Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Ja dat denk ik ook, maar ik denk dat sommigen in ons gezelschap graag een slag om de arm houden. Misschien dat we wel wat doorrijden, de reis is natuurlijk ook deel van de vakantie. Even Hamburg/Copenhagen/Oslo bezoeken bijvoorbeeld kan ook leuk zijn voor de eerste keer.

De vraag die ik heb is kortgezegd; waar in Noorwegen is het goed vertoeven en leuk 4-5 rondritjes (dagtripjes) te maken met de motor?
Het blijft lastig wat lijkt me wat willen jullie zien maar kijk hier eens naar staat ook tekst onder de video waar ze geweest zijn.
 
Vanuit Overijssel reed ik in 1 dag naar Hirthals met de motor. Is goed te doen.

Vorig jaar met de auto reed ik er binnen 8 uurtjes naartoe. 3 dagen is dan wel erg veel. Smorgens vertrokken. 17.00 Boot Hirthals Kristiansand (2.5u) ben je binnen 12 uur in Noorwegen.

Grote aanrader is om het hotel in Byrkjedal te nemen Byrkjedalstunet. Van daaruit kun je mooie routes rijden waaronder de Lysbotn. Hotel is een van de betere die ik heb gehad in Noorwegen. Eten is er ook perfect.
Ja wellicht rijden we ook wel door, we zullen zien. Bedankt voor de tip!

Ook bedankt anderen en de videos. Hiermee moet het wel lukken om een plan samen te stellen.

Later wil ik nog eens op de motor zelf rondtrekken, ouders zijn nog niet zo ver. *D
 
Misschien kan je je ouders overtuigen met de mededeling dat de gemiddelde leeftijd van de motorrijders die ik in Noorwegen tegenkwam de pensioengerechtigde leeftijd benaderde en vaak overschreed.
Alhoewel, dat kan natuurlijk ook een tegenargument zijn: "Ik? Tussen al die oude vellen zeker?" :+
 
Iemand enig idee of er al licht is aan het eind van de Corona tunnel voor Noorwegen? Het is vooralsnog knal oranje.
 
Dit is wat ik lees voor Noorwegen op de ANWB site.


Dicht voor vakantiegangers uit Nederland​

  • Toeristen/vakantiegangers uit Nederland niet welkom
  • Bekijk per land wat de beperkende maatregelen zijn en waar een verwachting is van versoepeling
  • Hongarije
  • Noorwegen
  • Slovenië

En onderstaand als ik vervolgens op Noorwegen doorklik.

Reisbeperkingen en documenten​

Toeristisch bezoek/verblijf toegestaanNee, alleen essentiële reizen. Er geldt bovendien een verplichte 10-daagse quarantaine
Reisadvies Nederlandse overheidReisadvies ministerie van Buitenlandse zaken
Check het overheidsadvies bij terugkeer met de Quarantaine Reischeck op rijksoverheid.nl
Negatieve test noodzakelijkJa, PCR-test
Vaccinatiebewijs geaccepteerdNee
Benodigde (medische) documentenGeen
DoorreisbeperkingenVoor doorreizen gelden dezelfde voorwaarden als voor inreizen (zie boven). Voor beperkingen onderweg naar Noorwegen zie desbetreffende landen
VliegverkeerToegestaan

Algemene richtlijnen​

Afstand houden1 meter
Samen in de autoMondkapje verplicht
MondkapVerplicht (kinderen van alle leeftijden uitgezonderd) in winkels en op plaatsen waar je geen meter afstand kunt houden
Openbaar vervoerBeschikbaar
Maximale groepsgrootte (alleen buiten)Zo min mogelijk
Boetes1000 - 4000 euro

Faciliteiten​

TankstationsOpen
WinkelsOpen, winkelcentra zijn gesloten
Restaurants/café'sOpen
HotelsOpen (met beperkte faciliteiten)
Campings en bungalowparkenOpen
StrandenGesloten
Musea, theaters, bioscopen en attractieparkenGesloten

Hulpverlening​

pechhulpCheck je pakket
Bekijk hier de uitzonderingen bij een oranje en rood reisadvies

Check je verzekering bij oranje en rood reisadvies. Vragen over je ANWB Reisverzekering?

Bel bij pech de Alarmcentrale: 088 269 2888 of 070 314 14 14

Op vakantie?​

Alles over vakantieAlles voor je vakantie naar Noorwegen vind je hier. O.a. reisvoorbereiding, tips en inspiratie en aanbod
Op reisWaar kan ik deze zomer veilig en ontspannen op vakantie?
Heb je nog vragen?Bekijk de vragen en antwoorden over vakantie in coronatijd

 
Vanaf 24 juni weer open voor toeristen??
Durf niet te zeggen voor welke landen dit geld of wat de beperkingen zullen zijn, zowel heen- als terugreis.
 
Ik lees net dat Noorwegen, onder voorwaarden, weer "open" gaat voor andere Europeanen. Doorslaggevend is het kunnen tonen van een EU DCC QR-code. Die QR-code is volgens mij nog niet beschikbaar in Nederland maar dat moet volgende maand ook rond zijn lijkt mij zo.
bron: rijksoverheid
 
Ik heb eieren (pizza's) voor mijn geld gekozen.
Dit jaar wordt Sardinië mijn bestemming. (als alles normaal blijft verlopen)

Al die onzekerheden richting noorden laat ik dit jaar aan mij voorbij gaan.
Ook wil ik dan door Rusland, maar daar lijkt 't nu niet goed te zijn mbt corona in grote steden zoals St. Petersburg.
Volgend jaar is er weer een jaar!
 
Yep en over een paar weken zijn we weer rood.

De deltavariant rukt op. De jeugd gaat massaal weer uit. Wat denk je wat daar het effect van is?
Meerdere keren is het al gebeurd dat iedereen negatief getest was voordat ze een cuiseschip op gingen en toch een paar dagen later hoor je van een coronauitbraak op een cruiseschip. Een negatieve test is blijkbaar niet voldoende.

De jeugd wil graag allemaal het Janssen vaccin. Hiervan is bekend dat de efficiëntie lager is dan van de andere 3 maar je bent met 1 prik klaar.
AstraZeneca doet het ook niet goed tegen de Deltavariant. Janssen is hetzelfde type vaccin dus ook deze zal niet waarschijnlijk ook niet zo veel bescherming bieden tegen de Deltavariant.

Lang pessimistisch verhaal maar ik verwacht dat we over een paar weken weer rood zijn op de kaart.
 
Dat moet dan wel met die QR code. Ik heb namelijk sterk de indruk dat hotels, restaurants, etc niet eens weten dat je het Janssen maar 1 dosis nodig hebt. Ik was vorig weekend in Duitsland en daar liet 1 van onze vrienden op een paar plekken zien dat ze gevaccineerd was (nog geen QR beschikbaar). Er werd gekeken of er 2 vaccinaties op stonden en op welke datum. Immers je moet normaal gesproken (Janssen dus niet) 2 vaccinaties hebben.
 
@cb_750_kz zei:
Na 1 juli mag je naar Noorwegen als je een digitaal coronapaspoort hebt, dus ingeent bent
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb al een QR-code voor NL.

Over enige dagen komt er ook een internationale code.
Heel leuk, maar ik begreep ook dat alle eisen, beperkingen ect tav corona in ieder land weer verschillend zijn.
Wat 't waard is moet ik eerst nog maar eens vernemen.
 
Laatst bewerkt:
Is Noorwegen, samen met Zwitserland, het Fort Knox van Europa deze zomer? Lijkt er wel op.
Dat was vorig jaar ook al een beetje zo, volgens mij zijn de Noorse grenzen voor NL'ers vorig jaar nog geen 4 weken open geweest. Dat is het voordeel als je alle zaakjes goed voor elkaar hebt en de inkomsten uit het toerisme makkelijk kunt missen, dan hou je de boel gewoon zoveel mogelijk op slot.
 
Als je je niet laat inenten wel. Of bedoel je wat anders?
Ik bedoel dat ik deze week in de krant las dat ondanks jouw eigen vaccinaties en de app enz dat Zwitserland i.i.g. weer iets anders wenste. Ik heb er zelf nog geen goed onderzoek naar gedaan maar zou graag naar de regio Andermatt willen.
Is off topic, sorry.
 
Terug
Bovenaan Onderaan