Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Dat laatste ken ik zelf ook maar al te goed! Een kameraad van me reed een keer met mij mee rondje langs de Noordzee kust. Kwamen we op een stukje openbare weg!!! een paar van die paardentrutjes tegen. Wij stoppen en aan de kant v/d weg staan wachten, motor stationair laten lopen en wachten tot ze voorbij zouden gaan. Blijft er 1 staan en begint me daar te schelden op ons waarom we met die herriedingen zo nodig daar moesten gaan rijden waar zij op hun paard gingen lopen/rijden (wat van toepassing is ???) en weet ik veel wat voor onzinnige gebrabbel uit d'r rotkop kwam. Trekt die kameraad van me z'n gas ff ver open, paard schrikt zich compleet wild en gaat rare sprongen maken naar links en rechts en die hersenloze paardentrutje flikkert bijna van haar paard af waarop mijn kameraad droog tegen haar zegt: en daarom staan we netjes aan de kant stil te wachten tot jullie voorbij zijn. Gooit zijn motor in de versnelling en weg was ie. Je had die kop van dat kind moeten zien!!! Vanaf dat moment blijf ik nu gewoon doorrijden. Paard of niet, boeit me niet meer maar als het niet gewaardeerd wordt dat we netjes staan wachten met stationair draaiende motor omdat we rekening houden met dat zo'n beest kan schrikken van een luide/knallende uitlaaltpijp of het gebrom wat uit zijn pijp komt, stik er dan maar in!

En alle paardenmensen zijn het zelfde! Lekker stom terug doen, goed zo!

Dat zal ze leren!

8)7:+
 
En alle paardenmensen zijn het zelfde! Lekker stom terug doen, goed zo!

Dat zal ze leren!

8)7:+
Gelukkig zijn ze dus niet allemaal zo (ben er met 1 getrouwd) Overigens is langs de kant stationair draaien of langzaam achter het paard rijden voor zo'n paard vaak "enger" dan rustig langsrijden. ik rol vaak langs met ingeknepen koppeling)
 
En alle paardenmensen zijn het zelfde! Lekker stom terug doen, goed zo!

Dat zal ze leren!

8)7:+
Ben je ze wel eens tegengekomen??? Grootste gros menen werkelijk dat ze de enige personen op deze aardkloot zijn en gedragen zich hier ook naar. Ook voor berijders van paarden zijn er (wettelijke) regels hoe zie zich in het verkeer moeten gedragen, de overtollige meerderheid gedraagt zich hier niet naar. Dat is het resultaat van een hele winter rondjes wandelen in een paardenbak in een manege om vervolgens met mooi weer met zo'n sjokkende paardenbak paard buiten te gaan lopen! Paard is het niet gewend, maar degene die op het paard is, is nog altijd wettelijk verantwoordelijk voor het paard en het gedrag van zo'n beest op straat! En daar houdt het op! Men meent dat als ze op zo'n knol rondbanjeren dat de regels voor hun niet gelden en totaal onderlegt zijn om de regels überhaupt maar te snappen!

Dat wij destijds netjes stonden te wachten op een openbare weg werd niet gewaardeerd omdat we in de ogen van die paardentrutjes daar niet eens mochten komen! Het gescheld en de verwijten die we kregen waren niet van de lucht en totaal ongepast! Dus ja, moet ik daarna dan nog weer rekening houden met ze? Dacht het niet!
 
Dat laatste ken ik zelf ook maar al te goed! Een kameraad van me reed een keer met mij mee rondje langs de Noordzee kust. Kwamen we op een stukje openbare weg!!! een paar van die paardentrutjes tegen. Wij stoppen en aan de kant v/d weg staan wachten, motor stationair laten lopen en wachten tot ze voorbij zouden gaan. Blijft er 1 staan en begint me daar te schelden op ons waarom we met die herriedingen zo nodig daar moesten gaan rijden waar zij op hun paard gingen lopen/rijden (wat van toepassing is ???) en weet ik veel wat voor onzinnige gebrabbel uit d'r rotkop kwam. Trekt die kameraad van me z'n gas ff ver open, paard schrikt zich compleet wild en gaat rare sprongen maken naar links en rechts en die hersenloze paardentrutje flikkert bijna van haar paard af waarop mijn kameraad droog tegen haar zegt: en daarom staan we netjes aan de kant stil te wachten tot jullie voorbij zijn. Gooit zijn motor in de versnelling en weg was ie. Je had die kop van dat kind moeten zien!!! Vanaf dat moment blijf ik nu gewoon doorrijden. Paard of niet, boeit me niet meer maar als het niet gewaardeerd wordt dat we netjes staan wachten met stationair draaiende motor omdat we rekening houden met dat zo'n beest kan schrikken van een luide/knallende uitlaaltpijp of het gebrom wat uit zijn pijp komt, stik er dan maar in!


Voor de rest verder vanochtend woon-werk verkeer niks bijzonders meegemaakt. Behalve iemand die op het laatste moment toch ff zijn spiegel gebruikt en mij naast zich zag. ook zo'n onbeholpen actie van een automobilist die uit liefdadigheid ruimte wil maken voor een vrachtwagen maar vergeet dat er nog een baan links van hem zit.

En afgelopen vrijdagmiddag in een file ruimte gemaakt voor een vrachtwagen. De beste chauffeur kwam er gewoon niet tussen vanaf een invoegstrook de snelweg op, gaatje voor hem werd constant dichtgereden. Ben maar ff op de rechterbaan gaan zitten en gas er een beetje af gehaald zodat ie ruimte had. Werd zeer gewaardeerd door de chauffeur gezien het links/rechts knipperen met de knipperlicht :t! En toen ik hem inhaalde zat ie vrolijk uit het raam te zwaaien naar mij! En daar doe ik het voor! De waardering die je dan krijgt van hun! Er wordt een hoop gescholden op vrachtwagen chauffeurs, maar de meeste automobilisten vergeten domweg dat de meeste vrachtwagen chauffeurs meer last hebben van automobilisten en hun onbeholpen, onzinnige en achterlijk rijgedrag dan andersom!
Kearl, wat een verhaal zeg.
 
Wauw je hebt 1x een arrogant trutje tegenkomen 🙈.

De meeste zijn heus wel dankbaar als je gewoon ff rustig voorbijrolt met ingeknepen koppeling hoor.
Vaak krijg je nog een smile en een handje terug en als dat niet zo is, jammer voor hun dan toch? Jij hebt op dat moment je best gedaan en kan met een goed gevoel verder, dat zij zo'n zuur ding was is alleen maar jammer voor haarzelf 🤷‍♂️

Wauw, kijk mij even relativeren zeg 😂 (ik ga nog eens volwassen worden op deze manier 😅)
 
Ben je ze wel eens tegengekomen??? Grootste gros menen werkelijk dat ze de enige personen op deze aardkloot zijn en gedragen zich hier ook naar. Ook voor berijders van paarden zijn er (wettelijke) regels hoe zie zich in het verkeer moeten gedragen, de overtollige meerderheid gedraagt zich hier niet naar. Dat is het resultaat van een hele winter rondjes wandelen in een paardenbak in een manege om vervolgens met mooi weer met zo'n sjokkende paardenbak paard buiten te gaan lopen! Paard is het niet gewend, maar degene die op het paard is, is nog altijd wettelijk verantwoordelijk voor het paard en het gedrag van zo'n beest op straat! En daar houdt het op! Men meent dat als ze op zo'n knol rondbanjeren dat de regels voor hun niet gelden en totaal onderlegt zijn om de regels überhaupt maar te snappen!

Dat wij destijds netjes stonden te wachten op een openbare weg werd niet gewaardeerd omdat we in de ogen van die paardentrutjes daar niet eens mochten komen! Het gescheld en de verwijten die we kregen waren niet van de lucht en totaal ongepast! Dus ja, moet ik daarna dan nog weer rekening houden met ze? Dacht het niet!

Je zou kunnen overwegen je wat minder te laten ‘raken’ door de onvriendelijke bejegening van een enkeling.

In elk geval is het een slap excuus om dan zelf maar sociaal onaangepast gedrag in het verkeer te gaan vertonen als het gaat om ruiters.
Een ander is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag en dat gaat ook op voor jou.

Ik heb ook wel eens een boze ruiter gezien. Heb ik verder geen last van.
Heb ook wel eens op een onmogelijk zandpad gereden (ik wist niet zeker of dat eigenlijk mocht) toen ik wat ruiters tegenkwam.
Motor afgezet en een leuk praatje gemaakt. Kan ook gewoon.
 
Ikzelf heb ook jaren paard gereden. Ook buiten want dat is gewoon 100% fijner dan in een kleine bak met zand. Met je hond loop je ook niet alleen in de tuin maar ga je ook naar het bos. Het zijn dieren die ook behoeftes hebben.

Ook ik kwam regelmatig luide auto's of motoren tegen maar mijn paarden gaven vaak geen fuck, daar hadden wij ze op getraind. Toch zijn er ook gevallen genoeg dat het toch even spannend werd. Zeker die motorrijders met open pijpen zijn soms van die types die juist extra gas geven om zo'n paard te laten schrikken. Schijnbaar is dat grappig/stoer.

Vergeet niet dat paarden vluchtdieren zijn en dat luide knallen in sommige gevallen dat vlucht-instinct van paarden kan activeren. Een op hol geslagen paard is niet alleen een gevaar voor de bereider maar ook voor de omgeving. Een 500 kilo wegende stuk dom vlees dat met 30kmh op je af komt kan behoorlijke schade aanrichten en stopt echt niet voor een kinderwagen, auto of motorrijder die hij onderweg tegenkomt.

Vandaar dat ik van mening ben dat je alleen met je paard de weg op mag als hij verkeersmak is. Alleen aan het einde van de dag zijn het dieren en kan je nooit voor 100% zeker zijn dat het beest altijd rustig blijft. Zeker niet wanneer een of andere klojo vol gas een bocht om komt zetten terwijl jij daar net rijd.

Stationair met je motor langs de zijkant van de weg klinkt misschien als een ideale oplossing maar kan vaak ook juist enger zijn voor een paard. Er staat daar iets te grommen en te klappen zonder dat het paard weet wat dat geluid maakt. Dus is dat eng en dus loop je er niet voorbij. Dus hoe goed bedoeld het ook mag zijn, gewoon de koppeling intrekken, hand boven de rem en rustig voorbij rijden. Doe ik ook als ik mensen met kinderen/honden vlak voorbij moet rijden. Je weet nooit wanneer ze een rare sprong maken en ineens voor je op de weg staan.
 
Dat laatste ken ik zelf ook maar al te goed! Een kameraad van me reed een keer met mij mee rondje langs de Noordzee kust. Kwamen we op een stukje openbare weg!!! een paar van die paardentrutjes tegen. Wij stoppen en aan de kant v/d weg staan wachten, motor stationair laten lopen en wachten tot ze voorbij zouden gaan. Blijft er 1 staan en begint me daar te schelden op ons waarom we met die herriedingen zo nodig daar moesten gaan rijden waar zij op hun paard gingen lopen/rijden (wat van toepassing is ???) en weet ik veel wat voor onzinnige gebrabbel uit d'r rotkop kwam. Trekt die kameraad van me z'n gas ff ver open, paard schrikt zich compleet wild en gaat rare sprongen maken naar links en rechts en die hersenloze paardentrutje flikkert bijna van haar paard af waarop mijn kameraad droog tegen haar zegt: en daarom staan we netjes aan de kant stil te wachten tot jullie voorbij zijn. Gooit zijn motor in de versnelling en weg was ie. Je had die kop van dat kind moeten zien!!! Vanaf dat moment blijf ik nu gewoon doorrijden. Paard of niet, boeit me niet meer maar als het niet gewaardeerd wordt dat we netjes staan wachten met stationair draaiende motor omdat we rekening houden met dat zo'n beest kan schrikken van een luide/knallende uitlaaltpijp of het gebrom wat uit zijn pijp komt, stik er dan maar in!
Die meid is een domme trut, maar je maat is een aso.
 
Ikzelf heb ook jaren paard gereden. Ook buiten want dat is gewoon 100% fijner dan in een kleine bak met zand. Met je hond loop je ook niet alleen in de tuin maar ga je ook naar het bos. Het zijn dieren die ook behoeftes hebben.

