Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Had zo'n militair veldbed mee op de Mongolië trip; sliep heerlijk, kon lekker zitten en wat lezen (moet wel zittend m'n beenprothese aantrekken, was eigenlijk dus noodzaak); alleen kwijtgeraakt ergens daar aan de rand van de Gobi.
 
Je kunt beter kats op de grond liggen, zo'n bedje is altijd kleumen. De lucht eronder blijft altijd koud namelijk.
Luchtbed is het mooiste, de lucht erin warmt een beetje op door je lichaamswarmte.
 
Had zo'n militair veldbed mee op de Mongolië trip; sliep heerlijk, kon lekker zitten en wat lezen (moet wel zittend m'n beenprothese aantrekken, was eigenlijk dus noodzaak); alleen kwijtgeraakt ergens daar aan de rand van de Gobi.
Je veldbed of prothese??:+ :P

Grootste nadeel van een stretcher vind ik, als zijslaper, dat je altijd met je knieën o de rand ligt. Dat is echt niet comfortabel.
 
Dat ben ik niet helemaal met je eens Kibbe, de lucht koelt ook af door de grond temperatuur, dat merk ik zeker als ik op grote hoogte kampeer en ook met een isolerend matje. En dacht het met een stretcher op te lossen.
superrobke daar heb je gelijk in, maar dat los ik op.
 
Ik heb een isolerend matje. maar ik dacht je ligt vrij van de grond dus de kou kan er niet trekken zoals in een luchtbed.
Ik snap je gedachte, die lijkt logisch maar klopt niet. Met een luchtbed lig je immers ook vrij van de grond. Jij krijgt het koud doordat er circulatie plaats vindt in het luchtbed waardoor jouw lichaam steeds warmte afstaat aan de circulerende lucht. Bij een stretcher gebeurt hetzelfde. Wat al wel scheelt is als je spullen onder de stretcher, een flinke tas bijvoorbeeld. Alleen die Helinox stretcher heeft daarvoor te weinig ruimte.

In een tent met aparte binnentent en daarmee een schoon te houden grondzeil zie ik het nut niet zo in van een stretcher. Dat is uiteraard anders in een tent zonder grondzeil of een grote tent waar ook met modderschoenen gelopen wordt, dan is een stretcher ook fijn.
 
Er past precies een stretcher in inderdaad. De achterbank is er uit, en met de voorstoel helemaal plat heb je een redelijk vlakke bodem. Eén pootje van de stretcher zweeft, maar het is stevig genoeg. Voor de warmte en het comfort nog de Exped er bovenop.

Bekijk bijlage 1971809

Tot nu toe heb ik alle nachten in de auto geslapen. De eerste paar nachten gewoon op parkings, maar de laatste 2 op camping en camperplaats. Ik heb wel een elektrisch kacheltje mee, maar dan heb ik stroom nodig, dus daarom campings. 3e nacht stond ik op een parkeerplaats met -16, geen stroom dus geen kachel, en dat was wel een beetje op het randje van wat nog leuk was. Daarna besloten campings te pakken, valt alleen niet mee om iets te vinden wat open is. Kachel maakt een takkeherrie trouwens, dus die gaat 's nachts wel uit, maar dan kan je tenminste wel warm je bed in. Bijkomend voordeel is dat je op een camping meestal ook een binnenruimte hebt en kan douchen, dat maakt het toch net wat aangenamer. Ik zit nu in een B&B in Kautokeino (Noorwegen). Het is nu -19 en vannacht -25, dus dat wordt me net effe te gek. Morgen nog 350 km en dan een bakkie doen op de Noordkaap.
Zo dat is idd een best rondje. Min 19..ja het moet wel leuk blijven
En straks via Zweden terug of Noorwegen?

Ik vind dat dit trippie ook een verslag waardig is ondanks dat het met het koekblik is...
Have fun
 
Jij krijgt het koud doordat er circulatie plaats vindt in het luchtbed waardoor jouw lichaam steeds warmte afstaat aan de circulerende lucht.
Voor kou uit de grond een isolerend luchtbed gebruiken.

Met een gewoon luchtbed en lage temp, merk je vooral de kou van onder.
Wel eens met zo'n luchtbed bij een koude nacht in de Eifel een slechte nacht gehad.
Ik heb direct na thuiskomst een Exped gekocht.
Vond 'm best prijzig vergeleken met 'normale' luchtbedden, maar dat blijkt 't waard te zijn. Het gebeurt mij niet weer!
 
Heb hier bij de decathlon een Forclaz luchtbed gekocht met een R-waarde van 5,4 wat geschikt voor 4 seizoenen, (R-waarde 3 tot 6: geschikt voor 4 seizoenen) samen met een isolerend matje hoop ik dat het voldoende is.

 
Nee, ik gebruik de Exped niet voor 4 seizoenen.
Ik heb voor de zomer een (goedkoop) blauw velours luchtbed.
Deze isoleert niet maar slaapt wel beter.

Exped alleen gebruiken bij te verwachten kou.
 
Persoonlijk vind ik een luchtbed of isomatje oid helemaal niks.
Ik heb een veldbed van de baas.
Van kou heb ik geen last, ik heb een goede slaapzak. Mocht ik echt kou verwachten dan leg ik twee of drie schapenvachten op het veldbed. Dat isoleert als een dolle.
 
Die zie ik weleens vaker op een buddyseat liggen maar worden die dan niet zeiknat onderweg?

In de periode dat je ze nodig hebt is het onderweg meestal geen 25 graden met een zonnetje
 
ik heb de oplossing gevonden weet alleen nog niet welk.
tentbed.png

tentbed 2.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan