Motorpakken ... eeuwige discussie, net als systeemhelmen, motorlaarzen, fluohesjes, en blablabla ...
Maar 1 ding weet ik zeker, ik wil geen schuiver maken in korte broek en T-shirt!
Dat mijn textiel motorpak mij niet beschermt tegen breuken wéét ik, maar het bespaart mij wel van hopen diepe verschrikkelijke schaafwonden, ruim een jaar geleden maar weer eens ondervonden. Pak in gort, amper schaafwonden. Maar wel een gebarsten schouder.
Zou een leder pak mij meer beschermt hebben? Ik twijfel er sterk aan. En al zeker niet als ik tussen de vangrail pootjes terecht gekomen zou zijn, wat gelukkig niet gebeurt is
O ja, ik las ergens, fietsers rijden ook niet met beschermende kledij. Nou, probeer eens intensief te fietsen met een motorpak aan, dan weet je het wel ...
Máár, ik ben ooit aan 85km/u (ja, vijfentachtig), uit een bocht gegaan in een afdaling, linkerbeen en linkerarm zwaar geschaafd, 2 maanden op mijn rechter zij moeten slapen, en ruim 3 jaar nodig gehad om de laatste zichtbare littekens te weten verdwijnen. En ik had toen ook zo een
waardeloos geachte fietshelm op. Tijdens het schuiven achterwaarts met mijn hooft tegen een stoeprand, lichte hersenschudding, helm in twee. Je kan raden dat dit zonder die waardeloze helm anders had kunnen aflopen ...
dat op circuits lederen 1-delige, of aan elkaar geritste pakken verplicht zijn, en, eens hogerop dan een expierience day, ook intehraalhelmen verplicht zijn met DD sluiting, zijn dingen die ik normaal acht, of beter, noodzakelijk, dewondanks ik op de gewone weg al meerdere keren goed "gediend" ben geweest door textiel pakken, systeemhelmen die NIET opengingen, en ratelsluitingen die niet los schoten.
maar, zoals @HighKing ook al aanhaalde (en wellicht nog anderen ook), het circuit, daar rijd je wel een heel klein beetje sneller ... enfin, dat hoopmik toch voor de andere deelnemers
en om nog wat verder te zeveren, zelfs op de Filipijnen mag je niet meer in korte broek en T-shirt en sletsen rijden. Ook helm is verplicht, en niet langer enkel voor de bestuurder, maar ook voor "alle" passagiers op die motor (uitgezonders trycicads). In drukke gebieden houd bijna (en ook mijn vrouwtje en ik) zich daar aan, maar hoe meer afgelegener, hoe meer dat (opnieuw ook door ons ) genegeerd wordt. Maar ook het gevaar is dan anders/minder.
in B ligt het dan weer raar (tenzij het intussen weer veranderd is).
Helm is al lang verplicht uiteraard, handschoenen nu ook, ook in de zomer, en schoeisel dat op zijn minst hoog genoeg komt om die knokels op je enkels te bedekken. (En ook vorig jaar hebben motorlaarzen mij heel wat leed bespaart). Verder lange broek en een jas met lange mouwen.
Die twee laatste kunnen dus een "trainingsbroekske" zijn, gecombineerd met een flinterdun zomerjasje ...
En ook gek is, op een fiets heb je géén helmplicht, op een bromfiets klasse A (25km/u) heb je dat wél in B. Ik rijd met mijn koersfietske elke reglementair in orde zijnde klasse A gewoon zoek, maar moet géén helm dragen. Logisch he?