Ook ik kwam regelmatig luide auto's of motoren tegen maar mijn paarden gaven vaak geen fuck, daar hadden wij ze op getraind. Toch zijn er ook gevallen genoeg dat het toch even spannend werd. Zeker die motorrijders met open pijpen zijn soms van die types die juist extra gas geven om zo'n paard te laten schrikken. Schijnbaar is dat grappig/stoer.

Vergeet niet dat paarden vluchtdieren zijn en dat luide knallen in sommige gevallen dat vlucht-instinct van paarden kan activeren. Een op hol geslagen paard is niet alleen een gevaar voor de bereider maar ook voor de omgeving. Een 500 kilo wegende stuk dom vlees dat met 30kmh op je af komt kan behoorlijke schade aanrichten en stopt echt niet voor een kinderwagen, auto of motorrijder die hij onderweg tegenkomt.

Vandaar dat ik van mening ben dat je alleen met je paard de weg op mag als hij verkeersmak is. Alleen aan het einde van de dag zijn het dieren en kan je nooit voor 100% zeker zijn dat het beest altijd rustig blijft. Zeker niet wanneer een of andere klojo vol gas een bocht om komt zetten terwijl jij daar net rijd.

Stationair met je motor langs de zijkant van de weg klinkt misschien als een ideale oplossing maar kan vaak ook juist enger zijn voor een paard. Er staat daar iets te grommen en te klappen zonder dat het paard weet wat dat geluid maakt. Dus is dat eng en dus loop je er niet voorbij. Dus hoe goed bedoeld het ook mag zijn, gewoon de koppeling intrekken, hand boven de rem en rustig voorbij rijden. Doe ik ook als ik mensen met kinderen/honden vlak voorbij moet rijden. Je weet nooit wanneer ze een rare sprong maken en ineens voor je op de weg staan.

Grotendeels mee eens, alleen koppeling in gaat mij te ver. Ik ben ook verkeersdeelnemer en wil gewoon 'rijden'. Bovendien: wie weet wat er gebeurt als je te snel weer loslaat en de motor opeens meer herrie gaat maken.
Gewoon hogere versnelling (dus lage toeren), rustig doorpruttelen en eenmaal voorbij rustig het gas er weer op.
Maar ook dan heb je rijders die het nodig vinden boos te kijken ... en die mogen lekker in hun eigen sop gaarkoken :P
 
Ik rij altijd gewoon met een lage snelheid en weinig toeren voorbij. Niks aan de hand, meestal een knikje of een handje terug.
Zo doe ik het ook, maar een knikje of een handje waardeer ik dan wel. Boos kijken iets minder.

Als ik te voet ben en bij een VOP ga oversteken en bestuurders me fatsoenlijk voor laten gaan steek ik ook even m'n hand op. Wel zo beleefd, terwijl het voor laten gaan een verplichting is en het rustig aan doen voor een paard dat in geheel niet is.
 
In de spits, ring Alkmaar. 2 rijstroken. Ik ben net ingevoegd en rij op rechter strook. Linker strook vol. Bij de eerstvolgende invoegstrook wordt ik bijna van mijn motortje getikt door een Audi.hij moest en zou ertussen. Smidsy?
Maar gelaten voor wat het was. Even verderop , verkeerslichten. Sta ik naast de Audi. , Gaat het raampje open. En krijg een scheldkannonade over me heen. Want ik MOET ruimte maken voor invoegend verkeer door naar links op te schuiven. :?
Gelukkig heb ik een teflon rug..
Valt me laatste tijd vaker op dat 90% van de blikkers geen idee heeft van de regels bij invoegen . En denken dat ze voorrang hebben.
Of met een gangetje van 60-70 een snelweg op tuffen

Mooi is dat he! In plaats van dat men even gas bijgeeft of los laat en een plekje zoekt, nee we maken het zo lastig mogelijk om in te voegen. Gas geven kost met deze prijzen voor het vloeibare goud immers geld dat doen we niet. Wordt alsmaar gekker op de weg dat is wel duidelijk :]
 
Mooi is dat he! In plaats van dat men even gas bijgeeft of los laat en een plekje zoekt, nee we maken het zo lastig mogelijk om in te voegen. Gas geven kost met deze prijzen voor het vloeibare goud immers geld dat doen we niet. Wordt alsmaar gekker op de weg dat is wel duidelijk :]
Brandstofprijzen zijn verantwoordelijk voor het niet gas geven bij het invoegen. Man man man wat een complot _O-
 
Stationair met je motor langs de zijkant van de weg klinkt misschien als een ideale oplossing maar kan vaak ook juist enger zijn voor een paard. Er staat daar iets te grommen en te klappen zonder dat het paard weet wat dat geluid maakt. Dus is dat eng en dus loop je er niet voorbij. Dus hoe goed bedoeld het ook mag zijn, gewoon de koppeling intrekken, hand boven de rem en rustig voorbij rijden. Doe ik ook als ik mensen met kinderen/honden vlak voorbij moet rijden. Je weet nooit wanneer ze een rare sprong maken en ineens voor je op de weg staan.
Met offroad rijden zette ik de motor altijd uit aan de zijkant van de weg. Als je dan toch staat mag die dinoverbrander ook wel uit.

Maar in basis is het alsnog; zolang iemand z'n best doet ga je niet lopen schelden dat iemand iets niet ideaal doet. Kunt niet verwachten dat iedereen paarden snapt.
 
"being the bigger man" noemen ze zoiets
In goed Nederlands: de verstandigste zijn ;)
Of in wat meer rechttoe-rechtaan Nederlands (zoals ik hierboven ook al schreef): in hun eigen sop laten gaarkoken :+

Kan bij een incident natuurlijk een keer niet lukken… we zijn allemaal mensen.

Maar als zon incident reden is om alle ruiters maar te trakteren op lomp gedrag: dan kun je beter je rijbewijs inleveren en thuis blijven.
 
Kan bij een incident natuurlijk een keer niet lukken… we zijn allemaal mensen.

Maar als zon incident reden is om alle ruiters maar te trakteren op lomp gedrag: dan kun je beter je rijbewijs inleveren en thuis blijven.
Ruiters horen in het bos of op de hei,niet op de openbare weg,en als ze dat dan toch doen moeten ze niet zeuren
 
Ruiters horen in het bos of op de hei,niet op de openbare weg,en als ze dat dan toch doen moeten ze niet zeuren

En hoe moet die ruiter in het bos of op de hei komen :?

Nee, in het verkeer is het geven en nemen, maar ook ervoor zorgen dat je veilig de weg op gaat.
Een ruiter heeft net zoveel recht zich met zijn rijdier op de openbare weg te begeven als wij met onze motoren. Onze motoren (en wij) moeten aan bepaalde eisen voldoen, maar een ruiter moet ervoor zorgen dat het dier zich veilig en (redelijk, voor zover mogelijk bij een dier) voorspelbaar gedraagt, en dat hij/zij het dier de baas kan.
 
Ruiters horen in het bos of op de hei,niet op de openbare weg,en als ze dat dan toch doen moeten ze niet zeuren

In nederland mogen ruiters wel op de openbare weg. Geen idee waar jij woont natuurlijk.
En al gedraagt een enkeling zich matig: dat zou nul reden moeten zijn om alle ruiters op lomp gedrag te trakteren.

Meen je van wel?

Dan ben je in mijn ogen rijp voor een her examen.
 
@Gevaar op de weg Die paardenmeisjes zijn toch wel de uitzondering geweest op de regel denk ik. Ook op paarden zitten soms tokkies met een grote smoel.

Ik kom er geregeld een paar tegen (normale ruiters) en ga er dan altijd zo ruim mogelijk en rustig pruttelend langs.
Dat wordt heel vaak gewaardeerd met een knikje of een glimlach. Paarden zijn nu eenmaal aparte beesten. Sommigen blijven rustig staan naast een voorbijrazende trein - maar gaan zwaar in de paniekmodus als er een sigarettenpeukje door de wind over de weg rolt.
 
In nederland mogen ruiters wel op de openbare weg. Geen idee waar jij woont natuurlijk.
En al gedraagt een enkeling zich matig: dat zou nul reden moeten zijn om alle ruiters op lomp gedrag te trakteren.

Meen je van wel?

Dan ben je in mijn ogen rijp voor een her examen.
Misschien een EMGP-cursus? Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer van Paardenmeisjes?8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan