Het grote systeemhelmen topic

Ik rij een naked bike en ik gebruik een Shark Evoline helm.
Het leuke aan die helm vind ik dat je 'm ook als jet-helm kan gebruiken , het kinstuk kan helemaal achterover kantelen en vormt dan 1 aerodynamisch geheel met de helm. met en zonder vizier rijden, met en zonder donker vizier erbij, het kan allemaal.
(heerlijk koel op een warme zomerdag + makkelijker communiceren als je stil staat)
Ik heb nog geen enkele andere helm gezien die hetzelfde kan.

Nadeel: hij is niet zo degelijk als de Schubert die ik ook ooit heb gehad. de plastic delen van het kinstuk en van de ventilatie poorten gaan makkelijk kapot als je nonchalant met de helm om gaat.
En als je de helm als integraal gebruikt is de ruimte onder je kin niet afgesloten. Met fris/koud weer is dat minder prettig maar dat kan je redelijk compenseren met een balaklava.
Geluid: kan beter maar valt wel mee, ook op de snelweg. Maar ik rij wel altijd met oordoppen in, dat maakt veel uit.
Ventilatie: prima. Als brildrager ben ik daar scherp op. Geen idee of het beter kan maar het werkt aanzienlijk beter dan in de Schubert die ik 10j geleden in mijn vorige motorleven gebruikte.
 
Ha oma!

Wil ook gaan kijken voor een nieuwe. Heb de afgelopen 10 jaar gereden met de Airoh Mathisse. Wel goed bevallen, maar inderdaad luidruchtig.

Nou heb ik het altijd vrij vlug warm, dus de helmen met volledig wegklapbare kinstukken lijken mij een goede vervanger, zoals dus de Shark Evoline.

Had er 3 kunnen ontdekken tot nu toe. De Shark dus, en de evoline 2 is nu verkrijgbaar net onder de 200 pleuries. Mooie helm, vindt de designs van de evoline 3 mooier, maar voor 100 euro meer waar eigenlijk alleen de designs het verschil maken vind ik niet nodig.

Heb ook de LS2 convert ontdekt. Chinees helm, voor rond de 225 pleuries. Ziet er netjes uit, ook een zonnevizier net als de shark. Wel de minst mooie van de 3 vind ik.

De Roof Boxer is de helm die ik het mooist vind. Maar helaas ook de duurste van de 3, en hij lijkt me ook de minst praktische. Voor de nieuwe v8 betaal je bijna 400 euro. De drukkers waar je het kinstuk mee sluit vind ik het minst gebruikersvriendelijke systeem van de 3. Geen zonnevizier. En ik heb gelezen dat een pinlock-systeem hier blijkbaar niet in kan, vanwege de ronding van het vizier. Ook blijkt hij bij een beetje flinke regenval niet helemaal waterdicht te zijn. Pinlock-voorbereid is toch wel iets wat ik nodig heb. Ik rij namelije ook in de winter, en een beslagen vizier is oer-vervelend...

Weet iemand ooit nog andere helmen met de features van bovenschaal 3?
 
De Roof Boxer is de helm die ik het mooist vind. Maar helaas ook de duurste van de 3, en hij lijkt me ook de minst praktische. Voor de nieuwe v8 betaal je bijna 400 euro. De drukkers waar je het kinstuk mee sluit vind ik het minst gebruikersvriendelijke systeem van de 3. Geen zonnevizier. En ik heb gelezen dat een pinlock-systeem hier blijkbaar niet in kan, vanwege de ronding van het vizier. Ook blijkt hij bij een beetje flinke regenval niet helemaal waterdicht te zijn. Pinlock-voorbereid is toch wel iets wat ik nodig heb. Ik rij namelije ook in de winter, en een beslagen vizier is oer-vervelend...

Weet iemand ooit nog andere helmen met de features van bovenschaal 3?

Aan de andere kant heeft de Roof zo veel ventilatie, dat je vizier ook niet beslaat :+ O-)
 
Sinds begin dit jaar heb ik een Shoei Neotec. 560 euro's dus een klap geld,
maar voor mij een heerlijke helm.
Pasvorm : prima.
Ventilatie: prima.
Bedieningsgemak: Uitstekend, ook met 1 hand en dikke handschoenen.
Geluidsniveau: redelijk, systeemhelmen zijn volgens mij altijd wat luidruchtiger dan integraalhelmen, met name door de naad.
Sluiting: goed, ook met dikke handschoenen.
Kortom: ik ben er erg tevreden over, mijn volgende helm waarschijnlijk hetzelfde type.
Hartelijke groet,
Hans
 
Ja Hans, het is veel geld, maar je hebt dan ook heel wat comfort om gans het jaar te rijden, zowel bij heel warm weer (uitstekende ventilatie) als bij koud weer (goede isolatie , ook goed sluitend kinstuk).
Ik heb de mijne al meer dan 2 jaar, en nog steeds heel tevreden van.
Bij mij heb ik wel ook een bluetoothset die opgebouwd is van Interphone, met binnenin aangebrachte spreakerarm en luidsprekers die mooi kunnen ingewerkt worden zonder te moeten aanpassingen doen. Mijne is wel een witte, omdat die toch best de warmte weerkaatst in de zomer bij stilstaand of traag verkeer. Maar je hebt normaal wel in de prijs reeds een volledig pinlocksysteem waarbij je mooi dampvrij kan rijden in de tussenseizoenen en de winter.
Ik kan nog altijd goed verstaanbaar bellen en muziek horen aan een 140 km/u, dus de combinatie helm en Bluetooth werkt perfect voor me.
Ook mag je in België je Shoei Neotec gratis een onderhoud laten doen door mensen van Shoei zelf die jaarlijks in de RAD winkels passeren, en waar je een uitnodiging krijgt. Je vizier wordt dan mooi gereinigd en wat nodig is wordt even gesmeerd en gecontroleerd of alles nog perfect werkt en sluit.
 
Oma rot op.


Ik heb vandaag een HJC rpha max zoomwalt gekocht. echt een super mooie helm. Alleen vraag ik even jullie ervaring.

Mijn hoofdomtrek is 58 cm. HJC heeft de maat M 57/58 en de maat L 58/59. Ze hebben dus overlappende maten.

Ik heb een M genomen en bij de wangen zit hij goed strak, maar niet oncomfortabel. De maat L zat wat ruimer, maar niet echt los.

Het enige punt wat ik nu heb is dat bij mijn voorhoofd wel behoorlijk strak zit, het is niet oncomfortabel te noemen voor zolang als ik hem nu hem op gehad. Denk half uur thuis op de bank, maar mijn voorhoofd wordt wel rood en de groeven van het schuim staan erin.

Nu zeggen ze overal dat een helm nog een 1/2 tot 3/4 maat ruimer wordt. Vraag mij nu toch af of dit niet te strak is?
 
Ach ik heb altijd een deuk in mijn voorhoofd na dragen van de helm haha.
Zit erg confortabel maar het is te zien na het dragen.....
 
Vandaag even (kort stukje) zonder oordoppen gereden. Best een bak herrie.

Nu was ik me al aan t oriënteren op een nieuwe/andere helm. Een die best stil is.

Momenteel heb ik de Scorpion Exo 3000 Air ( zie plaatje )

Het moet weer een systeemhelm zijn omdat ik dat gewoon prettig vind omdat ik af en toe nog wat wil praten en/of eten.

Kennen jullie mijn helm en hoe verhoudt deze zich t.o.v. de bekende (populaire) schuberth C3 Pro. Men zegt dat die stil is. Of is mijn huidige helm ook best stil, maar is het eenmaal zo dat er altijd een bak herrie aan te pas komt?

Overigens, ik rijd altijd met oordoppen.

OF!!!! kan een integraal helm toch beter/prettiger kunnen zijn? (welke??? )

OF!!!! gewoon een systeemhelm, welke??
full
 
Ik kom van een integrale Schuberth S1 af en die was toch een stuk stiller dan mijn nieuwe HJC rpha max evo.

Mijn collega komt van een Shoei Multitec systeemhelm en heeft nu ook de hjc rpha max evo en die vindt hem echt stil. en veel stiller dan de shoei multitec.

Ik heb gemerkt dat je een dikke speknek moet hebben om de onderkant goed af te sluiten en je helm zo stil te krijgen.

Ik rij zelf ook altijd met oordoppen, maar de nieuwe helm drukt nog iets teveel op de oren waardoor de otoplastieken nog wat "lekken". Ik hoop dat dit met een paar ritjes over is.

Ander item van de HJC rpha max evo is dat de zonnebril veel te licht is van kleur. Een avond zonnetje is al behoorlijk fel aan de ogen en voldoet niet. Ik ga op zoek naar een donkerder inwendige zonnebril, deze zijn te koop namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik het zonnevizier wel eens samen met mijn sportbril met oranje glazen,
Daardoor Is dat scherm wat donkerder maar toch nog voldoende om onder een brug in èèn keer blind te zijn.
(Ik heb een Schuberth C3)
Elke systeemhelm maakt volgens mij meer herrie dan een integraal, maar bij de C3 valt dat wel mee, bij lange snelwegritten doe ik wegwerpdoppen in, mijn optoplastieken vind ik te stil.
 
Naast al die dure Schuberth, HJC RPHA en Shoei helmen wil ik even mijn ervaringen delen met de Crivit (Lidl) systeemhelm die in het voorjaar van 2015 in de winkelschappen lag.
Ik had ook nog een fijne HJC fiberglas integraalhelm, maar die was eigenlijk aan vervanging toe.
Ik wilde de Crivit gewoon eens proberen. 5 tientjes om ervaring op te doen met een moderne systeemhelm is niet meteen een rib uit het lijf. De Crivit is van alle gemakken voorzien, zoals een zonnevizier, een extra helder vizier en een "winter" nekkraag.
De helm past goed bij mijn hoofd. Zit prima. Geen vervelende drukpunten. Alleen mijn oren zitten wat klem, maar dat ligt meer aan de vorm van mijn oren dan aan de pasvorm van de helm.
Op mijn vorige motor, een Yamaha XJ900S Diversion, hoorde ik een constante windruis ter hoogte van mijn linker oo. Volgens mij lekt er een klein beetje lucht bij het kartelwiel wat het zonnevizier in en uitklapt.
Op mijn huidige motor, een Suzuki DL650 V-Strom, heb ik een Givi Airflow scherm gemonteerd. Door de Airflow kan ik eigenlijk altijd met geopend vizier rijden. Bij een heel toeristisch tempo rij ik vaak met opgeklapt kinstuk.
Door de Airflow is de luchtstroom zodanig dat ik geen windruis meer meer hoor bij mijn linker oor.
Mede daardoor bevalt mij de Crivit steeds beter. Alles werkt nog naar behoren. Het scharnier beweegt nog soepel, het vizier dicht nog steeds goed af en ook de wangkussens blijven hun vorm en vulling houden. Dus van een mindere afwerking t.o.v. van duurdere merken kan ik niet spreken. Net als veel andere helmen komt de Crivit ook uit een Chinese fabriek gerold. Ik vind de helm er mooi uitzien, hij bevalt dus goed, dus blijf ik er voorlopig nog wel even mee doorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu al een tijdje de HJC IS MAX BT en ik ben er eigenlijk zeer tevreden mee.
Is wat luidruchtig maar ik draag altijd oordopjes en die voldoen ook met 180 prima.
Ook met 180 over je linker schouder kijken blijft hij keurig zitten.
Ventilatie werkt goed en het zonnevizier is erg prettig.

Screenshot_2016-06-14-20-40-36-1_zpsejxblvyo.png


Gisteren een nieuwe hjc is max 2 besteld voor mijn partner.
Gaat volgend jaar ook haar rijbewijs halen en zit nu regelmatig achterop en heeft zolang een leenhelm van haar moeder.

Is een model later dan die van mij en is een cadeautje.
Komt morgen binnen.

Heeft mijn helm gepast en past perfect dus ik neem de gok.
Ben heel benieuwd.

Screenshot_2016-06-14-20-43-53-1_zpsiopacc5x.png
 
Ik rij zelf sinds een week met een Shark Evoline 3. Heerlijk ding want je kan het helemaal naar achteren klappen voor als je in de stad rijdt.
 
Ik rij zelf sinds een week met een Shark Evoline 3. Heerlijk ding want je kan het helemaal naar achteren klappen voor als je in de stad rijdt.
openklappen is volgens mij alleen nodig als je niet rijd,
(en om aan bemande pompen te tanken)
anders ben ik van mening dat de helm dichtgeklapt moet zijn, vizier open kan natuurlijk wel.
(maar da's ieder zijn ding natuurlijk).
 
Officieel gezien wel ja. Er is er maar eentje die met open geklapte kin idd goed gekeurd wat ik hoorde.
 
Officieel gezien wel ja. Er is er maar eentje die met open geklapte kin idd goed gekeurd wat ik hoorde.
als je met " er is er maar eentje" de evoline3 helm bedoeld .... deze is namelijk (ook?) goedgekeurd zonder kinstuk volgens ECE 22.05, als ik t goed onthouden heb .....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs een Schuberth C3 Basic gekocht na ruim 10 jaar met mijn Shark RSF Fusion gereden te hebben.
Doel was een stille(re) systeem helm vinden.
Na een hele rits helmen gepast te hebben kwam de schuberth C3 basic het prettigst uit de bus. Helaas zat de C3 en C3 Pro te strak want die kon ik voor bijna de zelfde prijs krijgen terwijl deze veel mooier zijn afgewerkt maar de pasvorm van mij hoofd is redelijk statisch dus helaas.
Eerste indruk was dat mijn oude Shark toch vrij stil leek te zijn. De C3 Basic maar vooral aan de rechterkant vrij veel herrie\ruis en de wang-stukken waren echt na 2 uur rijden (in totaa) al wat sompig. In de winkel heb ik ook nog een nieuwe helm op gezet ter vergelijking en die zat inderdaad een stuk strakker dan de gene waar ik 2 uur mee gereden had.
De helm is retour gegaan en er bleek inderdaad iets niet juist te zijn want ik kreeg na 4 weken een nieuwe buitenschaal en iets vollere wang-stukken. De eerste ritjes zat tie erg strak maar moet zeggen dat het sompige er voor gezorgd heeft dat het nu wel lekker zit. Het valt me wel tegen dat dit na een paar uur rijden zo veel scheelt van een 'kwaliteitshelm'. Schuberth heeft het afgedaan als onzin maar uit coulance kreeg ik de wang-stukken gratis wat ik erg uiteraard op prijs stelde.
Voor wat betreft de herrie\ruis, dat is een stuk minder maar heb er wel een licht fluitend geluid voor terug gekregen. Aangezien het de enige helm was die echt lekker zat, had ik geen zin om de helm nog eens 4 weken kwijt te zijn en met dopjes, wat toch echt nog heel erg nodig is bij deze helm, hoor je het niet.
Conclusie, een helm is en blijft erg persoonlijk maar bij deze helm heb je veel herrie, mindere materialen dan verwacht, de eerste stand van je vizier is te ver open waardoor je de volle laag wind op je mond\neus krijgt.
Daarin tegen is de helm niet zwaar, bij hoge snelheid geen getril of turbulentie van de helm (naked en met scherm), fijn zonneschermpje en ik zie meer om mij heen dan met mijn vorige helm.
Zou ik hem aanraden of nog eens aanschaffen, geen idee en wederom, een helm is heel persoonlijk.

note: De oordopjes zijn onder de 100 ook echt wel nodig of je moet een dikke speknek hebben zoals hierboven al is beschreven voor een andere helm :)
Bij mijn shark had ik enkel op de snelweg dopjes in.
 
Naast al die dure Schuberth, HJC RPHA en Shoei helmen wil ik even mijn ervaringen delen met de Crivit (Lidl) systeemhelm die in het voorjaar van 2015 in de winkelschappen lag.
...
Alles werkt nog naar behoren. Het scharnier beweegt nog soepel, het vizier dicht nog steeds goed af en ook de wangkussens blijven hun vorm en vulling houden. Dus van een mindere afwerking t.o.v. van duurdere merken kan ik niet spreken.

Da's hardstikke mooi, echt waar. Enne, je hebt 3 jaar garantie dus als er iets stuk gaat, heb je recht op een nieuwe. :Y

Mijn hoofd voelt zich het lekkerst in een Shoei, kostte toen 440 Euro en alles functioneert exact nog als toen 'ie nieuw was, nu overigens al 7 jaar geleden. Maar gezien zijn leeftijd, binnenkort weer een nieuwe Shoei halen. *:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan