Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Wildkamperen lijkt mij ook nog wel eens wat. Heb je in ieder geval geen last van een grimmige sfeer op de camping:P
Ik weet dat het in de meeste landen verboden is, maar dat het soms wel wordt gedoogd. Heeft iemand hier nog een aantal tips waar je op moet letten bij het kiezen van een plek, etc?

In landen waar wildkamperen legaal is, wacht niet te lang met zoeken naar een plek. Als je net voor zonsondergang gehaast een plekje zoekt dan vind je meestal niks moois, terwijl je midden op de dag de mooiste plekjes tegenkomt als je ze niet zoekt.

In landen waar het niet legaal is en je bent nog in de buurt van de bewoonde wereld, wacht dan juist tot zonsondergang met opzetten van je tentje. In de schemer ziet niemand je staan en wordt je dus ook niet zo snel betrapt. Als je dan ook voor zonsopkomst de boel weer hebt ingepakt is het risico op betrappen nihil.

Zorg dat je voldoende water bij je hebt, tenzij je op voorhand weet dat je drinkwater in de buurt hebt. Zet je tent niet precies op of nabij een wildwissel, dat voorkomt dat de familie everzwijn of hert 's-nachts voor je tent staat. Pas op met open vuur, zeker als het erg droog is. Ruim uiteraard je rotzooi op en laat de plek zo achter als je hem gevonden hebt. Als je het een beetje netjes en discreet houdt kan je zelfs in NL prima wildkamperen.

Hou er wel rekening mee dat het gedogen in sommige landen vaak niet geldt voor motorrijders maar alleen voor ongemotoriseerden.
 
Zo de africa twin staat klaar voor 5 daagjes kamperen op het aet.
 

Bijlagen

  • 20200212_102606.jpg
    20200212_102606.jpg
    166,7 KB · Weergaven: 19
  • 20200212_102548.jpg
    20200212_102548.jpg
    133,2 KB · Weergaven: 22
Wat vinden jullie van dit tentje ? Licht, waterdicht, relatief kleine pakmaat, en nog wat ruimte om snachts je spul binnen te hebben.


hoor graag!
Ik heb iets soortgelijks, een Vango Alpha 300 (je hebt ze ook in 2 kleinere maten). Bevalt erg goed, kost door de boog van het voorste deel van de tent wel iets meer tijd om op te zetten (ik zit altijd te prutsen om de stokken door het gebogen stuk te wurmen).
Ook ik wil wat ruimte hebben om de nodige rotzooi in de tent kwijt te kunnen, maar ik vooral een klein 'voortentje' hebben om mijn motorpak, bodyprotector en laarzen in kwijt te kunnen na een dag offroad baggeren. Anders vind ik de volgende ochtend een modderige laars in de slaapzak. :P

De enige reden dat ik de 300 (3-persoons) i.p.v. de 250 (2,5-persoons?) heb gekocht is dat de 300 goedkoper was dan de 250. Foutje van de winkel, maar ik kreeg de 250 absoluut niet mee voor de prijs van de 300. Een dag later waren de prijzen wel gecorrigeerd, stelletje knuppels.
 
Ik vermoed Altes ElefantenTreffen

Tentjes, ik heb een quechua arpenaz 3 fresh/black(wat echt werkt) en ben er erg tevreden over; niet duur, zet snel op en kan er languit in liggen en plek voor bagage..
Koepeltentjes/zelfdragende tenten hebben m'n voorkeur zodat je niet met scheerlijnen in - soms vervelende- grond hoeft te purren. Vaak tentje opzetten, zooi er in mikken en klaar..
 
Leuk topic. Ben eigenlijk nooit actief geweest op het motor-forum, maar de afgelopen dagen door dit topic heen gelezen.
Inmiddels kampeer ik al vele jaren enkele weken per jaar, en ben in de loop der jaren wel een echte zon-zoeker geworden.
Al lezende ben ik weer verschillende nieuwe dingen tegen gekomen: exped matjes, nooit van gehoord, rokstraps idem, fresh and black ook zo. Lomo roltassen, mooi. Zal op de motorbeurs eens kijken of er wat life te zien is
Behalve een goede slaapzak heb ik niks meer nodig.
Lang in de weer geweest met een mummymodel van wolf camper, absoluut een prima ding maar vind het nu te krap. Daarna wat gewone “huis-tuin en keuken dingen”, die voldeden prima maar zo groot van pakmaat.
Vorig jaar een gekocht (vaude navajo) maar wat een prul. Comfort tot 7’, jaja , maak er maar 17 van.
Nu heb ik een op het oog van Cumulus, de rect 500 of 700.
(Ik gebruik hem het liefst opengeslagen.)
Iemand ervaring met dit merk/model?
Het lijken wel allemaal hele mooie spulletjes wat ze aanbieden.

Ik weet niet of ‘t linkje werkt, ben niet zo handig:



De imitatie helinox stoeltjes met hoge rugleuning is dat kwalitatief deugdelijk gebleken bij jullie?
De helinox dingetjes die ik heb zijn prima, maar chinees: het kost niks, maar het is ook niks.
Hoe dan ook, wat een zin heb ik om weer op pad te gaan!
 
Ik heb iets soortgelijks, een Vango Alpha 300 (je hebt ze ook in 2 kleinere maten). Bevalt erg goed, kost door de boog van het voorste deel van de tent wel iets meer tijd om op te zetten (ik zit altijd te prutsen om de stokken door het gebogen stuk te wurmen).
Ook ik wil wat ruimte hebben om de nodige rotzooi in de tent kwijt te kunnen, maar ik vooral een klein 'voortentje' hebben om mijn motorpak, bodyprotector en laarzen in kwijt te kunnen na een dag offroad baggeren. Anders vind ik de volgende ochtend een modderige laars in de slaapzak. :P

De enige reden dat ik de 300 (3-persoons) i.p.v. de 250 (2,5-persoons?) heb gekocht is dat de 300 goedkoper was dan de 250. Foutje van de winkel, maar ik kreeg de 250 absoluut niet mee voor de prijs van de 300. Een dag later waren de prijzen wel gecorrigeerd, stelletje knuppels.
Ik heb ook de Vango Alpha 300. Vorig jaar in de aanbieding voor €50 (!) Samen met een maat hebben we er maar gelijk 2 stuks van besteld.
Ik had bijna een Coleman gekocht, toen deze aanbieding voorbij kwam. Tja, voor zo weinig geld......................Dan is 't niet moeilijk meer.

Toch vind ik de Trek 500 niet vergelijkbaar met de Alpha 300. De binnentent is veel kleiner en het voorportaal van de Trek is nauwelijks bruikbaar.
Je ziet al bij die foto van de rugtas in voorportaal dat ie maar net past. Zeker weten dat dat veel beter gaat met de Vango!!
Vorig jaar al een paar keer mee weggeweest. In voorportaal Alpha kan je best wat spullen kwijt. Ik wil mijn Vango niet ruilen met deze Trek.
Als je een vergelijkbare tent wilt hebben van deze Vango Alpha 300 dan is dat de Coleman Darwin 3+.

Het probleem van de stokken door de slurf krijgen is mij ook bekend.
Ik heb bij Aliexpress setje haken besteld. Nu hoef ik geen enkele stok meer door een slurf te steken.
Van deze haken heb ik een stel aan de slurven van de binnentent genaaid. De binnentent met haken kan ik nu zo aan de boogstokken klikken.
Aan de ingangszijde van de buitentent zitten (vlgs mij zijn het er 7) ook haken aan de slurf. Opbouwen is klik-klik-klik en de tent staat.

Ik moet toegeven dat de tent met de haken niet zo netjes staat als met de stokken door de slurf.
Maar tent staat in een paar tellen. Wel zo fijn met slecht weer. Dan wil je niet in de regen zitten hannesen om de stokken er doorheen te krijgen.
Bij mooi weer, en als ik er zin in heb, of als ik lang op 1 plek blijf staan dan kunnen de stokken toch nog netjes door de slurf heen.
(maar dat heb ik tot nu nog niet gehad of nodig gevonden)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook zo'n imitatiestoel van 30 euro. Het blijft een gok maar die van mij heeft al een aantal trips overleeft. En ze zijn extreem licht en compact.
 
Ja, je hebt helemaal gelijk. Toch ben ik bang dat dat dunne spul 't bij mij maar heel kort gaat overleven.
Daarom houd ik het maar bij een regisseurstoel. Ja, idd veel zwaarder en grotere pakmaat.
Zit echter (voor mij?) veel beter en zeker weten dat ie het langer zal uithouden. Die extra kg gewicht. Jammer dan!!
 
Slaapt er niemand in een veldbed? Pakmaat klein en is licht. Plus van de grond af dus warmer.

Ik gebruik sinds een paar jaar deze. Slaapt prima en als het kouder is kun je nog een fleecedeken tussen je slaapzaken bedje leggen.
Therm-a-rest LuxuryLite Mesh Cot Regular
 
Imitatie helinox waren de voorpootjes bij mij doorgebogen. Chap chinees Alu. Toen op t werk maar 2 stukken massief rond RVS geknipt in dezelfde diameter. Die 2 poten wegen nu wel meer als de rest van de stoel bij elkaar, maar ach, buigen doen ze zeker niet meer _O-

Stoeltje is nu wel auto/motor kampeer stoel geworden, backpacken (voor zover er dan een stoel mee gaat) wil je er zeker niet meer mee.
 
Leuk topic. Ben eigenlijk nooit actief geweest op het motor-forum, maar de afgelopen dagen door dit topic heen gelezen.
Inmiddels kampeer ik al vele jaren enkele weken per jaar, en ben in de loop der jaren wel een echte zon-zoeker geworden.
Al lezende ben ik weer verschillende nieuwe dingen tegen gekomen: exped matjes, nooit van gehoord, rokstraps idem, fresh and black ook zo. Lomo roltassen, mooi. Zal op de motorbeurs eens kijken of er wat life te zien is
Behalve een goede slaapzak heb ik niks meer nodig.
Lang in de weer geweest met een mummymodel van wolf camper, absoluut een prima ding maar vind het nu te krap. Daarna wat gewone “huis-tuin en keuken dingen”, die voldeden prima maar zo groot van pakmaat.
Vorig jaar een gekocht (vaude navajo) maar wat een prul. Comfort tot 7’, jaja , maak er maar 17 van.
Nu heb ik een op het oog van Cumulus, de rect 500 of 700.
(Ik gebruik hem het liefst opengeslagen.)
Iemand ervaring met dit merk/model?
Het lijken wel allemaal hele mooie spulletjes wat ze aanbieden.

Ik weet niet of ‘t linkje werkt, ben niet zo handig:



De imitatie helinox stoeltjes met hoge rugleuning is dat kwalitatief deugdelijk gebleken bij jullie?
De helinox dingetjes die ik heb zijn prima, maar chinees: het kost niks, maar het is ook niks.
Hoe dan ook, wat een zin heb ik om weer op pad te gaan!
Ziet er goed uit die cumulus spullen, helaas zelf geen ervaring mee.

Gezien je aangeeft dat een vorige slaapzak niet aan je verachtingen deed kwa slaap comfort zou ik je toch aanraden je slaapzak dicht te ritsen :).

Ik heb zelf goede ervaringen met Yeti en Lightwave voor slaapzakken. Maar zeker temperatuur beleving is zeer persoonlijk

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet met de motor weg geweest ben. Maar voornamelijk ook wandelend etc. Dus ik hecht ook veel waarde aan het gewicht van mijn spullen.
 
Ik heb een slaapzak (via MP) van het eigen merk van perry sport. Weegt niet veel en verassend warm.. als het koud word/winterkamperen pak ik de slaapzak van het duitse leger, gekocht op de Bockhorn beurs voor 20 pop.. weegt wat en is lomp maar goed warm.
 
Nu heb ik een op het oog van Cumulus, de rect 500 of 700.
(Ik gebruik hem het liefst opengeslagen.)
Iemand ervaring met dit merk/model?
Het lijken wel allemaal hele mooie spulletjes wat ze aanbieden.

Het type ken ik niet, maar het merk wel. Ik heb een donzen slaapzak van Cumulus, type Panyam. Ik heb hem al een paar jaar, en het is een prima ding, mooie kwaliteit ook. Het leuke bij Cumulus is ook dat je de slaapzakken naar wens kunt laten aanpassen, dus lengte, breedte, vulling en verdeling van de vulling. Ze zijn ook redelijk gunstig geprijsd. Ik ben er tevreden mee.

Ik heb die van mij destijds gekocht via hiking-site.nl. Die doen regelmatig een collectieve inkoop rechtstreeks bij de fabrikant in Polen. Daardoor kopen ze groter in, dus krijgen ze nog wat extra korting. Ze doen die inkoop meestal rond deze periode van het jaar, dus je zou eens kunnen kijken. Er zijn daar sowieso veel gebruikers van Cumulus dus gerichte vragen kan je ook daar stellen. Je leest daar voornamelijk positieve ervaringen.
 
Leuk topic.
Vorig jaar een gekocht (vaude navajo) maar wat een prul. Comfort tot 7’, jaja , maak er maar 17 van.
Iemand ervaring met dit merk/model?
Mss kan je toch nog verder met jouw Vaude slaapzak............?
Er zijn ook binnen-slaapzakken te koop van fleece-stof. Deze slaapzak heeft zelfde maat en daarmee kruip je met deze zak IN jouw gewone slaapzak.
Het geeft een aanmerkelijke verbetering vwb weerstand tegen de kou. Mss zelfs wel die kwijtgeraakte 10'C verschil.
En raad eens wat................? Ze zijn ook te koop (alleen in zomer-periode) bij de Xenos. Ze kosten als ik me goed herinner maar 7 euries.

Je kan ook alleen deze binnenzak gebruiken als gewone slaapzak bij hogere temperaturen. Verder voelt fleeece-stof altijd prettig aan!
Nog een voordeel is, dat is dat je gewone slaapzak minder vaak in de was hoeft als je de fleece-binnenzak gebruikt.
Je mag een gewone slaapzak wel wassen, maar toch houden ze er niet echt van. Daarom zo weinig mogelijk. Beter is om te luchten!
 
(...)
De imitatie helinox stoeltjes met hoge rugleuning is dat kwalitatief deugdelijk gebleken bij jullie?
De helinox dingetjes die ik heb zijn prima, maar chinees: het kost niks, maar het is ook niks.
Hoe dan ook, wat een zin heb ik om weer op pad te gaan!

Ik heb deze, nu een aantal keren gebruikt, en bevalt mij prima. Ondanks mijn 120 kg, geeft het ding geen krimp.
 
Haha Terrean, reken maar dat ik hem toen dicht gedaan heb. Thermo ondergoed aan en alle doeken en jassen over me heen.
Een heel spannende expeditie was het ook niet midden in de zomer in Vogezen en Moezelstreek.
Hij ligt nu (binnenshuis) op het logeerbed met zo’n (flanellen ) hoes er om heen: dat gaat.
Ik had ‘m via MP gekocht; vreemd genoeg werd hij op veel sites als 3 seizoener verkocht, al sprak de verkoper wel van een zomerslaapzak.
Noem het hoe je wil, maar de comforttemperatuur van 7’ maakt ie niet waar.
Ik word altijd sikkeneurig als een produkt gewoon niet aan de gestelde verwachtingen voldoet, vandaar ook mijn argwaan naar zo’n chinese helinox.
Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar maak waar wat je als fabrikant beloofd.
En verder met deze slaapzak? Zo’n extra hoes helpt natuurlijk, maar dat was eigenlijk dus net niet de bedoeling.
(Maar ik ga er wel een halen, dat wel.)
Ik zal eens gaan informeren bij de andere genoemde merken.
Dank jullie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan