Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

De praktijk is (volgens Murphy) natuurlijk anders: je bent waarschijnlijk niet voor niets onderuit gegaan, dus de motor ligt niet netjes vlak op een antislip judo mat en je kan waarschijnlijk niet bij het versnellingspookje of de jiffy. Je staat zelf waarschijnlijk nog na te trillen op je benen.
Meer handen maken het makkelijker, dus ga niet onmiddelijk als een gek in je eentje aan je motor sjorren.


Vergeet niet dat als je na staat te trillen dat het komt omdat je lijf als het goed is giert van de adrenaline, juist dan zo snel mogelijk actie nu je lichaam zich voorbereid heeft op een krachtsinspanning.

Mijn motor heeft twee keer op zijn kant gelegen. Een keer toen ik hem op de jiffy wilde zetten bij de supermarkt en ik was vergeten de jiffy uit te klappen, de andere keer 's nachts omdat de stoep in de nacht verzakt was. Toen ik de adrenaline in mijn lijf had omdat ik iets stoms deed ging het een heel stuk makkelijker.
 
Pfoe.. liever jij dan ik. Ik zou d'r niet aan beginnen, mij teveel risico op schade aan van alles. :/

Behoedzaam neerleggen voor de oefening is al een hele kunst.

Was ook zeer zeker niet van plan om hem in me eentje neer te leggen, laat staan niemand erbij te hebben bij het weer omhoog duwen. Voor het geval het niet meteen lukt is het wel handig om
a. Een spotter te hebben
en b. Extra handjes om in te grijpen.
 

Er zijn nog meer filmpjes.
Maar bovenal het is niet de bedoeling dat je hem neerlegt.
En gelukkig is er meestal wel hulp in de buurt.

Dat is 1 manier.
Op mijn werk is deze ook jaren gebruikt, maar sinds een jaar of wat word een andere techniek aangeleerd.
Het bleek dat er toch nog wel eens motoren 'van de ene op de andere kant' gelegd werden, men viel gewoon met motor en al over het evenwichtspunt heen en kletterde aan de andere kant weer neer.

Tegenwoordig gebruiken wij deze manier:

 
Dat is 1 manier.
Op mijn werk is deze ook jaren gebruikt, maar sinds een jaar of wat word een andere techniek aangeleerd.
Het bleek dat er toch nog wel eens motoren 'van de ene op de andere kant' gelegd werden, men viel gewoon met motor en al over het evenwichtspunt heen en kletterde aan de andere kant weer neer.

Tegenwoordig gebruiken wij deze manier:

Ook een mooie manier.

Vaak genoeg de crossmotor op moeten rapen.
Maar die weegt nog geen 100 Kg.
Op de weg gelukkig altijd nog de glimmende kant boven gehouden.
Dat wil zo houden ook.
 
Dat is 1 manier.
Op mijn werk is deze ook jaren gebruikt, maar sinds een jaar of wat word een andere techniek aangeleerd.
Het bleek dat er toch nog wel eens motoren 'van de ene op de andere kant' gelegd werden, men viel gewoon met motor en al over het evenwichtspunt heen en kletterde aan de andere kant weer neer.

Tegenwoordig gebruiken wij deze manier:

Waarom liggen er toch overal BMW's in het gras?:P8)7
Die eerste hoef je niet eens overeind te zetten. Daar kun je zo mee wegrijden.:+
 
Nou, mijn CBR650 til ik gewoon zelf overeind zonder elite lifttechnieken, en mijn FJR is gelukkig nog nooit gevallen. En het over het zwaartepunt heen laten vallen, als je het behoedzaam doet gebeurt dat toch ook weer niet zo snel?
 
Dit, precies dit.
Ik en m'n fietsje zijn samen vrij licht: dus meer speling/gezwalk door de wind.

(En ja, ik zou graag een zwaardere/krachtigere motor willen, echter zo lang als dat ik het niet voor elkaar krijg om de huidige fiets zelf op te tillen, wordt deze wens nog niet aan het realiseerbare wensenlijstje toegevoegd)
Je bedoelt als ie op de grond ligt? Heb al eens eerder aangeraden: neem een BMW-boxer met valbeugels. Dan valt hij niet helemaal om maar blijft hij op de valbeugel hangen en zet je 'm zonder veel moeite weer rechtop.
 
Of leg hem niet neer :+


Zonder dollen: zolang je niet van plan bent een afgelegen bergweggetje in swaziland te nemen, is er altijd wel iemand in de buurt die even mee wil/kan helpen tillen.
 
Of leg hem niet neer :+


Zonder dollen: zolang je niet van plan bent een afgelegen bergweggetje in swaziland te nemen, is er altijd wel iemand in de buurt die even mee wil/kan helpen tillen.
Nou... er zijn in Frankrijk genoeg weggetjes waar je helemaal niemand tegenkomt.
 
Ben er niet bang voor om hem rechtop te zetten als hij op z' n kant ligt.

Pak hem ook met 2 handen op om hem achterin de auto te zetten, dus rechtop zal ook wel lukken :Y:Y:Y:Y












Skyteam monkey O-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Paka
Zeker! Voornamelijk door de val, maar het optillen heeft vast ook niet geholpen. Maar zoveel kg heeft nog nooit zo licht gevoeld in ieder geval! :+
Bij mij werkte dat zo niet. Terwijl ik weet dat ik deze specifieke motor zelf overeind krijg. De adrenaline hield nog wel een tijdje stand, zodanig dat ik dacht dat er niks aan de hand was. Ik was ook verbaasd dat het niet lukte. :?

Uiteindelijk paar nachten niet geslapen van de pijn en bijna een maand last gehad. Ik had dan ook over een auto heen gevlogen. :X

Ik zou niet heel stoer van de adrenaline gebruik willen maken om mijn motor overeind te zetten. Beter hou ik mijn rug gewoon nog een tijd functioneel. :Y
 
Bij mij werkte dat zo niet. Terwijl ik weet dat ik deze specifieke motor zelf overeind krijg. De adrenaline hield nog wel een tijdje stand, zodanig dat ik dacht dat er niks aan de hand was. Ik was ook verbaasd dat het niet lukte. :?

Uiteindelijk paar nachten niet geslapen van de pijn en bijna een maand last gehad. Ik had dan ook over een auto heen gevlogen. :X

Ik zou niet heel stoer van de adrenaline gebruik willen maken om mijn motor overeind te zetten. Beter hou ik mijn rug gewoon nog een tijd functioneel. :Y
Ja, het was dan ook niet echt heel bewust. Ik lag midden op de weg met de motor en wilde snel de weg vrij maken (belachelijk eigenlijk, direct na de val) en deze snel rechtop zetten. Dus het was niet bepaald een 'kijk mij eens stoer zijn' actie, ging meer op de automatische piloot. Maar achteraf kan ik er wel hartelijk om lachen.

Nu zou ik een van de eerder getoonde technieken gebruiken om de motor op te tillen.
 
@MeanBlueMan thanks! Ik snap de overstap naar de techniek in het filmpje. Ziet er veel gecontroleerder uit doordat je ziet wat je doet.

@SadBunny Ik weet het natuurlijk niet zeker maar heb het vermoeden dat jij wat groter/sterker bent dan ik. Met mijn twijgjes bouw en kippekracht ben ik erg blij dat dit soort technieken bedacht zijn.
 
Denk ook dat het geen kwestie is van "stoer van de adrenaline gebruik maken", het is meer dat je denkt van "ofuckofuckofuckofuckofuckofuckofuckofuck" en dat de adrenaline dan een soort paniekerige wilskracht veroorzaakt waardoor je heel snel (veel te snel) instinctieve beslissingen gaat nemen. Tenminste, dat ken ik van de paar keer dat ik ben gevallen. Inderdaad, oppakken alsof het een racefiets is, lekker doorrijden, en dan de volgende ochtend bij het opstaan opeens je hoofd en armen bijna niet meer kunnen optillen en een droge bek en rode ogen hebben. Net als vroeger na het iets te enthousiast urenlang headbangen bij een metal concert :Y
 
Mogen/kunnen die rijkswaterstaat pickups nou eigenlijk ook flitsen? Ik had dat vermoeden, maar een zoektocht levert op dat die gozers BOA (kunnen) zijn, en kunnen bekeuren voor over de vluchtstrook rijden of rode kruizen negeren, maar niet dat ze kunnen flitsen. Iemand die het weet? (Nee ik reed niet te hard, maar passeerde er vanmorgen eentje, en vroeg het me af)
 
Ahh een wandelende kubus. Dan nog steeds benieuwd hoe dat er uit ziet op een motor. Zoiets?

hqdefault.jpg


Twijgje op motorfiets... Wat vind je van 'de amoureuze amazone'? O-):]
83226dd401a86c60af1a5b3b75fc65d6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedgoed, misschien overdreef ik wat. Ik lijk inderdaad nou ook weer niet op die meneer. Maar ik ben inderdaad zeker geen twijgje. 1m85 en een kilootje of 130, en dat zit zowel in de dikte als in de breedte. Ik kan een stootje hebben en ben inderdaad van nature tamelijk krachtig. Dat alles helpt zeker bij het optillen van een motor, die ik dus ook gewoon kan opvangen als hij tegen mijn been aanvalt of zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan