Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

1x mee gekampeerd of ieder jaar 6 weken?

Mijn Vango Alpha 300+ heb ik ook ca 5jr.
Niet tijdens vorig jaar, maar andere jaren ieder jaar toch wel een maand gebruikt.
Nog steeds geen lekkage of doorslag.
 
Droog wegleggen is vooral van belang tegen schimmel. De waterdichtheid van polyester tenten wordt vooral aangetast door uv-straling en dus zonlicht. Dus als je drie weken rondtrekt en de tent alleen 's avonds opzet en 's ochtends alweer inpakt geeft dat een langere waterdichtheid dan de tent één week lang in Zuid-Europa in de brandende zon ook overdag opgezet laten staan.

'Aantal weken gebruikt' zegt dan ook maar beperkt iets.

Zo is mij in ieder geval altijd wijsgemaakt. ;)
 
Geen flauw idee wat ze nog hebben maar :
Screenshot_20230925-222132.jpg


30 september is de laatste dag dat we open zijn in Roermond. We geven die dag EXTRA hoge korting op de laatste spullen.

Kom langs en sla je slag op de LAATSE tenten, slaapmatten, kleding en andere kampeerartikelen.

60% korting op het HELE assortiment, ALLEEN op die dag
 
Verbaast me niet, dat daar de "tent"gaat sluiten.
(hoe toepasselijk in dit geval)

Mss dat je daar nog iets GOEDKOOP kan vinden wat interessant is.
Ik ben er wel eens (jaar of 3-4 geleden) binnen geweest. (onderweg naar de Eifel)
Het was toen 1 grote ongeorganiseerde bende.

De naam is Vrijbuiter en komt van oorspronkelijk Vrijbuiter Roden. (bij Assen)
Maar daar heet 't ook al niet meer Vrijbuiter, maar Kampeerhal Roden.
Ik ben daar geweest vorig jaar tijdens mijn vakantie in Drenthe. Dat was wel (inmiddels geworden?) een net bedrijf.
Nee, niet zo'n puinhoop als mijn laatste ervaring in Roermond
 
Ow ben wel eens bij de vrij uiter Roermond geweest, niet in de andere vestigingen, deze was de dichtstbijzijnde. Ooit slaapzakken en recent nog stoelen gekocht. Maar echt ongeorganiseerde bende kan ik niet zeggen. Wel nooit echt personeel met kennis van zaken te spreken gehad. Bij vragen het kaartje oplezen is niet wat ik verwacht bij een verkoper, dat kaartje had ik zelf al gelezen en daarna had ik nog een vraag die dus niet met het kaartje oplezen beantwoord werd. Op de website zelf wordt er ook met geen woord over de sluiting gerept.
 
Ik kom op zijn tijd bij de vrijbuiter in Gouda, prima winkel met groot assortiment, veel tenten opgebouwd. Maar ook alle andere kampeerspullen, outdoor kleding en schoenen. Ik kom er op zich best graag, al is het maar om even te neuzen als ik toch in de buurt ben.
 
Goed zoeken op internet naar de campings en hun openingsdata. Er zijn er best nog een flink aantal open en qua temperatuur is het gewoon goed te doen alleen is het veel vroeger donker.
Het internet weet het alleen niet allemaal even goed. :P
Of bergpassen open zijn. Of campings. Of hotels. Allerlei tegenstrijdige informatie, ook op eigen websites. En dan weet google het ook niet meer.
Vanavond aan de zuidkant vd Alpen dus maar nog laat via Booking een kamer in een hotel geregeld. En vanaf morgen maar in de middag al telefonisch een volgende slaapplek vastleggen. :Y
 
Geen ochtend mist gehad @Frazer , was 2 weken geleden in Luxemburg wel, zo tot de een uur of 10.
Daarna werd het mooi helder en perfect weer om te rijden, afgelopen week ook trouwens.
Heb net de laatste dagen van dit jaar vrij gehad, nu zijn ze allemaal op. 8-)
 
Waarom past een tent nooit meer in de originele zak als je hem gebruikt hebt?
IMG_9902.jpeg

Na veel gekut ervoor gekozen om hem opgerold in een grote vacuümzak te zetten en met de pomp alle lucht eruit te halen
IMG_9907.jpeg


Uiteindelijk past hij dan een een grote rolzak (incl nog wat andere campingmeuk)
En nu staat hij lekker in de kast van mn gehuurde bungalowtje
IMG_9997.jpeg

Hopelijk heb ik hem niet meer nodig🤔
 
Flink insnoeren is niet een goed idee bij een tent.
idd. Ik heb zelf ook meerdere tenten met compressiezak. Bij transport op de motor altijd aangesnoerd. In de auto of als de tent in de kast gewoon in de zak zonder aan te snoeren. Tenten gaan bij mij lang mee. Ik heb een 8 jaar oude tent van decathlon die nog steeds water- en luchtdicht (opblaastent) is. Ieder jaar verbaas ik mij hier weer over.
 
Ik gebruik ook die compressiezak van mijn oude Vango tent voor mijn huidige Coleman. Want die is net wat praktischer. Bij mij gaat die trouwens weer in een grote tas (niet waterdicht, met wat andere dingetjes erbij die ik niet in de koffers of waterdichte rollbag wil hebben (mijn stinkende sandalen bijvoorbeeld).
 
idd. Ik heb zelf ook meerdere tenten met compressiezak. Bij transport op de motor altijd aangesnoerd. In de auto of als de tent in de kast gewoon in de zak zonder aan te snoeren. Tenten gaan bij mij lang mee. Ik heb een 8 jaar oude tent van decathlon die nog steeds water- en luchtdicht (opblaastent) is. Ieder jaar verbaas ik mij hier weer over.

Kunnen tenten hun waterdichtheid verliezen als ze lange tijd (droog) binnen liggen?
Polyester tent van 20 jaar oud, destijds een paar keer gebruikt.
Vorige weekend weer eens gebruikt en hij was behoorlijk lek.
Nu heb ik toch al geen geluk met tenten, na een jaar meestal lekkage.
 
Kunnen tenten hun waterdichtheid verliezen als ze lange tijd (droog) binnen liggen?

Ja, polyester veroudert. Als een tent nog nooit gebruikt is en altijd in de verpakking heeft gezeten dan zal het nog wel meevallen, maar als die eenmaal gebruikt is zet de veroudering door.
 
Hangt ook sterk af van de condities waarin je hem opslaat. Op mijn vliering wordt het in de zomer 40 graden, dat doet zo'n tent geen goed.
 
Ik koop meestal om het jaar een nieuwe tent.
In mijn woonplaats verkopen ze eenmaal per jaar de lopende voorraad voor weinig.
Ding wat ik nu heb koste slechts 4 tientjes.
Denk niet dat het de moeite is om hem weer naar NL te sturen.

Waar ik zeer over te spreken ben zijn de vacuumzakken om je kleding in te stoppen.
Dat maakt het dat je veel meer mee kan nemen op de motor.
Zelfs een slaapzak met een kussen wordt een klein pakketje.
En de vuile was gaat weer in een andere zak.
 
Waar ik zeer over te spreken ben zijn de vacuumzakken om je kleding in te stoppen.
Dat maakt het dat je veel meer mee kan nemen op de motor.
Zelfs een slaapzak met een kussen wordt een klein pakketje.
En de vuile was gaat weer in een andere zak.
Interessant, had ik nog niet aan gedacht :) Wel aan reishanddoeken, ze voelen aan als zeemleer maar dat kan me niet schelen, ze zijn superklein en snel droog dus aan één handdoek heb je normaal genoeg. Verder niet-katoenen en antibacteriële kleding waarin je veel langer fris blijft. Ik heb een t-shirt van Snickers gevonden waarin je dagen kunt rondlopen zonder dat die gaat stinken. Sokken net zo, en als het niet meer fris aanvoelt dan even met de hand wassen. Dat scheelt behoorlijk in volume. O en mijn jas voldoet goed als kussen, dat scheelt ook weer.
 
Flink insnoeren is niet een goed idee bij een tent.
Jawel insnoeren onderweg.
Dat is hetzelfde als met mijn slaapzak.
Als ik thuis kom, gaat het spul in een grote kast, aan zijkant van de slaapkamer.
Daarin slaapzak los uitleggen en bij de tent de spanning eraf. Kast is altijd donker. Temp is altijd gematigd.
Hangt ook sterk af van de condities waarin je hem opslaat. Op mijn vliering wordt het in de zomer 40 graden, dat doet zo'n tent geen goed.
Kunststof veroudert sterk door UV maar ook door hogere temp.
Dus als die de hele dag in Z.Europa in de volle zon staat, dat doet 'm geen goed. Dat noemen ze 'gebruik'.
Uiteindelijk is ie niet meer waterdicht. Mijn Vango Alpha 300 was maar 5 tientjes. Tsja, dan koop je gewoon een nieuwe.

Dan zijn de kosten voor de tent hooguit een tientje per jaar. Wrs is het minder.
Net na laatste vakantie heb ik wel het grondzeil van de binnentent gerepareerd van alle kleine gaatjes.
Plastic botenlijm werkt prima! (aan de graszijde)
 
Terug
Bovenaan Onderaan