Hoi Jeroen,
Ik ben wel benieuwd waarom je het niet eens bent met het closed-loop verhaal. En geef hieronder graag een toelichting waarom ik denk dat wat ik heb geschreven wel degelijk klopt. Overigens, de Woolich oplossing ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen. De toelichting hierna is volledig gebaseerd op flashtune.
Zodra ActiveTune in de flashtune software wordt geactiveerd en vervolgens de ecu wordt geflashed, worden er inderdaad een aantal extra tabellen in de ecu geschreven. De belangrijkste daarvan zijn de TPS en MAP trim tabellen. De trim tabellen worden tijdens het rijden continu bijgewerkt op basis van de feedback van de lambda sonde. Indien de optie 'Live correction mode' is ingeschakeld, wordt de trim direct toegepast op de basemap. Omdat er bepaalde limieten aan de trims verbonden zijn, is het natuurlijk verstandig om een aantal keer de aanpassingen uit de trim tabel naar de base map te flashen. Daarmee worden de trims in de trim tabel steeds kleiner. Blijft onverlet dat met live correction mode de base map nog steeds wordt aangepast op basis van de waarden uit de trim tabel. Daarmee wordt de feedback van de wide-band lambda sonde dus te allen tijde gebruikt om de inspuiting aan te passen, met andere woorden: closed-loop.
Hoi Koolraap. Niemand kan jou vtv vertellen of de motor wel of niet afgesteld moet worden na het vervangen van de kat+bochten. Maar de kans is wel erg groot. Het zou duidelijk moeten worden na een testrun en dan de beslissing nemen. Hou er wel rekening mee dat de kans zeker aanwezig is dat er nog een flink bedrag bij kan komen voor het afstellen. En in dit geval zou ik je een ECU flash willen adviseren, deze is iets duurder dan een PowerCommander maar er kan veel meer. 1 van de belangrijkste dingen is de O2 sensor uit zetten. Dat kan niet met een PowerCommander. En je vraag of een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen is snap ik niet helemaal. De ECU blijft na de flash altijd aanpasbaar en kan zelfs weer terug gezet worden naar "stock". Alleen is het zo dat de dealer er waarschijnlijk niets meer mee kan omdat de Kawasaki software is overschreven door die van de flash.Ik heb op mijn Z1000R uit 2018 momenteel alleen Akra einddempers. Verder nog origineel (kat + bochten). Zit eraan te denken om deze te vervangen voor full Akra.
Lees dan verschillende dingen. De 1 zegt dat ECU of PC niet nodig is, de ander adviseert weer een PC en weer iemand een ECU Flash.
Ben even benieuwd naar jullie ervaringen/tips?
Is een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen? Heb hier ook tegenstrijdige dingen over gelezen namelijk.
Het gaat mij vooral om iets zwaarder geluid en niet zozeer voor circuit rijden bv.
Tnx.
Hey Jeroen, heb je ervaring met de Triumph Tiger Sport 2013? Er zit een Arrows demper op, K&N filter geplaatst en de katalysator is leeg. Gr. Martijn.Hoi Koolraap. Niemand kan jou vtv vertellen of de motor wel of niet afgesteld moet worden na het vervangen van de kat+bochten. Maar de kans is wel erg groot. Het zou duidelijk moeten worden na een testrun en dan de beslissing nemen. Hou er wel rekening mee dat de kans zeker aanwezig is dat er nog een flink bedrag bij kan komen voor het afstellen. En in dit geval zou ik je een ECU flash willen adviseren, deze is iets duurder dan een PowerCommander maar er kan veel meer. 1 van de belangrijkste dingen is de O2 sensor uit zetten. Dat kan niet met een PowerCommander. En je vraag of een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen is snap ik niet helemaal. De ECU blijft na de flash altijd aanpasbaar en kan zelfs weer terug gezet worden naar "stock". Alleen is het zo dat de dealer er waarschijnlijk niets meer mee kan omdat de Kawasaki software is overschreven door die van de flash.
Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik je graag.
jeroen@dynojetvdmeer.demon.nl of 0625072882 (Whatsapp)
Hoi Martijn. Ook die ben ik wel eens tegekomen. Wat is je vraag daarover?Hey Jeroen, heb je ervaring met de Triumph Tiger Sport 2013? Er zit een Arrows demper op, K&N filter geplaatst en de katalysator is leeg. Gr. Martijn.
Ik heb je een pb gestuurd.Hoi Martijn. Ook die ben ik wel eens tegekomen. Wat is je vraag daarover?
Hoi Jeroen,Hoi Koolraap. Niemand kan jou vtv vertellen of de motor wel of niet afgesteld moet worden na het vervangen van de kat+bochten. Maar de kans is wel erg groot. Het zou duidelijk moeten worden na een testrun en dan de beslissing nemen. Hou er wel rekening mee dat de kans zeker aanwezig is dat er nog een flink bedrag bij kan komen voor het afstellen. En in dit geval zou ik je een ECU flash willen adviseren, deze is iets duurder dan een PowerCommander maar er kan veel meer. 1 van de belangrijkste dingen is de O2 sensor uit zetten. Dat kan niet met een PowerCommander. En je vraag of een ECU na de tijd wel of niet weer aan te passen is snap ik niet helemaal. De ECU blijft na de flash altijd aanpasbaar en kan zelfs weer terug gezet worden naar "stock". Alleen is het zo dat de dealer er waarschijnlijk niets meer mee kan omdat de Kawasaki software is overschreven door die van de flash.
Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik je graag.
jeroen@dynojetvdmeer.demon.nl of 0625072882 (Whatsapp)
20-043-516 | European model, Laser Hot Cam open bolt-on exhaust, Stock or aftermarket air filter |
Waarom zou je dat willen? 9 van de 10x kloppen die toch niet voor onze brandstof en omstandigheden.Weet iemand misschien waar ik de oude fuel maps voor de powercommander 3 kan downloaden? Nu moet ik telkens naar Amerika mailen voor deze mappen.
Deze nieuwe tunes zijn pvm de oude extensies zijn jvm. Ook al maak ik er een jvm file van herkent de powercommnader 3 deze niet?
20-043-516 European model, Laser Hot Cam open bolt-on exhaust, Stock or aftermarket air filter
Waarom zou je dat willen? 9 van de 10x kloppen die toch niet voor onze brandstof en omstandigheden.
Maar als je een cd kunt bemachtigen. Daar staan ze ook vaak op.
1. Als je de RB EVO zelf inbouwt staat daar (nieuw) een 0-map in. Dan past hij dus niets aan. Als je hem tweedehands hebt, eerst een 0-map erin zetten. Zo naar de dyno toe.Goedemorgen mannen,
Het is weer lekker klote weer buiten, dus ik ben een onderhoud rondje aan het doen en lekker aan het sleutelen in de garage.
Ik heb een K&N filter geplaatst (originele was aan vervanging toe), de cat verwijdert en een andere demper geplaatst.
Hierdoor zal de fiets (GSX-R 750 K7) hoogstwaarschijnlijk opnieuw afgesteld moeten worden. Nu zijn hier veel verschillende kastjes voor.
Maar mijn oog is gevallen op een Rapid Bike Evo gezien de mogelijkheden die deze bied en dat ik hem met een andere kabelboom over kan zetten naar een mogelijk toekomstige fiets, en de mogelijkheid verschillende maps te gebruiken.
Nu zit ik nog wel met een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.
Het zou super zijn als iemand met wat meer ervaring hier antwoord op kan geven!
- Uiteraard is het beter de motor icm de rapid bike af te stellen op de dyno. Maar heeft deze unit na plaatsen al direct effect (ergo kan ik naar de dyno toe rijden of moet hij even op de aanhanger)?
- Is iemand toevallig beken met de Healtech X-TRE unit? Ik had deze op het oog om de begrenzing in de 1-3 versnelling weg te halen. Echter kan ik niet vinden of deze samenwerkt met de Rapid Bike.
- Is het mogelijk om de A-B-C standen van de GSX-R 1000 na te maken in de Rapid Bike met verschillende maps? Ik zou wel een regen map willen hebben.
Bedankt voor je reactie Peter!1. Als je de RB EVO zelf inbouwt staat daar (nieuw) een 0-map in. Dan past hij dus niets aan. Als je hem tweedehands hebt, eerst een 0-map erin zetten. Zo naar de dyno toe.
2. Als je de prijs van de Healtech en de Rapid Bike bij elkaar optelt, kun je misschien net zo goed je ECU laten herschrijven. Dat heeft vele voordelen ten opzichte, maar is (afhankelijk van je wensen) iets duurder.
3. Rapid Bike kun je een map switch bij bestellen. Kun je twee maps laten programmeren. Let wel op: tweede map maakt het afstellen ook duurder, want ook deze map moet geschreven worden.
Bedankt voor je reactie Peter!
1) helemaal duidelijk!
2) Wat voor voordelen heeft een remap van de ECU dan vs een rapid bike / healtech combi (even afgezien van de prijs)?
3) Duidelijk. Begrijpelijk dat er dan 2x afstellen nodig is. (zijn 2 maps de max?)
Ook interessante ervaringen! Thanks!Mijn ervaring is anders, geen wetenschappelijk onderzoek, maar mijn bevindingen:
ikzelf powercommander (bmw k1200r) + afstellen ca. € 550,00
maat (motor euro 4) rapidbike + afstellen ca. € 1000,00 ( 2 cilinder beide afzonderlijk afgesteld)
( heel gedoe voor de tuner om de closed loop te omzeilen)
ikzelf andere motor (B-king = euro 3) ecu flash + afstellen € 400,00
bij alle 3 ervaring zeer positieve eindresultaten.
dan is ecu flash voordeliger en kunnen meer meer zaken ondervangen worden.
(bij mij de snelheidslimiet eraf, elke versnelling onbegrensd, fantastisch afgesteld, man wat loopt dat ding nu...)
vooral met een euro 4 of 5 motor moet heel wat overruled worden, wat niet kan met een piggybag.
met de kennis van nu zou ik voor ecu flash met afstellen gaan.
bij alle 3 ervaringen reed de motor soepeler, meer trekkracht onderin, beter oppakken op het gas, meer (veel) Power, lager verbruik bij gelijke rijstijl (al is dat lastig)
Daar hoor ik inderdaad vele goede verhalen over. Stond ook al op mijn lijstjeEuro 3... Mijn B-king heb ik ook wat aangepast, decat, andere slip-on, bmc luchtfilter, air intake mod (vergrote koude luchtinlaten)
die euro eisen zitten (ook) deels in ecu geschreven, vooral in de testgebieden, wat het stuk onder de 5k is, en laat dat nu ook het stuk zijn wat je het meest gebruikt...(ik weet niet exact wat er in de ecu geknepen wordt, dat kan een goede tuner jou beter vertellen).
ik Zou je naar de Tovenaar in Goes sturen...
ja ik ben vanuit Friesland helemaal naar Zeeland gereden, 3x paspoort controle gehad
Gaat mij erom dat ik met de originele uitlaat/cat wel eens op het circuit rij. Mijn huidige uitlaat wordt daar niet toegelaten denk ik (geen e-keur). Daarvoor zou ik de 2 maps willen.meerdere Maps? 1 goede meer heb je niet nodig m.i., je laat hem afstellen in de configuratie waarmee je 90% van de tijd rijdt, het verschil b.v. Met en zonder dB killers, is in mijn ervaring niet enorm. Bij de Bmw met 1 uitlaat iets minder vermogen met killer, bij de Koning merk ik er niets van Met of zonder killer.
(ik rij de laatste jaren altijd met killer, voormezelf, en jullie, kunnen we misschien nog wat jaren langer rijden met de motor.)
Dat ga ik ook zeker doen. Heb van dit onderdeel weinig kaas gegeten.Het vakmanschap van de tuner, ervaringen van andere motorrijders met dezelfde motor zou ik mee laten wegen.
Duidelijk!Zo zijn er voor Suzuki diverse namen die wel wat kunnen op tuningsgebied.
Oja de powercommander met standaard map van de 1e motor liep super, maar dronk Meer als z’n baasje, dat was na goed afstellen wel heel anders, liep even goed maar veel zuiniger!
De kennis van ECU flashen is heel anders dan een rapidbike bike afstellen, niet iedereen kan dit.
Als je bv rapidbike dealer bent zul je dit ook adviseren.
Wij van wc eend, adviseren, ja juist, wc eend.
Ik heb over de meesten indd al wel via andere verhalen gehoord.oja ik ga niet namen van tuners hier publiceren die staan in de openingspost. Of stuur pm.
Daar hoor ik inderdaad vele goede verhalen over. Stond ook al op mijn lijstje
Gaat mij erom dat ik met de originele uitlaat/cat wel eens op het circuit rij. Mijn huidige uitlaat wordt daar niet toegelaten denk ik (geen e-keur).
Misschien Mille Pajic?Ik zie in de OP geen Tuners in het oosten van het land, heeft iemand nog een adresje daarvoor? Wel een goede tuner, niet bedrijven "die het er bij doen" zal ik maar zeggen..
Gaat om een KTM 690 SMC R uit 2021.. puur afstellen want de PCV zit er al in..