Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Expeds kraken... Maar slapen heerlijk. Synmat of Downmat maakt eigenlijk weinig verschil. De Synmats zijn et iets kleiner qua pakmaat maar dat is niet noemenswaardig. Downmat is net iets beter isolerend maar dat verschil maken ze pas ver onder het vriespunt.
Ik heb de Exped UL downmat LW. Was wel €230 maar slaapt perfect. Is behoorlijk klein in te pakken en kraakt niet. Wel slapen op 193 x 60 cm! Ik gebruik deze mat bij het wandelen met een Lanshan 2 pro tent. Voor de motorvakantie heb ik vandaag een Highpeak Tessin 5 gehaald bij Obelink. Is wel 7.5 kg maar ik kan er rechtop in staan en dat vind ik heel prettig.
 
Dit is ook een fijne camping. Veel vaste staplaatsen, maar voor tenten hebben ze een paar prachtige ruime plaatsen aan het water/strand.
Camping heeft een mooi terras met snacks en maaltijden (braadworst, pizza's en schnitzels). Is ongeveer 120 km van Arnhem.


IMG_20210902_145248.jpg
 
Nadat ik net een nieuw prikblikje van Camping Gaz aanprik zie ik dat deze tegenwoordig ook van een "gas lock system" zijn voorzien, net als de Action blikjes die eerder ter sprake kwamen.

Bekijk bijlage 1672636
Ik heb 2 weken terug (in Italië) ook 2 blikjes origineel Camping Gaz gekocht.
1 daarvan is aangeprikt, maar de 2e staat nu in de schuur. Ik ga gelijk kijken of deze ook Gas-lock heeft!

YES!!!
Ik heb nu 2 reserve-blikjes staan van Camping Gaz.
De oude heeft 't niet, maar de nieuwe reserve heeft dus WEL Gas-Lock.
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik net een nieuw prikblikje van Camping Gaz aanprik zie ik dat deze tegenwoordig ook van een "gas lock system" zijn voorzien, net als de Action blikjes die eerder ter sprake kwamen.

Bekijk bijlage 1672636
Weet nog als je het verkeerd deed er een gasfontein ontstond, en iedereen op de camping keek je dan aan. Amateur!!!
 
Beste kampeerders, na jaren geen motor vakantie kan ik eindelijk volgend jaar weer samen met vrouwlief kamperen met de motor. Nu is mijn vraag, hebben jullie nog aanbevelingen voor een 2 persoons tent want ik zie door de bomen t bos niet meer🙈
 
Beste kampeerders, na jaren geen motor vakantie kan ik eindelijk volgend jaar weer samen met vrouwlief kamperen met de motor. Nu is mijn vraag, hebben jullie nog aanbevelingen voor een 2 persoons tent want ik zie door de bomen t bos niet meer🙈
Ik adviseer een driepersoons tent, want je moet de motorpakken en helmen ook kwijt. Tweepersoons tenten zijn krap, je ligt al snel met je hoofd in het doek.
Een vestibule of voortent is ook aan te raden voor de laarzen en natte spullen. En om te kunnen zitten bij kou of regen.

Welke prijs heb je in gedachten? En hoe belangrijk is de pakmaat?
 
Beste kampeerders, na jaren geen motor vakantie kan ik eindelijk volgend jaar weer samen met vrouwlief kamperen met de motor. Nu is mijn vraag, hebben jullie nog aanbevelingen voor een 2 persoons tent want ik zie door de bomen t bos niet meer🙈
Je zou zelf moeten kijken wat voor een ander geschikt is past jou wellicht niet. Vandaar dat er zoveel zijn. Kijken en voelen zegt meer als 10 pagina,s aanbevelingen.
 
Inderdaad zoals Gerdien zegt, kies voor minimaal een 3 persoons tent. De maatvoering van tenten is echt gebaseerd op het aantal personen dat er in kan liggen (en zelfs dat is vaak al aan de krappe kant), en niet dat er ook nog bagage of motorpakken bij moeten kunnen.

Voordat iedereen nu zijn of haar eigen tent gaat adviseren, zou ik eerst bepalen wat je budget is, en wat je minimale eisen zijn. Als je samen met je vrouw gaat, is dat dan op één motor of op twee? Samen op één motor is met name je pakmaat van belang, op twee motoren wordt het aanzienlijk makkelijk.

Ik zou bij tenten vooral adviseren om naar een fysieke winkel te gaan. Dan kan je er in gaan liggen en krijg je echt een goede indruk hoeveel ruimte je hebt.
 
Bedankt voor jullie reacties. En sorry ik had meer specifiek moeten zijn, ik bedoelde meer merken in t algemeen die goed aangeschreven staan. We gaan sowieso passen en meten in de winkel, maar als ik al een beetje weet welke kant ik moet zoeken scheelt dat weer zeg maar.
We gaan idd op 1motor dus de pakmaat is vooral ook belangrijk dan.
 
Ga niet alleen liggen, maar denk ook aan wat je met zitten wil. Ik vind het fijn in de voortent te kunnen zitten met een comfortabele stoel. Dan heb je minimaal 1.40m hoogte in de voortent nodig. Wel zo prettig als je een dag regen hebt, dan hoef je niet in de tent te liggen. Bij de meeste tenten is de binnentent hiervoor te laag.

Ik heb op het moment een Vango Beta 350XL.

20210904_082618.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met 2 op een motor wordt het sowieso passen en meten. Zitruimte in de voortent, zeker voor 2 personen kan je dan bijna wel vergeten, of je moet verder niks meenemen.
 
Met 2 op een motor wordt het sowieso passen en meten. Zitruimte in de voortent, zeker voor 2 personen kan je dan bijna wel vergeten, of je moet verder niks meenemen.
Het kan wel, maar het kost wat (€ 524,96). Deze is nog geen 2,5 kg met heel kleine pakmaat, grote voortent en 166 cm hoog . Ook verkrijgbaar in driepersoons.

 
Waar op te letten?
1. Lengte en vorm van de tent. De lengte is meestal genomen op de vloer, maar fabrikanten vergeten gemakshalve dat niemand op de grond gaat liggen. Je ligt op een mat, de hoogte van de slaapzak en je voeten tellen ook mee. Als dan de zijkant erg schuin naar binnen loopt lig je dus tegen de tent. Het zou beter zijn als fabrikanten de lengte van een tent op 40 cm hoogte van de vloer opgeven.
2. waterdichtheid van de vloer en de tent. Ik ga normaal niet onder de 3000 mm voor het tentdoek en 5000 mm voor de vloer. Als je alleen in het zonnige zuiden kampeert kan daar nog wat vanaf.
 
Met 2 op een motor wordt het sowieso passen en meten. Zitruimte in de voortent, zeker voor 2 personen kan je dan bijna wel vergeten, of je moet verder niks meenemen.
Met 2 personen past bij mij prima. Waar nu die koffers staan, past ook nog een stoel. En die koffers kunnen onder het schuine dak van de voortent.

Ik heb ze daar staan omdat ik ze zo als tafel kan gebruiken, ik vanuit de binnentent ook makkelijk in de koffers kan en ik kan er op zitten bij het aan-/uittrekken van laarzen en schoenen voor ik de binnentent in-/uitga.

Maar een ruime tent en 2 stoelen is wel wat krap als je met zijn tweeën op de motor moet. Bij mij gaat dat niet passen.

20210904_115921.jpg
 
Net voor 6 tientjes een lidl 4 persoonstent op MP gescoord. Nooit gebruikt...... ws niet voor op de motor maar ik ga volgende week een paar dagen met mijn broertje op vakantie en dan kunnen we iniedergeval fatsoenlijk zitten als het onverhoopt regent....
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Met 2 personen past bij mij prima. Waar nu die koffers staan, past ook nog een stoel. En die koffers kunnen onder het schuine dak van de voortent.

Ik heb ze daar staan omdat ik ze zo als tafel kan gebruiken, ik vanuit de binnentent ook makkelijk in de koffers kan en ik kan er op zitten bij het aan-/uittrekken van laarzen en schoenen voor ik de binnentent in-/uitga.

Maar een ruime tent en 2 stoelen is wel wat krap als je met zijn tweeën op de motor moet. Bij mij gaat dat niet passen.

Bekijk bijlage 1672900
Dan zou ik ook even de maximum massa van je motor er bij pakken.
 
Beste kampeerders, na jaren geen motor vakantie kan ik eindelijk volgend jaar weer samen met vrouwlief kamperen met de motor. Nu is mijn vraag, hebben jullie nog aanbevelingen voor een 2 persoons tent want ik zie door de bomen t bos niet meer🙈
Verschillende opmerkingen zijn al gemaakt.
Belangrijkste is dat je tent voldoende GROOT is. Dus voor 2 p minimaal een 3p tent.
Zelf heb ik een 3p koepeltje met voorportaal(tje) Voor alleen kamperen is dat prima. Voor 3p is dat wel erge armoede!
Ruimte voor (veronderstelde) 3 personen is zeker prettig als het weer eens iets minder is.

Net als @Mike Schenk heb ik ook nog een Vango Omega 350 (vrijwel dezelfde als de Beta 350XL)
Die is zeker groot genoeg voor 2 personen. Flinke binnentent, zithoogte en voorportaal ruim genoeg voor losse spullen.
Deze tent gebruik ik als ik lang(er) op 1 plek blijf staan. Voor alleen en doortrekken gebruik ik liever koepeltje. Is makkelijker opzetten.

Ja, is ook al genoemd en dat is de max draagvermogen van de motor.
Bij vertrek van een langere vakantie (schat ik in) heb ik maar zo 50kg extra bij vertrek. Zelf ben ik in outfit ook 110kg.
Dat maakt samen (voor 1p) al snel 160kg. Genoeg motoren die geen 200 mogen dragen. Dus weinig reserve voor een duo.
 
Maar een ruime tent en 2 stoelen is wel wat krap als je met zijn tweeën op de motor moet. Bij mij gaat dat niet passen.
Dat was wat ik bedoelde inderdaad, een tent met zitruimte voor 2 personen wordt ingepakt al snel zo groot dat je het niet meer mee krijgt als er ook nog 2 personen en bagage op de motor moeten.
 
Op camping bij Coimbra. Rustig, sanitair dik in orde en veel plek, toch wel uitzonderlijk voor een stadscamping. .En aan € 12,-/dag ook nog eens goed te doen qua prijs.
Gisteren me even gehouden met "project koelbox". Ik kon zo stilaan mijn topkoffer gebruiken als fonduestel: kaas was helemaal gesmolten. Dus in de buurt zo'n isolerend slaapmatje en tape gekocht en op mijn kofferdeksels geplakt. Topkoffer bovendien aan de binnenkant ook beplakt. Zijkanten laat ik maar zo omdat ik vermoed dat de isloatie snel beschadigd zal zijn door de drankflessen en ander spul dat eraan zit. Het ziet er niet uit, maar voorlopig moet het maar zo. Definitieve oplossing zal iets voor de wintermaanden zijn.
Het probleem met mijn koffers is hun zwarte kleur.
@Mike Schenk : ik zie dat jij blanke alu koffers hebt. Hou is de temperatuur daarin ? Hebben nog anderen daar ervaring mee/ nuttige tips over?

koelbox1.jpeg
 
Op camping bij Coimbra. Rustig, sanitair dik in orde en veel plek, toch wel uitzonderlijk voor een stadscamping. .En aan € 12,-/dag ook nog eens goed te doen qua prijs.
Gisteren me even gehouden met "project koelbox". Ik kon zo stilaan mijn topkoffer gebruiken als fonduestel: kaas was helemaal gesmolten. Dus in de buurt zo'n isolerend slaapmatje en tape gekocht en op mijn kofferdeksels geplakt. Topkoffer bovendien aan de binnenkant ook beplakt. Zijkanten laat ik maar zo omdat ik vermoed dat de isloatie snel beschadigd zal zijn door de drankflessen en ander spul dat eraan zit. Het ziet er niet uit, maar voorlopig moet het maar zo. Definitieve oplossing zal iets voor de wintermaanden zijn.
Het probleem met mijn koffers is hun zwarte kleur.
@Mike Schenk : ik zie dat jij blanke alu koffers hebt. Hou is de temperatuur daarin ? Hebben nog anderen daar ervaring mee/ nuttige tips over?

Bekijk bijlage 1672945
Ik denk dat, wat je ook voor koffers hebt, het niet echt veel uitmaakt, warm wordt het toch (tenminste met zomerse buitentemperaturen). Misschien dat een koelelement de binnenboel een paar uur wat koeler houd maar daar houdt ook wel mee op denk ik zo.
 
Het probleem met mijn koffers is hun zwarte kleur.
@Mike Schenk : ik zie dat jij blanke alu koffers hebt. Hou is de temperatuur daarin ? Hebben nog anderen daar ervaring mee/ nuttige tips over?

Bekijk bijlage 1672945

Terwijl ik je bericht las dacht ik al meteen dat ik blij ben met mijn blanke alu koffers. Als ik er in de avond een fles water in zet koelt die in de nacht mooi af en heb ik de hele dag koel water. Onderweg gekochte boodschappen blijven ook redelijk koel.

Opwarmen onder invloed van zon doen ze dus nauwelijks. Wanneer ze wel opwarmen is als ik de zijkoffers overdag in de tent laat staan en de tent staat in de zon. Dan is de inhoud van de zijkoffers erg warm, terwijl de topkoffer die op de motor is blijven zitten van binnen nog koel is.
 
Na mijn vorige post maar even met Google wezen stoeien. En kom ik op het volgende uit

Ktm 1090 adventure
Sw-motech trax adventure kofferset met waterdichte binnentassen die bovenop de set geplaatst kunnen worden a 15,3 kilo

Ik heb het voor elkaar gekregen onze nomad slaapzakken vacuüm in een zak in de binnentassen te krijgen a 15 liter waar ik op een 2600 gram uitkom. eerst maar even met het bestaande proberen.Nou komt het eigenlijk goed uit want de kinderen moeten volgend zomervakantie nieuwe slaapzakken hebben en een nieuwe mat. zou dan de nomad aztec willen aanschaffen en wij die dan kunnen gebruiken voor op de motor wat mij 750 gram gaat schelen🤣 win win!

De mat ben ik uitgekomen op de exped duo oranje a 1755 gram betere isolatie en kan tot 10 onder nul. Vrouw lief is een koukleum.
Die ik makkelijk in de koffer kwijt kan.

De tent was wel even zoeken, uiteindelijk kwam ik uit op de vango scafell 300+ 3360 gram iets boven mijn eis maar daar onder kon ik gewoon niks vinden met een kleine voortent waar je nog is in kan zitten met slecht weer. Monteren bovenop de top koffer.

Nou nog wat klein materiaal wat ik al had kom ik totaal inclusief de koffers op 27 kilo uit, vind dat ik het best goed gedaan heb🤣

Heb 1 koffer voor een kwart gevuld dus het moet wel goedkomen om alles erin te krijgen.

Klopt het dat we geen foto's kunnen Plaatsen? Kan geen bestanden toevoegen
 
Terug
Bovenaan Onderaan