Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Mazzelaars, hier in Zuid-Holland is nauwelijks wat te vinden, als jullie een x gezelschap willen!:]
 
Rijden en zien waar je terecht komt. Gisteren vanuit Bergen op Zoom via Rucphen naar Chaam, waar we dan op een paalkampeerplaats hebben overnacht. Vanaf daar via Baarle-Nassau naar Turnhout en toen richting Wuustwezel. Op de kaart specifiek gekeken naar onverhard en dat is daar genoeg, denk meer onverhard gereden dan verhard.
Dan ben je bij me in de buurt geweest.
 
Ik mag van mijn vriendin een brander uitzoeken, maar zit nu heel erg te dubben tussen een Coleman Unleader Feather die op benzine brand of een MSR PocketRocket op gas.

Nu zit ik ook even voor gasflesjes te kijken, maar is een Coleman gasfles echt zo slecht en is gas bij 5 graden niet meer fatsoenlijk te gebruiken?


Ik zal de brander voornamelijk voor een weekend of een weekje gebruiken bij temperaturen tussen de 0 en 30 graden. Van Noorwegen tot Itialie maar verwacht niet dat ik snel ergens diep in het oostblok zit. Hierdoor neig ik meer naar een gasbrander maar als ik dan die 'nadelen' lees over zo'n Coleman flesje dan neig ik meer naar een benzinebrander.

Coleman Unleaded Feather

23735.jpg


MSR PocketRocket Deluxe

msr-pocket-rocket-deluxe-gasbrander.jpg
 
Gas werkt bij lage temperaturen echt slecht tot niet, je kan bijv water alleen lauwarm krijgen. Afgelopen weekend voor het eerst gebruik gemaakt van Coleman Xtreme gas en dat werkte perfect bij -2°C, water voor de koffie was zeer snel kokend. Normaal gebruik ik het gewone gas en dat werkt gewoon prima boven de 5°C.
Die Extreme Gas past ook op die MSR brander.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb/ had zelf een camping-Gaz brandertje.
Werkt perfect tot ca 10'C. Daar onder problemen. Juist als het kouder wordt, wil je een HEET bakkie koffie.
Maar wat ik laatste jaren steeds meer constateerde, dat is dat je (in het buitenland?) steeds moeilijker overal tankjes kan kopen.
In Zuid Italië moest ik zelfs op zoek naar een tankje. Als laatste tankje leeg dan is het echt 'game over'.
Dat zal je met een Coleman niet snel hebben. Desnoods tap je af vanuit je brandstoftank.

Daarom vorig jaar een Coleman 442 gekocht. Ik zag een adv. voor heel weinig op Marktplaats.
Nu 1x gebruikt in de Ardennen. Toen was ook ca 10'C en deed ie 't perfect.

O ja, de warmte-afgifte van de Coleman is aanmerkelijk hoger.
Een pannetje water is in een paar tellen heet!
 
Kijk, dat is interessante info!

Benzine aftappen van de motor moet ik nog even bekijken. Mijn benzineleidingen zitten niet echt handig in de buurt maar niets wat niet op te lossen is met een kleine aftakking in de leidingen.

Met 10graden en lager is een bak koffie wel fijn Inderdaad, een lauwe bak wil je dan niet. Ik zal ook eens naar die extreme gas kijken :Y
 
Koffie lauw...................? koffie blijft KOUD!
Het Gaz-brandertje doet het niet/ nauwelijks. Het vloeibare gas wat in het tankje zit, dat expandeert tpv het sproeiertje in de branderkop.
Dit is een physisch proces van expansie en daarbij wordt warmte onttrokken aan de omgeving. Als die warmte er niet/ nauwelijks is zal sproeierkop bevriezen.
Ook de doorlaat van de toevoer van het gas. Vlgs mij bij ca 4'C bevriest de propaan-butaan samenstelling.
Dus als buitentemp onder ca 10'C zal gasmengsel in het sproeier-pijpje toch bevriezen.Maw paar graden temp-verschil is onvoldoende tegen bevriezing.
Bij hogere temps zal de buitenlucht het bevriezen kunnen tegengaan en werkt het gasbrandertje prima.

Je kan zien bij de Coleman dat ze daar wel een oplossing voor hebben gevonden.
De brandstoftoevoer loopt dwars door de vlammen van het brandertje. Maw de brandstof wordt voor-verwarmd en zal dus NIET bevriezen.
 
Laatst bewerkt:
Afgezien van branders kun je ook wat kleiner en veel goedkoper denken. Ik heb een dingetje van staal dat je kunt openklappen zodat je op de verticale stukjes je pannetje kunt zetten. Daaronder leg ik een blokje vaste brandstof, met een aansteker doet dat het en het is ook bloedheet. Voordeel : echt heel klein en geen vloeistof of gastankjes nodig. Lijkt wat primitief, maar het werkt super.
 
Afgezien van branders kun je ook wat kleiner en veel goedkoper denken. Ik heb een dingetje van staal dat je kunt openklappen zodat je op de verticale stukjes je pannetje kunt zetten. Daaronder leg ik een blokje vaste brandstof, met een aansteker doet dat het en het is ook bloedheet. Voordeel : echt heel klein en geen vloeistof of gastankjes nodig. Lijkt wat primitief, maar het werkt super.
Lijkt me idd prima voor bijv een weekend. Neem je een paar blokjes mee en klaar.
Voor langere trip met iets verdergaande kook-acties mss iets minder geschikt?
Heb je wat meer gegevens over dit brandertje met vaste brandstof? Merk, waar te koop, prijs ect.
 
Ja tuurlijk, maar waar je dan moet gaan rijden?
In het grensgebied met België zijn voldoende leuke weggetjes. Beetje gps, maar ook goede landkaarten staan ze op.

Afgezien van branders kun je ook wat kleiner en veel goedkoper denken. Ik heb een dingetje van staal dat je kunt openklappen zodat je op de verticale stukjes je pannetje kunt zetten. Daaronder leg ik een blokje vaste brandstof, met een aansteker doet dat het en het is ook bloedheet. Voordeel : echt heel klein en geen vloeistof of gastankjes nodig. Lijkt wat primitief, maar het werkt super.
Die krijg je bij defensie ook nog steeds, een esbit brander.
 
Heb ze alle drie. Esbit brandertje, Coleman benzinebrander en een gasbrander van Primus. Begonnen met een gasbrander van Campingaz. Toen ik onderweg geen tankjes van Campingaz kon vinden ben ik overgestapt op de benzinebrander. Werkt goed bij alle temperaturen en je hebt altijd brandstof bij je. Koop een slang met handpompje om vanuit te tank over te hevelen. Nadeel is dat het best wel een gedoe is met die benzine en om de brander op de juiste druk te houden. Ook het aansteken ik steeds weer een avontuur. Als je niet oplet ontstaat een behoorlijke steekvlam. Nu een Gasbrander van Primus die op alle merken tankjes past. Ook die van Campingaz. Twee kleine tankjes en het brandertje geven voor mij het meeste comfort. Snelle en schone verbranding. Tenminste zolang je in West Europa blijft. Daarbuiten zou ik voor de benzinebrander gaan. De Esbit zou ik laten staan. Je kunt de warmte niet regelen en je pannetje blakert zwart. Hoop dat je er iets aan hebt. Is mijn persoonlijke mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Lijkt me idd prima voor bijv een weekend. Neem je een paar blokjes mee en klaar.
Voor langere trip met iets verdergaande kook-acties mss iets minder geschikt?
Heb je wat meer gegevens over dit brandertje met vaste brandstof? Merk, waar te koop, prijs ect.
De blokjes zijn van het merk Fosco, het brandertje is gekocht bij Douwes dump in Ommen, er staat verder geen merk op, alleen wat nummers. Blokjes zijn drie euro voor 8 stuks, brandertje was ook zo iets. Brandertje is Esbit
 
Laatst bewerkt:
Gasbrandertje van primus is perfect , daar zijn verschillende soorten gas voor beschikbaar zelfs tot -22 graden.
Met normaal kamperen dan , ook als het wat kouder is.
 
Esbit brandertje.............

Ja, mij lijkt 't wel wat. Voor ca €10 bij de legerdump. Ik ga zo'n setje met blokjes aanschaffen.
Opgevouwen incl blokjes 9.5x7.5x2.5cm.
Voor een weekendje weg lijkt me prima. Net genoeg voor een keertje koffie.
 
Lijkt me idd prima voor bijv een weekend. Neem je een paar blokjes mee en klaar.
Voor langere trip met iets verdergaande kook-acties mss iets minder geschikt?
Heb je wat meer gegevens over dit brandertje met vaste brandstof? Merk, waar te koop, prijs ect.
Esbit brandertje.............

Ja, mij lijkt 't wel wat. Voor ca €10 bij de legerdump. Ik ga zo'n setje met blokjes aanschaffen.
Opgevouwen incl blokjes 9.5x7.5x2.5cm.
Voor een weekendje weg lijkt me prima. Net genoeg voor een keertje koffie.
Esbit brandertje.............

Ja, mij lijkt 't wel wat. Voor ca €10 bij de legerdump. Ik ga zo'n setje met blokjes aanschaffen.
Opgevouwen incl blokjes 9.5x7.5x2.5cm.
Voor een weekendje weg lijkt me prima. Net genoeg voor een keertje koffie.
Ik heb er een medstin bij, past alles mooi in, geeft ook niet als de buitenkant zwart wordt en een eenpansmaaltje gaat er ook in
 
Heb ze alle drie. Esbit brandertje, Coleman benzinebrander en een gasbrander van Primus. Begonnen met een gasbrander van Campingaz. Toen ik onderweg geen tankjes van Campingaz kon vinden ben ik overgestapt op de benzinebrander. Werkt goed bij alle temperaturen en je hebt altijd brandstof bij je. Koop een slang met handpompje om vanuit te tank over te hevelen. Nadeel is dat het best wel een gedoe is met die benzine en om de brander op de juiste druk te houden. Ook het aansteken ik steeds weer een avontuur. Als je niet oplet ontstaat een behoorlijke steekvlam. Nu een Gasbrander van Primus die op alle merken tankjes past. Ook die van Campingaz. Twee kleine tankjes en het brandertje geven voor mij het meeste comfort. Snelle en schone verbranding. Tenminste zolang je in West Europa blijft. Daarbuiten zou ik voor de benzinebrander gaan. De Esbit zou ik laten staan. Je kunt de warmte niet regelen en je pannetje blakert zwart. Hoop dat je er iets aan hebt. Is mijn persoonlijke mening.

Heldere uitleg, dank! Die Primus brander ziet er ook goed uit, maar dan moet je dus wel de Primus-gassen gebruiken wil je in de kou blijven branden.

Nu zie ik bij deze dat hij wel het gas voorverwarmd voor de verbranding, waardoor je waarschijnlijk met normale gasflesjes ook richting de 0/5graden kan gaan maar als ik dan zie dat hij 70min met een 230gr tankje kan gaan, heb ik het idee dat ik wel 2 tankjes mee moet nemen voor een weektrip. Tenzij ik onderweg op zoek ga naar een nieuw tankje, maar dat lijkt me weer wat gedoe. Ik denk dat ik maar voor de steekvlam ga en aftakking op de benzineleiding maak :Y
 
Heldere uitleg, dank! Die Primus brander ziet er ook goed uit, maar dan moet je dus wel de Primus-gassen gebruiken wil je in de kou blijven branden.

Nu zie ik bij deze dat hij wel het gas voorverwarmd voor de verbranding, waardoor je waarschijnlijk met normale gasflesjes ook richting de 0/5graden kan gaan maar als ik dan zie dat hij 70min met een 230gr tankje kan gaan, heb ik het idee dat ik wel 2 tankjes mee moet nemen voor een weektrip. Tenzij ik onderweg op zoek ga naar een nieuw tankje, maar dat lijkt me weer wat gedoe. Ik denk dat ik maar voor de steekvlam ga en aftakking op de benzineleiding maak :Y
Goede keus. Helemaal als je een eigen aftakking maakt.
Voor alle duidelijkheid: ik heb de Primus MicronTrail Duo. Deze duo past op alle tankjes waardoor het nauwelijks een probleem is om iets te vinden. En zelfs met 70 min kun je het trouwens meestal wel een week volhouden.
 
Laatst bewerkt:
Heldere uitleg, dank! Die Primus brander ziet er ook goed uit, maar dan moet je dus wel de Primus-gassen gebruiken wil je in de kou blijven branden.

Nu zie ik bij deze dat hij wel het gas voorverwarmd voor de verbranding, waardoor je waarschijnlijk met normale gasflesjes ook richting de 0/5graden kan gaan maar als ik dan zie dat hij 70min met een 230gr tankje kan gaan, heb ik het idee dat ik wel 2 tankjes mee moet nemen voor een weektrip. Tenzij ik onderweg op zoek ga naar een nieuw tankje, maar dat lijkt me weer wat gedoe. Ik denk dat ik maar voor de steekvlam ga en aftakking op de benzineleiding maak :Y
Kijk eens of je een keer zo'n benzinebrander kan lenen. Ik vind het zelf te veel geklooi voor een kopje thee.

Ik heb zelf een gasbrander van primus. Laatst een keer met een vriend gekampeerd met temperaturen rond het vriespunt. Tegen de tijd dat ik het eten al klaar had, had hij zn brander bijna aan.
 
Dan is er iets mis met zijn brander.
Ik heb een oudere coleman die even moet choken maar na een minuutje is hij gewoon op volle sterkte.
Het maakt mij trouwens niet uit dat het wat langer duurt want ik heb tijd genoeg op vakantie
 
Kijk eens of je een keer zo'n benzinebrander kan lenen. Ik vind het zelf te veel geklooi voor een kopje thee.

Ik heb zelf een gasbrander van primus. Laatst een keer met een vriend gekampeerd met temperaturen rond het vriespunt. Tegen de tijd dat ik het eten al klaar had, had hij zn brander bijna aan.
Ben het met je eens. Er gaat niets boven een goede gasbrander. Snel en schoon. Kwestie van comfort.
 
Dat 'geklooi' is op dit moment ook het enige wat mij doet twijfelen. Alles wat ik lees over een gasbusje is dat het erop schroeven is, gas open en vuur. Met benzine moet er gepompt worden, jaarlijks onderhoud met rubbers en andere ongein en eigenlijk brand hij het schoonst met Coleman Fuel wat je dus ook mee moet neme (al zou je op één tank een week wel kunnen overleven, eventueel aanvullen met benzine uit de tank is dan een mooie oplossing.

Voordeel van de gasbranders is dat ze kleiner zijn en makkelijk in een pan meegenomen kunnen worden om ruimte te besparen. Ik wil zo klein mogelijk bepakken, ik wil niet met drie volle koffers op pad gaan.

Hmmmmmmm, lastig :/
 
Goede keus. Helemaal als je een eigen aftakking maakt.
Voor alle duidelijkheid: ik heb de Primus MicronTrail Duo. Deze duo past op alle tankjes waardoor het nauwelijks een probleem is om iets te vinden. En zelfs met 70 min kun je het trouwens meestal wel een week volhouden.

Met die MirconTrail, heb je dan ook problemen met kou en verwarmen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan