Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Als mevrouw jou (jullie) in de spiegel had moeten zien kwam jij voor haar van links toch? Zij dus van rechts en dus voorrang?
Ik zie geen haaientanden en het is allebei verharde weg, dus gelijkwaardig kruispunt...
Ik las dat mw. van een camping af de dijk op kwam rijden, dus waarschijnlijk uit een uitrit.
 
Confirmed.


IC7fxTv.png

Ik las dat mw. van een camping af de dijk op kwam rijden, dus waarschijnlijk uit een uitrit.
 
Vorig jaar hier langs de kromme Mijdrecht een keer bijna de dijk afgereden door een vrouwelijke bestuurder die mij geen ruimte gaf.

Gisteren hier (ook langs Kromme Mijdrecht) nog een keer. Mevr. kwam van de camping de dijk oprijden zonder te kijken terwijl er een spiegel staat, bijna zwemmen samen met mijn vrouw. B|

Deze 2 incidenten hebben gezorgd dat ik nu een GoPro Hero 5 hebt gekocht.
Ik rijd daar ook vaak, en er zijn veel onoverzichtelijke situaties. Pas wel op: in plaats van een uitrit kan het soms ook wel een weg zijn voor de wet en dan heb je geen voorrang.
 
Ik rijd daar ook vaak, en er zijn veel onoverzichtelijke situaties. Pas wel op: in plaats van een uitrit kan het soms ook wel een weg zijn voor de wet en dan heb je geen voorrang.

Ik weet het en ik kom uit die buurt maar toch he, soms.. :X
Het valt me verder op dat bestuurders van grote SUV's en PickUp trucks ook totaal geen ruimte geven aan motorrijders op dit soort wegen.
 
Dat komt weer doordat de meeste niet kunnen inschatten hoe groot hun auto is en dat zij liever ook geen vuil aan de banden krijgen door in de berm te rijden.

Ik weet het en ik kom uit die buurt maar toch he, soms.. :X
Het valt me verder op dat bestuurders van grote SUV's en PickUp trucks ook totaal geen ruimte geven aan motorrijders op dit soort wegen.
 
Dit is toch gewoon een gelijkwaardig kruispunt en geen in/uitrit?
Een inrit/uitrit is vaak herkenbaar aan:

een trottoir of een fietspad of een drempel die met het voertuig gepasseerd wordt,
een toegangshek of een slagboom,
een uitsparing in een hekwerk dat het perceel omsluit.
(bron)
Kruispunten zijn gelijkvloers.
(...)
Op een gelijkwaardig kruispunt wordt de voorrang enkel geregeld door algemene verkeersregels, zoals voorrang van rechts in de meeste landen waar rechts wordt gereden.
(bron)
Of dit de handigste manier is om zo'n kruispunt in te richten is een tweede... Maar ik denk dat de spiegel er juist staat om te kijken of er iets van rechts komt.

Ik heb soortgelijke kruispunten op mijn woon-werkroute. Omdat je op een dijk rijdt krijg je de indruk voorrang te hebben. Maar verkeer van rechts heeft hier toch echt voorrang.
 
Laatst bewerkt:
De N59 bij Bruinisse. Staat de brug open, kun je eromheen en gewoon doorrijden. Een rood kruis en groene pijl boven de weg geven dit aan.
Staat er toch aan beide kanten van de brug een groepje blikken onnozel onder het rode kruis te wachten terwijl ze het overige verkeer lekker door zien rijden. Rood kruis, groene pijl, blauw bord met verplichte rijrichting.. wat is nog meer nodig?

full
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch gewoon een gelijkwaardig kruispunt en geen in/uitrit?Of dit de handigste manier is om zo'n kruispunt in te richten is een tweede... Maar ik denk dat de spiegel er juist staat om te kijken of er iets van rechts komt.

Ik heb soortgelijke kruispunten op mijn woon-werkroute. Omdat je op een dijk rijdt krijg je de indruk voorrang te hebben. Maar verkeer van rechts heeft hier toch echt voorrang.
Hier wel ja. De dijk is alleen een voorrangsweg resp. de kruising is alleen een voorrangskruising als dat op die dijk uitdrukkelijk is aangegeven. Is dat niet het geval, dan mag je dus nergens op rekenen, vooral niet dat een zijweg(getje) wel een uitrit zal zijn.

Maar bij een weg/pad dat van een camping naar een weg leidt hoef je er niet van uit te gaan dat het een kruising van gelijkwaardige wegen is. Al kan het verstandig zijn dat wel te doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Een woonerf verlaten is altijd een uitrit. In dit geval aangegeven door een bord. Die spiegel lijkt mij er te staan omdat de bocht blind is. Parkeergarages hebben mensen ook moeite mee, althans bij mij in de buurt. :P


Dit is toch gewoon een gelijkwaardig kruispunt en geen in/uitrit?Of dit de handigste manier is om zo'n kruispunt in te richten is een tweede... Maar ik denk dat de spiegel er juist staat om te kijken of er iets van rechts komt.

Ik heb soortgelijke kruispunten op mijn woon-werkroute. Omdat je op een dijk rijdt krijg je de indruk voorrang te hebben. Maar verkeer van rechts heeft hier toch echt voorrang.
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch gewoon een gelijkwaardig kruispunt en geen in/uitrit?

Voor wat het waard is:
Het is een in/uitrit volgens mij, die spiegel is voor verkeer die het park verlaat, let op het woonerf bord.

fz4vwn.jpg


Misschien kan Baksteen dit even ophelderen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm oké, jullie zullen gelijk hebben dan :t
Ik weet wel dat als ik hier zou rijden, ik zou denken dat het een gelijkwaardige kruising betrof. Helmaal omdat je dat woonerf-bord pas kan zien als je je op de kruising bevindt. Maar als je er vaker rijdt weet je dat natuurlijk.

Dus als ik hier ooit ook een keer rijd weet ik dat ik vol door kan gassen :Y
(Of misschien doe ik stiekem toch wel een beetje voorzichtig, lijkt me een diep watertje) :+
 
Vanmorgen ging opeens m'n olielampje branden na 1,5-2 km :(. Gelijk uitgezet en terug gelopen/niet meer gestart. Ik peil het toch wel regelmatig en er was nooit iets uit. Nu ook gekeken en stond nog net boven het minimum dus mag zeker wat bij.

Moet ik speciale dingen controleren/laten controleren? Zou er al schade zijn? Ik baal zo.. motor van 2010 22000km...
 
Vanmorgen ging opeens m'n olielampje branden na 1,5-2 km :(. Gelijk uitgezet en terug gelopen/niet meer gestart. Ik peil het toch wel regelmatig en er was nooit iets uit. Nu ook gekeken en stond nog net boven het minimum dus mag zeker wat bij.

Moet ik speciale dingen controleren/laten controleren? Zou er al schade zijn? Ik baal zo.. motor van 2010 22000km...


Hebben we het over een olieDRUKlampje of over een olieNIVEAUlamje ... oftewel, wat is het voor een motor?

Noemen van het merk en type motor lijkt zo voor de hand liggend bij het stellen van een vraag over een motor, maar ik zit net in tech te lezen dat dit voor de meeste vraagstellers niet zo voor de hand lijkt te liggen.
 
Vanmorgen ging opeens m'n olielampje branden na 1,5-2 km :(. Gelijk uitgezet en terug gelopen/niet meer gestart. Ik peil het toch wel regelmatig en er was nooit iets uit. Nu ook gekeken en stond nog net boven het minimum dus mag zeker wat bij.

Moet ik speciale dingen controleren/laten controleren? Zou er al schade zijn? Ik baal zo.. motor van 2010 22000km...
Als het om een Yamaha XJ6 gaat: die heeft een olieniveaulampje, en dat gaat blijkbaar aan als je olieniveau net boven het minimum staat. Niks aan de hand dus.
Wel even bijvullen natuurlijk.
 
Inderdaad handig :+ , gaat om een Xj6N van 2010. Het was een rood lampje met een oliekannetje ;)

In het handboek staat dat het een waarschuwingslampje olieniveau is.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad handig :+ , gaat om een Xj6N van 2010. Het was een rood lampje met een oliekannetje ;)

In het handboek staat dat het een waarschuwingslampje olieniveau is.

Dan hoef je je nergens druk om te maken. Bij mijn ouwe R1 (oliezuiperd eerste klas) was dat ook altijd; bij een nog koud blok, en vooral bij de eerste rem-acties, vroeg het lampje om olie ... gewoon geven waar 'ie om vraagt en dan weer lekker doorrijden. :P
 
Ik rijd daar ook vaak, en er zijn veel onoverzichtelijke situaties. Pas wel op: in plaats van een uitrit kan het soms ook wel een weg zijn voor de wet en dan heb je geen voorrang.


Klopt erg onoverzichtelijk, nu zei een collega van mij dat iets verder weg de lokalen een "regel gemaakt" hebben, jajaja dat is lekker als je er niet woont, dat is komende vanuit de ene richting dat je wacht op het tegemoetkomende verkeer en die weet weer dat die voorrang heeft op zo'n smalle weg! Zoiets stoms heb ik nog niet eerder gehoord.
 
Laatst bewerkt:
Hmm oké, jullie zullen gelijk hebben dan :t
Ik weet wel dat als ik hier zou rijden, ik zou denken dat het een gelijkwaardige kruising betrof. Helmaal omdat je dat woonerf-bord pas kan zien als je je op de kruising bevindt. Maar als je er vaker rijdt weet je dat natuurlijk.

Dus als ik hier ooit ook een keer rijd weet ik dat ik vol door kan gassen :Y
(Of misschien doe ik stiekem toch wel een beetje voorzichtig, lijkt me een diep watertje) :+
Het is ook een gelijkwaardige kruising; er staat niets over een voorrangsweg.
Het "woonerf bord" G5 geeft alleen aan hoe je je op het terrein dient te gedragen.

Een "normaal" woonerf heeft vaak een drempel met een doorlopende stoep waar je overheen moet om het woonerf te verlaten.
De stoep is de reden dat je dan GEEN voorrang hebt.

Het is gewoon een gelijkwaardige kruising, waar verkeer van rechts voorrang heeft.
 
Als mevrouw jou (jullie) in de spiegel had moeten zien kwam jij voor haar van links toch? Zij dus van rechts en dus voorrang?
Ik zie geen haaientanden en het is allebei verharde weg, dus gelijkwaardig kruispunt...

Er is "duidelijk" een bordje woonerf te zien. Verkeer dat een woonerf verlaat moet al het andere verkeer voor laten (inclusief voetgangers). Dat is in elk geval wat ik jaren geleden eens geleerd heb met theorie.
En er moet natuurlijk ook duidelijk een bord staan dat je het woonerf verlaat

OOPS, too slow
 
Laatst bewerkt:
De N59 bij Bruinisse. Staat de brug open, kun je eromheen en gewoon doorrijden. Een rood kruis en groene pijl boven de weg geven dit aan.
Staat er toch aan beide kanten van de brug een groepje blikken onnozel onder het rode kruis te wachten terwijl ze het overige verkeer lekker door zien rijden. Rood kruis, groene pijl, blauw bord met verplichte rijrichting.. wat is nog meer nodig?

Er staan ook nog borden voor op 600m en 300m welke de omleiding aangeven met de open brug er op. Maar dat is normaal daar, dat er onnozele voor de open brug gaan staan. Al zo sinds de 2de brug open is. En dan ook nog de nodige die de omleiding pakken terwijl deze al wordt afgesloten. Heeft al de nodige slagbomen gekost.
Gebeurt trouwens ook vaak zat bij de Zandkreeksluis (N256 zelfde situatie) en bij Terneuzen om over de sluizen te komen.
 
Er is "duidelijk" een bordje woonerf te zien. Verkeer dat een woonerf verlaat moet al het andere verkeer voor laten (inclusief voetgangers). Dat is in elk geval wat ik jaren geleden eens geleerd heb met theorie.
En er moet natuurlijk ook duidelijk een bord staan dat je het woonerf verlaat

OOPS, too slow

Volgens mij is dat niet zo. Alleen als er een uitritconstructie is (en dat is heel vaak) maar de voorrang is dan geregeld met de uitritconstructie, heeft niks met het woonerf te maken.
Als het alleen van het ' einde woonerf bord' af zou hangen dan zou degene op de kruisende weg dat toch ook helemaal niet kunnen zien? Je moet je gedragen naar de borden die op je eigen weg staan, niet op die van iemand anders
 
Er is "duidelijk" een bordje woonerf te zien. Verkeer dat een woonerf verlaat moet al het andere verkeer voor laten (inclusief voetgangers). Dat is in elk geval wat ik jaren geleden eens geleerd heb met theorie.
En er moet natuurlijk ook duidelijk een bord staan dat je het woonerf verlaat

OOPS, too slow

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37533

Het bord an sich zegt niets over voorrang hebben of niet, pas als er een uitritconstructie is (stoep oid) dan moet je voorrrang verlenen als je van een woonerf komt.

(wist ik zelf ook niet, maar lang leve internet :) )
 
Oké dus mevrouw had toch voorrang... ;)
Die komt dus thuis en zegt tegen d'r man en kinderen: "levensgevaarlijk die motorrijders! Eerst maar eens een GoPro Hero 5 kopen!"

_O- :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan