ik dan toch een kettingaangedreven allroad zou overwegen zou het de nieuwe Honda Africa Twin adv sports zijn...
Als je die dingen allemaal wil ok, maar met een Belgische prijs van net geen 19K is de KTM ook niet echt een koopje te noemen, daar koop ik haast een BMW GS adv van naar mijn goesting.
Voor mij persoonlijk is de ketting alleen al voldoende om de KTM links te laten liggen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt.
Als ik dan toch een kettingaangedreven allroad zou overwegen zou het de nieuwe Honda Africa Twin adv sports zijn...
Die heeft dan tenminste wel tubeless wielen, nu ben ik niet zeker of de KTM dit ook heeft?
160pk is voor mij ook wat overkill voor op dit soort motoren, maar hier weer, kan me best voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt.
Of ze gebruikt worden op de baan of aan de toog laat ik in het midden.
Als je die dingen allemaal wil ok, maar met een Belgische prijs van net geen 19K is de KTM ook niet echt een koopje te noemen, daar koop ik haast een BMW GS adv van naar mijn goesting.
KTM had al vanaf de 1190 in 2013 tubeless wielen
Ik had gewild dat een 1290 Adventure hier in NL €19k was... een S kost 21k en een R 21.700
Een leuk aangeklede GS is gerust 25 á 26 mille hier. Hiephoi 1 Europa.
Mag ik vragen waarom je een AT prefereert boven de KTM? In Nederland is de Honda echt peperduur namelijk en motorisch nou niet echt opwindend.
Niet correct hoor, de KTM is in Belgie ook verkrijgbaar met verlaagd vermogen, biv = 123€
Mijn broer wilt een KTM Superadv 1290R kopen.
Wat is er volgens jullie hier pro en con tov de 1250GS? Hij zegt me dat je dat moet vergelijken met een GS-A.
Vanavond ben ik in Lelystad gestopt voor een 1200/1250GS die aan de kant voor de weg stond. Iemand van hier toevallig?
Sterkte man!
In april 2013 had ik een soortgelijke ervaring, het bleek bij mij echter een losliggend netvlies te zijn. Direct een paar dagen later geopereerd en weken lang de hele dag op mijn zij moeten liggen om een luchtbel in het oog op de juiste plek te houden. Maar in juni kreeg ik het verlossende woord van de oogchirurgen, alles was goed en ik mocht weer rijden! Lekkerste ritje dat ik ooit heb gemaakt, dat ga jij binnenkort ook meemaken!
Oogchirurgen zijn echt tovenaars!
Mijn moeder (ook alweer 85, ondertussen, en dus een leeftijdsgenote van TenCats) lijdt ook aan die macula degeneratie en heeft er, na enige tijd sukkelen, zo goed als geen last meer van... slechts wanneer ze erg moe is, of haar vitaminen niet neemt, komt het sporadisch even terug... hou dus moed, TenCats !
Ten zal misschien niet rap moe worden,
Dus goed groenten & fruit eten, en dan komt FAT wel goed met die vitamientjes.
Maar ja, geen GS meer willen kopen, hé...eigenwijs zijn, nietwaar...
Zie je nou niet, TenCats, dat... eh... sorry, .... Slijk druipt schuifelend af....In mijn motorkeuze zit in ieder geval geen miskleun zoals je diverse GS herrie apparaten. Of ligt dat toch aan de eigenaar?
Ok, dat van die Tubeless wielen wist ik niet.
Een 1290 adv R kost hier net geen 19K en zit hier op gelijke hoogte met een BMW R1250GS adv in standaardtrim.
Nu ga ik beide motoren niet tot in de puntjes vergelijken, maar voor mij persoonlijk hoeven al die pakketten bij BMW niet en als ik losse opties kies kom ik ergens tussen de 20 en de 21K uit.
De BMW zal wellicht (iets) duurder zijn, maar deze heeft wel een (dure) cardan.
De AT vind ik persoonlijk een mooiere motor, dat in eerste plaats.
In België is deze een kleine 1500€ goedkoper dan de KTM, en ik vind niet dat KTM meer biedt.
(na de betaling van de BIV loopt dat verschil al op naar +2500€ in het voordeel van Honda)
Ik ben er een tijd terug een stukje mee gaan rijden en wat mij betreft is deze voor mijn gebruik meer dan opwindend genoeg.
Het mag duidelijk zijn dat ik geen fan ben van 160pk allroad motoren. Ik rij zelf niet voor niets met een Supertenere.
Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat er voldoende fans zijn van zo'n hoog vermogen, dus die mening stelt niet veel voor...
Als we prijzen gaan vergelijken... hier de kosten BIV.
BIV voor de KTM: 1239€
BIV voor de BMW: 495€
BIV voor de Honda: 123€
De oma van Anita (95, dus dezelfde leeftijd als TenCats) heet net haar ogen laten laseren en leest de krant weer zonder bril! Er is dus nog hoop!