Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Volgens mij de 520, maar is al weer 6 jaar terug. Zijn er in 2012 en 2016 geweest.
Maar volgens mij kan je een groot deel de 13 pakken en over op de 520.
 
Ben alvast beetje aan het stoeien met globale route voor onze trip begin juli.
Kom nog een paar dilemma's tegen. Heb nu aan de westkant voor de E134 gekozen maar zit toch te denken om of de 520 of de 13 te nemen.
Adviezen,ideeen ?
Ik zal deze lus zeker meenemen(vooral dat groene stuk is mooi sturen!):
lus1.jpg
 
Wanneer ga je @peettomaat ? Ik zit nu in Kyrping langs de E134. Helaas met de camper :$, maar voor een "snelweg" lijkt het me al mooi sturen. Ongelofelijk wat voor een verschil op 40km afstand:
Roldal: skieers en langlaufers
Kyrping: stralende zon met 15gr bij de langfoss waterval
Over 2 dagen gaan we richting preikestolen, maar wij volgen de 134 en 39 enpakken de boot naar mortavika
 

Bijlagen

  • 20220508_103712.jpg
    20220508_103712.jpg
    332 KB · Weergaven: 30
  • 20220508_130127.jpg
    20220508_130127.jpg
    549,6 KB · Weergaven: 30
Kan iemand me uitleggen hoe de ferry queues in Noorwegen werken? Mag je als motorrijder een lege rij pakken om vooraan te staan of is het netjes aansluiten wanneer er geen aparte rijen zijn voor motoren?
 
Meestal zijn er niet echt lange rijen, tenmiste ik ben er 4x geweest en heb nooit hoeven te wachten op een volgende ferry. Wij sloten gewoon aan in de rij.
 
Kan iemand me uitleggen hoe de ferry queues in Noorwegen werken? Mag je als motorrijder een lege rij pakken om vooraan te staan of is het netjes aansluiten wanneer er geen aparte rijen zijn voor motoren?
Motoren hebben eigen rijen. Vaak de lege rijen. Ze worden je wel aangewezen als je komt aanrijden door personeel. Mijn ervaring is dat motoren als eerst op de boot mogen.
IMG_20190514_094035.jpg



Edit: als je de pondjes in de binnenlanden bedoelt. Gewoon aansluiten in de rij. Bootje kumpt zo weer terug.
 
Laatst bewerkt:
Motoren hebben eigen rijen. Vaak de lege rijen. Ze worden je wel aangewezen als je komt aanrijden door personeel. Mijn ervaring is dat motoren als eerst op de boot mogen.



Edit: als je de pondjes in de binnenlanden bedoelt. Gewoon aansluiten in de rij. Bootje kumpt zo weer terug.
Ik bedoel inderdaad de pondjes in het binnenland, dat zal bij de grotere overtochten (tussen landen) wellicht anders gaan.
 
Ik reed meestal ook niet direct naar voren, maar ik probeerde me wel zo te positioneren dat het personeel me kan zien, mocht het dan krap worden dan kan je er met de motor altijd nog wel tussen.
 
Ander dingetje is nog : Hoe combineren jullie Lysebotn en Preikestolen in een doorgaande route ? Daarmee bedoel ik komend vanuit het noorden of vanuit het zuiden, net hoe het rondje gereden wordt. Of de een op de heen en de ander op de terugweg ?

Ik pak de ferry van Lysebotn naar Songesand kai. Kom je net niet bij Preikestolen, maar scheelt wel een halve dag omrijden. Op tijd boeken via kolumbus.no kost dit ook niet zo veel (€ 25 voor 3 motoren). De toeristen ferry kan ook, maar deze is vraagt een veelvoud van dit bedrag dus dan is het niet leuk meer...
 
Ander dingetje is nog : Hoe combineren jullie Lysebotn en Preikestolen in een doorgaande route ? Daarmee bedoel ik komend vanuit het noorden of vanuit het zuiden, net hoe het rondje gereden wordt. Of de een op de heen en de ander op de terugweg ?
Preikestolen moet je heen lopen hè, daar lopen geen routes langs. Ja tot de parkeerplaats, maar daar zie je niks. De laatste 1,5 uur zal je toch echt moeten lopen. Als je met de Ferry vanuit Lysebotn naar Forsand gaat zit je het dichtste in de buurt denk ik
 
Kan iemand me uitleggen hoe de ferry queues in Noorwegen werken? Mag je als motorrijder een lege rij pakken om vooraan te staan of is het netjes aansluiten wanneer er geen aparte rijen zijn voor motoren?

Ik begreep dat je juist vooraan moet gaan staan (ook bij als er 1 wachtrij is), omdat motoren idd er als eerste op gaan. Betalen gaat automatisch (foto kenteken) en je kan eventueel een FerryPass aanschaffen met Pre-paid tegoed, dan is je overtoch 50% goedkoper. Hoop gedoe, dus dat laat ik lekker zitten.

Nuttige video van TSHansen:
 
Nu we het toch over Noorwegen hebben, dit is mijn route voor Juni:

Google maps linkje: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1ebidShLTzWsRSEESZM3B25A9im0lGWo6

De bruine routes zijn gravelwegen en voor de hele rit trekken we 8 dagen uit. Mocht ik nog wat moois vergeten zijn, dan hoor ik het graag 8-). Heb er onwijs veel zin in!!!

Na afloop zet ik de routes en het videoreisverslag op mijn website uiteraard!

Norway.png
 
Ik begreep dat je juist vooraan moet gaan staan (ook bij als er 1 wachtrij is), omdat motoren idd er als eerste op gaan. Betalen gaat automatisch (foto kenteken) en je kan eventueel een FerryPass aanschaffen met Pre-paid tegoed, dan is je overtoch 50% goedkoper. Hoop gedoe, dus dat laat ik lekker zitten.

Nuttige video van TSHansen:
Dat meende ik ook ergens gelezen te hebben, tevens dat er een automaat is aan boord om je kaartje te halen?
Dank voor de video!
 
Nu we het toch over Noorwegen hebben, dit is mijn route voor Juni:

Google maps linkje: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1ebidShLTzWsRSEESZM3B25A9im0lGWo6

De bruine routes zijn gravelwegen en voor de hele rit trekken we 8 dagen uit. Mocht ik nog wat moois vergeten zijn, dan hoor ik het graag 8-). Heb er onwijs veel zin in!!!

Na afloop zet ik de routes en het videoreisverslag op mijn website uiteraard!

Bekijk bijlage 1758859
Dat ik er een paar jaar terug in juni was, was de Strynefjell nog gesloten vanwege de sneeuw, maar daar kan je vrij makkelijk omheen
 
Afgelopen maandag thuis gekomen uit Noorwegen, wat een prachtig land zeg 😃

We zijn heen gereden over de snelweg via Duitsland, Denemarken en Zweden en vanuit Kristiansand hebben we de boot terug gepakt. De eerste nacht in Zweden hadden we een Airbnb geboekt en verder was alles op de bonnefooi. Lekker avontuurlijk 😎

Helaas waren een aantal passen (o.a. Trollstigen) nog dicht vanwege de sneeuw maar dat mocht de pret niet drukken, ontzettend genoten. Ondanks een nacht in de tent met -4C……🥶
Oh, en de benzineprijzen van zo’n €2.60 á €€2.65 voor Euro95 heeft ons ook niet weerhouden om lekker rond te rijden 😉

































93714617-F874-4C8D-922C-0E1BBD3EB0C8.jpeg

A92BBDA5-9955-4923-9EC0-EACAB0E4069E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan