Update n.a.v. mijn synchronisatie gestuntel:
Vorige week een sync poging gedaan, waarbij onjuiste veronderstellingen leidden tot onjuiste uitkomsten...
Omdat de vacuum dopjes versleten waren en de nieuwe nog een paar dagen onderweg, heb ik de carburateurs (toch) meteen ook maar laten reinigen. Daarbij zijn ook 4 O-ringetjes vervangen (
nr. 45).
De mengselschroeven zijn door de reiniger teruggezet zoals ze stonden, op 2,5 slag voor alle vier.
Bij wijze van experiment heb ik ze zelf een kwart teruggedraaid (of eigenlijk, ingedraaid om de 2,5 te verifieren en 2,25 uitgedraaid).
Na montage van het spul de volgende bevindingen:
- ik heb iets meer choke nodig bij het starten (kan verklaarbaar zijn door iets armer mengsel?)
- bij synchroniseren (bij ongeveer 1750 rpm, volgens Haynes) blijft de meteruitslag van cilinders 2 en 4 constant, die van cilinder 1 en 3 blijven enigszins trillen
- vacuum is binnen de marges voor alle 4 de cilinders gelijk (na afstellen), ook bij hogere toeren
- stationair toerental 'zwabbert' een beetje, zo op het oog met een variatie van 250 rpm en de motor 'gromt' wat meer; klinkt niet als een verbetering
- tijdens het rijden zijn bij hogere toeren nog steeds trillingen in het stuur merkbaar; minder dan twee weken geleden, maar meer dan vóór de winter
- de temperatuur van de uitlaatbochten is ongeveer even hoog (gisteren tijdens een tochtje door het Brabantse land op verschillende momenten gemeten)
- bij warme motor is mij geen blauwe / donkergrijze uitstoot uit de uitlaat opgevallen (maar ik heb er ook niet specifiek naar gekeken)
Ben al met al nog niet tevreden met het resultaat en denk erover om bij een Suzuki dealer langs te rijden om te vragen of zij er met een deskundig oor eens naar willen luisteren.
Vóór die tijd wil ik nog eerst zelf de bougies bekijken en het brandstofkraantje vervangen, dat bleek bij volle tank tóch enigszins te druppelen bij losgenomen vacuumslang.
En toen het hele spul in elkaar zat en ik de kraan even op PRI zette om de vlotterkamers vol te laten lopen, gutste de brandsof langs de kuip:
Er zit nu een noodslangetje op, binnenkort een nieuw origineel bestellen.