HET grote Husqvarna 610 topic 3

Na een ritje vanmiddag zit ik met een vraag...

Toen ik na een wheely weer tot stilstand kwam hoorde ik een licht schurend en tikkend geluid...
Wel bleef de motor stationair draaien. Deze heb na 10 seconde uitgezet

Bij inspectie van de koppeling kwam ik erachter dat de moer van het huis die op de krukas zit los is..
Ik kan het huis een een paar mm bewegen t.o.v. de moer

Kan dit hebben gezord voor het schurende , tikkende bijgeluid?

Of moet ik het blok verder demonteren?????

Olie is wel helemaal schoon btw!!






even terugkomend op bovenstaand bericht:

er zitten geen splinters in de olie , de moer heb ik vastgezet , de olie vervangen

Toen weer gestart met nog steeds het tikkende / schurende geluid!

WAT KAN ER KAPOT ZIJN?

vliegwielkapje ook al gedemonteerd en vliegwiel geinspecteerd.. loopt allemaal vrij en soepel

Maar als ik de kickstart bedien voel ik een soort weerstand , alsof er iets kapot is in de bak ofzo! maar dan zou je toch splinters o.i.d. terug vinden in de oude olie?

Wat is de volgende stap? blok uit elkaar? kop eraf?

Veranderd dit licht tikkend/schurend geluid wanneer je bij draaiende motor de koppeling inknijpt? Veranderd het geluid dan überhaupt?

Mocht het geluid bij ingeknepen koppeling minder worden of weg zijn, dan duidt dit op slijtage van je je koppelling (binnen- en buitenhuis en platen) waarschijnlijk zijn je huizen dan ingeslagen. Wanneer de motor nog wel goed schakelt en vrij komt als je de koppeling inkijpt zou ik hier niets aan doen.

Veranderd het geluid niet?
Dan zou ik er sterk rekening mee houden dat je bigend of krukaslagers aan gort zijn.
Toen mijn bigend versleten was merkte ik dat eigenlijk alleen door een zeer rauw geluid en extra trilling tijdens het rijden. Motor liep verder prima en had gewoon volle bak vermogen.

Maar 1 manier om antwoorden te krijgen en dat is het blok open halen of wegbrengen...

450 en 570 blok zou tot bouwjaar 2004 (dacht ik en anders iig van voor 2004) in jouw frame moeten passen. Wel even opletten dat je ook Carb, ontsteking en CDI van die motoren hebt anders zal het waarschijnlijk niet lopen dor verkeerde mappings.

Zie ook deze add op MP, als het je krukas is kan je hier nog wel eens een koopje aan hebben.
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:
Eerst antwoord op cola er is wat geveild.

Nu heb ik een paar vragen ik heb gisteren dus gereden en niet ruig want het is me derde keer op zo'n motor.

Het volgende is gebeurd waar ik later achter kwam in de garage ik dacht gisteren eerst dat ik een lekke band had. Bijna alle spaken zitten los van het achterwiel twee zijn er gebroken nu is mijn vraag is dit van drie keer rijden.
Of heeft de vorige eigenaar dit ook al geweten dat de spaken gaar waren ik kan me namelijk niet voorstellen dat het van mij drie keer rijden is gebeurd.

Ook de carburateur zoals jullie zien heb ik aan hem gevraagd hoe het kan, hij zegt dat een carburateur vooral in de enduro wereld ervan af kan schieten hij had het al meerdere keren gezien tenminste zoals op de foto te zien is dan. Ik kan dit niet geloven dat een carburateur er zomaar af kan schieten door het rijden.

Ik ben wel behoorlijk pist en dat is dan nog zacht uitgedrukt, in zijn advertentie zei hij dat de motor een revisie heeft gehad dit geloof ik ook wel verder had hij de motor opnieuw opgebouwd dan lijkt mij toch dat je dit soort dingen tegen komt!
 
De blokken van een 410, 610 en 570 kun je er zo in hangen.

De carburateur kan inderdaad uit het rubber schieten tijdens het starten, maar bij een goed afgestelde bike mag dit niet zo snel voorkomen. De vloeibare pakking erachter hoort er niet, als het rubber niet meer afdicht had deze gewoon vervangen moeten worden.
Spaken horen niet los te komen, uiteraard ;)

Motor gekocht is gekocht, maar je kan er altijd nog even achteraan wat betreft de revisie. Dit kost namelijk best geld en het lijkt me sterk dat iemand die daadwerkelijk dit bedrag uitgeeft gaat bezuinigen op pakkingen en rubbers etc.
 
Laatst bewerkt:
Die moer heb ik dus aangedraaid en het geluid is er nog steeds!

Platen zijn wel zo goed als versleten. Gok nog 1 mm profiel maar geen bloot alu dus dit kan het geluid ook niet verklaren denk ik...

Het geluid is ook te horen terwijl ik de koppeling bedien
 
@speakerfreak: gekocht is gekocht is niet helemaal waar. Je hoeft als klant niet overal verstand van te hebben en in dit geval zegt de vorige eigenaar dat hij net gereviseerd is (zeggen ze allemaal, daar niet van), maar dan mag jij er vanuit gaan dat dat zo is en blijkt het niet zo te zijn, dan kun je de koop laten ontbinden en zal de verkoper je je geld terug moeten geven. Je bent als consument in NL behoorlijk beschermd
 
De carb kan eraf schieten als de motor backfired. Dat wil meestal zeggen dat de druk die bij de verbranding ontstaat het inlaatkanaal in schiet. Dit is dan te wijten aan een lekkende klep of n verkeerde timing van ontsteking of kleppen.
Heb je de klepspeling gecontroleerd? Vaak is een te kleine klepspeling de oorzaak.
 
Die moer heb ik dus aangedraaid en het geluid is er nog steeds!

Platen zijn wel zo goed als versleten. Gok nog 1 mm profiel maar geen bloot alu dus dit kan het geluid ook niet verklaren denk ik...

Het geluid is ook te horen terwijl ik de koppeling bedien

De dikte van de platen is 1 ding, maar de platen slaan in op het koppelingshuis (binnen en buitenhuis) waardoor bramen ontstaan.

Gezien het geluid blijft zal je echt je blok open moeten maken.
 
Eerst antwoord op cola er is wat geveild.

Nu heb ik een paar vragen ik heb gisteren dus gereden en niet ruig want het is me derde keer op zo'n motor.

Het volgende is gebeurd waar ik later achter kwam in de garage ik dacht gisteren eerst dat ik een lekke band had. Bijna alle spaken zitten los van het achterwiel twee zijn er gebroken nu is mijn vraag is dit van drie keer rijden.
Of heeft de vorige eigenaar dit ook al geweten dat de spaken gaar waren ik kan me namelijk niet voorstellen dat het van mij drie keer rijden is gebeurd.

Ook de carburateur zoals jullie zien heb ik aan hem gevraagd hoe het kan, hij zegt dat een carburateur vooral in de enduro wereld ervan af kan schieten hij had het al meerdere keren gezien tenminste zoals op de foto te zien is dan. Ik kan dit niet geloven dat een carburateur er zomaar af kan schieten door het rijden.

Ik ben wel behoorlijk pist en dat is dan nog zacht uitgedrukt, in zijn advertentie zei hij dat de motor een revisie heeft gehad dit geloof ik ook wel verder had hij de motor opnieuw opgebouwd dan lijkt mij toch dat je dit soort dingen tegen komt!

Spaken kunnen breken, dat is nog niet heel gek.
Ik heb ook een wiel gehad waarbij ik elke maand de spaken een tikje aan moest draaien.
Inmiddels ken ik meerdere mensen die dat moeten doen en ook de dealer geeft aan dat dit niets geks is.

Mbt je carb, zoals gezegd, dit kan gebeuren door compressie en slechte afstelling. Vaak is dat bij de start, maar het kan ook van de 'backfires' komen (harde klappen als je van het gas gaat).

De pakkingvloeistof is niet netjes gedaan, maar voor een fiets van die leeftijd nog niet heel raar. Delen die vlak zouden moeten zijn krijgen over de tijd wel eens een buts of deukje. Je kunt dan alles vervangen of er een beetje pakking vloeistof tussen doen.
Persoonlijk vind ik daar nog niet echt iets mis mee.

Mbt de revisie, de pakking bij je waterpomp lijkt idd erg nieuw maar zegt verder niets over de 'revsie'. Wat is er gereviseerd en vooral wanneer. Op MP staat nu een fiets voor de hoofdprijs waarbij de verkoper zegt 'in 2009 volledig gereviseerd'.
Als je nagaat dat we nu 2013 zijn dan kan je veilig stellen dat die revisie nu waardeloos is, tenzij dat ding in de tussentijd niet meer gelopen heeft.

Als consument bent je verder redelijk beschermd, maar voertuigen zijn moeilijk. Ook hangt het er vanaf of je particulier gekocht hebt, dan geldt toch wel aardig of de verkoper mee wil werken. Je hebt het product immers zelf kunnen zien en waarschijnlijk bereden voor de koop.
 
De dikte van de platen is 1 ding, maar de platen slaan in op het koppelingshuis (binnen en buitenhuis) waardoor bramen ontstaan.

Gezien het geluid blijft zal je echt je blok open moeten maken.

Ik bedacht me nog 1 ding, maar het is wel een long shot.
Op je cilinder zit nog de spanner van de distributieketting, haal deze eens los om te kijken of die niet afgebroken of versleten is.
 
Ik heb nog een '98 achterwiel met band ,schijf en tandwiel.
Alles is gebruikt uiteraard, maar wel bruikbaar.
Laat maar weten als je interresse hebt.
Het wiel staat in Lopik.
 
yup, daarom ben ik ook wel iets pissig, ik had zelf beter moeten kijken maar dan nog denk ik dat dit niet komt van mijn drie keer rijden en dan niet over heuvels maar gewoon een grasveld.

Maar goed nu kan ik er zelf iets van maken.
 
yup, daarom ben ik ook wel iets pissig, ik had zelf beter moeten kijken maar dan nog denk ik dat dit niet komt van mijn drie keer rijden en dan niet over heuvels maar gewoon een grasveld.

Maar goed nu kan ik er zelf iets van maken.

Niet te hard zijn voor jezelf en ervan leren. Crossen is een dure hobby en je blijft sleutelen. Lagers hier, lagers daar, remblokken, remschijven en dan eens in de zoveel tijd het blok open

Misschien goed om te weten, van bouwjaren '94 t/m '01 moeten de wielen iig passen als ik meniet vergis zelfs van ALLE husqy types.
Misschien ook van eerder en later. Wat van belang is, is de asmaat.
Je kunt nieuwere velgen kopen maar dan moet je de lagers vervangen voor de juiste asmaat en mogelijk nieuwe afstandsbusjes maken.

Een goed set is vaak wel aan de prijs €300 en veel mensen verkopen ze niet los.
Er staat nu een wiel op MP voor €200 maar dat is gewoon teveel.

Check ook even ebay, of bel met Abco motoren of Bon Motoren, die hebben vaak voor een mooi prijsje nog wel wat liggen
 
Niet te hard zijn voor jezelf en ervan leren. Crossen is een dure hobby en je blijft sleutelen. Lagers hier, lagers daar, remblokken, remschijven en dan eens in de zoveel tijd het blok open

Misschien goed om te weten, van bouwjaren '94 t/m '01 moeten de wielen iig passen als ik meniet vergis zelfs van ALLE husqy types.
Misschien ook van eerder en later. Wat van belang is, is de asmaat.
Je kunt nieuwere velgen kopen maar dan moet je de lagers vervangen voor de juiste asmaat en mogelijk nieuwe afstandsbusjes maken.

Een goed set is vaak wel aan de prijs €300 en veel mensen verkopen ze niet los.
Er staat nu een wiel op MP voor €200 maar dat is gewoon teveel.

Check ook even ebay, of bel met Abco motoren of Bon Motoren, die hebben vaak voor een mooi prijsje nog wel wat liggen

300,- is veel te veel voor een setje jaren 90 Husq crosswielen. MP een beetje in de gaten houden kun je vast wel op korte termijn een setje wielen halen voor minder.
 
Andere achtervelg gehaald bij singlerider, dank je wel ziet er goed uit.
Nu snel erin zetten en de carb even laten na kijken, gelijk maar wat andere kleine dingen chekken.
 
Goede avond!

Ik bezit nu ongeveer 1 jaar mijn Husky SM610S uit 2004.
Ben er zeer tevreden mee en na zelf de bougie vervangen en carburateur afgesteld te hebben loopt en start die eindelijk zoals ik zou verwachten :).

Echter heb ik nog twee "problemen".
1. Ik zou graag een grotere tank willen hebben, de 9L tank die er nu op zit vind ik vrij klein en voel me beperkt in de afstand (te snel een benzinestation nodig). Heeft iemand een 17L tank (de grotere versie) liggen (in het zwart) of kan iemand hier aan komen?

2. Mijn toerentellen is er mee gestopt, draadjes zijn nog aangesloten en alles ziet er (qua aansluiting) goed uit. Zou de teller gewoon kapot kunnen zijn of zou het iets met signaal kunnen zijn (hij heeft hiervoor wel even raar gedaan, heel snel heen en weer springen tussen3K en 6K toeren).

Alvast bedankt!
 
Goede middag iedereen.

Na 4 jaar na genoeg probleem loos te hebben gereden op mijn te 610 (2000) stopte hij er mee..
Zo te merken een vastloper, het blok draait niet meer bij het kicken. Ook niet als ik deze in de versnelling zet en duw..


Iemand hier ervaring met een complete revisie?
Ben aan het denken: zelf proberen, laten doen of een ander blok kopen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan