Het grote `Hoe maak je een rearwheel slide` topic

FoxbaT

Die hard MF'er
23 okt 2003
736
0
Hoofddorp
Facebook
Ik heb onlangs een Suzuki DRZ400 besteld, die ik in de toekomst ga ombouwen tot supermotard.
Het mooie van supermotards vind ik nou juist het sliden als je een bocht uitkomt.
Mijn vraag is:

hoe begin je een slide; door tijdens het aanremmen voor een bocht ook met je achterwiel te remmen, en dan het gas erop op het moment dat hij uitbreekt achter?

Ik heb veel filmpjes gekeken, maar ik weet nog niet precies hoe ze het doen.

Graag reacties van jullie experts.
 
v.d.v kan het vlgs mij wel :)

is het niet gewoon zo dat ze em platgooien en genoeg gas erop geven? zoiets was het vlgs mij
 
Slide tijdens het insturen van de bocht werkt als volgt.
Je moet er d.m.v. de achterrem voor zorgen dat je achterwiel minder snel gaat draaien dan je voorwiel (zo'n 80%) Hierdoor zal je achterwiel naar buiten schuiven. De kunst zit hem voornamelijk in het doseren.
Driftend de bocht uit komen is een kwestie van gas geven en van heel veel oefenen.
 
dus op het moment dat je voelt dat je achterkant begint te schuiven, meteen gas geven?

ik had ook een keer zoiets gehoord van 1 versnelling terugschakelen bij de bocht.... :?
 
ik denk alleen maar dat het gruwelijk moeilijk is om een slide zo uit te voeren zodat je er ook echt sneller door bent.... het is ook niet een kwestie van lomp op het gas
 
dus op het moment dat je voelt dat je achterkant begint te schuiven, meteen gas geven?

ik had ook een keer zoiets gehoord van 1 versnelling terugschakelen bij de bocht.... :?
Je moet van je gas afblijven totdat je halverwege de bocht bent. Je moet hem gewoon de bocht inremmen en dan zo hard met je achterrem dat het wiel niet blokkeerd ,maar wel minder snel gaat draaien dan je voorwiel. En inderdaad terugschakelen zodat hij ook nog afremt op de motor. Als hij dan teveel afremt kan je dit weer opvangen met de koppeling.
 
Als ik terugschakel in de bocht "slide" ik altijd een metertje ofzo, lekker gevoel :) mensen denken dat je dan bijna op je bek ga.
 
ook wel logisch he :) , als je in een auto rijd, en voor jou zie je in de bocht in 1x van de motorrijder, het achterwiel wegglijden, dan is vrij logisch dat vrij veel mensen denken dat je (bijna) onderuit gaat :)
 
Tsja, alleen heeft dit niets met "sliden" te maken, maar alles met prutsen. :X
erm, bedoeld dan he... ik kan ECHT wel terugschakelen zonder een wegschuivend achterwiel..... Doe het alleen voor de "kick" die het geeft.

Beeeetje domme reactie dat ik daardoor meteen maar niet kan rijden.. B|
 
erm, bedoeld dan he... ik kan ECHT wel terugschakelen zonder een wegschuivend achterwiel..... Doe het alleen voor de "kick" die het geeft.

Beeeetje domme reactie dat ik daardoor meteen maar niet kan rijden.. B|


Bedoel het niet rot hoor, en zeg ook niet dat je niet kan rijden, ik zeg dat dat niets met sliden te maken heeft.

En dat een glijdend achterwieltje op die manier een "kick" geeft :Z
 
En dat een glijdend achterwieltje op die manier een "kick" geeft :Z

:?
Je rijd toch zelf ook SM, dan vind je zulke dingen toch prachtig?

Als ik wat agressiever en iets meer op het randje ga rijden kruipen die slides er vanzelf wel in bij een keertje terugschakelen VOOR de bocht...
 
erm, bedoeld dan he... ik kan ECHT wel terugschakelen zonder een wegschuivend achterwiel..... Doe het alleen voor de "kick" die het geeft.

Beeeetje domme reactie dat ik daardoor meteen maar niet kan rijden.. B|

Gewoon lomp doen zodat het er leuk uitziet :) .
En gelijk heb je, is af en toe toch best leuk ?
 
Zulke grappen uithalen heeft me helaas mijn versnellingsbak gekost(schakelwals R.I.P.) ;(
Het blijft gewoon lomp rijden. Ik probeer het voorlopig niet meer.
Bij een beetje SM is de grip ook zo goed...
 
de slide-instructeurs vertellen je dat het ook puur op de rem kan.... en dat het ook het beste gaat met goeie kleefbanden.

Nadeel van (bij)remmen is dat je makkelijk kunt blokkeren, dan ben je verder van huis.
 
wat ik altijd doe is :ik kom aanrijden met een gangetje van boven de 150 waarna ik imbv de achterem de motor ruim 100 meter voor de bocht helemaal dwars zet.
daarna stuur ik met rokende wielen in en kom er volgas en nog steeds driftend weer uit.hierna trek en gelijk een wheely met 1 voet over het stuur en de ander op het zadel.uiteraard kom ik als winnaar over de streep en word daarna uitgebreid gefeliciteerd door de pitpoe...... shit, gaat me wekker af :+
 
dit moet niet hier :(

nou ja, dan zeg ik maar wat nuttigs :P

volgens mij is het zo dat je met crossen op t gas drift en met sm je achterwiel juist langzamer laat draaien mbv rem of motorrem
 
volgens mij is het zo dat je met crossen op t gas drift en met sm je achterwiel juist langzamer laat draaien mbv rem of motorrem
met crossen zet je je achterwiel dwars door te blokkeren en met je lichaam te sturen, uitkomen van de bocht met het gas erop resulteerd gemakkelijk in een drift ja die ook erg makkelijk te controleren is.
Blokkeren op het asfalt is verre van verstandig, driftend de bocht uitkomen op het asfalt is ook erg moeilijk te controleren.
 
Vergeet niet dat de meeste/beste SM-rijders een of andere "vuile" achtergrond hebben. Ze hebben vaak jaren cross, enduro, baja of dirttrack gereden. Deze mannen zijn in staat om op een nat/glibberig/zand/grind/gravel ondergrond de grens tussen grip en schuiven op te zoeken en te benutten.

Als je dat maar goed genoeg kan (en genoeg talent hebt) zal je na verloop van tijd in staat zijn deze techiek ook op asfalt te benutten. Het schijnt echter wel zeeer moeilijk te zijn, en de lijn tussen driften, low-side en high-side is erg smal. :(

Ik zou haast zeggen, duik eens het zand in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan