Het grote kleding topic

@MechMike95 : je moet rekening houden met materiaal en droogtijd. dubbel laags, standaard goretex zal heel traag drogen. pro versie droogt in een uurtje boven. Onderaan de broek iets langzamer omdat het water blijft zakken. Normale goretex, denk aan 12 uur en misschien is het dan bijna droog. Gorextex pro, je hebt dure pro en goedkopere pro versies. Rukka bijv. is de hoofdprijs, maar het is een hele degelijke jas. Zwaar uitgevoerd, dat voel je ook aan het gewicht. De goedkopere Goretex pro's zijn bijna de helft van Rukka's gewicht. Hoe ze dat doen weet ik niet. Maar minder materiaal lijkt mij ook minder bescherming niet?

Iemand zei dat je via marktplaats wel verkopers kunt vinden die rest partijen van B merken met goretex pro verkopen...voor een prikkie.
Ben de naam kwijt, was iemand die ook bij onze Reparatie bijeenkomst + BBQ aanwezig was met zijn Hayabusa. :o (kijk nu naar mijn V7 iii.... :X)
 
Goeie tip! Dat zal ik zeker meenemen, het lijkt mij wel het handigst inderdaad als het een beetje bijtijds droogt. Ik zal eens marktplaats afspeuren er naar!
 
Ik zou gewoon eerst een 'gewoon goed' motorpak kopen.
Ik heb een Alpinestars Andes V3(ofzo) pak, wel gecombineerd met goretex handschoenen en laarzen.
Het is voor mij 45km/35min enkele reis en heb afgelopen jaar maar weinig momenten gehad waarop het niet waterdicht genoeg was.

Heel af en toe voel ik net voor ik aankom op m'n werk/thuis wat vocht in de broek, maar meestal is dat ook weer droog tegen de tijd dat ik naar huis moet. Dan ben je ook wat minder geld kwijt, heb je gewoon een praktisch pak en zit je 98% van de tijd gewoon goed droog. Als het dan toch niks blijkt te zijn, om in de herfst en winter door te rijden ben je geen 1,5k verder voor een goretex pak wat dan de kast in verdwijnt.

Als nood heb ik nog een regen overall in de topkoffer zitten, mocht het echt bar en boos zijn kan die nog aan over het pak.
Of je wacht gewoon een kwartiertje als de hemelsluizen open gaan en rijdt iets later naar huis, da's vaak ook een prima oplossing.

Verwarmde kleding is ook zoiets.. sorry, maar ik zal er niet voor kiezen. Liever een pak wat net iets ruim zit waar een extra dikke trui/vest onder past, een goede buff/nekwarmer en handvatverwarming. Het aan en uitkleden is al genoeg gehannes... dan zou je nog draadjes moetn aansluiten/doorverbinden, vogelen met knopjes enzo... mij niet gezien.
 
Het hangt er helemaal vanaf hoe kou gevoelig je bent en hoe ver je moet. Twee uur rijden bij -5 is best fris. Ik heb er dan wat gehannes met aansluiten wel voor over. Zeker omdat ik een professionele koukleum ben.
Eerste een middenmoot pak met een regenoverall proberen is een prima budget keuze. Zeker als je niet al te ver moet. Maar zit je een uur heen en een uur terug op de motor dan is een goed laminaatpak ook een logische keuze. Ga het pak wel passen met de onderkleding die je eronder denkt te gaan aan doen (broek, trui, donsjasje etc).
 
@MechMike95 : je moet rekening houden met materiaal en droogtijd. dubbel laags, standaard goretex zal heel traag drogen. pro versie droogt in een uurtje boven. Onderaan de broek iets langzamer omdat het water blijft zakken. Normale goretex, denk aan 12 uur en misschien is het dan bijna droog. Gorextex pro, je hebt dure pro en goedkopere pro versies. Rukka bijv. is de hoofdprijs, maar het is een hele degelijke jas. Zwaar uitgevoerd, dat voel je ook aan het gewicht. De goedkopere Goretex pro's zijn bijna de helft van Rukka's gewicht. Hoe ze dat doen weet ik niet. Maar minder materiaal lijkt mij ook minder bescherming niet?

Iemand zei dat je via marktplaats wel verkopers kunt vinden die rest partijen van B merken met goretex pro verkopen...voor een prikkie.
Ben de naam kwijt, was iemand die ook bij onze Reparatie bijeenkomst + BBQ aanwezig was met zijn Hayabusa. :o (kijk nu naar mijn V7 iii.... :X)
Dinges was het ik weet wie je bedoelt;)

Ik heb zelf 2e hands Jassen en een broek van Dane.

Gewoon even de dure modellen Google en die 2e hands zoeken op marktplaats.

Niet “te” oude modellen kopen.

Jas heb ik volgens mij nu de Dane Osted. voor 225,- gekocht.
Voelt heel licht aan, zit warm met -4 en je schud zo de regen er af. is zo droog binnen een uur. Eigenlijk al bijna direct. Ik kwam uit de regen en liet een collega mijn jas voelen dat hij niet eens nat aanvoelde aan de buiten kant. Ik rijd er mee tot 25 graden.
boven die temp doe ik een door waai jas aan;) ook van Dane.

Mijn broek bv is een
Dane Nyborg GTX III
Die waren toen nieuw te koop voor 350euro
Die heb ik vorige maand in nieuw staat gekocht voor 65,- inc zendkosten
Hoogwaardig goretex, licht, zweet niet, zit lekker. Gewoon uber kwaliteit. Laatst kwam ik wat later een meeting in lopen en heb uren met die broek op kantoor gezeten, met een spijkerbroek er nog onder. En gewoon niet zweten of warm. Terwijl ik er ook mee rijd met -4 of zware regen.

Ik heb een link gepost hier onder als voorbeeld.

 
Laatst bewerkt:
Tijdje terug nog de Dane grindsted gekocht in nieuw staat. 50,-

Die heb ik daarna aan een vriend verkocht voor 50,-

Was voor mij toch net iets te krap.


Staat er nu nog 1 tekoop, hij vraagt 150,- mss kun je hem voor 100,- meenemen. Heb je serieus een goede jas.
 
Ik zou gewoon eerst een 'gewoon goed' motorpak kopen.
Ik heb een Alpinestars Andes V3(ofzo) pak, wel gecombineerd met goretex handschoenen en laarzen.
Het is voor mij 45km/35min enkele reis en heb afgelopen jaar maar weinig momenten gehad waarop het niet waterdicht genoeg was.

Heel af en toe voel ik net voor ik aankom op m'n werk/thuis wat vocht in de broek, maar meestal is dat ook weer droog tegen de tijd dat ik naar huis moet. Dan ben je ook wat minder geld kwijt, heb je gewoon een praktisch pak en zit je 98% van de tijd gewoon goed droog. Als het dan toch niks blijkt te zijn, om in de herfst en winter door te rijden ben je geen 1,5k verder voor een goretex pak wat dan de kast in verdwijnt.

Als nood heb ik nog een regen overall in de topkoffer zitten, mocht het echt bar en boos zijn kan die nog aan over het pak.
Of je wacht gewoon een kwartiertje als de hemelsluizen open gaan en rijdt iets later naar huis, da's vaak ook een prima oplossing.

Verwarmde kleding is ook zoiets.. sorry, maar ik zal er niet voor kiezen. Liever een pak wat net iets ruim zit waar een extra dikke trui/vest onder past, een goede buff/nekwarmer en handvatverwarming. Het aan en uitkleden is al genoeg gehannes... dan zou je nog draadjes moetn aansluiten/doorverbinden, vogelen met knopjes enzo... mij niet gezien.
Had ik dus ook met mijn vorige broek, natte ballen… mijn “nieuwe” 2e hands Dane is dus wel goed! De overlap bij de rits (kruis) is ook groter en met extra klitteband
 
Heeft er iemand hier ervaring met deze jas;

Alpinestars ketchum gtx jacket.

 
@JPi :

Quote (bron: Alpinestars - Ketchum Gore-Tex motorjas):
"Het Ketchum Gore-Tex Jacket is een lichtgewicht motorjas dat is ontworpen om effectieve bescherming in alle weersomstandigheden te bieden. De technisch geavanceerde constructie van deze jas biedt bescherming en slijtvastheid, terwijl de vaste Gore-Tex waterdichte en ademende LTD-voering zorgt voor uitstekende prestaties onder alle omstandigheden."

Wat is Gore-Tex? - Stadler Proshop --> Het heeft dus een Goretex LTD uitneembaar membraam.

Geen ervaring zelf, maar zover ik lees:

Voordelen: goretex laag is te verwijderen, en dat zorgt dat de jas veel beter ademt tijdens warme periodes. Bescherming is wat beter dan een zomer jack. En beschermd tegen de sterke zon. Bepaalde sterkte zon verbrand je huid in minuten. Je kan je wel insmeren, maar dat heb ik liever niet.

Nadeel: Tussen de Goretex en buitenlaag zal vocht zijn na een regenbui. Opdrogen duurt dan wat langer. tijdens warme / hete dagen zal het zweet niet zo snel weggaan, maar tussen je kleding lagen blijven hangen, meer dan bij een zomer jack met mesh.

Mijn ervaring, wat ik heb gedaan: GTX pro + zomerjack met protectoren + Mesh stukken. In dagen dat het warm / nat weer wat wisselvallig is, doe ik beide jacks in mijn rugtas. Afhankelijk van het weer doe ik jas X of Y aan. In de hitte van de zomer een volledige dichte jas dragen vind ik toch wat aan de warme kant.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat heb ik allemaal gelezen en ziet er verder goed uit qua specs maar zou graag praktijkervaringen horen/lezen.
Mijn huidige Scott goretexjas is prima maar niet helemaal heb ik vorig jaar bemerkt en inmiddels 8-9 jaar oud.
Geen buitenzakken en geen waterdichte, kleine onderzakken. Daar heb ik nu wel genoeg van eigenlijk.
Ventilatie enzo is prima en ben er nog niet uit of ik kies voor gelamineerd of losse goretexvoering vanwege bovengenoemde faktoren mbt volzuigen van de buitenshell.
Dynatec Black Type III / CE-Level II protectie scoort daarentegen ook hoog maar wel met los membraan.
Keuzeskeuzes.
 
@JPi: ik heb beide types gehad
( 2 laags / 3 laags). Als je veel in de regen gaat rijden --> 3 laags (Goretex pro).
Rij je weinig met regen, heel soms in de regen, dan 2 of 2.5 laags

Zelf rij in zoveel in de regen dat ik Gelamineerd echt fantastisch vind. zo snel droog.

2.5 laag geen ervaring mee. Als ik het zo lees, regen jackje voor over je motorpak heen bijv.

Voorbeeld 2.5 laags:


Google :
2.5 layer jackets: These jackets are the lightest, most breathable, and often most affordable rain jackets. They are made thin and often feel a bit like plastic to the touch. Here, the “layer” term can get a little confusing. The jacket has the same DWR coated face layer and a waterproof second layer like before (generally a budget friendly polyurethane). However, the half layer is actually a printed or sprayed material on the inside of the jacket, usually in a pattern such as dots or lines, but it can be a completely clear material that covers the entire inner surface. These half layers exist to provide added durability for the waterproof membrane.

Dus eigenlijk blijft er 2 en 3 laags over voor motorkleding. Als je niet een regen laag over je huidige motorkleding wilt aantrekken, wat mij niet handig lijkt.
bron: 2, 2.5, and 3 Layer Rain Jackets Explained
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitgebreide antwoorden :)
Ik twijfel tussen gelamineerd en meerlaags. Tot dusver altijd meerlaags of Z-lijner (Buse) gehad. Z-liner nooit meer.
Gelamineerd schijnt stugger te zijn maar blijft licht en droogt snel wat wel prettig is als je met de tent op stap bent
Regen op vakantie is bijna onvermijdelijk en vorig jaar in Fr. een paar HELE stevige buien mogen verwerken. Zelf bleef ik wel droog maar mn portomonee+inhoud en papieren, in mindere mate, niet.. Mss ook door het zweet (papieren) want ook goretex kan nix als het onophoudelijk regent..
Broek die ik heb is prima.
Kwam deze ook nog tegen en gooit eigenlijk nu de hoogste ogen;
Oftewel.. wie van de drie
 
Kwam deze ook nog tegen en gooit eigenlijk nu de hoogste ogen;
Ik heb deze. Die is dus niet gelamineerd. Voor de rest een uitstekende jas. Zeer zwaar uitgevoerd, en zeer, zeer compleet. Ik vind de producten uitstekend maar het bedrijf zelf niet prettig. Er gingen wat dingen mis, en dan doen ze net of het mijn schuld is. Het is een compleet subjectieve mening, uiteraard.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Ik adviseer iedereen jassen van Dane. Licht en gewoon goed. Waterdicht ook met stort regen. Niet benauwd met warm weer. Tot 25 graden En toch warm ook als het vriest tot -4
 
@JPi
Gelamineerd hoeft niet een arm en been te kosten. Ga eens kijken op websites, handelaren die oudere en onbekende merk hebben. Dan lukt het je om een gelamineerde voor de prijs van een meerlaags te kopen.

Bijv. deze, die :

Maten zijn wel iets groter.... maar is alleen voordeel, kan je extra warme kleding eronder doen. Nette prijs voor een setje. 1100?

Websites, winkels zoals deze misschien:
Restyle Motor Wear
Anthonie Fokkerstraat 23 A
3772MP, Barneveld.
tel. nr. : 0342-400384

Ze staan op marktplaats, zoekwoorden: "motor kleding", even speuren is wel vereist. Iedereen wil goedkoop en goed. ^_^)
 
Laatst bewerkt:
Met een goede jas hoef je er niet iets extra onder.. das echt onzin. Zelfs bij lage temperaturen zal een goede jas genoeg warmte bieden. Dan heb ik het over -4 graden. Doe je wintervoering er in en klaar.

Daarom koop je toch een goede jas?
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Met een goede jas hoef je er niet iets extra onder.
Tot vorig jaar was ik het met je eens geweest. Koop gewoon een goede jas, en klaar. Maar soms maak je een bepaalde keuze... Voor looks, of voor iets specifieks dat de rest niet heeft.

Ik heb de Stelvio D-air jas van Dainese, en daar moet je toch echt iets onder aan in de winter. Het is een beetje een uniek ding; hij heeft geïntegreerde airbags. Het is beslist geen winterjas, rond de tien graden of lager, dan moet je echt iets er onder dragen. Ik vind het jammer dat je er geen extra voering kunt inritsen, maar begrijp waarom ze dat niet gedaan hebben. De jas is al ontzettend ingewikkeld.
 
Het merk Klim heeft ook geen inritsbare voeringen, daardoor kan je zelf de laagjes aantrekken zoals jij die, in die rij-omstandigheden en weersverwachting nodig hebt. En of je een los airbagvest of bodyprotector wil dragen. Het blijft n keuze...
 
Bedankt allen voor de info.
Waarschijnlijk van de week naar Aalsmeer om te passen enzo. Hebben daar 2 van de 3 jasvoorkeuren zo te zien. :)
Indien nix dan door, of terug, naar bikeroutfit voor de ketchup uhh ketchumjas.
 
Tot vorig jaar was ik het met je eens geweest. Koop gewoon een goede jas, en klaar. Maar soms maak je een bepaalde keuze... Voor looks, of voor iets specifieks dat de rest niet heeft.

Ik heb de Stelvio D-air jas van Dainese, en daar moet je toch echt iets onder aan in de winter. Het is een beetje een uniek ding; hij heeft geïntegreerde airbags. Het is beslist geen winterjas, rond de tien graden of lager, dan moet je echt iets er onder dragen. Ik vind het jammer dat je er geen extra voering kunt inritsen, maar begrijp waarom ze dat niet gedaan hebben. De jas is al ontzettend ingewikkeld.
Ik zie het ja, zonde want ze hebben die air bag jassen van Dainese ook in gore-tex uitvoering. Jouw jas heeft dat niet.
 
@Umop3p1sdn
goede voering? De ene is 100 Kg zwaar en de andere 60 Kg. Daar is een heel groot verschil qua isolatie waarde. :o
Ik ben 61 Kg, ik heb toch iets meer nodig dan de standaard voering die meegeleverd wordt. Zeker bij -8 celcius. Dat was afgelopen winter. Bbbrr. :+
 
@Umop3p1sdn
goede voering? De ene is 100 Kg zwaar en de andere 60 Kg. Daar is een heel groot verschil qua isolatie waarde. :o
Ik ben 61 Kg, ik heb toch iets meer nodig dan de standaard voering die meegeleverd wordt. Zeker bij -8 celcius. Dat was afgelopen winter. Bbbrr. :+
-8 heb ik nog niet geprobeerd..

Maar het feit dat je een goede jas koopt voor koud weer is even iets anders dan de jas die niet voor koud weer is bestemd. En daar dan iets extra onder doet.

Het model stelvio is geen koud weer jas. En ook geen Gore-tex.

Wat voor jas heb jij dan? En ja met 61kg heb je iets minder massa. Dat moet je ook goed verpakken;)

Je zal zoie zo wel een goede jas hebben wil je met -8 de weg op gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan