Het grote `Hoe maak je een rearwheel slide` topic

Vergeet niet dat de meeste/beste SM-rijders een of andere "vuile" achtergrond hebben. Ze hebben vaak jaren cross, enduro, baja of dirttrack gereden. Deze mannen zijn in staat om op een nat/glibberig/zand/grind/gravel ondergrond de grens tussen grip en schuiven op te zoeken en te benutten.

Als je dat maar goed genoeg kan (en genoeg talent hebt) zal je na verloop van tijd in staat zijn deze techiek ook op asfalt te benutten. Het schijnt echter wel zeeer moeilijk te zijn, en de lijn tussen driften, low-side en high-side is erg smal. :(

Ik zou haast zeggen, duik eens het zand in.
Je kunt de moeilijkheidsgraad ook overdrijven hoor :+
Gewoon doen en na een paar keer vallen of bijna vallen leer je het wel. Highsiders gebeuren overigens op een SM niet zo heel snel (kan natuurlijk wel). In ieder geval is de lijn tussen driften, low side en high side is niet zo smal als jij denkt.
 
joh man iedereen vind leuk wat die leuk vind ik vind er geen donder aan sliden of ligt dat aan mijn dan ik :] rijd zelf op een honda cr125 cross maar dan is het leuk om schansen te nemen is het niet was om met je sm wat schansen te pakken of verkoop die sm en koop een crosser
 
joh man iedereen vind leuk wat die leuk vind ik vind er geen donder aan sliden of ligt dat aan mijn dan ik :] rijd zelf op een honda cr125 cross maar dan is het leuk om schansen te nemen is het niet was om met je sm wat schansen te pakken of verkoop die sm en koop een crosser

Kun je ook Nederlands?
 
joh man iedereen vind leuk wat die leuk vind ik vind er geen donder aan sliden of ligt dat aan mijn dan ik :] rijd zelf op een honda cr125 cross maar dan is het leuk om schansen te nemen is het niet was om met je sm wat schansen te pakken of verkoop die sm en koop een crosser

Juist het bochten rijden (op asfalt) is wat een sm leuk maakt.
Ik denk dat de meerderheid van de sm-ers nog wel weet wanneer hij/zij voor het eerst een stepje van een sm aan de grond reed :)

Je eerste valpartij is ook een mooie herinnering :P
 
dat stepje moet bij mij nog komen helaas :( lijkt me ook erg plat trouwens, heb de motor wel eens schuin gehouden stilstaan tot het stepje de grond raakte, dat is best een eind :)
 
dat stepje moet bij mij nog komen helaas :( lijkt me ook erg plat trouwens, heb de motor wel eens schuin gehouden stilstaan tot het stepje de grond raakte, dat is best een eind :)
Als je hem schuin houd komt je steun niet aan de grond omdat hij dan niet inveert.
Probeer het maar eens op een minirotonde :9~
 
dat stepje moet bij mij nog komen helaas :( lijkt me ook erg plat trouwens, heb de motor wel eens schuin gehouden stilstaan tot het stepje de grond raakte, dat is best een eind :)

Komt vanzelf :)
Lukt mij alleen op een kartcircuit en dan ook alleen maar rechts (links wel 2 x aan de grond gehad, maar toen zat ik niet meer op de motor :P ). Op de openbare weg heb ik niet het vertrouwen om de machine zo plat te leggen.

En ik verbaasde mij inderdaad ook toen ik de motor zelf schuin hield. Maar de vering enzo wordt dan nog ingedrukt, scheelt weer een paar centimeter :)
 
full

'T kan ook met een SS... :)
 
Ik doe het voornamelijk met mijn voorrem. De achterrem aai ik een heel klein beetje en hij glijd al. Dit werkt alleen als je remmend kan insturen.
 
Ik doe het voornamelijk met mijn voorrem. De achterrem aai ik een heel klein beetje en hij glijd al. Dit werkt alleen als je remmend kan insturen.
nou heb dat geprobeerd en ben dus (heel langzaam) onderuit gegaan. bocht inremmen, 2 versnellingen terug, rem aantikken (dus bijna blokkeren)en ik lag 180 graden gedraait gestrekt op het asfalt. geen schade. bike opgepakt, aangeschopt en op naar de volgend bocht. het blijft toch fucking moeilijk!!! :(
 
ik reed laatst even een stukje op een xr 600 in smtrim en toen ik remde voor een bocht merkte ik ook dat mn achterwiel wat weggleed, maar hij blokkeerde niet...

opzich is dat dus de goede manier? motor voelde nog redelijk stabiel.
het stelde opzich niets voor ofzo, ben niet driftend door de bocht gegaan ofzo :P
 
Nu ik ook in de "probeer fase" zit van het sliden, zal ik eens vertellen wat ik doe.
Ik rem redelijk hard met de voorrem om de achterkant licht te maken. Dan de achterrem er rustig bijpakken, en dan TEGEN sturen, ik heb gemerkt dat t anders helemaal niet lukt. Meestal klappert de ketting nog wel, maar af en toe gaat t toch best redelijk, en trek je strepen van zo'n 3 a 4 meter (nog niks maar t is een begin). Ow ja, ik kan het alleen nog maar in linker bochten :]
 
Ik ben niet bewust bezig met sliden, maar als het gebeurt komt het door volle motorrem in z'n 2 terwijl ik hem de bocht insmijt. En dan zo vroeg mogelijk het gas er weer op. Maar dat gebeurt meer per ongeluk tijdens aggressief rijden (en achteraf een stoer verhaal kunnen vertellen hier op MF.)
 
hmmz in het zand gaat t toch wat makkelijker als ik dit zo lees allemaal :) met mn crosser is het puur een kwestie van lichtjes met de bocht mee sturen en dan een beetje gas geven en dan gaat de achterkant al, beetje tegensturen en gaan *D en hoe meer gas je geeft hoe platter je gaat...
 
Tja, tis wel simpel, maar ook een beetje raar als het voor de eerste keer een beetje lukt.
De meesten schrikken en zetten de motor dan weer recht en komen dan niet echt tot sliden.
Probeer daarom eerst rechtuit te rijden en het principe van het minder snel draaien van het achterwiel (eerder genoemd op 80%) te realiseren door de voorrem een beetje in te knijpen en dan te remmen met de achterrem.
Meestal begint dan het achterwiel (eerder genoemd ketting) te stuiteren, knijp dan de koppeling deels in.
Als het goed is ben je nu aan het sliden, alleen ga je kaarsrecht rechtuit.
Volgende stap neem je door tijdens dit glijden een bocht te nemen.
Dan voel je dat het achterwiel als het ware voorbij het voorwiel wil gaan komen.
En je glijd natuurlijk, maar weliswaar alleen rechtuit, dus van de bochtnemen komt dus eigenlijk niets.
Op het moment dat de bocht dus als het ware ECHT genomen dient te worden, laat je weer langzaam de koppeling op komen en daarna beide remmen loslaten.
Dit alles is dus het inglijden naar een bocht, kan op hoge snelheid, maar kan ook met wat minder snelheid, ligt er maar net aan hoe groot het hart van de rijder is.
 
hmm een kennis van mij kent gewoon puur driftend door de bocht, op een Rieju RR?!?! 50cc?!?!?! niemand snapt het.... gewoon voorrem vast, achterwiel laten spinnen, en langzaam de voorrem los laten en contstant een beetje late remmen.... Heb het overigens zelf weleens met m'n brommertje geprobeert met noppenbanden in een rechtse bocht in de regen met een 110cctje vanuit stilstand.......de bocht ging goed totdat ik over m'n brommertje sloeg: resultaat, een krom stuur en een beschadigd ego, vooral als er nog een paar maten achter je rijden met de auto :+
maar om hun geschrokken gezichten te zien was onbeschrijfelijk mooi :]




('t was dan wel geen echte Rear-wheels-slide zoals we die kennen van de Supermotard-races maar toch wel mooi)
 
Slide is remmend

Drift is accelererend

Ik zie 2 plaatjes van buikschuivers en volgens mij doen die toch een een drift, oftwel uitbreken door gas te geven de bocht UIT....

Een slide is je laatste remmoment als je de bocht al IN gaat....

Ehrm ja toch??? :? zie van alles door elkaar hier
 
Terug
Bovenaan Onderaan