Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Volgens deze bron kun je alleen via Oslo vliegen naar Spitsbergen (Svalbard). Een andere bron geeft aan dat je er alleen per schip kan komen als onderdeel van een expeditie cruise. Mocht je dat willen dan kun je hier terecht.

Out of the list and into the bucket :-) € 2000,- om misschien een ijsbeer te zien is er wat over. En met de motor lijkt het al helemaal niet mogelijk te zijn (en al zeker niet met mijn Pan).
 
In tijden van lockdown werkt niets zo ontspannend als een topreis uitstippelen. 8-)
De heen reis gaat in grote lijnen zo: Gotenborg, Lillehammer, Roros,Trondheim, Mo I rama, Narvik, via Zweden naar Karasjok en zo naar Noordkaap.
Ik overweeg nog Spitsbergen een bezoek te brengen, iemand daar ooit geweest? Er lijkt buiten de internationale zaadbank en de occasionele ijsbeer weinig te doen.
Wat gesloten wegen betreft: ik schat in Trondheim te zijn rond half juni (zoals eerder gemeld: ik neem de tijd). Van wat ik her en der (ook hier) zo lees zouden tegen die tijd de wegen toch ijsvrij moeten zijn.
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe. Ik heb er hoe langer hoe meer zin in.
Roros zeker aandoen !!!
 
t Is hier stil, Scandinavisch stil bijna. :-)
Ben volop reis naar Noordkaap aan het plannen en al veel nuttige info gevonden hier. Echter nog niet over de volgende reisroute naar Noordkaap:
Vanaf Narvik naar het Oosten via E10 naar Kiruna (Zweden), en dan zo Noord via E45 naar Jietanesvuoùma, (Finland), Oost via E8 naar Palojoensuu (grens Finland/Zweden), weer noord 93 naar Geaidnovouhppi (Noorwegen), oostwaarts via 92 naar Karasjok (Noorwegen) en zo weer noordwaarts via E6 naar Noordkaap.
Deze route vooral omdat ik op terugweg via de westkant van Noorwegen niet dezelfde route wil rijden.
Iemand hier ervaring mee of enige tips? Waarvoor alvast dank.

Ik ben vorig jaar omhoog de volgende route gereden: Narvik, Tromso, Alta, Noordkaap. Hierbij vond ik alleen Alta saai, daar was echt niks meer te doen en was gewoon wachten tot we konden doorrijden naar de Noordkaap. Het laatste stuk tot de Noordkaap, de E69 vond ik een van de mooiste stukken op de reis. Daar heb ik toch echt met kippenvel rondgereden zo mooi was dat.

Naar beneden: Noordkaap, Karasjok, Kiruna, Krakberget. In Kiruna zijn we 2 dagen gebleven maar dat heb je in 1 dag ook makkelijk gezien. Het stuk van Karasjok naar Kiruna was het meest saaie stuk. Dit was alleen maar bos en meertjes. Leuk voor even, maar na een dag had ik dat wel gezien. In Krakberget hadden we één van de mooiste huisjes. Dit lag namelijk direct aan het water, we hadden spijt dat we daar niet 2 dagen waren gebleven.
 
Thnx Thois, ga ik een dezer verder uitvissen.

Ondertussen zit ik, op de kaart, al op terugweg. Wil van Grotli naar Voss (en verder naar Bergen), en daar lijken 2 routes de moeite waard te zijn. Het is moeilijk kiezen vanop de kaarten en de boeken. Iemand enige ervaring met een van (of allebei) de volgende routes (tussen () het wegnr)):
1. Grotli - (15) - Lom - (51) - Bessheim - (51)-Bygdin -(E16)-Voss
2. Grotli - (15) - (Lom) - (55) - Skjolden - (Fv331) - Lustrafjorden - (E16) Voss

Het lijkt daar allemaal zo mooi :)
 
Voor allebei is wat te zeggen, ik had hetzelfde probleem.

Vanuit Skjolden zou ik in plaats van de FV331 de Tindevegen doen, die loopt van daar naar Ovre Ardal. Kost wel een paar kronen tol, maar is erg mooi.

De E16 naar Voss sowieso niet de Laerdaltunnel pakken (of je moet fan zijn van lange tunnels), maar de oude weg bovenlangs, de FV243 (Aurlandfjellet).

Wat ik destijds heb gedaan is van Grotli naar Skjolden, daar de Tindevegen over. Bakkie doen in Ovre Ardal, en dan de Tindevegen weer terug over. (Kost 2x tol, maar so be it). Daarna de 55 weer op richting Lom. Mocht je tijd genoeg hebben, dan kan je op de 55 nog een uitstapje maken naar de Juvashytta, dat is de hoogste (geasfalteerde) weg van Noorwegen die leidt naar de gelijknamige hut aan de voet van de Galdhopiggen (hoogste berg van Noorwegen). Loopt wel dood, dus je moet dezelfde weg weer terug. Van Lom ben ik over de 51 door gegaan naar Beitostolen, en dan de E16 richting Voss. Maar dan dus wel over de Aurlandfjellet. Vanaf Flam ben ik doorgegaan naar Geilo, dus niet verder naar Voss.
 
Die Juvashytta ziet er erg kaal uit zeg. Daar wil ik wel eens rondneuzen.
De Tindevegen en de andere route lijken mij qua drukte en wegbreedte ongeveer hetzelfde, behalve dat de ene over de bergen gaat en de andere langs het water. Dat laatste zal ik op dat moment waarschijnlijk aldagen-, zoniet wekenlang gezien hebben. Het wordt dus de Tindevegen.
Bedankt voor de tips !
Ik vind dit stuk van Noorwegen plannen overigens veel lastiger dan het Noorden. Er zijn natuurlijk ook meer wegen. Misschien wat minder tijd aan het Noorden besteden en meer rondtoeren in het Zuiden? Ik weet het nog niet.
 
Er komen daarna nog twee tunnels (richting Voss), dan wordt het alles bij mekaar toch wel heel veel ondergronds rijden. Die 2 pak ik waarschijnlihjk wel mee, maar bovengronds de Laerdaltunnel ziet het er alleszins op streetview, veel uitnodigender uit dan down under.
 
Na die 25km-tunnel kom je wel bij een erg mooie (en toeristische) gletcher
En als je doorrijd naar de andere kant, zit er een fantastisch mooi stuk natuurgebied, beetje zoals de Schotse Outer Hebrides.

We hebben die tunnel op 2 dagen (moeten) rijden, maar wat daarna komt was echt de moeite waard.
Omrijden had gekund, maar soms moet je een minder mooi stuk rijden, om het de moeite waard te maken...........en dat was het.

Vond de tunnels waar een rotonde in zit en eentje die gewoon rechtsaf sloeg, ook wel apart.
Die met die rotonde was lastiger, omdat de navi op een gegeven moment geen bereik meer had en daarna heb je wel allerlei kruisingen/splitsingen.
 
Even inhakend op het Spitsbergen verhaal. Daar ga ik dit jaar / zou ik dit jaar in Juni heen gaan.( geen motorvakantie) Afhankelijk dus van het coronagebeuren. Spitsbergen is zoals gezegd alleen bereikbaar per expeditiecruise of vliegtuig via Oslo. Duur? Jazeker. Reken op 2,500-3000 euro voor een week met B&B. Op Spitsbergen valt ook weinig te rijden. Er is namelijk totaal maar 45-50 km weg inclusief de wegen in Longyearbyen. Bovendien ben je als je Longyearbyen uitrijdt verplicht een geweer of pistool bij je te hebben vanwege de aanwezigheid van ijsberen. (populatie van 3-3,5 duizend op een bewonersaantal van +- 2000.) Een wapenvergunning is dus handig. Anders ben je verplicht met een gids te rijden. Kortom geen motorbestemming. Hooguit in de winter met de snowmobile.
 
Laatst bewerkt:
8-)
82FB8A73-BAA7-4FB3-B648-32111B192C40.jpeg
 
Ik heb wel een tip! Dit jaar in 2020 NIET gaan.
Ik had ook dit jaar plannen voor de Noordkaap. Alles staat nu 'on-hold'.
Volgend jaar weer een jaar................... Dit jaar zie ik wel wat ik ga doen. (maar iig NIET naar N)
Wij zouden vier weken gaan eind juni, ook richting Noordkaap. Hebben besloten geen risico te nemen en volgend jaar maar te gaan. Mocht N wel open zijn, dan moeten ook de andere landen nog open zijn. Helaas maar het is niet anders.
 
Wij zouden vier weken gaan eind juni, ook richting Noordkaap. Hebben besloten geen risico te nemen en volgend jaar maar te gaan. Mocht N wel open zijn, dan moeten ook de andere landen nog open zijn. Helaas maar het is niet anders.
Ja, en dan zou ik nog via Rusland zijn gegaan. (St Petersburg)
Maar de berichten die nu uit Rusland komen vwb Corona kan je daar nu maar beter NIET heen gaan.
Na 2 dagen wachten in de ambulance ben je bij binnenkomst bij de intake al overleden!
 
Zo, de hele trip van Noord- naar Zuidkaap is uitgetekend. Blijft nog over: Oslo area, ruwweg tussen Nottoden ten Westen van Oslo en de Zweedse grens ten Oosten ervan. Ik heb niet de indruk dat daar nog veel te beleven valt, zeker niet na het natuurgeweld van alles wat daar Noord en Westelijk van ligt. Iemand nog tips ? Anders wordt het in Kristiansand de ferry naar Denemarken denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan