Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

dji_export_1653713924917.jpg

Touratech Travel Event in Niedereschach. Heb geen enkel onderdeel van hen op mijn motor, maar leuk om even rond te lopen en een praatje met medereizigers. Goed georganiseerd én gratis! 8-)
 
Wij hebben het kamperen al lang geleden vaarwel gezegd. Een B&B met een goed bed en een klaargemaakt ontbijtje kan ook heel comfortabel zijn. En het scheelt heel veel bepakking op de motor. Een tanktasje met wat schone onderbroeken, wat schone sokken en je toiletspullen. Achterop een tasje met een jeans, een paar T-shirts, een paar sneakers en eventueel een trui.

Heel wat anders dan die gast die voor vier dagen in Oostenrijk ging kamperen met (onder andere): een vier-pits kookstel, 5 kilo aardappelen, een pot pindakaas, koffie en bekers, een tent, een luchtbed, een donsdeken, twee(?) opklapstoeltjes en nog veel meer meuk. Hij kwam met zijn helm (soms) boven zijn bepakking uit:}
Dat soort gasten ben ik in Zweden destijds ook tegen gekomen. 50 ltr drinkwater op het dak terwijl je uit ieder willekeurige rivier en meer kon drinken.
 
Ok slaapzakvraag hier, waarschijnlijk al te vaak gesteld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek, zoals iedereen, naar een warme slaapzak, vierkant (dus geen mummy) met een kleine pakmaat. Ik ben vrij lang (1.98) dus dat help ook niet ;)


Ik heb er behoorlijk wat voor over dus het duurdere segment is tot op zekere hoogte geen probleem. Wat kunnen jullie aanraden?
 
Ok slaapzakvraag hier, waarschijnlijk al te vaak gesteld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek, zoals iedereen, naar een warme slaapzak, vierkant (dus geen mummy) met een kleine pakmaat. Ik ben vrij lang (1.98) dus dat help ook niet ;)


Ik heb er behoorlijk wat voor over dus het duurdere segment is tot op zekere hoogte geen probleem. Wat kunnen jullie aanraden?
Ik ben zeer te spreken over de Nomad Tennant Creek. Die heb je ook in XL versie voor mensen van 2m +. Maar ga je ook kamperen als het wat kouder is, of alleen hartje zomer? Dan zal deze wel warm worden denk.

Al kun je er ook een deken van maken om er vervolgens half onder te gaan liggen.

 
Ok slaapzakvraag hier, waarschijnlijk al te vaak gesteld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek, zoals iedereen, naar een warme slaapzak, vierkant (dus geen mummy) met een kleine pakmaat. Ik ben vrij lang (1.98) dus dat help ook niet ;)


Ik heb er behoorlijk wat voor over dus het duurdere segment is tot op zekere hoogte geen probleem. Wat kunnen jullie aanraden?
Kijk eens bij Nordisk, daar heb ik de mijne twee jaar geleden gekocht. Is een dons, kleine pakmaat en vierkant. Ik denk wel dat je ze on line zult moeten bestellen, ik heb mijne bij AS Adventure in Leuven gekocht, en dat was toen de laatste vierkante dons die ze op voorraad hadden. (Ik had niet de warmste, die waren wel overal verkrijgbaar).
Dons is sowieso altijd een kleinere pakmaat dan kunststofvezels.
 
Ok slaapzakvraag hier, waarschijnlijk al te vaak gesteld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek, zoals iedereen, naar een warme slaapzak, vierkant (dus geen mummy) met een kleine pakmaat. Ik ben vrij lang (1.98) dus dat help ook niet ;)


Ik heb er behoorlijk wat voor over dus het duurdere segment is tot op zekere hoogte geen probleem. Wat kunnen jullie aanraden?
Ik had een Chinadons, maar die was net te kort. (1.90m gemeten 2.00m opgegeven).

Inmiddels ben ik gaan bloeden voor een Lowland Ranger (2.10m). Niet goedkoop, maar geen ergernis meer.
Leuke bonus is dat het een Nederlands bedrijf is.
 
De Lowland Compagnion NC2. Donzen slaapzak, dekenmodel, voor lange mensen. Nylon buitentijk, katoenen binnentijk voor wat meer comfort. Evt ook met nylon binnentijk te koop.
Topslaapzak van Nederlandse makelij.
Gebruik hem al vele jaren. Op vakantie, ook in de winter. Maar ook thuis als dekbed bij logeren.
companion_nc2_-_blue.jpg

<<Ongeldige link verwijderd>>
 
Wij hebben het kamperen al lang geleden vaarwel gezegd. Een B&B met een goed bed en een klaargemaakt ontbijtje kan ook heel comfortabel zijn. En het scheelt heel veel bepakking op de motor. Een tanktasje met wat schone onderbroeken, wat schone sokken en je toiletspullen. Achterop een tasje met een jeans, een paar T-shirts, een paar sneakers en eventueel een trui.
Allemaal waar als je daarvan houdt maar wel een stuk duurder ( los van of je het kan/wil betalen maar gewoon als feit ) en je slaapt doorgaans op matrassen die niet echt schoon zijn ( slapen heel wat mensen op ) en camping of vrij kamperen is een stuk meer vrijheid en gezelliger imo.

En qua bepakking, er zijn mensen die 2 koffers meenemen als ze een weekendje weg gaan dus dat is heel persoonlijk maar er is tegenwoordig zoveel licht en compact spul dat je makkelijk je tentje, slaapmat en slaapzak in één baggagerol kan meenemen dus zo heel veel scheelt dat nou ook weer niet qua bepakking of gewicht.

Ieder zijn ding ;)
 
Ok slaapzakvraag hier, waarschijnlijk al te vaak gesteld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek, zoals iedereen, naar een warme slaapzak, vierkant (dus geen mummy) met een kleine pakmaat. Ik ben vrij lang (1.98) dus dat help ook niet ;)


Ik heb er behoorlijk wat voor over dus het duurdere segment is tot op zekere hoogte geen probleem. Wat kunnen jullie aanraden?
Als je licht en compact wilt kom je sowieso uit bij dons. Ik ben zelf wel fan van het merk Cumulus. Vrij onbekend, maar kwalitatief mooi spul en je betaald niet alleen maar voor een merk. Nadeel is dat ze vrijwel geen winkels hebben, ik heb rechtstreeks bij de fabrikant in Polen besteld.

Als je een fysieke winkel wilt, bij Zwerfkei in Woerden hebben ze flink wat keus en kennis van zaken. Dit in tegenstelling tot Bever e.d waar tegenwoordig alleen nog maar studenten werken.

Let bij dons op de vulwaarde, aangegeven in cuin. Dit geeft de kwaliteit van het dons aan. Hoe hoger de waarde, hoe beter de kwaliteit van het dons. Bij hogere kwaliteit dons heb je dus minder nodig voor dezelfde isolatie, dat maakt de slaapzak dus weer lichter en compacter. Gemiddeld zitten de meeste merken rond de 600/700 cuin, ga je het hogere segment in dan zit je op 800 of hoger, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan.

Waar je bij dons wel rekening mee moet houden is dat het gevoelig is voor vocht. Vochtig dons gaat klonteren, en dan isoleert het niet meer. Als je een paar dagen slecht weer hebt en de slaapzak kan tussendoor niet luchten en drogen, dan ga je daar last van krijgen.
 
ik heb zelf meer dan 4 maanden inmiddels erg goed geslapen onder het 0 graden Arpenaz model van de Decathlon van 70 a 80 euro.
het pakformaat zal wel wat groter zijn, dan die hierboven van 260 euro, maar ik zou dat prijsverschil dan misschien uitgeven aan een donzen expad matje.

inmiddels ook gewassen en gedroogd in de droger volgens de wasvoorschriften en hij is weer als nieuw.


gewoon even op de site de maten vergelijken of id winkel gaan kijken.
 
Ik ben zeer te spreken over de Nomad Tennant Creek. Die heb je ook in XL versie voor mensen van 2m +. Maar ga je ook kamperen als het wat kouder is, of alleen hartje zomer? Dan zal deze wel warm worden denk.

Al kun je er ook een deken van maken om er vervolgens half onder te gaan liggen.

Vlgs mij heb ik de voorloper van deze XL-slaapzak van Nomad.
Juist omdat ie groot is (lengte en breedte) bevalt prima!
Lekker warm want je kan jezelf helemaal 'ingraven'. Ook lig je nooit meer klem in je te smalle slaapzak.
 
  • Eens
Waarderingen: Brnk
Ik had een Chinadons, maar die was net te kort. (1.90m gemeten 2.00m opgegeven).

Inmiddels ben ik gaan bloeden voor een Lowland Ranger (2.10m). Niet goedkoop, maar geen ergernis meer.
Leuke bonus is dat het een Nederlands bedrijf is.


De Lowland Compagnion NC2. Donzen slaapzak, dekenmodel, voor lange mensen. Nylon buitentijk, katoenen binnentijk voor wat meer comfort. Evt ook met nylon binnentijk te koop.
Topslaapzak van Nederlandse makelij.
Gebruik hem al vele jaren. Op vakantie, ook in de winter. Maar ook thuis als dekbed bij logeren.Bekijk bijlage 1765600
<<Ongeldige link verwijderd>>

Die zien er wel goed uit! Hoe bevalt de pakmaat?
 
Ik ben zeer te spreken over de Nomad Tennant Creek. Die heb je ook in XL versie voor mensen van 2m +. Maar ga je ook kamperen als het wat kouder is, of alleen hartje zomer? Dan zal deze wel warm worden denk.

Al kun je er ook een deken van maken om er vervolgens half onder te gaan liggen.

Deze slaapzak heb ik ook. En toen ik hem kocht kreeg ik hem met zoveel korting dat ik direct ook een voor mijn vrouw heb gekocht. We zijn er nu 2 zomers mee op pad geweest en ik wil niet meer anders. Wij hebben de XL versie want ik ben zelf ook vrij lang en het geeft zoveel meer comfort als de slaapzak lang genoeg is. Wat ook mooi is dat er een lakenzak in zit. Na elke vakantie gaan die eruit en worden ze gewassen. Tevens kunnen wij beide slaapzakken aan elkaar ritsen. Ik wil nooit meer een mummy slaapzak nadat ik deze slaapzak heb gehad.


Een nadeel is de vrij grote pakmaat. Daar keek ik toch wel van op toen ze binnen kwamen. Dus met 2 van zulke slaapzakken neemt het toch wel vrij veel ruimte in. Maar als ik alleen zou reizen zou mij dat niet uitmaken. Tevens is de prijs vrij stevig. Maar dat mag ook voor een kwaliteit product.
 
Terug
Bovenaan Onderaan