Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Schakelproblemen, motorproblemen, ieder merk heeft volgens mij wel eens iets.
Is het niet zo dat omdat BMW nou eenmaal meer motoren verkoopt de kans op een vout exemplaar ook groter is ?
Ik heb ondertussen 2 S1000 RR`s en 2 R1200 GSA`s gehad en mijn gevoel is juist dat de BMW`een body hebben, voelen veel prettiger en gesmeerder aan als mijn voorgaande Kawa`s en de Yamaha van de vrouw

Oke de schakelbak is geen Honda, je hoort m goed inklakken, maarja na jaren kawa weet je gewoon dat dit er bij hoort , niets mis mee *D
 
Stiekem moet ik al toegeven dat ik de K een super fiets vind :X Heb de tills.de injectoren al onderweg :]
 
Schakelproblemen, motorproblemen, ieder merk heeft volgens mij wel eens iets.
Is het niet zo dat omdat BMW nou eenmaal meer motoren verkoopt de kans op een vout exemplaar ook groter is ?

Ik zeg dan ook niet dat BMW slecht werk levert... heb het alleen niet zo begrepen op de eerste afleveringen van een nieuw model.
Want daar hoor je toch wel iets te dikwijls problemen van. ;)

Dat lijkt mij minder het geval te zijn bij de Japanse merken, al kan er ook daar wel eens een fout exemplaar tussenzitten…

Ik wacht gewoon die ADV uitvoering af, lekker safe. :P
 
Ik zeg dan ook niet dat BMW slecht werk levert... heb het alleen niet zo begrepen op de eerste afleveringen van een nieuw model.
Want daar hoor je toch wel iets te dikwijls problemen van. ;)

Dat lijkt mij minder het geval te zijn bij de Japanse merken, al kan er ook daar wel eens een fout exemplaar tussenzitten…

Ik wacht gewoon die ADV uitvoering af, lekker safe. :P

Zo`n Adventure is dan natuurlijk ook wel een stuk dikker hej :P:P
 
Had ik nog een vraag. Wat me opvalt is dat mijn GS "moeizaam" lijkt te starten. Althans, zo beleef ik het na ruim tien jaar Jap te hebben gereden. Qua verschil: de jap was Startknop aanraken en de motor ging direct rond en liep.
Nu gaat hij eerst een keer rond.... Dan een seconde niets, dan gaat die verder en bij de tweede of derde keer loopt hij.

Bij dit ritueel bekruipt me telkens het gevoel dat ik met een lege accu zit. Maar hij hangt hier standaard aan de optimate. Zomer en winter. Gewoon voor het onderhouden van de accu.

Nu is dus de vraag. Is dit GS eigen en start die gewoon "moeizaam" en valt het nog onder het wen proces? Of moet er iets mis zijn met de accu? (Start overigens gewoon altijd)
 
De mijne moest ook altijd een aantal keren rondgaan voor die tot leven kwam.
 
Had ik nog een vraag. Wat me opvalt is dat mijn GS "moeizaam" lijkt te starten. Althans, zo beleef ik het na ruim tien jaar Jap te hebben gereden. Qua verschil: de jap was Startknop aanraken en de motor ging direct rond en liep.
Nu gaat hij eerst een keer rond.... Dan een seconde niets, dan gaat die verder en bij de tweede of derde keer loopt hij.

Bij dit ritueel bekruipt me telkens het gevoel dat ik met een lege accu zit. Maar hij hangt hier standaard aan de optimate. Zomer en winter. Gewoon voor het onderhouden van de accu.

Nu is dus de vraag. Is dit GS eigen en start die gewoon "moeizaam" en valt het nog onder het wen proces? Of moet er iets mis zijn met de accu? (Start overigens gewoon altijd)
als ie een keer stopt na 1 keer rondgaan en dan pakt ie weer op is waarschijnlijk je accu gaar, of je startmotor is defect en trekt teveel stroom weg.
 
Nu wilde ik net even een filmpje voor jullie gaan maken ter illustratie. Het starten van de motor is echter niet meer mijn grootste probleem.
EWS! prijkt het nieuwe kopzorg dossier...

Paar jaar terug een maat achter moeten laten aan het begin van de vakantie vanwege EWS. Koste toen €1000 om te repareren. En nu ben ik aan de beurt...
Motor doet helemaal niets meer.|(
 
EWS melding kan ook door een slechte accu komen. Een optimate helpt alleen een goede accu onderhouden, als de accu slecht is helpt zon ding bijna niet meer is mijn ervaring.
 
Volgens de beschrijving bij de Optimate zou die compleet slechte accus kunnen revitaliseren. Maar heb m inmiddels twee keer aan de praat gekregen. Alleen daarna niet meer. EWS! blijkt hardnekkig in beeld.
BMW boer gaf aan dat als ik geluk had, het de antenne in de contactring is. Bij pech nieuwe CPU. Dat wordt even nameten.
 
Ik zou gewoon eerst een nieuwe accu proberen die vantevoren goed is geladen.
En een accu constant aan een lader geloof ik niet echt in. Een of twee etmalen per maand in de winter is prima. In de zomer helemaal niet nodig als je regelmatig rijdt.
 
Volgens de beschrijving bij de Optimate zou die compleet slechte accus kunnen revitaliseren. Maar heb m inmiddels twee keer aan de praat gekregen. Alleen daarna niet meer. EWS! blijkt hardnekkig in beeld.
BMW boer gaf aan dat als ik geluk had, het de antenne in de contactring is. Bij pech nieuwe CPU. Dat wordt even nameten.
Werkt zo te merken goed he! :)
 
Ik zou gewoon eerst een nieuwe accu proberen die vantevoren goed is geladen.
En een accu constant aan een lader geloof ik niet echt in. Een of twee etmalen per maand in de winter is prima. In de zomer helemaal niet nodig als je regelmatig rijdt.


Klopt helemaal, als je 1 x in de maand de motor van stal haalt is het niet nodig een lader te gebruiken.
In de winter wanneer het echt goed koud is gewoon om de 10 dagen een dag de optimate eraan hangen moet voor een gezonde accu voldoende zijn.
Maar beter is gewoon regelmatig te blijven rijden weer of geen weer :]

Mijn ervaring is wel, een goedkope merkloze/huismerk accu is zo weer kapot, beter iets meer uitgeven voor een gerenommeerd merk
 
Werkt zo te merken goed he! :)
Op zich wel want de accu was helemaal in orde. Was volgens de BMW boer kenmerkend voor deze modellen. Oudere en nieuwe hadden er geen last van. Manier van starten had te maken met de startmotor en de hoge spanning die daar op komt.

Verder is de oorzaak van de EWS niet gevonden. Wellicht lag het aan een verkeerd en te strak geplaatste tie wrap. Wordt even proefondervindelijk rijden want starten doet die nu weer.
 
Op zich wel want de accu was helemaal in orde. Was volgens de BMW boer kenmerkend voor deze modellen. Oudere en nieuwe hadden er geen last van. Manier van starten had te maken met de startmotor en de hoge spanning Hoge stroom die daar op komt.

Verder is de oorzaak van de EWS niet gevonden. Wellicht lag het aan een verkeerd en te strak geplaatste tie wrap. Wordt even proefondervindelijk rijden want starten doet die nu weer.

Als die accu helemaal in orde was dan had je geen startprobleem gehad toch.. (hoe weet je dat ie helemaal in orde was trouwens? Wat is de rustspanning als je de accu naast de motor hebt staan?)

Als 1 kabelbandje een EWS storing veroorzaakt betekend dat meer dat er ergens een slechte verbinding is tussen component en kabelboom, of een breuk in de bedrading...
 
Helemaal dezelfde ervaring met mijn laatste oliegekoelde GS gehad en opgelost met een nieuwe accu (ofschoon volgens de metingen de oude accu nog niet echt gaar was).

1 troost : mijn Kawa Versys 1000 is m'n eerste Japanner die ook wat moeite heeft om wakker te worden wanneer hij uit een diepe slaap komt : eerst wat aarzelend ronddraaien en dan meteen hoog in de toeren totdat hij warm genoeg is... (wil wellicht een GS na-apen).
 
Zoals het er nu naar uit ziet hebben wij volgend weekend lekker weer tijdens de najaar rit.

Barn, Totl, Allan, Proost, woekie, Royal Club, Ozner, Nightmare, Peter Leiden,.....wel actief hier. As zatedag ook ???
 
Ik heb geen GS, praat gewoon graag mee over het technische deel van de motor _O-
 
Als die accu helemaal in orde was dan had je geen startprobleem gehad toch.. (hoe weet je dat ie helemaal in orde was trouwens? Wat is de rustspanning als je de accu naast de motor hebt staan?)
Dat heeft de BMW boer gezegdO-)
Heb het zelf nog niet nagemeten maar hij gaf aan dat dit heel normaal was bij dit type GS en dat er niets mis was met de accu. Heb er niet continue bij gestaan dus het zou zomaar kunnen dat hij dat even nagemeten heeft.

Als 1 kabelbandje een EWS storing veroorzaakt betekend dat meer dat er ergens een slechte verbinding is tussen component en kabelboom, of een breuk in de bedrading...
Die tie wrap hield de bedrading strak bij elkaar waardoor er bij maximale stuuruitslag veel spanning op de stekker kwam te staan. Dit zou, mogelijkerwijs, voor het losse contact gezorgd kunnen hebben.

Zoals het er nu naar uit ziet hebben wij volgend weekend lekker weer tijdens de najaar rit.
Barn, Totl, Allan, Proosst, woekie, Royal Club, Ozner, Nightmare, Peter Leiden,.....wel actief hier. As zatedag ook ???
Ik moet dat weekend werken. En daarbij is de Eifel voor mij even ver als Holland (of die kant uit) dus dan rijd ik liever een keer mee met een Eifel rit. In nederland voor de lol een tocht maken gaat de fun redelijk snel uit door alle snelheidsbeperkingen, druk verkeer en verkeerslichten.;)
 
Dat heeft de BMW boer gezegdO-)
Heb het zelf nog niet nagemeten maar hij gaf aan dat dit heel normaal was bij dit type GS en dat er niets mis was met de accu. Heb er niet continue bij gestaan dus het zou zomaar kunnen dat hij dat even nagemeten heeft.

Die tie wrap hield de bedrading strak bij elkaar waardoor er bij maximale stuuruitslag veel spanning op de stekker kwam te staan. Dit zou, mogelijkerwijs, voor het losse contact gezorgd kunnen hebben.


Ik moet dat weekend werken. En daarbij is de Eifel voor mij even ver als Holland (of die kant uit) dus dan rijd ik liever een keer mee met een Eifel rit. In nederland voor de lol een tocht maken gaat de fun redelijk snel uit door alle snelheidsbeperkingen, druk verkeer en verkeerslichten.;)

Als je een keer een filmpje kan maken van hoe die start ben ik daar wel benieuwd naar.

De kabelboom voor je contactschakelaar een EWS zitten vast aan je contactslot zelf, dus met sturen zou daar niet bijzonder veel spanning op komen staan is mijn ervaring. En dan nog, als daar wel een probleem zit dan is een kabelbandje lossen niet echt een oplossing zoals ik eerder al zei...
 
Zoals het er nu naar uit ziet hebben wij volgend weekend lekker weer tijdens de najaar rit.

Barn, Totl, Allan, Proost, woekie, Royal Club, Ozner, Nightmare, Peter Leiden,.....wel actief hier. As zatedag ook ???
Ik heb nu (NOG) geen GS maar ga zaterdag de 13e bij Houtrust de 1250GS bewonderen en wie weet voorjaar 2019.
 
Terug
Bovenaan Onderaan