Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik heb vorig jaar een MSR Elixir 2 gekocht, ruim genoeg voor 1 persoon met bagage. Degelijk merk, goede eigenschappen vwb waterdichtheid, kleine pakmaat en 2,5 kilo. Nu in de aanbieding bij Bever voor 225, maar als je wat verder zoekt vast nog wel goedkoper te krijgen.

Compacte slaapzak hoeft nog niet eens zo duur te zijn. Dons is natuurlijk licht en compact maar prijzig, maar synthetisch is tegenwoordig ook niet meer zo zwaar. Kijk eens naar Snugpak, die hebben veel soorten.
 
Haha ja dat is ook wel een goede om te vermelden.. :o
Tent gebruikt maximaal 150 euro mits natuurlijk in goede staat.
Slaapzak ook iets van 150 euro max.

Of praat ik gewoon onzin en moet ik niet gaan schrapen om slecht die paar kilo (over)gewicht uit te sparen?
Dat nog even los van de pak maat die zeker bij de slaapzak die ik nu heb echt bizar is.
Is een Xl deken model, lekker lang en breed, super om in te slapen maar een groot pakket om mee te zeulen.

Kort:
Het is dus geen must om perse iets nieuws te kopen, en als ik er zo over denk is misschien het belangrijkste dus eigenlijk de pak maat.
Ik heb zelf deze: Coleman Cortes 2 Tunneltent, green l Online outdoor shop Campz.nl
is wel 3,5 kg maar een heerlijk kleine pakmaat, 38x15 cm. Dat was voor mij ook een behoorlijk ding...
Maar ook een plek om je spullen netjes neer te kunnen zetten...
 
20170821_073114.jpg


Kleinste Coleman heb ik 2,8kg. Darwin 2. Diagonaal erin. Nog nauwelijks regen mee gehad. Ik ben 1,85m. Dat gaat goed maar ben je tegen de 2m dan te klein.
Goed dat het topic weer loopt, vooruit kijken naar leuke dingen!!! Tent kost ca 50€ schat ik. Ik heb ook de Darwin 2+, dat is de koepel met klein voortentje. In de zomer voor de kids. Nog niet met motor mee gehad.

Foto is bij camping in Vallee Claree, tussen Briancon en Col Echelle (Italië).
 
Laatst bewerkt:
@PaulNijenhuis thanks voor het linkje, die lijkt wel een beetje op mijn Coleman Darwin 3+.
Pakmaat zal ik eens moeten meten van mijn tentje.
Wel een nette prijs, gelijk aan de Darwin dus eigenlijk.
@Frazer Wow mooie tent zeg, ziet er erg netjes en degelijk uit. Goede reviews ook.
Wel prijzig maar dat is denk ik te verwachten voor het merk en wat je koopt.
@Clank leuk tentje maar komt zo op het plaatje wel erg klein over.
Wat me opvalt is dat als je de "deur" open ritst de binnen tent ook meteen open naar boven toe is.
Oftewel als het regent het ook meteen je binnen tent in regent.
@James Bond dat is het kleine broertje van de Darwin 3, maar ik denk dat ik daar wat te lang voor ben.
Niet dat ik nou heel vel langer ben dan jij maar met 1,9m kan dat net op het randje zijn.

Ik vind net nog deze tent:
Forclaz van Decathlon
Ben niet zo een voorstander van de China productie van de Decathlon maar volgens mij produceren ondertussen alle merken in het land van de rijzende zon.
Kost niet echt heel veel, weegt 2,8 kilo, kleine pak maat zo te zien.
Zag hem net bij hun buiten staan, ziet er ook nog wel tof uit zelfs.

Maar € 100 voor een tent van de Decathlon, of een van de opties die jullie linken/posten.❓❔
 
Maar € 100 voor een tent van de Decathlon, of een van de opties die jullie linken/posten.

Duurder hoeft natuurlijk niet beter te zijn en Decathlon heeft doorgaans best goed spul. Hoe de tenten zijn weet ik niet. Persoonlijk trek ik liever iets meer uit en weet ik zeker dat het goed is, maar ik gebruik het dan ook behoorlijk intensief.
 
@Frazer Ik gebruik het (nog) niet echt intensief.
Maar een langere reis speelt wel in mijn gedachten ;)

Het is niet dat ik niet kan uitgeven maar ik stop het liever in de tank of in mijn mond zeg maar :t
(okay motorforum... kom er maar in met de "in mijn mond" grapjes )
 
Voor mij alleen the North Face Tadpole; een geweldige eenpersoonstent (gemaakt voor twee) die je in drie minuten opzet. Stormvast (in Kirchizie uitgetest...), waterdicht, ruim genoeg, kortom een TOPtent. Niet overal meer verkrijgbaar, hier wel maar bij de Futurumshop bv in de uitverkoop en een stuk voordeliger. Past ruimschoots binnen je wensen en budget.
 
@bommes , Die Decathlon tent is echt een leuke optie qua prijs/kwaliteit/gewicht/pakmaat!

Ik raad je alleen wel aan om er eerst eens in te gaan liggen om te kijken of het past.
Ben zelf 193 en merk dat veel tenten nét te krap zijn in de lengte.
Als ik 10cm korter was had ik deze gekocht:
Zelfdragende 2-persoons trekkingtent voor 3 seizoenen Trek 900 grijs

Een model met verticaal oplopende wanden zoals de Elixir die Frazer voorstelde kan net het verschil maken qua binnnenruimte, dus ga vooral testen :)
 
Ik ben net geen 1,9m dus niet heel veel korter dan jij bent.
Toffe tent die je gevonden hebt, ongeveer het zelfde formaat als de trek 500 maar wel een kilo lichter. Nice.
Ook 90 euro duurder.

Goede tip om er eens in te gaan liggen. Dat was ik inderdaad ook van plan.

Om niet compleet aan kapitaal vernietiging te doen ga ik mijn 20 jaar oude slaapzak vervangen.
Mijn tentje is net een jaar oud.. :$

Maar ik kan evengoed van het weekend bedenken dat ik het allemaal nieuw wil hebben.
Gggrr dat komt omdat ik me hier zit op te vreten, zoveel plannen en ideeën voor toffe motortrips maar we mogen niet.
Let op straks als we wel weer mogen kan ik geen vrij krijgen, is mijn motor ontploft of ben ik ongesteld of zo...
 
Ik heb een quechua arpenaz 3 (geen pop up) Een 'zelfdragende' koepeltent(dus geen scheerlijnen nodig voor opzetten) met ruimte genoeg voor mij (190cm) en bagage, en de fresh & black uitvoering werkt echt.
Ik meen dat hij 50 euro was en is slagregendicht.
 

Bijlagen

  • diesel1.jpg
    diesel1.jpg
    1.001,3 KB · Weergaven: 10
Ik heb een quechua arpenaz 3 (geen pop up) Een 'zelfdragende' koepeltent(dus geen scheerlijnen nodig voor opzetten) met ruimte genoeg voor mij (190cm) en bagage, en de fresh & black uitvoering werkt echt.
Ik meen dat hij 50 euro was en is slagregendicht.
Die heb ik vorig jaar gekocht, toen ik halverwege een een fietsvakantie met mijn moeder alsnog besloot te gaan kamperen.
Ding blinkt uit in prima zijn. Doet alles wat je wilt. Maar; licht is hij niet, en als ik het vergelijk met mijn andere tent merk je toch wel dat er korter is nagedacht over veel dingen.
 
Wat maakt het gewicht nou uit op de motor?(op fiets snap ik) En kun je vertellen over de andere korter-nagedacht dingen?
 
Wat maakt het gewicht nou uit op de motor?(op fiets snap ik) En kun je vertellen over de andere korter-nagedacht dingen?
Ik heb niet de illusie dat een kilo meer of minder iets uit maakt maar ik heb al een splinternieuwe Coleman tent.
Die weegt 5 kg en dat is best een fors pakket om mee te nemen.

Als ik nu iets ander ga kopen dan wil ik meteen iets wat weinig weegt en ook zo klein mogelijk in te pakken is.
Beetje luxe probleem dus, maar ja je moet iets nu we niet kunnen reizen ;)
 
Wat maakt het gewicht nou uit op de motor?(op fiets snap ik) En kun je vertellen over de andere korter-nagedacht dingen?
Gewicht maakt wel enigszins uit op de motor, voornamelijk omdat ik altijd 's ochtends even sta te hannesen om het hele spul achterop gebonden te krijgen (ik heb geen koffers). Daarnaast zijn zware tenten vaak ook groot in pakmaat. En zoveel ruimte heb ik niet.

De korter nagedacht dingen zijn dingen zoals hoe de ritsen zitten, of er 1 of 2 ritsjes in zitten, welk type precies, waar zitten de scheerlijnen, welk mechanisme gebruiken de scheerlijnen. Verder dingen zoals hoe makkelijk is het om het ding op te zetten, hoe makkelijk kun je het gaas aan de kant binden, waar zitten de zakken om spullen in op te bergen, welke kleur hebben de touwtjes aan de ritsen.
Zijn allemaal dingen die geen deal breaker zijn, maar wel dingen die het plezier aan een tent enorm verhogen voor mij. Of dat genoeg is om meer geld uit te geven moet ieder voor zich bepalen.

Wat het spul trouwens doet op langere termijn weet ik nog niet. Ding van de decathlon heb ik nog niet zo lang en neem ik ook minder vaak mee. Mijn andere tent gaat ondertussen al weer bijna 5 jaar mee en daar zie ik nog geen slijtage aan.

Mijn goede tent is alleen een stuk kleiner dan het decathlon ding. Dus als ik samen met iemand in 1 tent wil, dan neem ik de iets grotere decathlon tent mee.
 
@sammie Ja zeker kun je ruimte maken.
Maar de wens is juist om met wat minder (gewicht en ruimte) ook op pad te gaan/kunnen.
Okay dat is mijn wens, daarom dat ik ook de vraag stelde in dit topic..
Zo heeft iedereen een andere manier van reizen. :t
 
Check! In kan ook wel begrijpen dat het een soort sport word alles zo licht, klein en efficiënt mogelijk te krijgen..
 
Ik snap bommes goed. Zeker als je daarnaast ook een motor hebt met een wat sportiever karakter en bebehorende wegligging en daar ook met bepakking gebruik van wil maken. Dan is volume en gewicht ineens een belangrijke factor.
 
Ik snap bommes goed. Zeker als je daarnaast ook een motor hebt met een wat sportiever karakter en bebehorende wegligging en daar ook met bepakking gebruik van wil maken. Dan is volume en gewicht ineens een belangrijke factor.

Niet heel sportief maar zowel een beperkt vermogen als ruimte ga je opzoek naar oplossingen.
Gelukkig ben ik zelf niet beperkt in mijn fantasie daarbij.._O-
 
Voor mij is het ook een combinatie, naast kamperen met de motor probeer ik ook regelmatig te kamperen met de rugzak, en daarbij spelen pakmaat en kilo's wel een grote rol. Als ik dus iets nieuws koop, probeer ik in de eerste instantie altijd te kijken of ik beide werelden een beetje kan combineren. Met de motor maak ik me niet zo erg druk om gewicht en pakmaat, maar als ik vanuit de rugzak toch al lichte spullen heb die voor het motorkamperen ook voldoen neem ik dat uiteraard mee. Bij sommige dingen kom je er dan na verloop van tijd achter dat het toch niet helemaal werkt. Wandelen doe ik soms een paar dagen achter elkaar, enkele keer een week maar dat is wel het maximale. Dat kan ik best uithouden in een klein tentje met minimale bewegingsvrijheid. Met de motor ben ik soms 3 tot 4 weken onderweg, en dan ging zo'n klein tentje me toch tegenstaan. Vandaar dat ik vorig jaar voor op de motor toch weer een iets groter tentje heb aangeschaft. Op de motor kies ik dan toch liever voor iets meer comfort.
 
Check! In kan ook wel begrijpen dat het een soort sport word alles zo licht, klein en efficiënt mogelijk te krijgen..
Het is niet echt een sport om het zo klein, licht en efficient te maken. De sport zit erin om zo makkelijk mogelijk te reizen. Voor mij betekend dat ik niet te veel zooi mee neem die ik elke ochtend er weer op moet binden, hele vakantie zooi kwijt enzovoort. Daarom neem ik het liefste 2 kleine tassen en een tanktas mee:
1586336810932.png

Een kleine tent helpt dan enorm om ruimte over te houden.

In tegenstelling tot @Frazer ga ik hier wel langer mee weg. Ik ben met een vergelijkbare setup (alleen toen clipons in plaats van superbike stuur) naar de noordkaap gereden en terug in 3.5 week.
 
Met de motor ben ik soms 3 tot 4 weken onderweg, en dan ging zo'n klein tentje me toch tegenstaan. Vandaar dat ik vorig jaar voor op de motor toch weer een iets groter tentje heb aangeschaft. Op de motor kies ik dan toch liever voor iets meer comfort.
Herkenbaar. Alhoewel ook ik streeft naar minimaal gewicht en volume, zorgt de wens naar meer comfort ervoor dat ik na verloop van tijd weer concessies doe.
 
Voor mij betekend dat ik niet te veel zooi mee neem die ik elke ochtend er weer op moet binden, hele vakantie zooi kwijt enzovoort. Daarom neem ik het liefste 2 kleine tassen en een tanktas mee:
Ook dat is comfort. Snel je spul op en afbreken. Maar ook de behoefte aan meer ruimte in je tent kan dat zijn. Met name als het minder goed weer is. Zo heeft ieder zijn eigen prioriteiten. Je zult altijd keuzes moeten maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan