Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Ja voila, dubbele D-sluiting of niet, maakt allemaal niet uit als je met een systeemhelm open rijdt :W
 
Qua veiligheid zijn er pro's en contra's voor integraalhelmen en systeemhelmen. Als de systeemhelm gesloten is heb ik nog geen experten duidelijk voor de een of de ander horen kiezen. Hier ook wederom de opmerking dat als de klap zo groot is dat een systeemhelm volledig desintegreert, zal de persoon dit waarschijnlijk toch niet overleven.

In de zomer rij ik graag met mijn systeemhelm open, maar boven de 70 sluit ik deze wel.

Het probleem met een traditionele systeemhelm is dat er in de open stand een hefboom boven op je hoofd staat. Bij een valpartij is de kans groot dat die hefboom iets raakt en daarmee een flinke kracht op je nek uitoefent. Daarom is een jethelm een stuk veiliger dan een openstaande systeemhelm en zijn de meeste systeemhelmen ook niet goedgekeurd voor gebruik in de open stand.

Vroeger had ik een jethelm voor in de zomer en een integraalhelm voor in de winter. Maar al jarenlang gebruik ik nu de Shark Evo helmen (eerste was een Evoline 3, nu de Evo One 2) helm waarbij het kaakdeel helemaal naar achter klapt en geen hefboom vormt. Niet alleen veiliger, ook prettiger rijden omdat dat kaakdeel boven op je hoofd ook flink wind vangt.
 
Het probleem met een traditionele systeemhelm is dat er in de open stand een hefboom boven op je hoofd staat. Bij een valpartij is de kans groot dat die hefboom iets raakt en daarmee een flinke kracht op je nek uitoefent. Daarom is een jethelm een stuk veiliger dan een openstaande systeemhelm en zijn de meeste systeemhelmen ook niet goedgekeurd voor gebruik in de open stand.

Vroeger had ik een jethelm voor in de zomer en een integraalhelm voor in de winter. Maar al jarenlang gebruik ik nu de Shark Evo helmen (eerste was een Evoline 3, nu de Evo One 2) helm waarbij het kaakdeel helemaal naar achter klapt en geen hefboom vormt. Niet alleen veiliger, ook prettiger rijden omdat dat kaakdeel boven op je hoofd ook flink wind vangt.

Ik ging net zeggen dat de Shoei Neotec II wel is gehomologeerd om open te rijden. Er zit een tweede klikje in en dan staat hij in vergrendelde stand. For what it is worth.
 
Ik begrijp niet dat je open durft rijden met een systeemhelm,
Zoals Mike zegt vormt dat een extra hefboom om je nek te breken, gehomologeerd of niet.
Mijn C4 gaat toe éénmaal vertrokken!
 
Maar al jarenlang gebruik ik nu de Shark Evo helmen (eerste was een Evoline 3, nu de Evo One 2) helm waarbij het kaakdeel helemaal naar achter klapt en geen hefboom vormt. Niet alleen veiliger, ook prettiger rijden omdat dat kaakdeel boven op je hoofd ook flink wind vangt.

Ook ooit bekeken, maar wat een zwaar ding... En qua afwerking toch ook geen Shoei, mijn gedacht.
 
ik heb altijd oude motoren gehad op de F800GS na ,, Honda en BMW .

bij de BMW's had ik vaak ouderdom gerelateerde problemen
bij de Honda's (achterstallig) onderhoud gerelateerde problemen ( zo kocht ik ze )

vind wel de oude BMW 's zijn van betere materialen gemaakt dan Honda, beter spuitwerk en afwerking.
nu is dat niet meer zo ,, veel terugroepacties, en modificatie bij BMW , maar Honda laat wel eens oude problemen gewoon zitten ( spannings regelaars eind jaren 90 en begin 2000 )

denk dat bij de dealers grote verschillen zijn, qua sfeer, qua houding, als je met een 10 a 15 jaar oude Honda komt word je bij Honda anders behandeld dan met een 10 a 15 jaar oude BMW , tot ie 30 jaar oud is, en hem zelf gerestaureerd heb dan ben je gelijk the man...

ik wil niet anders meer dan een systeem helm met een ingebouwd zonnevizier , en zo stil als mogelijk is, heb nu een Schubert C3 pro ,, en heb hem altijd dicht , het vizier kan ver genoeg open en anders wel de schuifjes die voor meer lucht zorgen
 
Ik begrijp niet dat je open durft rijden met een systeemhelm,
Zoals Mike zegt vormt dat een extra hefboom om je nek te breken, gehomologeerd of niet.
Mijn C4 gaat toe éénmaal vertrokken!

Klinkt misschien wreed, maar dan is 't dat het zo moet zijn. Ik heb werkelijk al momenten gehad (niet alleen op de moto) dat ik letterlijk denk: oké, dan is het maar zo. Mijn lief is voor altijd 23 en droeg ook haar veiligheidsgordel.
Voor 't zelfde ben ik een verstokte roker en drinker en word ik probleemloos 90 jaar.
Ik zie het punt niet achter een systeemhelm en hem nooit te openen. Ook niet voor brildragers. Ook niet als je moet tanken.

Ik rij gewoon verder lekker open. Van de pleziertjes die ik nog heb, probeer ik optimaal te genieten, ook al is dat met open helm 🤷‍♂️
 
Ik heb inmiddels verschillende keren een systeemhelm gepast maar vind deze nooit lekker zitten. Ik mis steun bij de wangen waardoor ik de helm als te los op het hoofd ervaar.
Dus maar weer gekozen voor een integraalhelm (GT-Air) welke goed en stevig zit.

Maar bovenstaande zal wel mijn beperking zijn, zo rijd ik ook liever in het leer dan met een pak van textiel. vraag me niet waarom maar het voelt gewoon beter,(en glijd minder over het zadel) Zo moet ik ook nog opzoek naar een goed doorwaai pak van leer om de huidige textiel variant te vervangen.
 
Hier een kanarie gele,botsmuts, bmw 6 evo..plus een shubert sr2.
Verder nog een potje van shoei voor de warme zomer en ritjes op de vespa.

Jawel vespa...er komt een moment dat ik op dat ding een rondje Gardameer en Cocomeer ga rijden....
20190523_154921.jpg
 
denk dat bij de dealers grote verschillen zijn, qua sfeer, qua houding, als je met een 10 a 15 jaar oude Honda komt word je bij Honda anders behandeld dan met een 10 a 15 jaar oude BMW , tot ie 30 jaar oud is, en hem zelf gerestaureerd heb dan ben je gelijk the man...
*O*
 
Ik heb een voorstel; Als we nu af en toe een vreemde uitnodigen om in dit topic een vraag te stellen, dan jaagt Dirk hem vervolgens weg en kunnen we nog twee pagina's op de vraag kauwen. Zie het als bezigheidstherapie. _O-
 
Ik heb een voorstel; Als we nu af en toe een vreemde uitnodigen om in dit topic een vraag te stellen, dan jaagt Dirk hem vervolgens weg en kunnen we nog twee pagina's op de vraag kauwen. Zie het als bezigheidstherapie. _O-

Strak plan !! Ik ben erg goed in mensen pesten...:W en ik heb al zo veel therapie.....
 
Beste mede-forummers,


Welke helm gebruiken jullie en raden jullie aan? Reeds suf zitten zoeken op internet en ik zie het bos door de bomen niet meer.

Ikzelf neig meer naar een dual sport helm (Arai X4, Klim Krios Pro...) maar ik vraag me af of ik dan niet beter een deftige integraal helm koop (voor lange ritten aan hogere snelheid) en een deftige crosshelm (voor ritten in stad en wat off-road).

Ik vind persoonlijk de looks van een crosshelm mooier door die zonneklep, het heeft iets "sportievers" naar mijn mening.

Budget is natuurlijk niet oneindig aangezien dit mijn eerste echte motorhelm zal worden na enkele crosshelmen te hebben gehad voor de crossmoto/SM.
Daarom dat ik de Arai en de Klim nog niet wens te kopen, zijn in mijn ogen een hele investering die ik op dit moment nog niet wens te maken.

Wat ik belangrijk vind naast pasvorm is veiligheid, gewicht, afwerking, ventilatie, looks...


Alvast bedankt!
 
Ik zou niets anders meer willen dan een helm van Schuberth. Als het kan de C4 maar als het iets goedkoper moet dan kom je bij de C3 uit.
Evt een Schuberth E1 als je een crosshelm look wilt...
 
Ik zou een helm in de allereerste plaats uitzoeken op pasvorm. Features enzo kunnen op papier nog zo mooi zijn, als hij slecht zit heb je er niks aan.

Gewoon naar een winkel gaan met veel voorraad, en de interessante modellen (lang) opzetten.
 
Ik zou komend weekend naar de beurs in Utreg gaan.....trek er minimaal 3 dagen voor uit en pas alle 2 miljoen helmen die daar te koop liggen...
Dan komt het vast goed.....
 
Budget is natuurlijk niet oneindig aangezien dit mijn eerste echte motorhelm zal worden na enkele crosshelmen te hebben gehad voor de crossmoto/SM.
Daarom dat ik de Arai en de Klim nog niet wens te kopen, zijn in mijn ogen een hele investering die ik op dit moment nog niet wens te maken.

Wat ik belangrijk vind naast pasvorm is veiligheid, gewicht, afwerking, ventilatie, looks...


Ok, dat die pasvorm goed moet zijn, daar ben je al uit.

Veiligheid? Ze hebben allemaal een keuringslabel, dus dat zit wel goed.

Looks, afwerking, … tja, dan ga je toch moeten investeren, het zijn meestal toch de duurdere merken die net die mooie looks hebben om over het comfort nog maar te zwijgen.


Gewicht? Dan zou ik beginnen met zo'n Krios te passen, die dingen zijn echt licht.
 
Kijk wat er te koop is, maak een shortlist van modellen die je aanstaan en ga passen. Uiteindelijke keuze moet vallen op de helm met de beste pasvorm.

Probeer een proefrit te maken.

Mijn keus is desttijds gevallen op de Schuberth E1, maar die blijkt ook niet ideaal: het vizier waait snel dicht als er wind op komt. Voor de rest was voor mij de pasvorm goed en ook qua looks en uitrusting (zonneklep, zonnevizier, inbouwmogelijkheid comm. systeem, ...) voldeed deze aan mijn eisen.
 
BMW noch KTM zijn failproof.
Daarvoor moet je een Versys 1000 of een andere Jap nemen.
Make up your mind and live with the consequences...😋

Aanstaande 13 maart rijd ik een jaar op mijn R1250GS Exclusive en staan er ruim 21k probleemloze kilometers op de teller.

Met onderhoud op 3 maart aanstaande verwacht ik geen problemen. Wel ondertussen de bandjes vervangen. Dat was pas na 18k kilometers. Met nieuwe banden reed het weer als een dartelend veulen dat voor het eerst buiten komt.
 
Er werd gevraagd om een video, dan maak ik een video !! motor gerelateerd ! Lucht/olie gekoelde twins ( ik hou met van alles rekening ) 8-)

*O*
perfect is het natuurlijk niet, 8-)
 
Ik ben benieuwd naar je ervaring welke van de twee stiller is de Neotec of de GTAir 2.....ofwel de systeem of de integraalhelm.

Ben ik ook benieuwd naar. Ik heb de GT Air II gekocht omdat de Neotec 1 veel herrie maakt in combinatie met m'n RS. Op de GS, met de GSA winkel-ruit voor m'n neus, had ik van windgeruis niet zoveel last. Zit nu verzekeringstechnisch nog in de winterstop maar vanaf 1 maart gaan we weer los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan