Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Vandaag tijdens de GS dagen bij Keram Maastricht, een ritje mogen maken oo de 1250GSA (verlaagd model).
Hele fijne motor, die quickshifter is geweldig, die power, dat koppel, GE-WEL-DIG!
Alleen jammer dat ik met de verlaagde versie, was geen andere beschikbaar voor de tijd wat ik kon, bij iedere bocht aan de grond kwam.
 

Bijlagen

  • IMG-20210722-WA0016.jpeg
    IMG-20210722-WA0016.jpeg
    289,7 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20210722-WA0014.jpeg
    IMG-20210722-WA0014.jpeg
    449,4 KB · Weergaven: 29
Wil verlaagd dan zeggen dat de Veerweg korter gemaakt is?
In dat geval kan ik begrijpen dat je metaal tegen de grond rijd, volgens motormaat Derud blijf ik in sommige bochten ook niet veel van 't asfalt, al zijn die laatste centimeters nog een wereld van verschil in beleving van hellingshoek vrees ik.
 
Ik reed met mijn niet-verlaagde basis GS zonder ESA de footpegs vlot tegen de grond alleszins, en daar moest ik niet heel erg gek voor doen vond ik.
 
Ik reed met mijn niet-verlaagde basis GS zonder ESA de footpegs vlot tegen de grond alleszins, en daar moest ik niet heel erg gek voor doen vond ik.
Ja, maar als ik bochtenwerk doe de zet ik de demping in dynamic, dat scheelt tegenover Road, duidelijk te zien als ik met passagier rij, in dynamic is de koplamp duidelijk minder verblindend voor tegenliggers, dus de achterkant is hoger.
 
Wil verlaagd dan zeggen dat de Veerweg korter gemaakt is?
In dat geval kan ik begrijpen dat je metaal tegen de grond rijd, volgens motormaat Derud blijf ik in sommige bochten ook niet veel van 't asfalt, al zijn die laatste centimeters nog een wereld van verschil in beleving van hellingshoek vrees ik.
Klopt. De veerweg is korter. Een normale GSA was helaas niet beschikbaar...
 
Ja, maar als ik bochtenwerk doe de zet ik de demping in dynamic, dat scheelt tegenover Road, duidelijk te zien als ik met passagier rij, in dynamic is de koplamp duidelijk minder verblindend voor tegenliggers, dus de achterkant is hoger.
De vering wordt in Dynamic stugger dus deze zakt minder in en zal zo minder verblinden, de achterkant wordt niet hoger dit gebeurd alleen als je deze op Max zet
 
Vering stand Dynamic heeft alleen invloed op de demping, niet op de veervoorspanning. Naast de demping kun je separaat de veervoorspanning instellen en dat heeft invloed op de stand van de motor (en dus je verlichting).
 
Zal wel zo zijn als de GS voluit gaat, echter; bij onze reis in Vorarlberg reed een dametje mee met een V- strom 650, ze vertelde wel dat ze na een bocht zeilen moest bijzetten, maar voor de rest kwam die goed mee.
 
De v strom komt prima mee hoor..
In de bergen kun je juist lekker dat blok helemaal uitmelken en dat geeft dan meer snelheidsgevoel.
Uiteindelijk bepaalt de rijder hoe snel het allemaal gaat..
Realiteit is wel.dat ik met de soes juist een.soort onthaasten heb...zo lekker..
Maar met de RS juist weer niet..
Inmiddels is Shirley zo vergroeid en vetrouwd met de GS dat ik steeds in mijn helm hoor...."gas !! Rijd eens een beetje door".....
Zij gaat inmiddels platter en sneller door bochten dan ik...(of ik word oud denk ik haha)
Half augustus weer naar het Sauerland.....ik krijg steeds te horen.." je gaat toch niet op de suzuki he ? ".....
 
Nana vindt voor de eerste keer tijdens onze vele ritten hier in de bergen, dat ik met de huidige R1250GS wel érrug snel ga.... maar ze beweert wel dat ze nog steeds geen schrik heeft.
Het is juist dat deze brommer me voortdurend aanspoort om sneller te gaan, in àlle omstandigheden , solo, met duo, berg op of berg af, het maakt niet uit....
In die mate zelfs, dat k eigenlijk niét uitkijk naar de 1300 cc-versie, indien deze niet alleen nog méér PK's zou hebben.... , maar ook even gemakkelijk zou sturen als het huidige model, wat wellicht wel het geval zal zijn.... want dan ga ik wellicht nog een stukje harder en dat wordt mogelijk gevaarlijk.
Mijn KTM met zijn 95 PK staat nu thuis in B en mogelijk ervaar ik hetzelfde als Maniac : m.n. een vorm van onthaasting met een wat slappere motor.
 
Nana vindt voor de eerste keer tijdens onze vele ritten hier in de bergen, dat ik met de huidige R1250GS wel érrug snel ga.... maar ze beweert wel dat ze nog steeds geen schrik heeft.
Het is juist dat deze brommer me voortdurend aanspoort om sneller te gaan, in àlle omstandigheden , solo, met duo, berg op of berg af, het maakt niet uit....
In die mate zelfs, dat k eigenlijk niét uitkijk naar de 1300 cc-versie, indien deze niet alleen nog méér PK's zou hebben.... , maar ook even gemakkelijk zou sturen als het huidige model, wat wellicht wel het geval zal zijn.... want dan ga ik wellicht nog een stukje harder en dat wordt mogelijk gevaarlijk.
Mijn KTM met zijn 95 PK staat nu thuis in B en mogelijk ervaar ik hetzelfde als Maniac : m.n. een vorm van onthaasting met een wat slappere motor.


daarom is er wel markt voor een 800 a 900 cc model desnoods met minder elektronica en geen nokkenas verstelling zodat ie voordeliger aangeboden kan worden, veel mensen willen een boxer en een cardan ,, anders zou een F 8x0 wel een goed alternatief zijn
 
daarom is er wel markt voor een 800 a 900 cc model desnoods met minder elektronica en geen nokkenas verstelling zodat ie voordeliger aangeboden kan worden, veel mensen willen een boxer en een cardan ,, anders zou een F 8x0 wel een goed alternatief zijn
Ik betwijfel het. Er is zelden veel vraag naar minder vermogen en als ze een miniboxer gaan aanbieden voor rond 20.000 vraag ik me af wie daar dan de doelgroep van zou zijn.
Het wordt anders als ze met een r1300 de stap richting 160 pk zouden zetten. Dan ontstaat daar qua vermogen wel een gat waar je wellicht iets zou kunnen. Al is die tamme boxer er dan als dohc in de ninet al en ik hoor eigenlijk zelden iemand met een lc terugverlangen naar een (d)ohc.
 
Ik betwijfel het. Er is zelden veel vraag naar minder vermogen en als ze een miniboxer gaan aanbieden voor rond 20.000 vraag ik me af wie daar dan de doelgroep van zou zijn.
Het wordt anders als ze met een r1300 de stap richting 160 pk zouden zetten. Dan ontstaat daar qua vermogen wel een gat waar je wellicht iets zou kunnen. Al is die tamme boxer er dan als dohc in de ninet al en ik hoor eigenlijk zelden iemand met een lc terugverlangen naar een (d)ohc.
Als men de nokkenas verstelling laten vallen , minder elektronica erin stopt kan ie echt wel wat goedkoper worden , en door de schaal vergroting is dat alleen maar gunstig voor de marge, er zijn genoeg landen waar je verzekering premie betaald op basis van cc en rijbewijs beperkingen.
stel dat ie zo gepositioneerd kan worden dat ie wel terug getuned mag worden voor A2 .

ik heb nu die 1200 cc met 110 pk ,, rijd zalig maar heb ik al die 110 pk nodig ? ik merk wel dat ze er zijn t.o.v. de 72 van de 850 maar boven de 80 km merk je ze echt , de nieuw 1250 heeft er 135 en ik verwacht dat de eventuele 1300 idd toch wel weer een schepje erop zal doen 150 a 160???
voor gewoon leuk rijden is een 70 a 80 pk genoeg, boven de 100 is leuk op een Duitse snelweg .

marketing zegt dat je voor een motor van 160 pk meer kan vragen dan voor de zelfde motor die 120 pk zou hebben.

een gewone LC 1200 met 125 pk , merk je dat extra vermogen op de gewone weg , met normaal gebruik t.o.v. een DOHC lucht gekoeld 110 pk ?
ik eigenlijk niet of je moet ze direct na elkaar rijden en de ruimte hebben, denk dat de verbeteringen in het frame meer duiten in het zakje doen.
wat ik bij een LC uit 2013 wel merkte dat ik het een behoorlijk nerveus ding vond, de latere LC vanaf sept 2014 was dat minder ( zwaardere krukas & vliegwiel )

als ik moet kiezen tussen 130 a 160 pk of 80 a 90 pk maar wel een 20 a 30 % zuiniger en goedkoper , doe mij dat maar.

heb wel eens op een busa gereden,, wat een pk pakhuis en enorm soepel , heel mooi vermogen , maar vond een K1300 eigenlijk leuker om te rijden.
 
Ik denk juist dat Yamaha (met de T700) en Moto Guzzi (met de TT85) in een gat in de markt zijn gedoken.
Sowieso wordt 'adventure travel' steeds populairder lijkt het, maar is een slagschip van 1300cc daarvoor geschikt?
Kijk ook naar de populariteit van bv de oude Africa Twins en Tenere's.

Een T700 ("it's only feature: it has no features") van BMW maar dan met een cardan - count me in.
 
Ik denk juist dat Yamaha (met de T700) en Moto Guzzi (met de TT85) in een gat in de markt zijn gedoken.
Sowieso wordt 'adventure travel' steeds populairder lijkt het, maar is een slagschip van 1300cc daarvoor geschikt?
Kijk ook naar de populariteit van bv de oude Africa Twins en Tenere's.

Een T700 ("it's only feature: it has no features") van BMW maar dan met een cardan - count me in.
Mijn idee ook, ik ben compleet tevreden met de f850, behalve die @#$ ketting en alle smeertroep daarvan...
Heb nu keramisch wit spul en nu blijft het wel goed zitten waar het hoort te zitten...
Mocht de huidige 850 overgaan op Cardan dan sta ik vooraan!
 
Ik denk juist dat Yamaha (met de T700) en Moto Guzzi (met de TT85) in een gat in de markt zijn gedoken.
Sowieso wordt 'adventure travel' steeds populairder lijkt het, maar is een slagschip van 1300cc daarvoor geschikt?
Kijk ook naar de populariteit van bv de oude Africa Twins en Tenere's.

Een T700 ("it's only feature: it has no features") van BMW maar dan met een cardan - count me in.
Dat dus, die Moto Guzzi TT85 is een hele leuke motor maar omdat ze zo nieuw zijn ver buiten mijn bereik voorlopig, en in het volgende nummer van motoplus was er iets met een duurtest machine niet zo goed gegaan ....


je slaat de spijker op de kop een 800 cc kan met een lichter frame uitgevoerd worden wat gewicht bespaart en dat is ook pure winst.
 
Het voordeel van een cardan, vind ik, dat het "onderhoudsvrij" is. Ik heb eerlijk gezegd liever een ketting omdat een ketting directer, feller en scherper is. En het smeren om de 500 km is de wereld ook niet. Klein busje kettingspray meenemen als je op vakantie gaat en klaar.

Ik was laatst aan het kijken voor een Yamaha Tenere700. Ik vind het een pracht motor.
Qua pk's meer dan genoeg alleen het koppel is wat aan de "mindere" kant.
Voor mij in de standaard hoogte kom ik net met de tenen aan de grond met mijn sneakers aan. Ik ben 1.72 groot.
Denk dat het een goede kanshebber is als ik de GS zat ben. Stiekem wil ik toch wat meer off-road rijden. Kan met de GS natuurlijk ook..
 

Bijlagen

  • 20210717_105833.jpg
    20210717_105833.jpg
    312,5 KB · Weergaven: 40
  • 20210717_113009.jpg
    20210717_113009.jpg
    318,4 KB · Weergaven: 40
Het voordeel van een cardan, vind ik, dat het "onderhoudsvrij" is. Ik heb eerlijk gezegd liever een ketting omdat een ketting directer, feller en scherper is. En het smeren om de 500 km is de wereld ook niet. Klein busje kettingspray meenemen als je op vakantie gaat en klaar.

Ik was laatst aan het kijken voor een Yamaha Tenere700. Ik vind het een pracht motor.
Qua pk's meer dan genoeg alleen het koppel is wat aan de "mindere" kant.
Voor mij in de standaard hoogte kom ik net met de tenen aan de grond met mijn sneakers aan. Ik ben 1.72 groot.
Denk dat het een goede kanshebber is als ik de GS zat ben. Stiekem wil ik toch wat meer off-road rijden. Kan met de GS natuurlijk ook..
Jij draagt je mondkapje wel vreemd moet ik zeggen.....
 
Jij draagt je mondkapje wel vreemd moet ik zeggen.....
Is niet zo vreemd...

*Rijksoverheid*

Vanaf 26 juni 2021 is een mondkapje alleen nog verplicht in het openbaar vervoer, personenvervoer, op stations, vliegvelden en in het voortgezet onderwijs. Ook als u een coronaprik heeft gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan