Die gele hebben een soort klasse, maar als je het over goed zicht hebt dan zijn die licht uitstralende diodes toch wel beter. Persoonlijk zou ik LED kiezen.
Het gaat bij mij vooral om de voorliefde voor gele koplampen ... Beetje het gevolg van mijn liefde voor Franse old timers
Maar het zullen toch de LED's 6000K worden
Ik dacht, ik steek er eens een van mijn gele H1 lampjes in, en ik ben gewoon verbaast door de beeldkwaliteit. Nooit gedacht zulk een bak licht en zo een scherpe cutt off line te krijgen op een halogeen lampje, en al zeker niet op een gele.
Dus, ik steek er eentje in en sluit dat voorlopig aan door een kabeltje tussen de voet van de bulb en de voet van de projector te steken voor de negatieve pool, en aan het lipje een kabeltje te binden voor de positieve pool om te kunnen testen.
Test geslaagd! Wat een lichtbeeld!
Maar voor de definitieve aansluiting besluit ik het originele adaptortje bij te slijpen met een dremel zodat dat over de aansluiting kan om het degelijk aan te sluiten. Origineel past het niet over de voet en clips van de projector.
Dan heb ik nog een tweede adoptertje liggen van de originele koplamp die ik nog steeds heb, en wil eraan beginnen slijpen ... maar bedenk dan plots, als ik dat verslijp, is mijn originele koplamp niet meer compleet.
Ik bedenk mij, en denk laat ik toch nog is kijken of die LED's er echt niet in kunnen op een of andere manier. In een ander topic gelezen dat iemand de openingen in de projector bij geslepen had, maar dat zag ik bij mijne niet zo zitten. Want ook de fijne schroefjes zitten wat in de weg.
Dat aluminium omhulsel van de LED stift heeft opstaande randjes. Besloten om het erop te wagen die bij te slijpen met de dremel:
En jawel hoor, dan passen ze erin. Dat het niet zo een mooi zicht is dat bijslijp werk vind ik niet erg, je ziet ze toch niet zitten.
Dus LED erin en ook eens testen ... en al even WOW!
Wel 1 ding ... wat een pokke herrie maakt die fan
Ik vrees dat ik die zelfs met oorstopjes in ga horen draaien als ik op een verkeersvrij moment aan een verkeerslicht stop. Maar ach, niet zo erg.
Wat betreft de voor en nadelen van de H1's vrs de LED's:
De H1's hebben het nadeel 110W weg te trekken, de LED's houden het bij 80W.
De H1's zijn heel makkelijk te installeren en dichten mooi af met de originele en onbewerkte stofkappen. De adaptors vallen wel iets dieper in omdat de projectorvoet dieper in ligt dan de originele (en vlak geslepen) H fitting. Maar de stofkappen zijn van rubber, dus die kan je induwen:
Het monteren van de LED's is op zich geen probleem. Het koelelement steekt wel aanzienlijk uit, maar zit niet in de weg voor de vorkpoten bij volledig afdraaien, dat heb ik al nagekeken door de unit effe terug te zetten.
Wel moet ik die originele kabelboom een beetje omhoogtrekken, want die raakt wel het koelelement van de rechter lamp.
Maar de grootste uitdaging is, de stofkappen er op aanpassen. Want het koelelement houd ik liever goed vrij. Het is niet dat de LED's gloeiend heet worden, maar dat koelelement zal er niet als gadget opgezet zijn denk ik ...
Als ik de stofkappen niet bijsnijd zou het ongeveer zo moeten komen, maar weet niet of dat wel zo goed is ...
Ik was eerst nog aan het denken, laat ik eerst eens de gele H1's erin steken, enkele dagen rijden om te zien wat ik ervan vind. Maar ik denk dat het "mooie" effect eigenlijk meteen afgebroken zal worden door mijn "wannabee BMW" DRL's, want die zijn natuurlijk wel wit.
Anderzijds ben ik ook bang dat ik dat gele licht toch weer snel beu ga zijn in combinatie met de witte DRL's, en lijkt het mij derhalve beter meteen de LED's te monteren, want als ik dat achteraf wil doen, moet de gehele koplampunit er toch weer uit, want om die er goed in te krijgen en de stofkappen goed te krijgen is dat te moeilijk met de unit nog in de motor.
Maar ... over 2.400km moet alle kuipen EN de tank er ook weer vanaf, want dan is het tijd voor nieuwe bougie's* en het nakijken en eventueel bijstellen van de kleppen.
De koplampunit er dan ook weer uithalen kan dan ook weer meteen. En 2.400km, dat is pakweg een maand tot 5 weken en ik heb die ...
Moeilijk toch altijd die keuze's he ...
Maar voor ik verder doe, eerst de keuken opruimen en de voorbereidingen voor het eten doen, zodat ik kan beginnen koken als het vrouwtje naar huis komt. Monteren kan daarna nog, nog de hele dag tijd
en tijdens het keukenwerk kan ik nog wat ... eu ... nadenken
*
ze gaan dan 25.000km mee. Naar aanleiding van eerdere gesprekken hier, of in ik weet niet meer welk ander topic, dat die met mijn rustige rijstijl best 20.000km mee konden, heb ik besloten er ineens 25.000 van te maken. Blijkt dat ze nog niet abnormaal ver versleten zijn, kan het volgende setje ook 25.000km mee, en halen ze de 100.000km 99.999km op deze motor ... ben benieuwd hoe de huidige bougie's er gaan uitzien. Motor start nog steeds direct, ook bij koudstart bij minder dan 10C°, draait nog steeds als een zonnetje en verbruik ligt nog steeds op 475 á 505km per tank ...