Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Slimmerik. Ik heb van Veenendaal tot in Wageningen file gereden. Dikke pret. Not. Er stond op de N781 trouwens een auto op de linkerbaan, stil, motorkap open. Heel apart, zo in een file.

Ik Veenendaal maar binnendoor gestoken naar Renkum, was ik ook niet de enige maar dat reed tenminste wel door.

En wat het ergste is aan file rijden? Van de motorrijders voor je die eigenlijk niet durven.
Moest naar zieuwent toe voor cursus, dus de go app stuurde me via barneveld naar de a1 en vanaf A1 afslag 21 over zutphen door maar zieuwent.
 
Ik Veenendaal maar binnendoor gestoken naar Renkum, was ik ook niet de enige maar dat reed tenminste wel door.

En wat het ergste is aan file rijden? Van de motorrijders voor je die eigenlijk niet durven.
Gang is alles, remmen is angst, boem is ho, en plons is water.
En o ja, iedereen die sneller rijd is een idioot, en iedereen die langzamer rijdt een slome duikelaar })

Maar ik snap je probleem :+
 
Nou, ik was vanmiddag ingeblikt en tussen Purmerend en Amsterdam vond een motorrijder het nodig om met 100 tussen de file door te slalommen. Dat is ook weer wat overdreven.
 
Ik zou zelf op de motor juist meer ruimte gezocht hebben en meer afstand gehouden.
Geheel mee eens. Met normale snelheden wil ik ruimte om me heen hebben.
Ik zou met zo'n snelheid niet tussen de file door gaan rijden, laat staan slalommen. Volgens de gedragscode Motorrijders in de file voeg je met 40 km/u weer in.
 
Ik houd meestal 50 aan, in die zin, ik let eigenlijk liever op het verkeer dan op de snelheid, maar als het snel gaat voeg ik weer in, en als ik dan kijk blijkt mijn natuurlijke momentje zo rond de 50 te liggen.

Maar soms is het ook gewoon grillig. Vandaag ook weer op de A1, tsja dan rijdt alles 10 en ben je aan het filteren, maar dan trekt opeens een heel treintje op rijstrook 2 naast je naar de 60, wat doe je dan? Je rechts laten inhalen tijdens het filteren is niet chill, even bijtrekken en rechts ertussen rijden is ook niet handig als het elk moment weer vol op de rem kan gaan, etc.. Kortom, het is van geval tot geval anders, daarom is de richtlijn ook een richtlijn. Als links 10 rijdt en rechts 50, dan is het wiskundig onmogelijk om met een snelheidsverschil van max 10 te filteren :)
 
Een gedragscode is geen wetgeving.
Klopt maar in het bovenstaande geval trekt de motorrijder wel aan het kortste eind igv aanrijding. Nog los van het feit dat het niet echt verstandig en sociaal is zo te rijden. Dergelijke leiden verpesten hef voor het grote aantal normale.
 
Klopt maar in het bovenstaande geval trekt de motorrijder wel aan het kortste eind igv aanrijding.

Niet noodzakelijk. Het kan nog steeds zo zijn dat bij een aanrijding de aansprakelijkheid bij de automobilist ligt of gedeeld wordt, afhankelijk van de situatie.

Nog los van het feit dat het niet echt verstandig en sociaal is zo te rijden. Dergelijke leiden verpesten hef voor het grote aantal normale.

Ik was er niet bij dus daar kan ik niet over oordelen. Alleen een snelheid hoger dan de gedragscode is voor mij niet direct een aanleiding aan te nemen dat het per definitie asociaal of gevaarlijk is.
 
Als de boel 90 rijdt en je hef dan nog steeds nodig vindt in te halen is dat asociaal. Heeft niets meer met de gedragscode of filerijden te maken. Gewoon asociaal en hufterig. Ikke, ikke, ikke. Hetzelfde als de hufterige invoegactie met breakbeats van een paar dagen geleden. Ook motorrijders horen zich wat mij betreft fatsoenlijk te gedragen.

Ik was er ook niet bij, maar ook niet relevant. Als het zo is gegaan als beschreven is het op geen enkele manier acceptabel weggedrag. Verplaats je naar de automobilisten en bedenk hoe dit binnenkomt
 
Ik vond het op basis van mijn eigen rij ervaring in ieder geval niet heel erg veilig of nog gepast om te doen.
ik heb de ervaring niet en ga het ook niet proberen.
Gefrustreerde blikker ben ik niet @Mike Schenk. Ik rij nog geen 1500 per jaar ingeblikt tegen 40.000 op de gemotoriseerde tweewielers.
 
Ik vind het kort die de bocht te stellen dat het niet aan de gedragscode houden per definitie gevaarlijk of asociaal is. Ik ga in ieder geval eens met meer dan 40km/h tussen twee auto's door. En het gebeurt me regelmatig dat die automobilisten daar ook opzettelijk ruimte voor maken.
 
Zo dicht reed het wel op elkaar. Ik ben zelf na een paar honderd meter rechts gaan rijden en het gas er langzaam af zo druk en opgefokt reed het.
Ik ben zeker niet heilig met de gedragscode maar dit was voor de motard niet veilig meer.
 
Als de boel 90 rijdt en je hef dan nog steeds nodig vindt in te halen is dat asociaal. Heeft niets meer met de gedragscode of filerijden te maken. Gewoon asociaal en hufterig. Ikke, ikke, ikke. Hetzelfde als de hufterige invoegactie met breakbeats van een paar dagen geleden. Ook motorrijders horen zich wat mij betreft fatsoenlijk te gedragen.

Ik was er ook niet bij, maar ook niet relevant. Als het zo is gegaan als beschreven is het op geen enkele manier acceptabel weggedrag. Verplaats je naar de automobilisten en bedenk hoe dit binnenkomt
Er zijn ook automobilisten die zo rijden, file met ca 90 km/u en dan constant baan wisselen, in een gaatje duiken om zo sneller te gaan
Op een motor is het makkelijker, maar het is zeker niet hun alleenrecht
En hoe komt dat binnen
 
Er zijn ook automobilisten die zo rijden, file met ca 90 km/u en dan constant baan wisselen, in een gaatje duiken om zo sneller te gaan
Op een motor is het makkelijker, maar het is zeker niet hun alleenrecht
En hoe komt dat binnen
Is ook aso, en vaak ook bewust rechts inhalen. Het zal wel aan mij liggen dan, maar ik vind dat ook niet erg sociaal. Het feit dat anderen iets doen is voor mij geen reden dat dan ook maar te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het kort die de bocht te stellen dat het niet aan de gedragscode houden per definitie gevaarlijk of asociaal is. Ik ga in ieder geval eens met meer dan 40km/h tussen twee auto's door. En het gebeurt me regelmatig dat die automobilisten daar ook opzettelijk ruimte voor maken.
Klopt. Ik merk ook wel eens dat een automobilist bewust helemaal links op de linker strook gaat rijden als deze mij ziet naderen. Als het zaakje dan al de snelheid heeft waarbij ik er niet meer perse tussendoor hoef (zeg 40) blijf ik er gewoon achter rijden. Iets verder naar links dan op de stippellijn. Als het dan weer langzamer gaat ga ik er met een klein snelheidsverschil voorbij en bedank ik even met de linkerhand. Automobilisten die opletten en ruimte maken bedank ik wel vaker als het veilig kan. Er zijn gelukkig ook nog automobilisten die wèl opletten en doorhebben dat het geen zin heeft motorrijders de doorgang te versperren. Waarschijnlijk zelf ook motorrijders.
 
Ik voel me vrijwel nooit geblokkeerd of gesperd, en ALS het al een keer gebeurt is het eigenlijk nooit opzet, want zodra iemand mij dan uiteindelijk wel ziet gaan ze alsnog uit de weg.

Wat ik veel vaker heb is dat automobilisten half op de vluchtstrook gaan rijden, met de wielen (soms zelfs echt vèr) over de streep, waardoor ik er nog met een zeiljacht doorheen zou kunnen. Heel goed bedoeld natuurlijk, maar ik weet nooit of ik daar nou voor moet bedanken, want uiteindelijk zijn ze best gevaarlijk bezig natuurlijk.

Ik wou soms dat er een handgebaar was voor "dank voor je intentie, super gewaardeerd, maar simpelweg een klein beetje opzij gaan is ruimte zat, ik vind mijn weg wel, en anders oefen ik gewoon even geduld". Maar helaas.
 
Ik houd meestal 50 aan, in die zin, ik let eigenlijk liever op het verkeer dan op de snelheid, maar als het snel gaat voeg ik weer in, en als ik dan kijk blijkt mijn natuurlijke momentje zo rond de 50 te liggen.

Maar soms is het ook gewoon grillig. Vandaag ook weer op de A1, tsja dan rijdt alles 10 en ben je aan het filteren, maar dan trekt opeens een heel treintje op rijstrook 2 naast je naar de 60, wat doe je dan? Je rechts laten inhalen tijdens het filteren is niet chill, even bijtrekken en rechts ertussen rijden is ook niet handig als het elk moment weer vol op de rem kan gaan, etc.. Kortom, het is van geval tot geval anders, daarom is de richtlijn ook een richtlijn. Als links 10 rijdt en rechts 50, dan is het wiskundig onmogelijk om met een snelheidsverschil van max 10 te filteren :)
Als de banen erg verschillend rijden, qua snelheid, dan rijd ik mee met de snelste van die 2 banen en ga ik die ook niet inhalen. De kans dat iemand ineens van baan wisselt wordt dan namelijk ook levensgroot. Bovendien, vaak wisselt het welke baan het snelst rijdt, en als je steeds met de snelste meerijdt, win je al best veel tijd. En als het eenmaal echt rijdt, heb je aan 10 km snelheidsverschil ook weinig qua opschieten, dus dan voeg ik al heel snel weer in. Het is vooral wanneer het echt langzaam rijdt, dat je veel tijdwinst hebt door te filteren. Ik houd daarvoor ook ca. 50 km/h aan. Als ik me niet vergis, zegt de richtlijn dat je een file in mag halen tot die harder dan 40 rijdt, met 10 km snelheidsverschil, rijd je dan zelf 50.
 
Als de banen erg verschillend rijden, qua snelheid, dan rijd ik mee met de snelste van die 2 banen en ga ik die ook niet inhalen. De kans dat iemand ineens van baan wisselt wordt dan namelijk ook levensgroot. Bovendien, vaak wisselt het welke baan het snelst rijdt, en als je steeds met de snelste meerijdt, win je al best veel tijd. En als het eenmaal echt rijdt, heb je aan 10 km snelheidsverschil ook weinig qua opschieten, dus dan voeg ik al heel snel weer in. Het is vooral wanneer het echt langzaam rijdt, dat je veel tijdwinst hebt door te filteren. Ik houd daarvoor ook ca. 50 km/h aan. Als ik me niet vergis, zegt de richtlijn dat je een file in mag halen tot die harder dan 40 rijdt, met 10 km snelheidsverschil, rijd je dan zelf 50.
Makes sense, ik geloof dat ik dat ook doe, maar zeker weten doe ik het niet, het is sowieso erg situatieafhankelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan