Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Hoe bewaar jij je matjes? Want bij opgerold bewaren is mijn ervaring dat ze niet helemaal zelf opblazen.
Wij hebben verleden jaar twee Expeds gekocht en daarbij kwam de aanbeveling om ze uitgerold "self-inflated" te bewaren zodat ze zich beter blijven opblazen bij gebruik.
Nadeel is natuurlijk wel dat ze dan wat meer ruimte innemen.
 
Zoals ook al te zien in de link van Hans89, matjes altijd uitgerold bewaren. Slaapzakken trouwens ook, vooral bij dons. Meestal zit daar ook zo'n bewaarzak bij.
 
Iemand hier ervaring met een ECHT volledig zelf opblazend slaapmatras ?
Ik heb een Robens en een Exped (beiden van rond de 160 euro, dus geen instapmodelletje) en iedere keer sta ik toch nog lucht in die dingen te "puffen"......
Of bestaan er geen echt volledig zelf opblazende ? Heb ik me voor de gek laten houden :+ Ik hou overigens van een hard matras. Wil als ik op mijn zij lig de grond er niet onder me voelen....
probeer eens een opblaaszak
even open laten waaien zodat er lucht in zit bovenkant dicht door die kant dicht te wringen
vervolgens de aansluiting te koppelen met de mat en de lucht er in persen door de zak samen te drukken
ze zijn er van een paar merken en met verschillende passingen
tevens zijn ze te gebruiken als drybag


voorbeeld
 
Laatst bewerkt:
probeer eens een opblaaszak
Heb ik ook maar dan van Sea to Summit. Heb namelijk geen self-inflateable mat. Kost dus wat meer moeite om deze slaapmat te vullen met lucht maar als ik 's morgens het ventiel openzet is de mat zo leeg, opgerold en ingepakt. Bijkomend voordeel van een pompzak t.o.v. opblazen is dat je droge lucht naar binnen pompt. Met ademlucht vullen loop je het risico dat er paddo's gaan groeien van binnen, kun je problemen mee krijgen aan de grens. 8)7|(
 
Iemand hier ervaring met een ECHT volledig zelf opblazend slaapmatras ?
Ik heb een Robens en een Exped (beiden van rond de 160 euro, dus geen instapmodelletje) en iedere keer sta ik toch nog lucht in die dingen te "puffen"......
Of bestaan er geen echt volledig zelf opblazende ? Heb ik me voor de gek laten houden :+ Ik hou overigens van een hard matras. Wil als ik op mijn zij lig de grond er niet onder me voelen....
Mijn vrouw heeft een Nomad self inflating matras Dreamzone. 12 cm dik. Die hoef je echt niet bij te blazen en isoleert mega goed. Kost een paar knaken en past ook niet echt makkelijk achterop. Nemen we mee met de grote tent. Ik lig er dan naast op een coleman luchtbed. Met boven en onder een isolatiematje.

Voor op de motor heb ik 2x een 2 cm thermarest self inflating matje. iets van 15 jaar oud ... Met daaromheen een lakenzak. Kleine pakmaat. Isoleert wel goed maar voor enig comfort / dikte moet je toch een beetje bijblazen.

wij bewaren ze met open ventiel volledig uitgerold op zolder.
 
Ik heb de 2 matten gisteren stevig opgeblazen, ventielen dicht, en een nachtje zo gelaten. Vanmorgen ventielen open en eens gekeken wat het spul deed. Er liep lucht uit (ik had ze dan ook enorm hard opgeblazen) maar ze waren aanzienlijk "harder" dan vanuit opgerolde positie :t

Vanaf nu gaan ze niet meer opgerold in de opslag. Bedankt voor de tips.
 
Bedankt. Daar heb ik wat aan. Dan ga ik die andere mat nu meteen ook maar uitleggen op zolder....
Mijn slaapzakken (3x) ook mijn luchtbedden (2x) en zelfs mijn memory-foam-kussen gaan onderweg altijd maximaal ingedrukt mee.
Thuis haal ik ze snel uit de compressie en leg ze los en vlak uit zonder enige druk. Dat is dus 90% van het jaar.
Bij vertrek snoer ik ze weer in voor de reis...........................
 
Iemand ervaring met de matjes van Aliexpress? Ben altijd op zoek naar spullen met een kleine pakmaat. Ik heb een Thermarest, maar is opgerold nog een aardig pak. Die van Ali zijn zo groot als een melkpak. Voor de lol (15 euro) heb ik er een gekocht om eens in een weekend te proberen. Zit netjes in een foedraal en er zit ook zo'n pompzak bij. Die zak kan je ook als dry bag gebruiken. Zo even op de houten vloer ligt het best aardig. Op een camping op het gras zal het nog wat comfortabeler zijn. Hoop ik :-) Of het goed isoleert heb ik geen idee. Het zijn kleine compartimenten en dus niet een heel groot blok lucht waar je op ligt.
20210308_124316.jpg
 
Iemand ervaring met de matjes van Aliexpress? Ben altijd op zoek naar spullen met een kleine pakmaat. Ik heb een Thermarest, maar is opgerold nog een aardig pak. Die van Ali zijn zo groot als een melkpak. Voor de lol (15 euro) heb ik er een gekocht om eens in een weekend te proberen. Zit netjes in een foedraal en er zit ook zo'n pompzak bij. Die zak kan je ook als dry bag gebruiken. Zo even op de houten vloer ligt het best aardig. Op een camping op het gras zal het nog wat comfortabeler zijn. Hoop ik :-) Of het goed isoleert heb ik geen idee. Het zijn kleine compartimenten en dus niet een heel groot blok lucht waar je op ligt.
Bekijk bijlage 1605394
Ik heb deze van onze chinese vrienden:


Isoleert niet echt nee, verder ligt het wel comfortabel, in elk geval genoeg voor mij.
Deze vond ik ook handig ivm de ingebouwde pomp.
 
Ben altijd op zoek naar spullen met een kleine pakmaat. Ik heb een Thermarest, maar is opgerold nog een aardig pak. Die van Ali zijn zo groot als een melkpak.

Je bent dus op zoek naar een Exped mat :+

Geen ervaring met de chinese varianten. Wel heb ik SPIJT dat ik niet eerder overgegaan ben op een Exped mat. Kost flink wat euro's, daarvoor krijg je een kleine pakmaat, maar een goed isolerende slaapmat. Zelf heb ik de 12 cm dikke versie. En niet uitgerold in de transportverpakking is de grootte ongeveer de hoogte van een melkpak met een diameter van zeg 15-20 cm. En daarbij zit een opblaassysteem (luchtdichte zak waarmee de mat kan opblazen, werkt echt eenvoudig).
 
Ik heb ook een Exped, dat is de Megamat 12LXW 197x77x12 met een schnozzle.
Goed voor -20'C, maar dan ben ikzelf al lang afgehaakt. Maar zeker goed voor een paar graden grondvorst.
De inpakmaat die Exped site meldt Ø 16 x 31 cm. Dat klopt wel denk ik.
 
Zo'n Exped is natuurlijk heel mooi, maar voor mij is het ook een beetje de sport om met goedkope dingen toch leuk te kamperen. Ik heb ook een tunneltentje van drie tientjes uit de Franse supermarkt. Een Ali brandertje, stoeltje, tafeltje, titanium bekers (waren ook bij Ali niet goedkoop) en een klein bakpannetje van de Action :-) Rij ook op een twintig jaar oude motorfiets en heb net een 50 vijftig jaar oude gereviseerd om wat in Nederland mee rond te rijden.

Ik ga binnenkort wel eens een nachtje kamperen om het matje te proberen. Liefst in de Eifel of zo en als dat niet kan, gewoon ergens in Nederland.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Om met heel goedkoop spul ook op pad te kunnen kan een uitdaging zijn.
Mss werkt 't wel maar mss ook niet? Zit je straks in Verweggistan met een brandertje die niet wil of een lekke inflatable.
Ik heb trouwens wel vorig jaar een mini-pannensetje gekocht bij Ali. Doet 't goed, daar kan niet veel mis mee!

Zoals hierboven gemeld was ik helemaal klaar met goedkope matrasjes. Daarom 'geen gezeik' en gewoon een Exped.
Met een oudere motor kan je nog overal heen. Mijn FZ is slechts 36 jr oud, daar tuf ik ieder seizoen zo ongeveer het heel NL mee rond.
Maar ook flinke stukken rijden door Europa, daar is deze Yammie niet bang van.
 
Als ik met de motor reis, is het altijd in het beschaafde deel van Europa. Als daar je matje lek raakt, koop je bij de super of de Decathlon een nieuwe. Ga je echt diep naar het oosten (zeg voorbij Turkije) dan zou ik wel betrouwbaarder spul meenemen. Maar ik zie mezelf niet zo gauw die kant opgaan. Iets met wetten en praktische bezwaren :-)
 
Er zit voor mij ook een ecologisch aspect aan: goedkoop spul raakt helaas vaak snel stuk en moet dan vervangen worden. Dat lijkt mij onnodig gebruik van steeds schaarser wordende bronnen. En onnodige vervuiling. Ik zie het nut niet in van de aankoop van bv plastieken matrasjes die na één seizoen in de verbrandingsoven eindigen (als ze daar al terechtkomen), om van allerlei wegwerpspul nog maar te zijgen. 't Is mijn eigen kleine bijdrage aan het behoud van natuur, waar het zo prettig kamperen is.
 
Dat is zeker een overweging. Maar een matje van 199 euro of een van 19 euro is nogal een verschil. Ik weet niet of die van 199 ook 10x zo lang meegaat. En uiteindelijk belandt die dure ook in de oven. Er vanuit gaande dat het ligcomfort vergelijkbaar is. Ik ga behoorlijk voorzichtig met spullen om. Heb dat thermarest matje al ik weet niet hoelang. Maar een beetje kijken naar de ecologische afdruk is wel een van mijn aankoopcriteria.
 
Iemand hier ervaring met een ECHT volledig zelf opblazend slaapmatras ?
Ik heb een Robens en een Exped (beiden van rond de 160 euro, dus geen instapmodelletje) en iedere keer sta ik toch nog lucht in die dingen te "puffen"......
Of bestaan er geen echt volledig zelf opblazende ? Heb ik me voor de gek laten houden :+ Ik hou overigens van een hard matras. Wil als ik op mijn zij lig de grond er niet onder me voelen....
Ik heb een Nomad, een brede ( XW 10.0 ) ( Niet te duur, 80 euro of zo ) ,en 10 cm dik, en die blaast zichtzelf prima op. Zo zelfs dat het voor mij plezieriger is om wat lucht eruit te laten lopen, en dan nog lig ik niet op de grond met mijn 95 kilo. De pakmaat is wel stevig , 78 cm bij 25. Maar, daar heb ik het volgende op gevonden. Ik rol mijn slaapzak hier gewoon in op, en dan het geheel in een grote speedbag van ca. 90 cm bruto. Dan spaar ik het pakken van de slaapzak uit, heb alles gelijk waterdicht en dan eerst deze speedbakgop de motor en daarop de tent. Het geheel steekt dan net nog niet uit op mijn zijtassen . Allen andere zooi die niet nat mag worden in de topkoffer, klein spul in de zijtassen ( panniers) en dan valt het reuze mee en heb ik alles bij de hand. Nu nog een lage tanktas , max 8 cm hoog, met een zichtvak erboven op voor klein goed zoals portefeuille en brillendoos etc. Laag, zodat de navi niet in de weg zit bij bochten en zo. En gaan met de banaan
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeker een overweging. Maar een matje van 199 euro of een van 19 euro is nogal een verschil. Ik weet niet of die van 199 ook 10x zo lang meegaat. En uiteindelijk belandt die dure ook in de oven. Er vanuit gaande dat het ligcomfort vergelijkbaar is. Ik ga behoorlijk voorzichtig met spullen om. Heb dat thermarest matje al ik weet niet hoelang. Maar een beetje kijken naar de ecologische afdruk is wel een van mijn aankoopcriteria.
Die cheapo dingen gingen bij mij een jaar mee.

De dure exped (van 120 volgens mij) gaat nu al iets van 6/7 jaar mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan