Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik lees hier erg veel over stoeltjes, dat vind ik persoonlijk maar ondingen om mee te nemen en op te zetten. Als ik naar dat filmpje op Alie kijk dan staat m’n tent sneller dan zo’n stoeltje.
Om vervolgens te gaan zitten op iets wat maar matig comfortabel is.
Zelf ben ik een groot fan van het meenemen van een hangmat;

- Klein en licht om mee te nemen (Gewicht: 415 g | Volume: 2,4 l)
- Érg comfortabel liggen en zitten (probeer het een keer)
- Snel en gemakkelijk op en af te breken, zeker als ik het vergelijk met zo’n stokken-stoeltje
- Kost nog geen tientje bij de Decathlon

Het enige nadeel is dat je even een oog moet krijgen voor het vinden van geschikte bomen. Maar op de plekken waar ik ben geweest heb ik nog nooit een rustmoment willen heb zonder dat er geschikte bomen in de buurt waren.

Bekijk bijlage 1491547
Ik denk dat dit voor veel mensen ook een geschikte vervanger voor een stoel is.
En als je jezelf nog niet aangesproken voelt dan raad ik je aan om het op z’n minst een keer proberen:Y
Het opvouwen van mijn Ali-Helinox-kloon is lastiger dan het in elkaar zetten. De stokken zitten met elastiek aan de koppelstukken, dus als je er een keer mee schudt, schiet 80% op z'n plek. De laatste paar dan nog even in hun koppeling schuiven. Bij het uit elkaar halen hebben ze soms juist de neiging om terug in hun koppelstuk te schieten.

Ik vind de hoge stoel die ik heb, echt prima zitten. Ik kan er uren op zitten (vorig jaar bij de 24 uurs van Le Mans nog gedaan, ideaal een stoeltje wat in je rugtas past). En als ik lekker voor de tent wil zitten met een biertje en/of een boek, is liggen voor mij geen optie.
 
Heb je wel eens een vakantie gedaan met zo'n stukje super oncomfortabel verpakkingsmateriaal met een ingewikkelde naam gedaan? Zo ja, hoe beviel dat?

Inderdaad, ik vraag me dan juist of iedereen die roept dat een luchtbed beter en comfortabeler is wel eens iets anders geprobeerd heeft. Discussie over wie wat belangrijk vind doet er voor de rest niet toe, maar als je bijvoorbeeld een Exped afdoet als duur en oncomfortabel verpakkingsmateriaal dan heb je het gewoon nog nooit geprobeerd. Duur oké, maar oncomfortabel is het in ieder geval niet.
 
En een matras pak je er niet iedere rustpauze bij toch?

Dan heb ik ook niet de behoefte om te zitten of te liggen.

Vroeger had ik nooit een stoeltje bij me, maar toen ging ik nog met een bagagerol achterop de motor weg zonder zijkoffers en was pakruimte echt een issue. Tegenwoordig heb ik ruimte zat en heb dus ook een grotere tent gekocht, eentje waar ik met mijn stoeltje ook in kan zitten in de voortent als het regent. Het hoeft allemaal niet licht en superklein te zijn, maar het moet wel goed zijn.

En zoals @Clank ook al aangeeft, zo'n simpel luchtbed isoleert gewoon niet. Prima als je ergens in de zomer kampeert en dat niet in de bergen doet. Maar bij koude nachten in voor- of najaar of in de bergen het hele jaar door ga je zo'n isolerend matras echt waarderen. Zelf vind ik het overigens ook lekkerder liggen dan een gewoon luchtbed, maar dan moet je inderdaad niet voor de allerkleinste pakmaat gaan!
 
Ik heb namelijk een keer op een vakantie met mijn vader gemerkt dat hij het op z'n veloers luchtmatras van 20 euro elke nacht koud had, terwijl ik op mn super oncomfortabel verpakkingsmateriaal met een ingewikkelde naam nergens last van had.

Een paar jaar terug heb ik in Oostenrijk op een camping gestaan in het najaar, 's nachts vroor het er lichtjes. Een motorrijder die zijn tent naast de mijne zette had ook een Velours matras. Lang verhaal kort: ik sliep die nacht heerlijk in de tent op zo'n matras met zo'n ingewikkelde naam en hij sliep die nacht niet in zijn tent maar in de WC/douche ruimte naast een kachel. :)
 
En als ik lekker voor de tent wil zitten met een biertje en/of een boek, is liggen voor mij geen optie.

Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren, net als bij de andere stoeltjes:)
En zoals veel de hangmat* nog niet hebben geprobeerd, kan ik ook nog niet zeggen wat ik ervan vind om mét stoeltje op vakantie te gaan, want dat heb ik nog nooit gedaan.

*waar je overigens overdwars ook comfortabel in kunt zitten, met een biertje en/of boek
 
Een paar jaar terug heb ik in Oostenrijk op een camping gestaan in het najaar, 's nachts vroor het er lichtjes. Een motorrijder die zijn tent naast de mijne zette had ook een Velours matras. Lang verhaal kort: ik sliep die nacht heerlijk in de tent op zo'n matras met zo'n ingewikkelde naam en hij sliep die nacht niet in zijn tent maar in de WC/douche ruimte naast een kachel. :)

er zit inderdaad een flink verschil tussen alleen lucht, of ook iets met vulling.
Exped heeft een hoop (hele dure) hele goede matjes met dons er in, ook in Noorwegen heb ik het niet koud gehad op zon mat, en een dunne slaapzak.
Ik weet niet precies welke ik heb, maar het was er 1 met ingebouwde balg om op te pompen (ook erg handig)
 
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren, net als bij de andere stoeltjes:)
En zoals veel de hangmat* nog niet hebben geprobeerd, kan ik ook nog niet zeggen wat ik ervan vind om mét stoeltje op vakantie te gaan, want dat heb ik nog nooit gedaan.

*waar je overigens overdwars ook comfortabel in kunt zitten, met een biertje en/of boek
Een hangmat is leuk, maar ik vindt het totaal niet praktisch. Met een stoeltje (ik heb al bijna 10 jaar een Helinox) kan je lekker bij een vuurtje zitten alleen of met anderen, koken, makkelijker verplaatsen als je bijv schaduw wilt of juist even in de zon zitten, droog zitten onder een afdak/tentje, etc. Probeer dat maar eens met een hangmat:P
 
Ach de een geeft 100 euro uit aan zijn camperuitrusting. En de ander geeft er 500 euro voor uit. Dan gaan we lekker op vakantie en dan kom je er achter wat je wel belangrijk vindt en wat niet. En dat is voor iedereen verschillend. Maar voorlopig houd iedereen het op plannen maken. 😎
 
Geldt ook voor die dunne kampeermatjes. Oh wat blij ben je dan met je 150 euries voor een stukje super oncomfortabel verpakkingsmateriaal met een ingewikkelde naam. Maar wel blijven liegen hoe blij je er mee bent en hoe licht het wel niet is.
Het velours luchtmatras van 20 euries dat ik meeneem is super comfortabel en weegt een paar kilo, geen probleem.
Als ik na een heerlijke nachrust mijn tent uitkom, kan ik gezeten in mijn regisseursstoel, genieten van een ontbijtje en de plannen voor die dag maken.

Ik heb nog nooit iets begrepen van die pakmaat/gewicht discussie. Je draagt het toch niet zelf? Elke motorfiets heeft een laadvermogen van 75 kilo en als je je bagage opvouwt tot een meter lengte kan het overdwars. Anders moet het in de hoogte. Je past je rijgedrag aan aan de extra lading en hop lekker genieten van je kampeertrip.
Helemaal mee eens!
Ik heb een Exped gekocht omdat ik vorig voorjaar met temp van ca NUL met velours luchtbed vooral last had van kou uit de grond.
Door de flinke R-waarde van de Exped zal me dat niet meer snel meer gebeuren. Toch slaapt de Exped zeker niet verkeerd.
Een goedkoop velours luchtbed van een paar euries? Zoals jij het zegt: Die slaapt wel beter! Klopt helemaal!
Ja iets zwaarder met inpakken, iets meer volume.Toch ga ik alleen met de Exped kamperen als er (heel) lage temps te verwachten zijn.
Naar Z. Europa gaat daarom gewoon het veloursbed mee! Richting N. Europa wordt het de Exped.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat je er anders in staat dan mij, heb ook niet de behoefte om daarover een discussie te starten, maar toch vraag ik me wel wat af:

Heb je wel eens een vakantie gedaan met zo'n stukje super oncomfortabel verpakkingsmateriaal met een ingewikkelde naam gedaan? Zo ja, hoe beviel dat?

Ik heb namelijk een keer op een vakantie met mijn vader gemerkt dat hij het op z'n veloers luchtmatras van 20 euro elke nacht koud had, terwijl ik op mn super oncomfortabel verpakkingsmateriaal met een ingewikkelde naam nergens last van had.
Persoonlijke voorkeuren zijn ... persoonlijk.

Ik heb zeker wel op die flinterdunne matjes gelegen en kwam dan gebroken m'n tent uit. Letterlijk van mn nek tot aan mn knieen deed alles zeer. Toen na proefliggen in de winkel, een iets dikkere " zelf oplaasbare" Dat werd niet beter, het probleem is dat je dat materiaal wegdrukt en dan de bodem raakt. Dat veroorzaakt de pijn en beursheid. Trouwens het zelf oplaasbare bestaat eruit dat je er zelf lucht in moest blazen ... 8)7 8)7

Daarna een strand opblaas bedje en dat was een heel stuk beter. Totdat ik tegen mn velours luchtmatras aanliep. Wat een openbaring: in mn tentje net zo goed slapen als thuis, ik raad het echt iedereen aan.

Het koud verhaal hoor ik vaker van de matjes-fans. Ik heb nergens last van omdat lucht een uitstekende isolator is: hoe meer hoe beter.
 
koud verhaal hoor ik vaker van de matjes-fans. Ik heb nergens last van omdat lucht een uitstekende isolator is: hoe meer hoe beter.


Stilstaande lucht ja, en dat heb nou net niet in zo'n velours ding zonder vulling. Bewegende lucht zorgt juist voor warmte afvoer.

Maar verder maakt het niet uit, als je er tevreden mee bent is het prima toch?

Moet wel zeggen dat ik vroeger op zo'n selfinflatable van 5cm dik ook best beroerde nachten heb gehad, dat ontken ik zeker niet, maar die dingen zijn echt niet te vergelijken met bv een Exped.
 
Lucht isoleert alleen als hij stil staat. In een luchtbed dus niet, daar circuleert hij continue. Een luchtbed gevuld met schuim lost al veel op maar het wordt nooit super. Thermarest en exped werken prima als je niet te zwaar bent, dan blijf je van de grond. Ben je zwaarder ga dan voor de dikke self inflatables (10 cm of meer) maar dan is een zijspan wel gemakkelijk want een echt lekker kleine pakmaat ga je daar niet mee krijgen. Mijn slaapmatras is net zo groot als de rest van mijn bagage inclusief de tent maar ik slaap er super op.

benno
 
Persoonlijke voorkeuren zijn ... persoonlijk.

Ik heb zeker wel op die flinterdunne matjes gelegen en kwam dan gebroken m'n tent uit. Letterlijk van mn nek tot aan mn knieen deed alles zeer. Toen na proefliggen in de winkel, een iets dikkere " zelf oplaasbare" Dat werd niet beter, het probleem is dat je dat materiaal wegdrukt en dan de bodem raakt. Dat veroorzaakt de pijn en beursheid. Trouwens het zelf oplaasbare bestaat eruit dat je er zelf lucht in moest blazen ... 8)7 8)7

Daarna een strand opblaas bedje en dat was een heel stuk beter. Totdat ik tegen mn velours luchtmatras aanliep. Wat een openbaring: in mn tentje net zo goed slapen als thuis, ik raad het echt iedereen aan.

Het koud verhaal hoor ik vaker van de matjes-fans. Ik heb nergens last van omdat lucht een uitstekende isolator is: hoe meer hoe beter.
Dan vraag ik me wel even af wat voor flinterdun matje je hebt gebruikt. Welk merk?

Self inflatables ben ik ook geen fan van overigens. Mijn exped is nog gewoon een normaal luchtbed. Wel (relatief aan zon veloers ding) redelijk dun.

Mag ik daarbij ook eens ter lering vragen hoeveel je ongeveer weegt?
 
Vlgs mijn laatste weten zijn de Bever's weer geopend en is Hendriks-Ermelo, maar ook de Wit-Schijndel gewoon open gebleven.
Die laatste 2 daar ben ik kort geleden (in de coronatijd) nog geweest. Heel stil/ niet fijn voor bedrijf/ voor klant alle ruimte!

Stoeltjes zijn veel verschillende meningen over.
Zo'n ini-mini stoeltje is vaak duurder, maar of je daar ook goed in kan zitten? Verder zakken de pootjes weg in zachte grond.
Wel natuurlijk makkelijk meenemen met weinig volume en gewicht.
Zelf heb ik liever een (goedkope) regisseursstoel. Groot met inpakken en zwaarder dat is minder.
Maar op de camping betaalt zich dat snel weer terug, omdat je dan kan zitten als een VORST!!
Biertje in de leuning te plaatsen.............<HIK>...........Proost!!🍺
En als zo'n stoel na enkele jaren hard werken (ik ben toch ruim boven 100kg) het toch opgeeft, dan................HUPS in de kliko!
Voor een tientje heb je weer een nieuwe!
de wit inderdaad open , gisteren nog geweest
 
Hier in de buurt is vrijwel alles gewoon open, de meesten zijn ook niet dicht geweest. Vrijbuiter had volgens mij wel aangepaste openingstijden, maar ik weet niet of dat nog zo is. Vorige week bij Pauw in Heerhugowaard nog een paar nieuwe bergschoenen gescoord. 2019 model dus ruim afgeprijsd. Was een paar weken terug nog even in het nieuwe pand van Karsten Travelstore in Hoorn. Had na de verwoestende brand van 2 jaar geleden een grande opening moeten worden, maar die is uiteraard afgeblazen en ze zijn stilletjes open gegaan.
 
@ Huls Flinterdunne matjes
Ik heb dan wel een Exped maar die is niet flinterdun. Ik heb de Exped LXW12 Die is dus 12cm dik! Ook met max lengte en max 1P-breedte.

@ Benno 123
Ik ben idd zwaarder en heb dus NIET zo'n flinterdun matje.
'Proef gelegen' in de winkel, maar zo'n superdun ding dat is niks voor mij. Overigens valt het vwb een nodige zijspan wel mee.
 
Is er hier iemand die campings kent die op dit moment open zijn voor tentkampeerders?
Wat ik heb begrepen is dat er geen landelijk standpunt vwb campings is, maar dat de gemeente of veiligheidsregio dit bepaald. In de meeste gevallen betekend dat de toiletgebouwen niet open mogen, en dan is dus meestal heel de camping dicht voor kampeerders zonder eigen sanitair. Misschien dat er inmiddels campings zijn die een oplossing gevonden hebben en dus wel "gewoon" open zijn?

Deze campinghouder heeft een oplossing bedacht. Wellicht volgen er meer.

 
@ Huls Flinterdunne matjes
Ik heb dan wel een Exped maar die is niet flinterdun. Ik heb de Exped LXW12 Die is dus 12cm dik! Ook met max lengte en max 1P-breedte.

@ Benno 123
Ik ben idd zwaarder en heb dus NIET zo'n flinterdun matje.
'Proef gelegen' in de winkel, maar zo'n superdun ding dat is niks voor mij. Overigens valt het vwb een nodige zijspan wel mee.

Ik ben dus wel zwaar (130 kg) en voor mij werkt zo'n dun ding niet meer, misschien gaat de leeftijd ook meespelen, 15 jaar geleden kon ik op de grond ook nog wel slapen maar nu wil ik wel iets zachters onder me, vooral bij het op de zij slapen erg prettig. Ik heb een dik 12 cm matrasmodel .


Pakmaat is een rol van 80 x 40, best wel erg fors maar slapen als een koning.

Benno
 
Camping Dalfsen
Deze campinghouder heeft een oplossing bedacht. Wellicht volgen er meer.
Dit is echt niet nieuw hoor! Oke, mss wel mbt corona.
Al 15 jr geleden was ik op een camping in Narbonne, waar ze ook al toilethokjes hadden voor iedere plaats apart.
Op de grens tussen 2 tentplaatsen stond een mini-gebouwtje met aan beide zijden een eigen toilet/ badkamer. :t
 
Het is ook niet nieuw, maar als ik het zo lees heeft deze campingeigenaar het speciaal gedaan vanwege de corona. Ik weet dat er wel meer zijn met privesanitair, maar gek genoeg zijn die in deze tijd alsnog gesloten. Meestal hebben ze het maar voor een beperkt aantal plekken, en loont het kennelijk niet de moeite om daar speciaal voor open te gaan.
 
Ik ben dus wel zwaar (130 kg) en voor mij werkt zo'n dun ding niet meer, misschien gaat de leeftijd ook meespelen, 15 jaar geleden kon ik op de grond ook nog wel slapen maar nu wil ik wel iets zachters onder me, vooral bij het op de zij slapen erg prettig. Ik heb een dik 12 cm matrasmodel .


Pakmaat is een rol van 80 x 40, best wel erg fors maar slapen als een koning.

Benno
Dat ziet er goed uit. Ik zie dat er slaapmat bij staat, maar bij mij is dat gewoon een luchtmatras. Ik denk dat ie bijna net zo dik is als mijn velours luchtmatras!

Oh ja, ik ben net van de hartbewaking af. Daar werd ik met spoed opgenomen toen ik de prijs van deze slaapmat zag.... man man man daar zijn toch wetten tegen..oplichting is toch verboden? ;)
 
Dat ziet er goed uit. Ik zie dat er slaapmat bij staat, maar bij mij is dat gewoon een luchtmatras. Ik denk dat ie bijna net zo dik is als mijn velours luchtmatras!

Oh ja, ik ben net van de hartbewaking af. Daar werd ik met spoed opgenomen toen ik de prijs van deze slaapmat zag.... man man man daar zijn toch wetten tegen..oplichting is toch verboden? ;)
ik heb hem gelukkig een stuk goedkoper gekocht in een uitverkoop twee jaar terug. Het matrasmodel ligt veel beter dan de ronde randen van een normale slaapmat en de dikte is heerlijk. Ook met flinke nachtvorst niet koud te noemen, ik slaap vaak onder een losse slaapzak die ik er op leg.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Geldt ook voor die dunne kampeermatjes. Oh wat blij ben je dan met je 150 euries voor een stukje super oncomfortabel verpakkingsmateriaal met een ingewikkelde naam. Maar wel blijven liegen hoe blij je er mee bent en hoe licht het wel niet is.
Het velours luchtmatras van 20 euries dat ik meeneem is super comfortabel en weegt een paar kilo, geen probleem.
Als ik na een heerlijke nachrust mijn tent uitkom, kan ik gezeten in mijn regisseursstoel, genieten van een ontbijtje en de plannen voor die dag maken.

Ik heb nog nooit iets begrepen van die pakmaat/gewicht discussie. Je draagt het toch niet zelf? Elke motorfiets heeft een laadvermogen van 75 kilo en als je je bagage opvouwt tot een meter lengte kan het overdwars. Anders moet het in de hoogte. Je past je rijgedrag aan aan de extra lading en hop lekker genieten van je kampeertrip.
Helemaal mee eens. Ik hoef het niet te dragen dus het mag best wat zwaarder en luxer.
 

Bijlagen

  • 20180617_161917.jpg
    20180617_161917.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 14
@ Huls Flinterdunne matjes
Ik heb dan wel een Exped maar die is niet flinterdun. Ik heb de Exped LXW12 Die is dus 12cm dik! Ook met max lengte en max 1P-breedte.

@ Benno 123
Ik ben idd zwaarder en heb dus NIET zo'n flinterdun matje.
'Proef gelegen' in de winkel, maar zo'n superdun ding dat is niks voor mij. Overigens valt het vwb een nodige zijspan wel mee.
Ik had eerst een eenpersoons luchtbed van een paar tientjes. Ik rolde er steeds van af en werd dan wakker op de grond. Geworstel zat, toen een tweepersoons gekocht voor mij alleen. Ging wel, maar het blijft schommelen. Nu, voor dit seizoen een zelfopblazer gekocht, lekker breed met 85 cm, en dik met 10 cm , en lang , met 2.10 meter. Slaapzak rol ik in het bed mee op, alles in de rolzak. Ben benieuwd hoe dat nu wordt. ( O ja, beetje laf maar ik heb dit jaar twee keer een rent a tent geboekt, hoef ik alleen de slaapzak mee. Handige investering gedaa, of niet ? Achteraf ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan